Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Itu1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tekah: Kun on puhuttu paastosokereista lääkärin kanssa, on puhuttu nimenomaan siitä, miten pitkänä yöpaasto kannattaa pitää normaalioloissa, siis että vältytään siltä että maksa alkaa yöllä nostaa sokeritasoa kun se muuten putoaisi liian alas tjsp. Eli kun kotona mitataan joka aamu, ei pyritä rääkkäämään elimistöä äärioloissa kuten sokerirasituksessa vaan seuraamaan, miten elimistö toimii ja yrittää ajoittaa syömiset niin, että sokeritaso pysyy mahdollisimman tasaisena. Mutta näissä varmaan eri ihmiset alkavat helposti puhua eri asioista, kun ei ole tarkka termistö hallussa, mulla ainakaan :)

Okei, hyvä tietää, olin järkeillyt tämän väärin :) Oliko puhetta, mikä aika on sopiva paastolle? Vaikka riippuu varmaan tosi paljon henkilöstä. Mulla alunperin rasituksessa juuri paastoarvossa oli vikaa, nyt ei ole vielä tullut ylityksiä, mutta jos tulee niin pitää miettiä tuotakin ettei pääse liian "alas".

Ymmärtääkseni se menee niin, että niillä, joilla ei ole taipumusta diabetekseen, elimistö kestää sen sokerirasituksen 12 tunnin paastonkin ilman että elimistö alkaa itse nostaa verensokeria. Mulle tosiaan sanottiin että 8--9 tuntia olisi ideaali, jollekulle muulle täällä oli sanottu että kunhan pysyy alle kymmenessä tunnissa. Eli tosiaan se taitaa olla aika pitkälti yksilöstä kiinni. Ja toivottavasti joku korjaa jos pölisen omiani, mutta näin olen ymmärtänyt...

Muokattu viimeksi:
Syyskuinen, mullekkin sanottiin samaa, eli et sä mitään höpöjä puhu :)

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Minäkin tarkistin eilen asian ja on tosiaan tuon 8-9 tuntia. Itellä väli ollut pikemminkin 13 tuntia ja arvotkin paukkunut lähelle sallittua. Tänään sitten nousin jo puoli kuusi ja mittasin sokerin, älyttömän hyvä arvo tuli. Painuin sitten takas nukkumaan. Teen mieluummin näin ja näytän lääkärille että arvot kunnossa ja ruokavalio riittää, kun meinasi hemmetti insuliinille laittaa. Onneks pidin pääni.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mulla myös tosiaan lyhyempi paasto ennen mittausta on auttanut, mutta oon kyllä yrittänyt myös syödä aina sen aamumittauksen yhteydessä jotain pientä (vaikkei vielä nousta tarttisikaan), niin se arvo ei pääse nousemaan omia aikojaan. Mystistä puuhaa tämä kyllä: niinä aamuina, joina mulla on ollut paastosokeri koholla (max. 5,8), aamupalan jälkeinen arvo on ollut usein sama tai alempi kuin se paasto. On tää kyllä melkoista mittarinpalvontaa, ja vielä kun eri sormista saattaa saada ihan eri tulokset, niin välillä tuntuu että sama jos säästäisi liuskoja ja heittäisi vihkoon joka aamu vain jonkun satunnaisen luvun. Eilen esimerkiksi paasto yhdestä sormesta mitattuna 4,9, toisesta 5,8 -- mitä siinä sitten kirjaat...

Jotenkin kun lukee näitä teidän juttuja, tulee tunne, että ihan terveitä ihmisiä diagnosoidaan täysin turhaan. Joo, joillekin varmasti on hyötyä tuosta mittailusta ja tarkkailusta. Ja etenkin ne joilla on vahva sukurasite taustalla niin hyvä pitää asiaa silmällä mutta monen kohdalla tuntuu, että tuo diagnoosi on tullut vain jonkun satunnaisen poikkeaman perusteella.

Tuossa kun itsekin tein pari kuukautta vapaaehtoista mittailua, huomasin just saman, että eri sormista antaa samalla kerralla ihan eri lukemia ja muutenkin kuka tahansa saa outoja lukemia aikaan jos tulee liian pitkiä paastoja ja tai jos on vedetty jossain juhlissa vähän liikaa kakkua.

Mä en ihan rehellisesti voi uskoa, että tuo radi olisi niin iso ongelma kuin mitä siitä kohkataan. Ehkä vähän liian alhaiset ne viitearvot tai eivät ota huomioon satunnaisten poikkeamien mahdollisuutta mutta joku siinä nyt vähän mättää, että mukamas niin monella odottajalla olis nykyään radi.

Tiedä sitten mikä lääketehtaiden insuliinilobbaus tämäkin koko juttu on. Minusta vähän turhan herkästi tunnutaan sitäkin ihmisille määrättävän. Esim. juuri tuo, että paastoarvo pitääkin ottaa 8-9h paaston jälkeen ja lukema on paljon parempi kuin jos ottaa 12-13h paaston jälkeen, niin monihan, jos ei tuota tiedä, saattaa joutua insuliinille ihan turhaan.

No, itse suhtaudun kaikkiin lääkkeisiin aika skeptisesti, esim. antibiootteja en ala koskaan syömään ennenkuin on verikokeilla todettu, että on pakko.

Suositellaan että ilta- ja aamupalan välissä ei mielellään saisi olla yli 10h eli tuo 8-9 tuntia on aika sopiva väli.

Mulla on paasto ollut aina yli 10 tuntia, välillä menee 14-15 tuntiakin ja silti arvot ok. Ehkä se kertoo siitä, ettei minkäänlaista ongelmaa ole eikä tule ja selviän ilman lääkitystä loppuun asti :) Tää ohjeiden erilaisuus, tai niiden puute, alkaa enkä eniten ärsyttää. Jos kerran on "sairaus" niin luulis, että sitä seurataan ja hoidetaan asianmukaisesti. Tai edes samalla tavalla paikkakunnasta ja hoitohenkilökunnasta riippuen.

Kuulostaa kyllä tosiaan siltä, ettei sulla Tekah ole mitään hätää. Ja Sakuran tapaan olen myös ihmetellyt sitä, miksi radin rajat ovat niin alhaiset kuin ovat. Ajattelin kysäistä torstaina äitiyspolilla lääkäriltä noista ja siitä, vaikuttaako se että kroppa tottuu nyt keinotekoiseen insuliiniin jotenkin sen omaan kykyyn säädellä sokeritasoa sitten raskauden jälkeen.

Tiedä sitten mikä lääketehtaiden insuliinilobbaus tämäkin koko juttu on.
Aamen.

Kysyin viime viikolla hoitsulta puhelimessa tuosta eri sormista eri arvot -asiasta. Sanoi, ettei kannata mitata kuin yhdestä sormesta joka kerta. Kyllähän siinä tuo useamman arvon ongelma tosiaan ratkeaisi, mutta en tiedä onko se ihan se ongelma mitä seurannalla olisi varsinaisesti tarkoitus ratkaista.

Mää kysyin neuvolassa pitkäaikaisverensokerin seurannasta. Eli labrassa mitataan arvo, joka kertoo vs-vaihtelusta pitkällä aikavälillä. Diabeetikoilla sitä katsotaan enemmän kuin yksittäisiä mittauksia, sillä siinä nämä yksittäiset poikkeamat eivät oikeastaan näy. Oma äiti kun on hoitaja niin kertoo aina, minne labroihin mun pitäis mennä :)Neuvolan täti ei ollut kuullutkaan, tai sitten ei ymmärtänyt mun kysymystä. Ehkä tää koko radin diagnoosi ja hoito on vielä niin alkutekijöissään, että ei osata tuijottaa muuta kuin noita maagisia raja-arvoja.

Siltä mustakin tuntuu, että radin kanssa (kuten ei monen muunkaan terveysasian kanssa) osata nähdä metsää puilta. Tuijotetaan jotain yksittäisiä lukuja vaikka varmasti juuri noilla pitkä aikavälin vaihteluilla olisi enemmän merkitystä kokonaiskuvan kannalta.

Neuvoloissa terveydenhoitajat vaan noudattavat niitä yksinkertaisia ohjeistuksia, mitkä heille on annettu, välttämättä he eivät ole erikoistuneet diabetekseen tai muuhunkaan jotta sitä asiaa osattais tarkastella vähän laajemmin ja objektiivisemmin.

Itse asiassa tuon "mittaa vain kerran" -ohjeen antoi äitiyspolin hoitaja, sama joka antoi insuliinin pisto-ohjeen. Mutta eivät kai hoitajat asiantuntijuuden tasosta riippumatta voi paljonkaan sille, että tulokset heittelevät. Se vain tosiaan vähän ärsyttää, että ovat antavinaan kovinkin tarkkoja ohjeita, mutta sitten tuommoisista asioista tulee (ainakin tälle) potilaalle semmoinen olo, ettei kukaan loppujen lopuksi tiedä, missä mennään ja mitä pitäisi tehdä. Etenkin kun siinä samalla sitten määrätään lääkityksiä, joiden pitempiaikaisista vaikutuksista maallikon ei ole ihan helppoa saada selkeitä vastauksia. Ei ole kivaa tuntea itseään koekaniiniksi...

Mulla on välillä olo että olen joku valediabeetikko kun arvoissa ei heittoja ole ollut ja diagnoosi tulikin tosi pienestä. MUTTA jos olisin antanut sokerihimojen viedä siihen malliin kuin alkukesästä hetken aikaa oli, voipi olla että sukurasituksen ansiosta se diabetes oikeasti olisi nyt pahempi. Ainakin nyt tulee vähän vakavammin suhtauduttua vaikka välillä herkkujakin menee. Siinä mielessä en koe omaa diagnoosia turhaksi. Paljon on kyllä kiinni siitäkin millaista ohjeistusta ja millä asenteella sen diagnoosin jälkeen saa! Ja mulla nyt ei tuota turhan lääkityksen/insuliinin pelkoa sitten ole ollutkaan.

Vähän hassu ohje tuo että vain yhdestä sormesta pitäisi mitata, kyllä mua ainakin silti jäisi häiritsemään se että eri sormesta olisi voinut tulla ihan erilainen tulos eikä tuo nyt kyllä kerro mistä se johtuu. :D

Näitähän on seurattu ja testattu vasta vuodesta 2008. Ja seulotaan herkästi kuulemma sen takia että voitais ehkäistä lapsilla ykköstyypin diabetesta. Kun äidin hoitamaton radi kuulemma altistaa sille. Että toisaalta hyvä että herkästi puututaan, mutta Hei! Missä se kuuluisa kultainen keskitie tässäkin asiassa? Ihme hötkyilyä insuliinien annossa kyllä, mutta kaikki muu ohjeistus tuntuu olevan puutteellista tai muuten vain niin hoitajakohtaista, että tuntuu ihan epäreilulta.

Itu1: Kyllä mullakin on uteliaisuus voittanut joka kerta kun ensimmäinen mittaus on ollut lähellä ylärajaa, ja yleensä ainakin oikean käden pikkusormesta oon saanut semmoisen tuloksen joka näyttää kivalta vihossa.

Sehän tässä tietysti surullisinta on, että kaiken tämän sähläyksen ja pilkunviilauksen jalkoihin jäävät ne hyvät perustelut, miksi radia yritetään hoitaa. Torstaina ultrassa kai sen sitten näkee, miten muksu on kasvanut. Jos se on edelleen alakäyrillä, luulen että mulla on ihan hyvä syy kysellä tyhmiä -- etenkin kun oma paino on edelleen noussut raskausaikana ne huikeat kolme kiloa.

Ai no ilmankos, jos tämä on niinkin uusi juttu kuin vasta 2008 lähtien, niin ei ole ihmekään, että käytännöissä on vaihtelua ja epäselvyyttä. Kyllä se vähän niin taitaa olla, että kun joku uusi juttu aloitetaan niin ekan 10v. asiakkaat on koekaniineja, ennenkuin löydetään se kultainen keskitie.

Varsinkin itse olen hyvin skeptinen tuon insuliinin kanssa, en suostuisi sitä kovin herkästi ottamaan varsinkin jos tätä radia on tarkemmin seurattu vasta 6 vuotta. Tulee pikkasen sellanen lääketehtaiden koekaniini fiilis koko jutusta, koska jos radia ei ole aiemmin edes diagnosoitu näin mittavasti kuin nykyään, niin silloin ei voi olla kovin pitkää ja laajaa kokemustakaan insuliininkäytöstä raskausaikana.

Hyvä puoli tässä on se, että ihmiset saadaan tarkemmin seuraamaan ruokavaliotaan ja parempi oliskin, että asiaa hoidettais niin pitkälle kuin mahdollista pelkän ruokavalion avulla.

Tosin suhtaudun skeptisesti myös ruokaohjeiden vähärasvaisiin juustoihin ym. tuotteisiin, koska itse pidän rasvattomia ja vähärasvaisia elintarvikkeita ihan liian prosessoituna ruokana, jotta se olisi terveellistä äidille ja sikiölle. Tavallinen rasvaton maitokin on huomattavasti käsitellympään kuin esim. homogenoimaton sininen luomumaito, jota monista normikaupoistakin nykyään jo saa.

Minusta on outoa, että tuohon ruuan ylenmääräiseen prosessointiin ei tunnuta nykysuosituksissa tarpeeksi kiinnitettävän huomiota. Ihan kuin jossain vaiheessa olis nuo rasvattomatkin tuotteet lobattu suosituksiin niin vahvasti, että niihin ei muutosta saada enää millään.

Totta, se on hyvä että ihmiset saadaan seuraamaan tarkemmin ruokavaliotaan, ja hyvää se on mullekin tehnyt. Mulla vain on semmoinen tuntuma, että tämä ohjeistus ja valistus menee tässäkin asiassa parhaiten perille niille, jotka muutenkin tekevät kutakuinkin kaikkensa lapsen hyvinvoinnin eteen. Ne, jotka sitä neuvontaa ja ohjeistusta eniten tarvitsisivat (mättävät herkkuja kaksin käsin koko raskausajan ja ihmettelevät lopussa, miten pelkästään hormonien takia voi kertyä 30 raskauskiloa), tuskin alkavat yhtäkkiä laskea hiilihydraatteja ja laskea aterioiden välillä kuluvia tunteja. Eli vähän samaan tyyliin kuin nykyään puhutaan, että painostaan ovat eniten huolissaan normaalipainoiset, mutta ne joille painon tarkkailusta ja pudottamisesta olisi eniten terveydellistä hyötyä, huolettomasti viis veisaavat terveysvalistuksesta.

Niin ja katsokaapa huviksenne kevyttuotteesta hiilihydraatit ja niihin sisältyvät sokerit. On usein melkein tuplat verrattuna normaalirasvaiseen. Niin että onkos se kevyt versio hyvästä radilaiselle. EI.

Aloin nauraa ääneen kaupassa kun muistinvirkistykseksi vertailin ruokakermojen eroja :D ja tosissaanko pitäis rasvatonta ostaa. Oon jättänyt noi ohjeistukset ihan omaan arvoonsa. Kevyt ei tosissaan aina (tai lähes koskaan) oo paras vaihtoehto. :cool:

Takaisin