Raskausdiabetes

Itu1

Tietävä tietäjä
Syyskuunmammat 2014
Marraskuun äidit 2019
Sokerirasitustestien jälkeen näyttää meistä syyskuisista löytyvän useampiakin raskausdiabetesdiagnoosin saaneita joten pistänpä pystyyn meille oman ketjun yhteisiä ihmettelyjä, tsemppaamista ja vertaistukea varten. :) Itselle ainakin tuo diagnoosi tuli aika puskista ja herätti alkuun yllättävän paljon tunteita kiukusta syyllisyyteen, mutta nyt on jo vähän helpompi suhtautua asiaan ja auttoi kyllä asiaa huomata etten ole ainoa jolla reaktio oli tuollainen.

Mä voisin muuten ottaa myös vastaan ideoita terveellisemmistä herkuista, mieliteot kun ei mihinkään hävinneet vaan ihan päinvastoin kun niistä tuli kiellettyjä. :p
 
Mä yritän kovasti myös päästä sinuiksi diagnoosin kanssa ja ymmärtää, ettei tämä nyt mikään viimeinen tuomio ole. Toivon myös, että etenkin insuliinin aloittamisen myötä alan ehkä ottaa ruokavalioasiat vähän rennommin kuin viime aikoina, kun olen yrittänyt saada paastoarvoja väkisin pysymään sallituissa rajoissa. Jos sama mahdottoman tavoittelu olisi jatkunut koko loppuraskauden ajan, pinna olisi kyllä ollut loppuaikoina tosi kireällä...

Mun suosikki sallituista herkuista on pähkinät, vaikka niissä onkin hirveästi kaloreita. Viikon verran söin surutta mansikoita, kunnes tajusin, että mulla ne nostavat sokeriarvoja pahemmin kuin jäätelö... Mutta lasi kevytkokistakin auttaa yllättävän hyvin makeannälkään. Ja sokerittomat marjakeitot, joihin olen vaihtanut joka-aamuisen tuoremehun.

Huvittavaa kyllä, mun ei tehnyt ensimmäiseen puoleen vuoteen juuri ollenkaan mieli makeaa paitsi jäätelöä silloin tällöin, mutta sokerirasitustestistä lähtien on ollut välillä hirveää suklaan ja rasvaisen himoa. Eli vasta nyt, kun kaikki epäterveellinen on ihan virallisesti kielletty... :p
 
Miksei evoluutio ole kehittynyt vielä siihen pisteeseen että ihmisen tekisi mieli vaan terveellisiä syötäviä eikä rasvaista. :rolleyes: Toki joillekin tulee sellaiset raikkaammat mieliteot raskauden työtä, mulla valitettavasti ei vaan löysin karkkien ihmeellisen maailman. :grin Kunnes sitten tuli tämä radi-tieto...

Eipä se stressaaminenkaan pidemmän päälle vauvalle hyvä ole joten toivottavasti löytyisi joku rauha ja tasapaino tähän hommaan!

Mansikat on olleet munkin kesäherkku! Täytyy tehdä pistokokeita nostaako ne sokereita. Ainakaan hedelmillä en aiemmin ole huomannut vaikutusta. Muutenkin olen miettinyt voiko sitä huoletta syödä herkkujakin (maalaisjärjen rajoissa) jos mikään ei sokereita nosta erityisesti eikä paino lähde hulluna kertymään...? Vai voiko se vauva jotenkin huomaamatta päästä kasvamaan liikaa vaikka ei sokereissa näkyisi piikkejä?
 
Mulla jopa omena nostaa sokereita nopeasti, eli jos siedät hyvin hedelmiä, tuskin ne mansikatkaan isompia ongelmia aiheuttavat. Mutta eihän sitä kokeilematta tiedä :) Ei näistä ota selvää... mulla aterian jälkeiset sokerit on olleet säännöllisesti alempana jos otan jälkkäriksi palan tummaa suklaata tai vähän jäätelöä kuin jos syön marjakiisseliä tai hedelmän.

Äitiyspolilla annetuissa hiilareiden vaihtotaulukoissa on annettu vinkkejä siitä, mikä määrä hiilareita missäkin herkuissa on. Kyllä mä ainakin aion joskus vaihtaa sen rasvattoman viilin jätskiin tai pari palaa ruisleipää johonkin leivottuun herkkuun... Sitä vartenhan niitä kai seurataan, että satunnaiset virheliikkeet voi korjata :wink

Miten usein muiden pitää mittailla sokereita? Musta tuntuu että mulla on kaikki ihan pielessä, kun inskapäätös tehtiin niin nopeasti ja mittaillakin pitää joka ikinen päivä se neljä kertaa...
 
Mulla oli kuuden päivän mittailujakso jonka aikana mittasin kolme kertaa päivässä: heräämisen paastoarvon, tunti aamupalan jälkeen ja tunti joko lounaan tai päivällisen jälkeen. Ruokapäiväkirjaa ei tarvinnut pitää (vaikka olisi ehkä ollut ihan hyvä). Tämän jälkeen en ole joutunut mittaamaan neuvolaa varten mutta aion silloin tällöin oman mielenrauhan vuoksi mittailla. Uusi kuuden päivän seurantapätkä neuvolasta määrätään myöhemmin.

Ja mulla siis diagnoosi tuli siitä sokerirasituskokeen keskimmäisestä arvosta, kaksi muuta oli ok. En tiedä onko tällä vaikutusta siihen millaiset seurantaohjeet tulee, vai onko nämä vain kuntakohtaisia eroja että mulla mittauksia on noin paljon vähemmän?
 
Mää olen voinut syödä kaikkea, yksikään arvo ei ole ollut vielä yli. Toki en syö herkkuja samalla tavalla kuin ennen, muutama pala suklaata tms. saa luvan riittää. Kannattaa mittailla, miten keho reagoi eri ruokiin, siten tietää parhaiten, mitä voi syödä ja mitä tulee välttää!

Tuohon vauvan kasvuun liittyen: kävin ylimääräisessä ultrassa rv28 ja vauva oli painoarvion mukaan n. viikkoa kokoaan suurempi. Heti tuli mieleen, että onko tää radi vaikuttanut kasvuun, vaikka kaikki arvot ok olleet hyviä. Neuvolassa kun juttelin asiasta, sanoi, että tuskin näin on. Ja arvio on kuitenkin aina arvio ja heitto siinäkin voi olla aika suuri.
 
Mulla on puhtaasti niin että kaikki kielletty ruoka houkuttaa! :wink ja asiaa ei yhtään helpota se että miehestä saa helposti herkuttelukaverin... no onneks vauva vastaa viikkoja niin ei oo ollu paniikkia toistaseks.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla kanssa on mies vähän liian helppo rikoskumppani. :p Ja on se kyllä vähän ärsyttävääkin kun toinen vieressä niin huolettomana elelee.

Minkä verran tuota vauvan kokoa nyt sitten ennen painoarviota pystyy ennustelemaan? Voiko sitä painon noususta ja sf -mitasta jossain määrin päätellä? Mulla ei sokerit kovin herkästi tunnu nousevan mutta olen silti vähän pelokas vauvan koon suhteen. :confused:
 
Mullakin on onneksi ainakin toistaiseksi pysyneet aterian jälkeiset arvot alle rajojen, mutta pari kertaa on noussut 7,6:een ja mieluummin jätän semmoiset ruuat pois, jotka tuota aiheuttaa (kuten ne mansikat tai aterialla syöty ruisleipä). Mitä nyt olen tässä lueskellut (ihan liikaa...), pahinta sikiön kannalta on se, jos aterian jälkeiset arvot on usein koholla. Että siinä mielessä meillä ei kai kenelläkään ole pahin mahdollinen tilanne, toivottavasti niin pysyykin :)

Mun vauva oli viikolla 27+5 kooltaan viikkoa ikäistään pienempi, mutta olen ymmärtänyt, että ne ratkaisevimmat viikot sokeriarvojen vaikutuksen suhteen ovat vasta edessä...

Sosiaalinen elämä on kyllä tuhoisaa ruokavalion kannalta! En mä ainakaan kehtaa kylässä tai piknikillä sanoa, että kiitos mä en voi syödä mitään, kun nämä vaivalla tehdyt herkut ei sovi mun ruokavalioon. Tietysti määrässä pitää tyytyä mieluummin maistamiseen kuin mässäilyyn. Tuntui kyllä naurettavalta kirjata joku päivä ruokapäiväkirjaan "3 mansikkaa", kun se aiemmin olisi ollut paremminkin "puoli litraa mansikoita".:grin
 
Olisi kyllä jännä tietää, paljonko stressi ja huonosti nukuttu yö nostavat paastoarvoa. Normeihin tosin mahdutaan nyt ensimmäisen iltapiston jälkeen, vaikka valvoin puoli yötä stressaamassa aamun mittauksesta :sad001
 
Kyllä musta tuntuu että stressi ja unettomuus vaikuttaa paastoarvoon. Huonosti nukutun yön jälkeen mulla aina aamusokeri vähän korkeampi kuin muuten. :rolleyes:

En tiedä miten äidin painon noususta voi päätellä vauvan kokoa ja sf-mitassakin pitää kai olla selkeää poikkeavuutta? että huolestua pitäis. Mulle neuvolassa sanoivat että useamman kilon nopeat painonnousut (pyrähdykset) on syytä tutkia. Mutta mulla se hoituu nyt polilla kun parin viikon välein seurataan vauvan kasvua. Toistaseks ainakin onneks normaalimitoissa :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Okei päättelinkös oikein että kaikki te joilla noita kokoarvioita jo on ovat äitipolin puolella?Mulla se on tosiaan vasta joskus 35 viikon jälkeen joten vielä joutuu jännäilemään...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä tossa pari viikkoa sitten hehkutin kun olin syöny karkkia eikä menny arvot yli, mut osu ja uppos, sen jälkeen tullut 3 ylitystä. PELKKÄ SOKERITON KAHVI NOSTI ARVOT 6,5??? Mies veikkas että patterit loppumassa tosta mittaus laitteesta, tiiä sitten :/

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
Ennen kahvia oli 5,5 arvo..

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
Mä ainaki oon jo polin asiakas. Esikoisesta olin rv 36 käymässä vaan kerran. Nyt kun kolme arvoo koholla niin "pääsin" sinne jo nyt ja seuraillaan parin viikon välein.

Catti kokeile jos patterit vois vaihtaa? Kun kuulostaa oudolta jos kahvista tolleinhan pompsahtaa. ..

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Samoin äitipolin asiakas, siellä ultrista tehty kokoarviot. Kahden viikon päästä on arviokäynti siitä, miten inska on toiminut, ja varmasti katsotaan tyypin koko sielläkin. Jos kaikki ok, sitten vielä yksi käynti viikolla 36.

Mulle sanottiin, että insuliiniresistenssi kasvaa koko loppuraskauden ajan, eli ateria-arvotkin voi ilmeisesti alkaa mennä yli rajojen samoista ruuista, mitkä aikaisemmin ei ole aiheuttaneet mitään heilahduksia. Mutta pelkästä kahvista noussut arvo kuulostaa kyllä niin kummalliselta, että varmaan siihen on joku järkevämpi selitys!
 
Joo mäkin oon aatellu että radi voi "pahentua" mitä pidemmällä raskaus on..

No niin uudet patterit ostettu, katotaan mitä sanoo..
 
Mää kävin yksityisellä, kun tarvin lentomatkaa varten todistuksen. Lääkäri samalla ultrasi "ilmaiseksi", koko puolentunnin käynnin hinta oli tosin 90€... Synnytysasrvioultra tulee rv36, ens neuvolassa varataan aika! Huh, alkaa synnytyskin mietityttää kun se vain lähestyy uhkaavasti! :)
 
Ei tässä auta kai sitten liikaa lipsuilla vaikka arvot nyt olisikin hyviä... Ihan lohduttavaa kyllä etten tän foorumin perusteella oo todellakaan ainoa jolla on makean mussuttamiseen hirveät himikset! Aiemmin en ees välittänyt makeasta.
 
Mulla on hellittänyt se pahin makeanhimo, mutta oon saanu tilalle himon rasvaseen ruokaan :sad001
mieluummin söisin pari palaa vaikka suklaata, mutta eiiiii.. tää mamma haluis syödä pitsaa tms ja kaksin käsin. Ei vaan auta syödä. En oo viel keksiny hyvää ns. suolaista ruokaa jolla korvata nää pitsahimot.. oikein ärsyttää! Kauheeta kamppailua ruokaa vastaan koko raskaus! :confused:

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top