Raskausdiabetes

Niin siis puhuttiin maustamattomasta jugurtista nimenomaan, ja kun oon vertaillu niin hiilarimäärät menee niin et rahka 4,3/100, viili 4,5/100 ja jugurtti 4,8/100, joten ei siinä niin paljoo kuitenkaan enempää tota hiilihydraattia ole.

Toki valmiiks maustetuissa on ihan älyttömästi, mut niistä ei ollukkaan nyt puhe( ja ite en ees ole niitä syöny viimeseen 3 vuoteen)
 
Hyvä, just näin. Monesti rasvattomissa ja sokerittomissa on silti isot hiilarimäärät eli kannattaa aina lukea selosteet. Mulle viimeksi se ravintoneuvoja ohjeisti syömään esim mysliä. Mut niissä on järjestään hirveetkasat sokeria ja sitä kautta hiilaria ja oli hankala löytää semmosta vähähiilarista. Omituinen neuvo minusta eli oman järjen käyttö sallittu :wink
 
Aivan ja jännä et hirveesti mainostetaan noita kevyt tuotteita terveellisinä, mitä ne ei sit kuitenkaan välttämättä edes ole.
 
^ Se onkin varmaan, että miltä kannalta sen terveellisyyden ajattelee...? :wink Ei vais, juu aina kannattaa kriittisesti suhtautua mainontaan ja mainoslauseisiin, ja katsoa itse tuoteseloste.
 
Niinhän se radi napsahti.... paastoarvo oli ok, mut 1h arvo 10,1 ja 2h arvo 9,2 Huomenna sitten mittaria neuvolasta hakemaan
 
Lähetin eilen eka kerran kotimittailuja rd-hoitajalle ja vastaus oli suoraan, että tulet tarvitsemaan lääkehoitoa :/ nyt kuitenkin odotetaan vielä, kun vasta rv18 menossa.. Harmittaa. Mut nyt mulle tulee väkisin sellanen hälläväliä olo, et ihan sama mitä teen tai yritän niin ei auta, paastoarvot persiillään.
 
No voi ei, ootko sie kokeillu tota iltapalan myöhentämistä? Ja miten ehoton se oli se hoitaja? Meinasko se insuliinia vai tabletteja?
 
Ei vielä sen tarkemmin puhunu mitään, sähköpostitse vaan yhteydessä. Lähettelen taas parin viikon päästä uusia mittauksia, voi olla että kutsuu sit taas juttusille. Olen yrittäny just ennen nukkumaan menoa syödä leivän, mutta jotenkin se vaan ei meinaa multa onnistua koko syöminen enää niin myöhään..
 
Miten korkeella sulla toi paasto on?
 
Mulla seilaa ihan samalla tavalla, välillä käy jopa alle 5, mut se on harvinaista...

Entäs jos kokeilet maustamatonta jugua tai viiliä illalla ennen nukkumaan menoa? Meniskö helpommin alas ja vaikka pähkinöitä vähäsen?
 
Mä olen itselläni huomannut, että pelkkä leipä ilman proteiinipitoista leivän lisänä nostattaa syönnin jälkeistä sokeria enemmän kuin niin, että leivän kanssa on jotain proteiinipitoista. Tulipa vähän hankalasti sanottua. Pointtina, se että mun elimistö ilmeisesti tarvitsee iltapalalla kuitua ja proteiinia molempia, jotta sokerit ei hyppää nopeasti vaan imeytyvät pikkuhiljaa yön aikana. Nämähän saattaa olla tosi yksilöllisiä, mutta mulla näin.
 
Näinhän se yleensä on ja myöskin oikeanlainen rasva hidastaa hiilihydraatin imetymistä ja näin ollen tasoittaa sitä ruuanjälkeistä "piikkiä"
 
Olenko minä ainoa, joka suhtautuu vähän skeptisesti tähän uuteen 2008 jälkeiseen ohjeistukseen? :confused:

Tämä siis minulle neljäs raskaus, ekassa -05 kaikki ok, toisessa -06 paastoarvo 5.4 eli sen yhden pykälän yli. Pelkällä ruokavaliolla mentiin ilman mittauksia ja normaalipainoinen tyttö syntyi viikoilla 38+6. Kolmannen kanssa -08 arvot olivat taas priimat ja tyttö syntyi jälleen normaalipainoisena. Nyt neljännen kanssa paastoarvo oli 5.6 ja joudun heti aloittamaan mittaukset (aloitan huomenna). Tulee vain jotenkin hysteerinen olo tuosta hirmuisesta paasaamisesta. Siis toki ymmärrän, että kaikki on lapsen ja äidin parhaaksi, mutta asia on saanut jotenkin liian isot mittasuhteet kun käytännössä KAIKKI testataan ja raja-arvot ovat aika matalalla+diagnoosiin riittää yksikin heitto. Ei siis ihme, että RAD yleistyvät kasvavalla vauhdilla...
 
Mikä sulle on normaalipainoinen?

Ja sillähän noi raja-arvot ovat tiukemmat ja myöskin testaavat laajemmin, et kaikki joilla se riski on jäävät kiinni...

Ja kyllä mie ainakin oon tyytyväinen et oon saanu ton diagnoosin, enkä riskeerannu syntyvän lapsen henkee sillä et olis voinu kärsii kohdussa hapenpuutteesta ja muista vaaroista mihin toi radi voi johtaa hoitamattomana...
 
Mikä sulle on normaalipainoinen?

Esikoinen 3000g, kakkonen 3680g ja kolmas 3650g. Aika normi painoja, mikäli mistään mitään ymmärrän. Esikoisen pienempi paino selittyy sillä, että syntyi viikoilla 37+4 spontaanisti. Olisi ollut varmaan samoissa mitoissa jos olisi pari viikkoa vielä kasvanut.

Ja edelleen totean, että lapsen ja äidin hyvinvoinnin vuoksihan nuo tutkimukset tehdään...kyseenalaistan vain tämänhetkisen hysterian asian ympärillä!

Lisään vielä senkin, että en todellakaan ole perinteisesti tutkimuksia vastaan, olimme mukana -08 alkaneessa tutkimuksessa, jossa tutkittiin lapsuudenaikaisten olosuhteiden vaikutuksia 1tyypin diabeteksen puhkeamiseen ja samassa tutkimuksessa koko perheen geenistö testattiin. 4:llä meistä riski oli ns,olematon kun taas kuopuksemme kohdalla geenitesti paljasti vahvasti kohonneen riskin sairastua 1 tyypin diabetekseen. Mutta ei sekään tarkoita sitä, että sairastuminen olisi taattu...asiasta on kuitenkin hyvä olla tietoinen ja kiinnittää huomiota tytön syömisiin ja elämäntapoihin laajemminkin. Muutoin asia on kohtalon käsissä!
 
Muokattu viimeksi:
Niin, kaippa se on paikkakunnasta kiinni ja henkilöistä, ei täällä ainakaan, pienellä paikkakunnalla mitään paasausta ole, kannustetaan ja tuetaan parhaansa mukaan, eikä syyllistetä !
 
Niin eikös se raja ole 4200g. Sen yli menevät ovat suurikokoisia. Esikoinen oli syntyissään 4020g ja 56cm eli ei virallisesti suurikokoinen, mutta leikkaava lääkäri sano synnytyksen pysähtyneen koska sikiö ei oo mahtunu laskeutuun. Tällä kertaa kokoa varmaan seurataan tarkemmin, vaikka radia ei tuliskaan. Muuta vaikka ruokavaliolla pidin radin kurissa, ni silti sikiö oli saanu siis liikaa sokeria ja kärsi muutaman vuorokauden synnytyksen jälkeen alhasista sokeriarvoista ja joutu letkuruokintaan 24h ajaksi.
Mutta ehkä nuo testit yleistyy, ku ymmärretään koko ajan paremmin syitä ja seurauksia. Jos radi tulee, ni ei kyllä yhtään kiinosta mennä kuunteleen ravitsemusohjausta! Mulle on turha tyrkyttää ruokapyramidia, koska syön sitä terveellisemmin. Kyllä ne usein tahtoo puhua niinku tyhmälle. Äitipolilla mun mielestä sen sijaan kohdellaan niinku tavallista ihmistä.
 
Täällä myös yksi radi lisää. Mä osaksi kyseenalaistan tuota diagnosointia, tarkkaa se on kuin mikä. Itsellä sokerirasitus tehtiin jo rv18 koska valitin janoisuutta ja turvonneita nilkkoja. Rasituksessa sain radi diagnoosin sillä perusteella että paastoarvo oli sama kuin raja-arvo, jos olisi ollut 0,1 pienempi en olisi diagnoosia saanut. Muut rasituksen arvot olivat loistavat. Neuvolasta sanottiin että raja pitää vetää johonkin.

Nyt olen mittaillut sokereita kolmisen viikkoa ja kaikki arvot ovat olleet loistavia. Kaikki alle 6 ja alle 5. Mutta enpäs muuttanut ruokavaliosta mitään.. Toivottavasti eivät lähdekään nousuun. :rolleyes:
 
Tervetuloa joukkoon, mulla oli sama esikoisen aikaan, ettei juuri tarvinnu ruokia muuttaa, mutta nyt kun ollaan 3 kierroksella jo, niin kyllä huomaa että saa olla tarkkana mitä suuhunsa pistää, arvot lähtee nousuun aika herkästi...

Ja eivät ne välttämättä lähdekkään nousuun, toi on vaan kropan eka merkki, että kun joku arvo on koholla tai rajoilla, ettei kaikki oo välttämättä kunnossa...
 
Takaisin
Top