Raskausdiabetes

Jotenkin todella pelottavaa jos en ruualla kuitenkaan pysty niin noita arvoja manipuloimaan. Paastoarvo oli tänään ennätyksellinen 4,1 ja neuvolasta sanottiin että antibiootit voivat ehkä nostaa sokeria.

Huli, oliko sulla jo toisessa raskaudessa huomattavaa eroa ensimmäiseen?
 
Jonkun verran joo , sai vähän tarkempaan jo kattoo mitä suuhusa pisti, ja silti tuntu välillä että kohoo turhan herkästi...

Ja oisinhan mie varmaan päässy helpommalla, kun olisin saanu pois painoo raskauksien välissä, mut kun on nii putkeen tullu nää muksut ja suoraan joko imetyksen lopetuksen jälkeen oon tullu raskaaksi tai imetyksen aikana, niin hirveesti en oo painoo kerenny pudottaa...
 
Just kattelin esikoisen aikaan noita paasto-arvoja niin mulla on alimmillaan ollu se 3.3 ja ylimmillään 5.5. Toisen kohalla paastossa 3.4 alin ja ylin 5.6
Ja nyt tosiaan ollu alimmillaan 4.8 ja ylimmillään 6.0, joten jonkun verran eroa on...
 
Taitaa omalla painolla olla tosi paljon merkitystä.. Ei sitä varmaan edes ihan ymmärrä kuinka suuri merkitys.

stardust on ilmeisesti elävä esimerkki tästä :)

kysyin heti ensimmäiseksi neuvolassa että saanko pudottaa painoa, sehän kiellettiin heti. Mutta radi-hoitajalla käydessä hän sanoi että paino varmasti tippuu nyt jos jätän herkut pois. Mutta eipä mulla tule olemaan vaaraa painonlaskusta. o_O
 
Niin, ja pelkään ihan hirveästi että saan myöhemmin diabeteksen. Olen jo tehnyt suunnitelman painon pudotukseen kunhan vauva on täällä. Saa nähdä miten sekin toteutuu sitten...:confused:
 
Joo kyllä sillä on, jos varsinkin sitä on liikaa...

Mut kyllä mulla yks kaveri joka on alipainoinen, niin sai seurakseen radin ( hällä ruokavalio koostuu siis lähinnä hampurilaisista, ranskalaisista ym. epäterveellisestä, ei siis syö mitään kasviksia, juureksia tai hedelmiä.)
Joutu raskauden aikana pistää insuliinia ja nyt synnytyksen jälkeen on joutunu käymään jo 3 rasituksessa kun on ollu noissa sokereissa ongelmaa raskauden jälkeen, ja ilmeisesti joutuu aloittaa lääkityksen kun ei pysy kurissa ja hällä ei siis tota painoo oo ollenkaan liikaa, on alipainonen ollu aina sekä ennen raskautta että raskauden jälkeen. Ja siitä huolimatta on vaikeuksia sokereiden kanssa. Joten on niitä sellaisiakin joilla ei toi paino vaikuta asiaan, se tulee jos on tullakseen, eikä tossa tilanteessa voi oikeen mitään tehä. Myö sentään pystytään ehken painon pudotuksella jonkun verran taistelemaan vastaan :grin
Pitää varmaan synnytyksen jälkeen perustaa joku tsemppi ketju kilojen karisteluun :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Todellakin! Tsemppiketju on hirmu hyvä idea :) siihen tosin on hiukan aikaa että siihen pääsee osallistumaan, mullakin kun tuo la on vasta 30.7. Mut kuka tietää, ehkä tyyppi haluaa tulla aikaisemmin :wink

Eikö muuten kaiken järjen mukaan, jos sokerit ei nouse rajoille niin ei vauvankaan pitäisi kasvaa älyttömän suureksi? Vai onko se vaan yksi tekijä muiden joukossa?

Mä en ole radista kauheasti ottanut sevää, koska otan kaiken niin henkeen ja vereen.. :sad001
 
Jos sokeri tasapaino pysyy hyvänä, eli niitä ylityksiä ei tule, nii vauvakaan ei saa sitä "ylimäärästä" sokeria ja ei pääse kasvaan suureksi, näin ainakin mulle on äitipolilla sanottu ja ei muutama ylitys vielä sitä vauvaa kasvata viiskiloseks, kyllähän siihen kasvuun jonkun verran geenitkin vaikuttaa:grin

Mulla siis edelliset muksut painaneet 3460g(40+0) ja 3920g(41+4), joten ei hyö mitään jättiläisiä oo olleet vaikka ylityksiäkin on ollu sokereissa...

Ja mullakin on la vasta 25.7, jotta aikaa vielä on :) Jos eivät sit haluu käynnistää aikasempaan synnytystä?
 
Muokattu viimeksi:
Nyt on sokerirasitus takana. Ei ollu ees paha vaikka olin varautunut et on huono olo ja nälkä ja kaikkee.. ei sit ollu mitään.. ihan normi olo.. ja aikakin meni suht nopeesti kun katoin puhelimesta sarjoja ja kudoin vauvan mekkoo samalla :)
 
Mullakin on huomenna rasitus aamulla klo 8. Moni on sanonut, ettei se niin paha ole kun anneetaan ymmärtää, mutta oon mä varautunut siihenkin, että onkin ihan kamala :wink Otan mukaan jotain puuhaa ja hyvät eväät, niin ehkä niillä jaksaa. Mulla on samaan syssyyn vielä pissatesti ja jotain muita testejä, kun neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että nyt kun pissanäytteessä on ne proteiinit ollut kahdesti yhdellä plussalla, niin ois hyvä tarkistaa. Kerranhan jo kävin tammikuussa saman asian takia antamassa näytteet eikä niissä ollut mitään. Mutta hyvähän se on, että tarkistavat tulehdukset ym. pois.
 
Joo no mä sitten taas olin varautunut, että ei se sokerirasitus kai ole paha ollenkaan kun moni on sanonut että odotti pahempaa. Meinasin että syön vaan sitten kun käyn kotona sen jälkeen ja läden sitten töihin. Mutta valitettavasti mä kuuluin sitten niihin, joilla iski ihan jäätävän huono olo sen jälkeen :sad001
 
Onkohan sillä sokerin kestolla sitten jotakin vaikutusta siihen huonoon oloon. Meinasin vaan et jos ne ketkä kestää sokeria paremmin (normaali insuliinin tuotanto) ei sais sitä pahaa oloo niin helposti? Tää on nyt vaan tälläistä pohdintaa kun kaikkee mietin aina niin perusteellisesti :)
 
No mulle ei oo tullu pahaa oloo kyllä kertaakaan sokerirasituksessa eikä sen jälkeenkään, ja kuitenkin aina on radi tuomio tullu, joten en nyt välttämättä tohon uskois....
 
Muokattu viimeksi:
Juu, olisi se "hauska" kyllä tietää, mistä se johtuu että jotkut voivat huonosti ja toislla ei tunnu missään.
Mutta samahan se on ihan raskausajan pahoinvoinnin suhteen muutenkin; joillain ei ole sellaista ollenkaan, joillain vain alkuraskaudessa, joillain voi kestää koko raskauden ajan. Itsellä siis eka kolmannes oli yhtä h*elvettiä pahoinvoinnin takia :confused:
 
Ja mulla taas ei oo missään raskaudessa ollu pahoinvointia :)
 
Itse kärähdin sokerirasituksesta eilen, viikolla 24. Paasto ja 1 tunnin jälkeinen olivat yli raja-arvojen ja aika reippaasti! Nyt sitten kirjotellaan ruokapäiväkirjaa äitiyspolia varten ja mittaillaan sokereita.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, pidättekö te muut ns. vapaan syömisen päiviä tai karkkipäiviä? Itse tykkään herkutella (kuten varmaan moni muukin :D ) ja olis ihan mukavaa jos olis yks armon päivä viikossa, mutta että uskaltaako sitä sitte..
 
Minä ainakin pidän, en tiedä kuinka sallittua oikeesti on mutta diabeteshoitaja sanoi ettei siihen kuole jos niin tekee :)
Tai siis lähinnä syön normaalisti radi-ohjeen mukaan muuten mutta saatan syödä jätskiä tai suklaata tms.
En siis kertaakaan koko päivää ole syönyt mitä haluan, mutta välillä jotain herkkuja ettei liian terveelliseski mene :rolleyes:
 
Kyllä mie pien välipäiviä, milloin en niin tarkasti mieti syömisiäni, ihan oman mielenterveydenkin takia pitää välillä höllätä...
 
Jaahas, tänään sain sitten radin vuoksi mittauslaitteen kotiin. Kolmena päivänä viikossa pitää mitata, kolmelta eri aterialta eli aamiaiselta, lounaalta ja päivälliseltä (juuri ennen & tunti jälkeen aterian). Hyi hitto mua inhottaa se neula, vaikken sitä näekään... ja mua harmittaa koko juttu ihan sikana. Tiesin siis jo ennen tämän päiväistä neuvolakäyntiä, että se 2h paastoarvo oli 0,2 yli sallitun (kaksi muuta arvoa aivan normaalit), mutta silti mä purskahdin itkuun siellä neuvolassa. Mä olen kuitenkin syönyt tosi säännöllisesti ja lähinnä terveellisesti, mutta nyt pitää sitten tosissaan alkaa sokereita karttamaan... :sad001
 
Takaisin
Top