Raskausdiabetes

Jemmu, sama juttu. Suolainen sapuska maistuisi parhaiten! Mulla ei missään vaiheessa ole tullut sellaisia terveellisiä mielitekoja tai ruokahalu muuttunut niin että vain kevyttä sapuskaa tekisi mieli. Ajattelin seuraavaksi kokeilla korvata sipsihimoja dippailtavilla kasviksilla. Tai varmaan joutuu syömään pari oikeaa sipsiäkin mut ei niitä sitten mahdu massuun yhtä paljon kun rouskuttaa muutakin. :P

Ei muuten ole ihan helppoa saada päivän ruokavalioon tungettua puolta kiloa kasviksia, ei mulla ainakaan toteudu. Aika paljon saa pilkkoa ja kuskata erilaisia eväskippoja töihin. Musta tuntuu ettei mun vatsa edes kestä sitä määrää jos raakana syö.
 
Oih rupes tekee mieli kurkkua ja porkkanaa dipattuna valkosipulikermaviiliin :P
 
Itu1 siis toi oli hyvä, ei luovu sipseistä kokonaan vaa pistää samalla napaan vähän kasviksia! Mainiota! Mä kun voisin syödä kerralla koko pussin :D ei ollu tullut mieleenkään.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mitä te yleensä syötte iltapalaksi ja mihin aikaan? En ole ikinä elämässäni syönyt varsinaista iltapalaa, ja nyt kun on alkanut valjeta miten paljon se vaikuttaa paastoarvoon, yritän epätoivoissani luoda jotain rutiinia siihen. Liian aikaisin ei ole hyvä eikä liian myöhään, (melkein) pelkkä proteiini ei ole hyvä mutta ei liikaa hiilihydraattejakaan... Hermohan tässä menee. Tänään mennään kyllä dippivihanneksilla täälläkin. Kukkakaaliinkin voi jäädä koukkuun :)
 
Kukkakaali ja parsakaali on hyvää!

Mä en oikeestaan ees tiiä monen aikaan mä syön iltapalan, vähän vaihtelevasti 9-11 aikaan ehkä, muroja, ruisleipää yms.
Mulla yleensä ollu paasto arvo lukemissa about 5-6 tunnin syömättä olon jälkeen, huom yleensä, nyt on menny vähän persiilleen, en tiiä johtuko niistä pattereista vai mistä, sen näkee sitte maanantaina ku saan liuskoja lisää :D
 
Mun iltapalat ja välipalatkin on yleensä tylsästi ruisleipää, iltaisin myös maitoa. Syön yleensä klo 20-21 aikaan nyt kun olen töissä taas eikä kauhean myöhään tule valvottuakaan. Mäkään en ennen raskautta ollut tottunut iltapalaa syömään mutta nyt se on ollut pakko opetella koska aloin heräillä keskellä yötä huonoon oloon.

Missä lukemissa teillä noi sokeriarvot pyörii? Mulla on mielikuva että joku olisi sanonut että ne viitearvot on niitä maksimeja ja parempi jos pysyy niistäkin jonkun verran alempana... Voi kyllä olla että tän sanoi mun 2-tyypin diabetesta sairastava isäni ja se on kyllä vähän eri juttu, neuvolasta sanottiin ettei se radissa ole yhtä tiukkaa.
 
Mulla on semmoinen käsitys, että verensokeri on alhainen vasta kun se tippuu alle 4,0:n. Siksi olen yrittänyt löytää sitä iltapalaa ja rytmiä, jolla paastoarvo pysyisi ihan kunnolla alle 5,5:n, kun tosiaan on uhkailtu että arvot eivät ainakaan parane loppuraskautta kohti. Olen siis omaa napaani tuijotellen ajatellut, että mitä paremman ruokavalion löytäisi nyt, sitä vähemmän insuliiniannosta tarvitsee nostaa myöhemmin...
 
Oon nyt kaks viikkoa mittaillu paastosokeri arvoja ja jokainen arvo on ollu alle sen 5,5 mikä sen pitääski olla. Tänään neuvolas sit oliki eri täti ku oma oli lomalla niin.... Hermothan siinä meinas mennä kun valitti noista arvoista kovasti ja moitti muutenki sokerirasitus testin tuloksia (oma neuvolatäti oli näistä sitä mieltä että ok arvot ja paastoja pitää mitata pari viikkoa ku se oli 5,7 ) "Täti" sit piti kamalan saarnan kaikesta mahdollisesta mitä saa syödä ja mitä ei jne jne.. Tuli aika paha mieli itelle ku tietää että on ollu tarkasti nyt tuon ruoka asian kans... Saan nyt sitte kahden viikon päästä mennä TAAS samalle tädille ja uusien mittaus tulosten kans... Saa nähdä kuinka kovan saarnan taas saan siellä.. Onneksi oma neuvolan täti tulee ensi kuun alussa takaisin töihin... Huoh...
 
Joo noi sijaiset joskus tuppaa olemaan ärsyttäviä :/

Asiasta kolmanteen :D terveisiä hanurista, mulla alkanu nyt ylittyy kaikki arvot ihan kohtalaisesti, sf mittakin pompsahtanu yläkäyrälle.... 4 ylitystä + 2 jo tänään, paasto oli 5,8 ja tunti aamiaisen jlk 8,1. Ei kiva!! Joudutaan nyt sit varaan aika ylimääräseen ultraan..

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
Huoh miksi osa terveydenhuoltopuolen ihmisistä luulee että saarnaaminen toimisi aikuisiin ihmisiin paremmin kuin kannustaminen! :mad: Voisi vähän yksilöllisemmin kohdata asiakkaitaan... Nousee vaan karvat pystyyn tollasista ja sitten voi jäädä moni asia ottamatta puheeksi kun ei viitsi kertoa.

Catti eikö sulla ollut alkuun tosi hyvät arvot että epäilit vähän koko diagnoosia, vai sekoitanko sut nyt johonkin toiseen? Kurjaa että on nyt tapahtunut käänne huonompaan. :sad001 Täytyy tästä itsekin ottaa opiksi koska tilanne näköjään voi muuttua aika paljonkin... Ei tainnut sitten olla huono paristo syypää, vaikka se kahvihomma oli kyllä tosi kummallinen mittaustulos? :eek:

Mun ei virallisesti nyt tarvitsisi mittailla mutta oon pistokoepäiviä välillä pitänyt. Liuskat vaan hupenee ja mun mies oli sitä mieltä etten mä saa niitä ilmaiseksi lisää kun oon ns. omaksi iloksi niitä tuhlannut. Mites teillä muilla on tää tarvikejakelu pelannut?
 
Joo, syyllistäminen ja saarnaaminen on kyllä raivostuttavaa. Tässä vaiheessa varmaan jokainen tekee sen minkä pystyy sekä itsensä että vauvan vuoksi, kun vain saisi kunnolliset ja asialliseen sävyyn annetut ohjeet. Jos ei tee, niin tuskin se saarnaaminen auttaa.

catti, kuulostaa siltä että aika vähästä laitetaan ylimääräiseen ultraan! Kai se hyväkin on, mutta itsellä ainakin kaikki lisääntyvä kontrolli tekee semmoisen olon, että taasko olen tehnyt jotain väärin vaikka kuinka olisi yrittänyt olla kiltisti...

Itu1, mulle sanottiin äitipolilla, että neuvolasta pitäisi saada lisää liuskoja. En kyllä kokeillut, kun piti tässä välissä hakea tarvikejakelusta piikkejä insuliinikynään ja satuin kysymään sieltä. Mutta ei ainakaan siellä ollut mikään ongelma saada ilmaiseksi liuskoja koko loppuraskauden varalle ja sanottiin vielä että lisää saa tulla hakemaan...

Asettui tämä radi kyllä vähän eri mittasuhteisiin, kun juttelin viikonloppuna diabeetikkoisän kanssa. Kertoi ihmisistä, joilla ateria-arvot saattaa vähästäkin nousta tyyliin 15--20:een, tai vastaavasti paastoarvo laskea alle 2,0:n. (Silti ärsytti, kun oma paastoarvo oli taas aamulla 5,7 :sad001 )
 
Okei täytyy pyytää neuvolasta lähete lisäliuskoihin. :)

Mullakin on tulossa ylimääräinen ultra eli painoarvio ja synnytystapa-arviointi.Oon ihan tyytyväinen tohon käytäntöön,ainakin toivon että se rauhoittaisi pientä uudelleen herännyttä synnytyspelkoa ettei vauvan koko ole ihan ylläri..En kyllä oo varma puhuko nyt ihan samasta asiasta.Täällähän aika monella oli painoarvioita tehty jo paljon aiemminkin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei tosiaan voi "normaaliin" diabetekseen oikein verratakaan. :/ Mut jospa tän tiedon avulla välttäis sen pysyvän puhkeamisen itelle..Eli täytyis muistaa terveellisesti elellä raskauden jälkeenkin,toivottavasti makeanhimot vähän helpottaa. :P Ja kyllähän sitä haluaa tolle pienellekin olla hyvänä esimerkkinä,tosin alkuun on aika pitkään salaherkuttelu helppoa. :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo se ylimääränen ultra on just se painoarvio homma, että pitääkö käynnistää synnytys aikaisemmin jos vauva näyttää kasvaneen isoksi. Mua se just pelottaakin että on kasvanut isoksi kun sf mittakin nousi rajusti.. :sad001
 
Sekö on ottanut aika nopean spurtin tässä sitten?Hassua että se tilanne noinkin radikaalisti muuttui. :sad001 Mites pian pääset ultraan?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Niinpä, kuukaus sitten sf mitta meni vielä keskikäyrällä. o_O Mun pitää eka soittaa neuvolaan ja sanoa etten saa verensokereita pysymään aisoissa, sen jäkeen varaavat mulle sen ajan ultraan, ja ehkä jotain lääkitystäkin...
 
Tosin voihan se vielä tasoittua jos vauvalla nyt vaan oli joku kasvupyrähdys. :) Toivottavasti löytyy keino pitää sokerit aisoissa vaikka sitten sillä lääkityksellä!Muuttuiko noi arvotkin sulla ihan äkkiseltään vai oliko ollut väliä ettet mittaillut?Mietin vaan miten tiuhaa seurantaa tässä kannattaisi tehdä jos tilanne muuttuukin..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hmm onko se viitearvo siis sama 7,8 tunti ja 2 tuntia aterian jälkeen?Mä oon mittaillut vain tunnin päästä ja sillon ihan korkeimmillaan ollut 6,4,yleensä alle 6.Mut nyt mittasin melkein 2h syömisestä ja olikin 7,4.Mietin vaan onko jääny sokereiden nousua huomaamatta jos ne nouseekin hitaammin..Vai onko nyt vaan mullakin resistenssi yhtäkkiä heikentynyt. :sad001 Vai hepuloinkohan omiani..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo aikalailla yhtäkkiä muuttu noi arvot, ja sillon kuukaus sitten arvot olikin vielä hyviä. :eek: Lääkkeillä toivottavasti paranee, neulalla en kyllä ala tökkiin :D

Tunnin päästä aterian jälkeen mitataan, ja pitäs olla 7,8 alle. Tuskin sulla mitään hätää on, ei neuvolassa ainankaan olla puhuttu mitään 2h mittailuista, ainoastaan se tunti aterian jälkeen :)
 
Kurja juttu, catti :sad001 Toivottavasti löytyy lempeät konstit pitää sokerit kuosissa.

Jos lääkitykseen asti joudut, siinä on oikeasti hyvätkin puolensa: mä olin jo pitkään aina ruuan jälkeen tosi väsynyt, mutta ilmeisesti se liittyi jotenkin tähän insuliiniresistenssijuttuun, koska lääkityksen aloittamisen jälkeen oon ollut ihan normaalin pirteä koko ajan. En tietty tiedä, onko sulla väsymystä ollutkaan tai että onko tablettihoidolla samaa vaikutusta, mutta motivoi kummasti hoitoon kun huomaa vaikutuksen muutenkin kuin mittarissa :)

Vähän pelottavaa kyllä, miten nopeasti muutoksia voi tapahtua, hyvä sitten että seurataan tarkkaan.
 
Takaisin
Top