Raskausdiabetes

Ihan järkyttävä suklaanhimo. Voi kyllä johtua siitäkin, että kaupassa on kaikki ihanat joulusuklaat, voisin syödä ihan hyvin konvehtirasian päivässä! Onneksi kauppa ei ole ihan nurkan takana :p
 
Mullakin on kyllä vähän sellainen riskitekijä et iltapäiväkahvin kanssa ois kiva saada jotain hyvää ja lähikauppa tossa vieressä huutaa mun nimeä aina kun ulkoilen vauvaa päikkäreille. :D Mut oon kyllä huomannut et nyt kun oon onnistunut syömään tosi monipuolisesti kasvisosastoa,ei oo niin pahoja mässäilyhimoja!Se herkkuhimo menee ohi aika pienelläkin.Eri asia sitten tajuaako lopettaa siihen kun on tottunut mussuttamaan pussit tyhjäksi..
 
Nuo kaikki joulusuklaat on kyllä jo niin ihania vain katsellakin kaupan hyllyllä saati sitten maistella, nammm :) ja tää kotiäidin yksi pieni ilo eli iltapäiväkahvi tosiaan kaipais aina jotain makeaa suupalaa.. karkkipäivässä koitetaan pitäytyä (tai ainakin karkkiviikonlopussa :p)
 
Iltapäiväkahvi on kyllä pyhä asia!Täytyy yrittää keksiä siihen jotain vähän terveellisempiä lisukkeita..vaikka eipä se yksi herkku päivässä niin vakavaa ole. :wink
 
Mä reagoin sokeriin aika vahvasti nykysin. Päätä alkaa särkemään, vatsa kipeäksi ja huono olo. Siis ihan pienestä määrästä herkkuja. Ei sovi mulle herkut. Ei jotenkin ole edes sen olon arvoista enää syödä... arvoja en oo uskaltanu edes mitata :/ ehkä parempi näin mutta kyllä rivi suklaata silloin tällöin ois ihanaa. Voiskohan raakasuklaa sopia?
 
Mä oon nyt mussuttanut ton iltapäiväkahvini kanssa banaania tai päärynää ja pari sellaista tummaa suklaapähkinää eikä kyllä sen enempää makeutta jää kaipaamaan!Onneksi ei jäänyt päälle se raskausajan sokerihimo kun ois voinut kaksin käsin mättää...Väsyneenä kyllä enemmän tekee mieli kaikkea mättöä!
 
Mä alan olla aika varma että joku sokereissa/insuliinissa/jossain on raskauden jälkeen (ehkä vähän ennestäänkin) sekaisin ja tuo sukurasite 2.tyypin diabetekseen mietityttää!Mulla on jatkunut aamuheikotukset joita oli koko loppuraskauden ajan eli tunti,pari aamupalan jälkeen alkaa oksettaa ja heikottaa.Ihan kuin ruoka ei jotenkin imeytyisi vaan se vaan velloo vatsassa.Mittauksissa mulla oli usein aterioiden jälkeenkin matalat sokerit ja veikkaan että joku heittelehtii vaikka neuvola kiinnittikin huomiota aina vaan siihen ettei saa mennä korkeaksi.
 
Mulle sanottiin sillon polilla että puoli vuotta synnytyksestä niin pitäisi mennä sokerirasitukseen. Sillä voitais sulkee just tää kakkostyypin diabetes pois...
 
Tossahan toi mittari edelleen on,voisi mielenkiinnosta kokeilla mitä lukemat näyttää.
 
Mäkin oon kokeillu. Ei vaan meinaa enää muistaa mitkä on normaali lukuja :D piti luntata. Tunti syömisen jälkeen näytti 6.0
 
Mäkin lunttailin äsken noita kesän mittauksia.Täytyypä alkaa tehdä pistokokeita ainakin jos noi huonovointisuudet jatkuu,nyt ei ole hetkeen onneksi ollut.Mulla oli raskausaikana usein se aterian jälkeinenkin arvo aamulla ja lounaan jälkeen alle 5.Kai se sitten normaali lukema on mut olo oli kyllä usein heikko!
 
Tietääkö joku mitkä on normaalit sokereiden viitearvot,muistelin että noi raskausajan olisi hitusen korkeammat kuin mitä normaalisti "sallitaan"?
 
Aloin miettiä vastausta, mutta aluksi löi ihan tyhjää! Huvittavaa, että vaikka niitä arvoja kyttäsi miten neuroottisesti silloin raskausaikana, nyt ei muista enää yhtään mitään. On hämärä mielikuva, että radissa sallitut arvot olivat itse asiassa alemmat kuin normaalielämässä. Olikohan niin, että 6,0-6,9 (6,1-7,0?) tai niillä main on "heikentynyt sokerinsieto" ja seiskan yli sitten jo diabeteksen oire? Siis ei-raskaana-olevilla.
 
Kiitos syyskuinen,teit selvitystyön puolestani!Eihän tässä sit oo hätää kun asia onkin noin päin.Tänään oli aamun paastosokeri 5 mikä on korkeampi kuin raskausaikana koskaan mut sehän on sit ihan ok jos viitearvotkin on nyt korkeammat.Toivottavasti pian saamme unohtaa jälleen tämänkin asian! :)
 
Hyvä että tuli selvitettyä, pitäisi tehdä jokunen pistokoe myös itse... Sokerirasitukseenkin pitäisi juu mennä, mutta tällä hetkellä priorisoin kyllä (yö)imetyksen ohi 12 tunnin paaston ja näytteenottoon säntäämisen aamulla ennen kukonpieremää. Lapsenvahtiakaan kun ei siihen aikaan aamusta ihan helpolla löydä...
 
Takaisin
Top