Raskausdiabetes

Ja syyskuinen syö ihmeessä niin ettei nälkä ole, ei mun mielestä ole yhden ohjepaperin takia järkeä nälässä olla eikä se varmasti vauvankaan etu ole! :)
 
Joo, väsään täällä just kauppalistaa, joka perustuu siihen, että huomenna mässäillään tortilloilla ja vedetään jätskiä jälkkäriksi niin ettei ole pariin päivään nälkä :grin Pitää näköjään oikein luvata itselle kunnon herkkupäivä, kun en osaa olla pingottamatta niiden hiilareiden ja rasvojen kanssa. Joku ihmeellinen kiltti koululainen -syndrooma valloillaan...
 
Mä oon lipsunu, voin myöntää! Mut maltillisesti vauva silti toistaseks kasvanu :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Oon itekki syöny miten sattuu. Ja oli se jakso kun sokerit ylitty parin viikon ajan joka päivä. Mut nyt ollu hyvät. Ja vauva kasvaa hieman käyrän alapuolella. :) joo nälässä ei kannata olla, syö vaikka sokerittoman pikkujugurtin niin ei uskois sen paastoarvoon kauheesti vaikuttavan :)

Niin joo ja jokuhan täällä joskus puhui että noi tortillat on hyviä kun eivät kuulema nosta kauheemmin sokereita

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Alkuun määkin olin hysteerisen tarkka, mutta sitten kun arvot olivat hyviä (yhtään ylitystä ei ole vieläkään tullut), oon antanut itselle luvan herkutella - kohtuudella kylläkin. Ja jos oon syönyt jätskiä, kakkua tms. oon mitannut sokerit sen jälkeen ja arvot olleet silti hyvät! Ja nyt mullakin on se vaihe, että on kokoajan nälkä! Eilen kun mentiin sänkyyn, piti vielä hakea vähän pientä syömistä ja aamuyöstä piti hakea jugurtti, kun tuntui, ettei millään pysty aamuun asti odottamaan. Mies lähti työreissulle kolmeksi päivää niin oon hamstrannut jääkappiin ruokaa varmaan kahden viikon tarpeiksi ettei vaan pääse ruoka loppumaan :grin
 
Mulla taas on nyt sellainen kausi ettei oikein mikään maistu. :confused: Ruisleipä tulee jo korvistakin ulos, ja närästää! Siksi oonkin hiilareista piittaamatta syönyt vaan sitä minkä saa uppoamaan ettei ihan paastoamiseksi mene. Herkkumääriä pitää kyllä kohtuudessa se ettei niitäkään enää jaksa niin hurjasti mättää, kun keskiraskaudessa oli ihan hullut himot ja olis voinut vetää vaikka kilon karkkia! :grin Tai ehkä se tuntui siltä juuri siksi kun se oli niin kiellettyä...
 
Vieläkö mittailette verensokereita? Mä sain eilen jo luvan lopettaa sokereiden seurailun. :eek: Ei sillä että se haittaisi , mutta luulin että joudun ihan koko raskauden mittailemaan.
 
Mä oon mittaillut yhtenä päivänä viikossa ne kolme mittausta ja välillä pistokokeena jos oon syönyt jonkun tosi tuhdin (eli kielletys) aterian, mutta tämä ei ole neuvolan määräys vaan lähinnä mun oman mielenrauhan vuoksi. Välillä joku hoitsu jaksaa noista arvoista kysäistä mutta enimmäkseen ei missään ole radia enää otettu puheeksi. Sen takia sen olemassaolon on oikeastaan itsekin jos kieltänyt, eilenkin meni suklaata ihan surutta kun himotukset iski... :confused:

Onko teille puhuttu neuvolassa tuleeko jossain kohtaa synnytyksen jälkeen uusi seurantajakso, se on kai tapana mutta mitenköhän pian? Jännä nähdä onko arvoissa mitään eroa sitten kun ei ole raskaana!
 
Joo se rasituskoe tulee ainankin mutta ei yhtään hajua milloin. :eek:

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Eikä joutuuko siihenkin uudestaan! Toivottavasti mä välttäisin sen kun ei oo arvoissa ollut ylityksiä... :sad001 Ei yhtään huvita mennä sinne makailemaan. Kotimittailut ei haittaa kun niihin on jo tottunut eikä niistä nyt niin vaivaa ole kun muistaa vaan mitata,
 
Mulle sanottiin että se rasituskoe ois hyvä tehdä n. puolen vuoden päästä synnytyksestä :) sillä katotaan ettei oo muodostunu kakkostyypin diapetesta...kai?

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo jotain sellasta :D

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Viime kerralla äitipolilla ei kyllä erikseen sanottu enää mitään mittailuista, mutta olen nyt silti ne paastoarvot aina aamuisin mitannut ja pari kertaa viikossa ne aterian jälkeisetkin. Sama kai tuo, kun menee jo rutiinilla, vaikka sormenpäät alkavat olla jo aika kovilla...

Kai se sokerirasitus on tosiaan taas edessä ennen pitkää jos radi-diagnoosi on tehty, ja kai niitä sitten jatkossakin seuraillaan tarkemmin kuin ilman diagnoosia selvinneillä :sad001
 
Radi on mun päässä unohtunut jo varsin tehokkaasti ja sen myötä tämä ketjukin mutta nyt osui katse tuohon mittariin ja tuli mieleen kysellä onko teillä radi vaikuttanut elämään vielä raskauden jälkeen,saitteko neuvolasta sen suhteen ohjeita tai joudutteko vielä mittailemaan?Mulle ainoa maininta on ollut se että vuoden kuluttua pitäisi mennä sokerirasitukseen uudelleen,saapi nähdä "unohtuuko"..Onko teille jäänyt jotain radiruokavaliosta elämään?Mulla on sokerihimot hellittäneet raskauden jälkeen muutenkin joten herkkujen puputus on vähentynyt onneksi luonnostaan.
 
Sama vika täällä: radi on autuaasti unohtunut. Ruokavalion idea jäi kyllä kutakuinkin mieleen, mutta kun syöminen on tällä hetkellä pelkkää tankkausta silloin kun sattuu ehtimään, en ole hirveästi ottanut stressiä siitä, mitä ja miten syön, kunhan yleensä tulee syötyä suunnilleen tarpeeksi. Paljon menee joka tapauksessa täysjyväviljaa ja hedelmiä. Eiköhän tilanne sitten taas muutenkin korjaudu, kun on mahdollista noudattaa suunnilleen säännöllisiä ruoka-aikoja.

Uusi sokerirasitus ei nappaisi kyllä yhtään, etenkään se 12 tunnin paasto sitä ennen. Ei ollut kiva edes normaalielämässä, saati sitten nyt yhdistettynä imetykseen.
 
Juu, unohtunut täysin. Mun serkku odottaa lasta ja sillä on todettu radi. Yritin antaa sille jotain ohjeita niin eipä enää muistunutkaan mieleen mitään! Kaikki se piikittely ja vs-arviojen seuraaminen tuntuu tosi kaukaiselta. Ainut asia joka on tullut mieleen on, miten käy, jos tässä seuraavaa lasta aletaan tekemään, uusiutuuko radi. Todennäköisesti varmaan...

Miten muuten teidän vauvojen vs-arvot oli synnärillä? Meidän neidillä oli yks huono paastoarvo, jonka vuoksi jouduttiin mittaamaan vielä ylimääräisiä kertoja. Sen jälkeen kaikki olikin ok.
 
Mun pojalla oli arvot alusta asti ok. Tuntui kyllä jotenkin vitsiltä koko radi loppuun asti :sad001 Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoikin, että tarkoitus on opettaa hyviä ruokatottumuksia niille joilla 2-tyypin diabetesriski on kohonnut, jotta toivottavasti siirtäisivät niitä myös lapsille. Ehkä se toimii, mutta mulle olisi riittänyt vähempikin stressaaminen, kun tuntui että äitipolilla sai juosta alvariinsa...
 
Unohtunut. Mua käskettii pari kertaa mittaa arvot aamulla ja ruuan jälkeen vielä, arvatkaa oonko muistanu. :D
Uuteen sokerirasitukseen pitäis varata aika, ei oo kuulema yhtä pitkä kun raskaana eli sitä 2 tunnin arvoa ei muistaakseni katota? 12h syömättämyys ois mulle ihan ok, siis ei olis ainakaa niin vaikeeta ku raskaana.
 
Catti miten pian sun pitäis mennä?

Meidän vauvalla oli synnärillä ekassa mittauksessa vähän matala verensokeri mutta seuraavat arvot olikin sitten jo kunnossa ja mittailut lopetettiin.

Onhan se ihan hyvä jos kohonnut riski diabetekseen hoksataan mutta kyllä mua vieläkin vituttaa lukea noita lehtijuttuja joissa kerrotaan radin yleistyneen ja sitten paasataan pitkät pätkät ylipainosta.Eipä ole vain ylipainoisten juttu vaan näyttäis diagnoosi napsahtavan ihan hyvilläkin elämäntavoilla!Vähän persoonallisempaa voisi olla se neuvonta niin ehkä sen enemmän ottaisi tosissaan.

Nyt on kyllä imetys kannustanut jatkamaan suht terveellisellä ruokavaliolla,ja se että se ehkä hieman ehkäisee väsymystä. :) Makeanhimo ei ole muutenkaan onneksi yhtä paha kuin raskausaikana.Mites muilla,jäikö sokerihimot päälle?
 
Mä en tiiä yhtään. Vikan kerran kun kävin äitiysneuvolan puolella niin sanoivat että pikimmiten, mut ei tuolla lastenneuvolassa oo sanottu mitään.
Mulla ei oo jääny sokerihimoja, ihme kyllä kun muuten olin sellanen herkkuperse. :D
 
Takaisin
Top