Raskausdiabetes

Mä oon nyt 3 päivää kirjannut ruokapäiväkirjaa kotosalla ja ihan huvikseni täyttänyt tuota Kiloklubin ruokapäiväkirjaa, jotta näen, miten oikein mun ruokailut on mennyt. Kalorimäärä jäi joka päivä alle suositellun 1800, hiilareita oli 47-50% päivän energiansaannista (40-50% oli suositus). Kuidut loisti vihreänä (n. 35g päivittäin), samoin rasvat. Ainut mikä jäi n. 100-50g miinukselle päivittäin oli kasvikset ja hedelmät (KK:n mukaan pitäis syödä 600g vuorokaudessa, en tiedä mikä on radin suositus).

Eli aikalailla on tullut syötyä oikein, mutta katotaan mitä terkka on huomenna asiasta mieltä. :) Paino ei ole noussut viimeiseen kolmeen viikkoon juuri ollenkaan, joten siltä kantilta ainakin kaikki on reilassa.

Mä sain viime lekuri käynnillä ateria insuliinin lisäksi nyt sitten pitkävaikutteisen päiväksi. Tabuja en oo voinu syödä moneen kk, koska niistä tuli ensin kutinaa jalkoihin ja sitten lopuksi naama lehahti kirjavaksi, vaikkakin ne sopi mulle ihan hyvin ennen raskautta... Eikä se pistely oo kauheeta, vaikka itse kammoankin neuloja. Siihenkin tottuu ja vähemmän se tuntuu kuin kynäneula sormessa :).

Äh, mä olen nyt puolentoista viikon aikana onnistunut vain kahtena päivänä saamaan mitatuksi jokaisen 3 ateriaa. Tänäänkin unohdin taas mittaukset ennen ja jälkeen lounaan :mad:
Arvot on kyllä olleet ihan normaalit, paitsi lauantaina, jolloin unohdin mittaukset niin että siinä väleissä söin parit leivokset, kun oli vieraita... joten silloin oli sokerit koholla.

Täällä huomenna äitipolikäynti sokerien takia, kuulemma insuliinihoito alotetaan aika varmasti heti huomenna.. :sad001 Ei millään meinaa sokerit pysyä sallituissa, varsinkaan aamupalan jälkeinen! :mad:
No onneks pääsee näkemään vauvan ja saa kokoarvion, muuten kyllä vituttaa koko tää homma.

Kuinka suurella todennäköisyydellä sitten aletaan johonkin toimenpiteisiin, vaikka kotimittailuissa suurin osa arvoista olisi ok, jos on syönyt normaalisti...? Mietin vain siis, että johtaakohan tämä mun kotimittailu johonkin...

Täällä varmaan joku muu tietää paremmin, mutta mulle sillon sanottiin että jos ylityksiä on ja ei pelkällä ruokavaliolla saa sokereita pysymään niin insuliinihoito aloitetaan.. Ainahan voisi vielä vähän tiukentaa diettiä, mutta kun ite en aamulla voi laittaa suuhuni mitään ilman että arvot nousee. o_O

Mulla heittelee todella paljon nuo arvot ja etenkin paasto on jatkuvasti rajalla (ja yli) niin vielä annettiin viikko armonaikaa tarkkailla, josko rajulla ruokavaliomuutoksella saisi aikaan parannusta. Lähentelee jo asketismia tuo pääsiäismenuu... Olen kuitenkin parisen kuukautta viikoittain lähettänyt arvoja äitipolille seurantaan ja nyt ekan kerran vilautettiin lääkehoidon aloittamista jos merkittävää muutosta ei viikon aikana tule. Itse olisin enemmän kuin valmis aloittamaan pillerit, ei meinaa pää enää kestää... Näin siis HUSsin alueella

Joten Martuti sanoisin että yksi, kaksi heittoarvoa ei sua kyllä lääkkeille vie.

Mulla kerkes olla toi pasto varmaan kuukauden siinä rajalla ja yli ennen kuin tarjosivat lääkehoitoo ja mulle sanottiin ettei missään nimessä ekana insuliineja aloteta että kokeillaan tableteilla ensin ja jos niistä ei ole apua niin sitten vasta insuliinit, mut siis mulla ei oo ollu ongelmia niinkään noissa aterianjälkeisissä arvoissa( ennenkuin nyt muutamana päivänä, ja siis tänään ei taas oo ollu ongelmia vaikka mielestäni oon syöny aika samalla tavalla kuin eilenkin jolloin oli ylitys, mut kaippa toi on välillä ihan tähtien asennostakin kiinni noi sokerit!)

Joo en miekään usko et muutaman heiton takia lääkkeitä aloittaavat, ja eiköhän siellä muutama heitto oo hyvä ollakkin, koska pitäähän sitä testata et mitä se oma kroppa kestää, ettei sokerit lähe heittää...

Tänään alkoi insuliinihoito, iltaisin kahdeksan yksikköä insuliinia ja toivottavasti sillä saisi sokerit pysymään sallituissa.. :oops:

Onko sulla miten paljo ollu noita heittoja noissa sokereissa? Toivottavasti auttaavat nyt nopsasti noi insuliinit:)
Puhuivatko jo synnytyksestä tässä vaiheessa?

No niitä heittoja on ollut, viitenä peräkkäisenä aamuna aamupalan jälkeen ja sitten yks paastoarvo koholla ja olisko ollut kaks ennen ruokaa koholla ja kaks jälkeen o_O Ja nää siis kuukauden aikana..

Muoks. Tonne toiseen ketjuun tosiaan laitoin siit synnytyksestä :)

Tänään onnistuin muistamaan kaikki mittaukset, ja ei heittoja missään. Eli edelleen ainoat heitot olleet yhdeltä lauantailta, jolloin tuli herkuteltua...

Ja kiitos infosta kaikille, toivottavasti nuo yhden päivän heitot eivät aiheuta mitään toimenpiteitä ja pärjäisin pelkällä ruokavalion tarkkailulla.
No, ensi viikon perjantaina kuulen neuvolassa mitä täti on mieltä.

Eilen oli sokerirasitus ja tänään sit sain tulokset, muuten ok mut paastoarvo oli pikkusen koholla, eli kotiseurantaan sit vaan.. Laitteen saan viikon päästä kun meen neuvolalääkärikäynnille.. Plääh.. :confused:

Mulla on sokerirasitus tiistaina, ja mun tuurilla sieltä ei varmaan mitään hyviä tuloksia tule...
En tiedä tästä aiheesta yhtään mitään, mutta jos radi todetaan / joutuu seurantaan, niin onko sitten kaikki karkkimättäminen täysin kielletty? Ja muu makean/sokerin syönti..? :oops:

Mä sain ohjeet neuvolasta, kun yksi arvo oli just rajalla. Terkkari sanoi, että joskus saa syödä herkkuja, esim. sallittavaa oli syödä karkkia 20g viikossa (toi nyt ei kyllä oo yhtään mitään! :grin), pullapohjaisia juttujakin sai syödä vaikkapa pullan viikossa tai pullataikinaan leivotun marjapiirakan palasen tms. Oikeastaan se, mitä se eniten suositteli välttämään on sokeriset mehut, limsat ja sokeroidut jogurtit ja tietysti karkki ja muu herkku isoina satseina. Suositeltavaa oli myös kuulemma syödä herkkuja yhtenä päivänä, jolloin verensokeri on sen hetken korkealla kun joka päivä, jolloin se voi nostaa päivittäisiä arvoja.

Eli ei tarvi kaikesta luopua, mutta pieniä määriä ja järkeviä valintoja painotettiin. :)

Ja niillä sokeriarvoilla on suht helppo vähän pelata. Herkkutelu ruuan päälle nostaa sokereita vähemmän, ku tyhjään mahaan syöty. Liikunta ruuan päälle laskee arvoja tosi tehokkaasti. Lihaskuntoharjoittelu on parasta liikuntaa sokeriarvojen kannalta, koska se tehostaa parhaiten myös hormonitoimintaa, sen lisäksi että siinä käytetään tehokkaasti hiilareita polttoaineena.
Ja tietysti just tuo yllä mainittu, että mitä helpomassa muodossa sokerit on nauttia (esim nesteet) sitä nopeammin nostavat sokeripiikin.
Äkkiä sitä oppii tietämään, mitkä hiilarit itsellä nostaa arvoja eniten. Eli ei kannata ihan sokeasti noudattaa annettuja ohjeita, vaan kuunnella sitä omaa kehoa. Toiset sietävät paastoa hyvin, toisten on syötävä keskellä yötäki.Toisilla pahin hiilari on maito, toisella kaurapuuro.

Esimerkiksi joillain on puuro ihan ehdoton no-no, mulla taas aamulla syöty puuro ei heilauta sokeriarvoja yhtään mihinkään, voin sitä siis syödä. On siis aika yksilöllistäkin...?
Viikonloppuna nautitut leivokset sitten laittoivat sokeriarvot heittelemään hippasen.

Mulle ei nimenomaan puuro käy ollenkaan, ei pelkästään, eikä marjojen tai sokerittoman mehukeiton kanssa.. Aina tunti sen jälkeen on sokerit 8-8,9 o_O Ja myös kaksi siivua ruisleipää täytteineen nostaa tohon 8.
Yhden ruisleivän siivun voi syödä :grin Noi siis tosiaan ennen tota insuliinihoitoa, en oo nytte ees kokeillu mitata millään noista.

Jouduin nyt alottamaan sen lääkkeen :/ Oon ottanu vasta kahtena iltana yhden tabletin ja nyt on jo maha ihan sekasin :( Jatkuukohan tää pitkään?? Tarkotus kuitenkin kasvattaa sitä annostusta aina neljän päivän välein...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla pysyy arvot aivan normaaleina, jos syön ns. normaalia ruokaa, normaali aikataululla. Mutta jos erehdyn juomaan mehua tai limsaa, tai syömään jotain makeaa mittauksien välissä, niin sitten arvot pompsahtaa. Mutta välittömästi ruokailun jälkeinen makean nauttimien ei heilauta arvoja. Pitää siis ajoittaa karkkien syönti ja limsan juonti heti ruokailun jälkeen :wink
Viikko vielä pitäisi kotona mittailla, ensi viikon perjantaina on se neuvola jossa sitten katsotaan, että pitääkö jotain alkaa tekemään. Mutta mä luulen että mä taidan pärjätä tällä ruokavalion tsekkauksella.

Takaisin