Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Itu1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään neuvolas kyseinen ärsyttävä täti vielä soitti perään kun mun tilanne oli koko illan sitä niiiiin häirinnyt että oli työmaalla kysynyt toisilta tädeiltä neuvoa mitä tehdä kanssani ku niiiiiiiiiiiiin korkea tuo paastosokeri...
Sain sitten lähetteen suoraan äitipolille (aika tulee sit joskus kun tullakseen) kun hän niin päätti... Luojan kiiiitos sain sanottua suoraan hänelle etten sitten sinulle enää tule neuvolaan, että tulen sitten kun oma neuvolatäti tulee lomalta! Eli aikaa odottaessa äitipolille..... Huoh..

Syyskuinen, toivotaan näin. :) No.. pääseepähän näkemään pikkuisen vielä kerran ennen syntymää. :D

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

No nyt selvisi äitipolin terkalta sekin, että iltapalasta paastoarvon mittaukseen ei saisi kulua enempää kuin 8--9 tuntia. Mulla on mennyt usein kevyesti 11--12 tuntia, kun en ole viitsinyt jättää iltapalaa kovin myöhään ja on ollut niin ihanaa nukkua pitkään pelkästään siitä ilosta että oon voinut...

Joo niin kuulema pelkästään liian pitkä paasto aika voi nostaa sokereita :o

Kyllä sekin pitäs riittää jos on alle 10h ilta-ja aamupalan välissä. Jos ite saan nukkua ilman herättelyä niin se 10h menis ihan kevyesti.

Juu, alempana tosiaan oli nyt kun mittasin vain 8 tuntia reilun iltapalan jälkeen. Kaikkea sitä oppii... mä olen jotenkin aina ottanut vastaan vain sen informaation, jonka mukaan ilta- ja yösyöminen on pahasta ja lihottavaa. Paino ei ole noussut moneen viikkoon, vaikka tuntuu siltä että saa päivällä olla koko ajan syömässä jotain, ja vielä nämä uutena ohjelmaan tulleet iltapalat päälle. Mutta kummalliselta kyllä tuntuu syödä kellon mukaan eikä silloin kun on nälkä.

Mulla on ollut lähes järjestäen iltapalasta paastoarvon mittaukseen se 12h :eek:

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Jos olen ymmärtänyt oikein niin yleensä rv35, +\- yksillöllinen vaihtelu, tienoilla tulee viimeinen "sokeripyrähdys", jolloin vs-arvot voi muuttua paljonkin. Ehkä sulla, catti, on nyt kysymys tällaisesta. Ja muillekin tiedoksi, että tällainen voi olla odotettavissa ja kannattaa säännöllisesti mittailla arvoja, vaikka olisivat pitkään olleetkin hyviä. Ja eihän tässä onneksi kauhean montaa viikkoa ole enää edes mittailtavana! :)

Mä päätin pitää yhden mittailupäivän viikossa oman mielenrauhan vuoksi. :)

Ultra-aikaa odotellaan postissa saapuvaksi nyt sitten täälläkin. Se saattaakin olla vasta 38 viikolla.. Tuntuu pitkältä ajalta, jotenkin tota nyt odottaa yhtenä raskausetappina kuten aiempiakin ultria!

Eka mittaukseton päivä diagnoosin jälkeen -- ihana vapaus! Enää tarvitsee mitata ateria-arvot kolmesti viikossa, paastot sentään joka aamu. Tänään paasto oli enää 4,8, ja tuli tietysti mieleen, että olisin ihan mielelläni ottanut selvät ohjeet paaston oikeasta pituudesta jo ennen insuliinin aloittamista, josko rytmin säätäminen olisi sittenkin riittänyt vielä hetken... Mutta saa nyt nähdä, mille tasolle tuo asettuu. Nyt kun mittaamiseen on tottunut, tuntuu tosiaan että mielenrauhan saa vasta kun näkee mittarista, että arvot ovat kunnossa.

Mullekaan ei sanottu mitään tuosta paastoa edeltävän ajan pituudesta! Monella se varmaan näin kesällä voi venyä aika pitkäksi jos lomalla on. :wink Muutenkin ohjeet käytiin aika hätäisesti läpi joten varmaan moni asia olisi mennyt ohi korvien siinä tunnepuuskassa jos ei täältä olisi jo itse vähän etukäteistietoa saanut. :)

Hui! Onneks katsoin kalenteriin niin huomasin että mulla on taas maanantaina radi käynti polilla! Ei muuten mutta pitää tehdä vielä yksi koko päivän seuranta, huomenna vielä ehtii.

Löysinpäs suolaisen herkkuruuan millä korjata tää kamala himo roskaruokaan: tortillat! Itseasiassa en ollut kovin yllättynyt että sokerit oli tunti ruuan jälkeen vaan 5.8 onhan ne tortillat lähes hiilihydraatittomia. Ärsyttää kun vasta nyt keksin niitä tehdä :D

Oi tortillat on hyviä! :) Mitä yleensä laitatte niihin? Mä laitan paprikaa, jauhelihaa, kurkkua ja sit kermaviili-valkosipulidippii vähän :) Ja tietysti raejuustoo jos löytyy kaapista :D

Meillä tehdään aina jauhelihaan. Sen kanssa sipulia, kurkkua, paprikaa ja smetanaa. Joskus tomaattia :) niin ja tulista salsakastiketta!

Nam nam tortillahimo tarttui, tai itse tykkään enemmän rouskuttaa niitä taco -kuoria. Tortillatäytteet toimii kyllä salaattinakin jos haluaa kunnolla hiilareita vältellä! Meidän perinteiset täytteet on aika samoilla linjoilla, plus juustoraaste ja joskus ananas.

No niin! Kävin toistamiseen polilla ja tää käynti oli jotain aivan muuta kun kiva. Ekalla käynnillä oli aivan loistava hoitaja ja lääkäri ja olo oli sellainen, että mua kuunneltiin ja otettiin yksilönä huomioon.

Nyt oli hoitaja joku joka ei ollut varsinaisesti radi asioista mitenkään perillä, ihan kuin olis lainattu joltain muulta osastolta koko tyyppi. Istuttiin käyrillä sitten sellaisessa kiusallisessa hiljaisuudessa (mä kun oon normaalisti aika kova puhumaan niin...).

Lääkäri oli kanssa niin arka ja avuttoman oloinen että ihan pahaa teki. Selvisi sentään että tyttö voi vatsassa oikein hyvin ja on jopa keskikäyrän alarajoilla eli kokonsa puolestakaan ei mitään hätää. Mulla edellisestä kolmen viikon takaisesta käynnistä paino noussut hurjat puoli kiloa! MUTTA mun aamu paastoarvot on kaks kertaa ylittynyt viikon sisällä ja silloinkin ollut niinkin pahat kuin 5.6 , että lääkäri oli sitä mieltä että laittaa mut insuliinille. Minäpä reippaana sanoin että EI KÄY, mulla ollut keittiöremppa jonka takia en oo päässyt syömään mitenkään ihanteellisesti ja pitsaakin muistanu vähä siinä sivussa syödä :D , että siihen on syy miks just sillä viikolla pari arvoa koholla. Lääkäri oli eri mieltä ja tuputti sitä insuliinia, mut en vaan suostunut ottaan, kun vauvakin kerran käyrillä ja voi hyvin.
Nyt sitten mittaan paastoarvot joka aamu, kun lääkäri niistä niin huolissaan vaikka edellinen just sanoi ettei niitä tarvii enää mitata kun pysynyt pääosin niin hyvin hallussa. Kyllä nyt jäi niin tyhmä fiilis.

Ja taas kolmen viikon päästä uudestaan...

No on se kumma, lääkäreissä näemmä on hirveesti eroja.. Mut hyvä kun sanoit oman mielipitees jyrkästi! :D Eikä minunkaan mielestä sun tarvii vielä insuliinia ottaa, eihän ne pahasti oo ees ylittyny.

Mulle neuvolantäti sanoi (kun oli 4 ylitystä) että ei vielä seurantaan, mutta jos alkaa tulee ylityksiä vielä niin sitten. Ja niitähän on tullu. En oo vaa saanu aikaseks soittaa :D Ja miten mä voin paasto arvonkin mitata jos joudun yölläkin ravaan syömässä 3 tunnin välein :confused005 Ihan järkky nälkä kokoajan ja se vissii sit herättää mua :D

Mä sain tänään postissa ajan siihen synnytystapa-arviointiin ja se on vasta 18.8. eli viikolla 38 jos oikein laskin. Olisin kyllä toivonut pääseväni jo aiemmin mut ymmärrän kyllä senkin etten ole niiden kiireellisyyslistojen kärkipäässä kun tuo radi on ainakin toistaiseksi niin hyvin hallinnassa.

Tuntuu muuten että jankutan samoja juttuja jo monella palstalla. :p Onkohan meistä kaikki tuolla salaisessa ryhmässä myös, olisikohan järkevää siirtää tää ketju sinne...? Vai onko turhaa tässä kohtaa vaihtaa, mitä mieltä ootte?

Mä höpisen kummallakin puolella, mun puolesta ei väliä. Luen joka tapauksessa kaikki. Pääasia että juttua riittää. :)

Antaa olla täällä, jospa on joillekin muille apua myös :)

Tuli muuten mieleen, kun jossain kohtaa oli puhetta paaston pituudesta, että todennäköisesti sillä tarkoitetaam 10-12h syömättömyyttä. Tuolla ajalla saadaan kaikki ylimääräinen verenkierrossa oleva sokeri sitoutettua ja mitataan sitä eliminstön perustasoa, jos niin voi sanoa. Eli siis samalla tavalla kuin itse rasituksessakin.

Takaisin