Aamun paastoarvon tulisi olla alle 5.3 raskausdiabeetikoilla - mä joudun itse tällä hetkellä seuraamaan juuri tuota arvoa, kaikki muut arvot ovat mulla olleet koko ajan hyviä. Ekassa raskaudessa olisi pitänyt seurata myös, mutta neuvolassa oli käsitys, että eka paastoarvo pitäisi olla alle 5.5, mutta silloin ei siis mitään tiukkaa kontrollia ja söin, mitä ja milloin teki mieli. Kilojakin tuli reippaasti, mutta vauva oli ihan normaalikokoinen. Tällä kertaa pyysin päästä ihan diabeteshoitajalle, jolta sain tietää tuosta aamun paastoarvon rajasta ja mulla oli useasti aamuarvo juuri tuossa 5.3-5.4 tienoilla. Tämän hetkisessä seurannassa on ollut tietenkin se hyvä puoli, että pienillä muutoksilla ei kiloja ole tullut lisää vaan päinvastoin olen pysynyt 5kg alle raskauden alussa mitatun lähtöpainon. Mitään tiukkaa diettiä en siis noudata vaan vähentänyt aterioiden kokoa, lisännyt kasviksia, yrittänyt syödä säännöllisemmin ja varsinkin seurannut tuota iltapalan syöntiä - ja toki silloin tällöin herkutellutkin :) Se mitä musta ei tässä sokeriseurannassa oteta tarpeeksi huomioon on se, miten stressi voi vaikuttaa noihin arvoihin - huomasin nimittäin selvän eron noissa aamuarvoissa sen jälkeen kun jäin töistä kesälomalle, olen siis mitannut todella hyviä arvoja 4.-4.9 välillä kun töissä ollessa normi arvo oli yleensä 5.0-5.2 välillä - hyvä siis sekin, mutta paremmat arvot ovat ilman stressiä :)