Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Itu1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikös noita kevyttuotteita (esim. margariineja tai kasvirasvapohjaisia ruoka"kermoja") suositella myös siksi, että niissä rasvojen laatu on "parempi": vähemmän tyydyttyneitä ja enemmän tyydyttymättömiä?
 
Niin no se niissä on idea. Mutta mä vältän mieluummin sokeria kuin rasvaa. Eläinperäset rasvat ja kovat rasvat on kuulunu aina ihmisen ruokavalioon, sokeri ei. Jos välttää turhia sokereita ja syö normaalirasvaista ruokaa, niin musta se on ok. En oo ikinä ymmärtäny kevyttuotteita joissa poistetaan rasva ja maku ja tuodaan maku takaisin sokerilla ja esansseilla. Mutta nää on niin moniulotteisia juttuja että jokaisella varmasti omat näkemykset näistä.
:)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Ootteko laittanu merkille, että loppua kohen ois alkanu "arvot nousemaan"? Mun aamuarvo oli tänään tasan 5, mut pistin sen sen piikkiin että söin eilen illalla suklaata ja siitä ei ihan kyllä tainnu (väh)8h tulla ku mittasin aamuarvon ja ehdein epähuomiossa haukata banaanista.. :D Mut heti sen jälk. mittasin?.. Onkohan vaikutusta..??


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä työskentelen ite raskausdiabeetikoiden parissa ja ainakin HUS-alueella on selkeät hoitopolut ja ohjeet tohon insuliinin aloitukseen. Mulla tulee todella harvoin vastaan raskaana olevia jotka tarttis insuliinia. Enemmän ne on yksittäisiä poikkeuksia olleet. Outoa jos käytännöt vaihtelee noin paljon.
 
Ei se banaani ainankaan vaikuttanu sulla, siinä menee jonkun aikaa syömisestä et ne verensokerit nousee :)

Mulla oli tänään paasto arvo 6,0 :( Neuvolaan aika klo. 15:15 ja varmaan varaillaan sitä painoarvio ultraa..
 
On muuten varmaan ihan totta että eniten noita ohjeistuksia hermoilee sellaiset ihmiset jotka muutenkin ottaa asian vakavasti! Saisi olla vähän yksilöllisempää tuo neuvonta, ja maalaisjärkeä sallivaa eikä kaikille niitä samoja saatanan kevytjuustomainoksia ja kalorien laskentaa!

Mulla on pistokokeet näyttäneet hitusen korkeampia lukuja kuin aiemmin, joskaan ei ole viitearvot kuitenkaan ylittyneet vielä... Täytyy olla tarkkana.
 
Ihan mielenkiinnosta tulin lueskelemaan näitä raskausdiabetesjuttuja, vaikka aihe ei mulle kuulukaan.. Mulla on siis 1-tyypin diabetes ja oon kauhulla lukenut näistä teidän "raja-arvoista" ym.. Tuntuu niin hassulta! Ehkä mun ei pitäisi sotkea tänne väliin, mutta.. Mulla on aamun paastoarvot yleensä n. 6-9 tasolla ja joskus aikaisemmin oli jopa 10-14, tuo 5.8 ym kuulostaa mulle niin taivaalta! Ihme, että tommosista arvoista nipotetaan kun mulle vaan sanotaan ettei näille mun aamuarvoille mitään voi ja "täydellinen on hyvän vihollinen", eli en saa tehdä mitään muutoksia illan insuliiniannoksiin vaikka aamut nouseekin.. Tänään lääkäri kehui kuinka kaikki on mennyt täydellisesti ja vauva kasvaa täysin normaalisti, siis verensokerit on välillä nousseet liikaa ja koko ajanhan mulla sokerit on korkeammalla kuin normaaleilla ihmisillä. Silti vauva kasvaa hyvin eikä mitään ongelmaa ole, tuntuu ihan kamalalta lukea näitä raskausdiabeteksen hoito-ohjeita kun tuntuu että teillä kaikilla menee juuri niinkuin pitääkin. Tiedän että radi ja 1-tyypin diabetes on täysin eri juttuja, mutta kauhistuttaa silti miten tarkkoja noista arvoista ollaan!

Ps. Mä mittaan n. 15 kertaa päivässä ja pistän insuliinia aina ennen ruokailua, antaisin mitä vaan jos saisin itsekin mitata noin vähän kuin te :)

Älkää nyt suuttuko kun tulin tänne "pätemään", en siis mitenkään halua että kenellekään tulee pahaa mieltä mun sanomisistani. Ymmärrän että radi on vakava juttu, mutta en tiennyt että neuvolat ottavat sen näin vakavasti...
 
Ei kun ainakin mun mielestä vain hyvä kun tulit tänne vahvistamaan sitä käsitystä, että tässä radi-hommassa on suhteellisuudentaju vähän kateissa. Hienoa kuulla, että sun raskaus on sujunut hyvin!
 
Samaa mieltä syyskuisen kanssa! :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Kysyin äitipolilla noista raskausdiabeteksen raja-arvoista. Kätilön mukaan raskausdiabeteksen raja on päätetty vetää siihen 5,5:een siksi että suomalaisessa geeniperimässä on niin paljon diabetestä ja jotenkin sitä halutaan yrittää ehkäistä. Ei tuo ainakaan multa poistanut tunnetta ko. rajan mielivaltaisuudesta, mutta minkäs teet...
 
Aamun paastoarvon tulisi olla alle 5.3 raskausdiabeetikoilla - mä joudun itse tällä hetkellä seuraamaan juuri tuota arvoa, kaikki muut arvot ovat mulla olleet koko ajan hyviä. Ekassa raskaudessa olisi pitänyt seurata myös, mutta neuvolassa oli käsitys, että eka paastoarvo pitäisi olla alle 5.5, mutta silloin ei siis mitään tiukkaa kontrollia ja söin, mitä ja milloin teki mieli. Kilojakin tuli reippaasti, mutta vauva oli ihan normaalikokoinen. Tällä kertaa pyysin päästä ihan diabeteshoitajalle, jolta sain tietää tuosta aamun paastoarvon rajasta ja mulla oli useasti aamuarvo juuri tuossa 5.3-5.4 tienoilla. Tämän hetkisessä seurannassa on ollut tietenkin se hyvä puoli, että pienillä muutoksilla ei kiloja ole tullut lisää vaan päinvastoin olen pysynyt 5kg alle raskauden alussa mitatun lähtöpainon. Mitään tiukkaa diettiä en siis noudata vaan vähentänyt aterioiden kokoa, lisännyt kasviksia, yrittänyt syödä säännöllisemmin ja varsinkin seurannut tuota iltapalan syöntiä - ja toki silloin tällöin herkutellutkin :) Se mitä musta ei tässä sokeriseurannassa oteta tarpeeksi huomioon on se, miten stressi voi vaikuttaa noihin arvoihin - huomasin nimittäin selvän eron noissa aamuarvoissa sen jälkeen kun jäin töistä kesälomalle, olen siis mitannut todella hyviä arvoja 4.-4.9 välillä kun töissä ollessa normi arvo oli yleensä 5.0-5.2 välillä - hyvä siis sekin, mutta paremmat arvot ovat ilman stressiä :)
 
Mulle lääkäri vaan nauro kun kysyin että voisko stressi vaikuttaa sokeriarvoihin ja nimenomaan paastoarvoon... :confused: :mad:

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Kyllä stressi vaikuttaa arvoihin. Lääkärit ei vaan jotenkin tykkää jos ihmiset "syyttää" stressiä huonoista arvoista, ärsyttävää mutta niin totta.. Mulla oli syksyllä raskautta suunniteltaessa pitkäaikaissokeri (eli se 3kk:n keskiarvo) yli 7, olin silloin töissä paikassa jossa tulin päivittäin pomoni kiusaamaksi. Heti kun irtisanouduin ja stressi hellitti, arvo tipahti 6.5:een ja nyt koko raskauden ajan kun olen ollut työttömänä arvo on ollut 5.1.. Kyllä se stressi vaan vaikuttaa vaikka lääkärit sitä vähätteleekin! :)
 
Aij, mulla on ohjeena että paasto-arvo täytyy olla alle 5,5 :o Sokerirasituksessa taas alle 5,3.
 
Eiku aa taisin ymmärtää väärin ? :D

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
Jep, mulle myös. Aamuarvo alle 5,5. Ruokailun jälkeen 1h arvo alle 7,8!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Aamuarvon ohje on täälläkin 5,5!

Olin unohtanutkin tuon stressinäkökulman, voiskohan olla flunssalla ja tosi huonoilla yöunilla vaikutusta kun arvotkin on olleet vähän korkeammat... Ja kyllähän väsyneenä tulee usein syötyäkin huonommin.
 
Kyllä olen huomannut saman, että flunssa ja huonot yöunet nekin vaikuttavat arvoihin! Aika ihmeellistä, että lääkärit eivät halua huomioida näitä seikkoja vaan paasaavat vain ja ainoastaan ruuasta.
Jos en olisi tosiaan itse halunnut sairaalan diabeteshoitajalle niin mulla olisi myös tuo neuvolan aikaisempi ohjeistus, että myös ennen aamupalaa alle 5.5. Joten pistelen sormenpäistä verta ja seuraan noita aamuarvoja varmasti synnytykseen asti. Sanoivatpa vielä, että loppuraskaudesta nuo arvot yleensä vielä nousevat, joten nähtäväksi jää piikitänkö insuliiniakin pian :( Mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin ensimmäinen vauva oli syntyessään ihan normaalikokoinen 3600g eikä verensokerissa mitään hälyttävää.
Muistelisin, että Diabetesliiton julkaisemassa Raskausdiabetes -kirjassa sanottiin, että vauvalle vieläkin vaarallisempaa on, jos ruokailun jälkeiset arvot ovat koholla.
 
Mulle diapeteshoitaja sanoi että se raja on 5.5.... kummallista :) ärsyttää kun selvisi että aamun ja illan mittausväli tulisi olla se 8-9 tuntia eikä se lähemmäs 12. No mä nyt syön aina kahdeksalta iltapalan ku lapsikin syö, niin nyt mun pitää nousta mittaamaan sokerit siinä puoli viiden maissa. Ja takas nukkumaan. Onhan arvot näyttänyt paremmilta mutta ei oo kiva kun uni katkee aamuyöstä noin. :mad:

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top