Raskausdiabeettikkojen kokoontumisajot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sama vika Anuska, tuntuu, että mitä vaan syö, niin koholla on arvot vaikka hiilarit ois tosi minimissä. Maitorahkaa, viilejä ja marjoja päälle, ne on ihan jees. Ja leivän määrä yhteen näköjään. Paino on hiukan tippunut. Oispa kesä niin helpolla menis esim. kanapihvi salaatin kanssa kun nyt jos vetäsee jonkun keiton, niin sokerit kohoaa siinä olevan perunan ym. vuoksi. Herkkuja en juurikaan syö. Ja sit kun oon synnyttäny, haluan silloin sitten megalaskiaispullan kermavaahdolla ja hillolla :p

Maito on hyvää, mut nostaa sokeria. Yritän keksiä ruokia joissa ois vähempi hiilaria ja vissii se mun suositeltu 45-60 hh lounaalle/päivälliselle ei tosiaan sovi mulle vaan pitää laskea määrää.

Mä yritän pitää hiilarit keskimäärin 20-25 per ateria, pääaterioilla pyrin alle 30 ja aamu/väli/iltapaloilla alle 20. Sokerit on pysyny hyvinä, ehkä jopa liiankin hyvinä, ettei kai ihan noinkaan tiukasti tarttis syödä.

mitään taulukoita en saanu, mut helppo hh on tarkistaa pussin kyljestä ja vähän matikkaa ja ravitsemustuntemusta... kananmunassa ei oo nimeksikään hh (0.3g/100g)

mä kävin hakemassa tänään mittarin ja huomenna varmaan aloitan tökkimisen :mad: luin kans vähä niitä ohjeita ruuista ja ihmettelin että siinä esimerkki päivässä oli 8palaa leipää/vrk :eek: mä en normaalisti syö leipää juuri ollenkaa, ehkä pari kertaa viikossa pari palaa....... saas nähdä kuin käy ja et mikä niitä arvoja nostaa vai nouseeko ne oikeesti ollenkaan... ihmettelen edelleen suuresti ku heti yhdestä arvosta annettaan tuomio..............

Mä kanssa aion tiputtaa hiilarit tuonne 20-30 paikkeille, koska tuntuvat päivällisen jälkeen kohoavan. Leipä nostaa ihan hirmusti :sad001 Pakko laskea kun arvot heittelee, muuten en laskiskaan. Alunperin ajattelin, että en laske, syön vaan järkevämmin, mutta kun ei auta, niin ei auta.

Yleensä Kyfixfix kai tulee suunnilleen insuliinituomio, jos useampi kuin yksi arvo heittää. Itsellä tosiaan viimeksi heitti sen 0.2 yli arvon se keskimmäinen mittaus ja sokerit heitteli sinne rv 36 saakka aivan miten sattuu. Että eipä tuostä mittailusta haittaakaan ole. Varsinkin kun niin eri ruuat nostaa ihmisillä arvoja. Mulla nosti suunnilleen kaikki ja osa ei joudu juuri mitenkään korjaamaan ruokavalioitaan.

joo voin kuvitella et ekana varmaan tökättäis piikillä kankkuun :confused: eihän siinä, vaikka seurataankin, mut sanoinki sille neuvolatädille, et tästä sairaudesta saa diagnoosin helpommin ku perus flunssasta............ mulla ku oli ekan kohdalla se myrkytys, niin monta viikkoa vaan seurattiin ja lopulta jouduinki sit sairaalaan, ku oliki kerinny jo niin pahaksi.......... vähä rupee pelottaa, että mitä vielä :eek:

Moi:)oon tuolta kesäkuisten puolelta. Toivottavaasti sopii sekaan:)? Mulla viikko sitte sokerirasitus ja kaikki kolme arvoa oli liian korkeat:( Mulla on eka raskaudessa 2000 ollu radi mutta kaks seuraavaa on sujunu ilman sokerien kyttäämistä. Tässä nyt opettelen suömään mikä sopis mun vartalolle. Hiilarit pakko yrittää pitää alhaalla mutta rasvaa kyllä käytän koska muutenhan nälkä kuolema iskee;) Ruisleipää mulla kestää syödä. Nyt ainaki pysyny kotona sokerit kunnossa.

Eiköhän tänne sovi :) Tervetuloa, onneks olkoon vauvasta mutta pahoitteluni RD:stä...

Onko kukaan kokeillu niitä minihiilari leipiä? Vaikuttaako ne teillä jotenkin?

Eilen oli eka päivä ku mittasin kaikki "pakolliset" mittaukset ja koko päivän korkein arvo oli päivällisen jälkeen 5.8mmol/L... En muuttanu syöminkejä millään tavalla, ihan normisti söin, paitsi katoin sitä kelloa, et olis se tunti ruokailun jälkeen.. Iltapalalla söin testinä 2palaa leipää (mitä en normaalisti syö) ja silti iltsikan jälkeen oli arvo 5.4mmol/L.... mä oon ihan ymmälläni o_O ja mulla on sormenpäät niiiiiiiiiin kipeet ja kauhee taistelu muksun kanssa, ku äiti vie kuulema sen laastarit... piti illalla laitta pojan polveen yks, ku iski taas kauhee huuto :rolleyes:

Jep, samaa ihmettelen minäkin. Että missä ne on ne kytättävät arvot? Mun päivän vaihteluväli on keskimäärin 4.3-5.8, kun syö ihan tavallista ruokaa normaaleja määriä.

Ja oon niin epähygieeninen, että pistän pistossormen aina suuhun siksi aikaa, kun odotan mittarin piippausta. :p

jos söis tavallisesti ruuan jälkeiset arvot siellä 7 ja yli-vähä kun muuttaa nii pysyyvät alle 7 ja jos ei syö yhtään hiilareita nii arvot sen hyvän 5 paikkeilla... sormia piikitetty jo niin kauan että kohta eivät runne mitään, nätisti ovat kyllä punaisia pisteitä täynnä

Tänään käytiin neuvolassa läpi mun kotiseuranta.. nyt saa sormenpäät levätä, kun enää ei tartte aktiivisesti mittailla, mut voi aina sillon tällöin varmuuden vuoks tarkastaa.. Sain myös luvan herkutella silloin tällöin, että edes mieli pysyis vähän virkeenä, kun muuten joutuu elään niin rajotetusti noiden muiden ongelmien takia..

Kävin eilen äitiyspolilla ja insuliinit sain, aamulla pistän jotta saataisiin päivällisen arvot kohdalleen. Ennen päivällistä arvot on ollu yli kuuden ja jälkeen usein yli kahdeksan. Ruokavalio oli mulla kohdallaan, ainoastaan aamuun vähän lisää kasviksia. Mutta ei siinä kaikki harmi ollutkaan vaan kohdunsuu on sormelle auki kaulaa on kyllä vielä vähän jäljellä, elikkä viikot on mulla nyt 33+6. Laittavat varmuudeksi kortisonia että vauveliinin keuhkot kehittyis siltä varalta että syntyy nyt. Supistukia tulee kyllä päivittäin 10-20 ja ovat välillä kipeitä. Lepoon määräsivät. painoarvio vauvelilla on 2400 g.

Laitoin tomaattisiivuja aamupalaleiville: virhe! Arvot oli jo valmiiksi koholla, koska nukuin taas aivan koiranunta.

Mä haluan nukkua ja mä haluan syödä normaalisti. Ehkä ens vuonna sitten joskus.

Muoks: selailin vähän nettiä: univaje vaikuttaa insuliinin toimintaan heikentävästi eli valvominen tosiaan nostaa sokereita. Tämähän se on mahtava kombo. Nyt kun tämänkin tietää, niin vielä vähemmän saa nukuttua, kun valvoo miettimässä tätäkin stressitekijää.

Muokattu viimeksi:
mä oon huomannu kans et valvominen varmaan vaikuttaa.... ite oon koko viikon ressannu noita sokeriarvoja, yöt menee valvoessa, unta ehkä 4h yhteensä yössä :( aamuisin arvot on korkeemmat ku päivisin, vaikka olis sen 12h syömättä.... monesti on myös niin et aamupalaa ennen arvo on korkeempi ku lounasta ennen ja jopa korkeempi ku ennen päivällistä...... kertaakaan ei onneks ole menny niiden rajojen yli, mie oisin romahtanu!!!! mä en ihan allekirjoita tota diagnostiikkaa o_O ens to on neuvola, taidan antaa taas huutia sille eukolle :mad: verenpaineet on noussu tän viikon aikana ja melkeen joka kerta itken ja syön samaan aikaan...... mullehan iskee kohta joku anoreksia :eek:

Se miksi paastoarvo nousee korkeaksi voi johtua juurikin tuosta liian pitkästä paastosta. Maksa alkaa vapauttamaan sokeria vereen, kun sitä ei ravinnosta sinne saada. Kannattaa kokeilla syödä pikkusen hiilihydraattipitoisempi iltapala hieman myöhemmin sen sijaan että pidentää paastoa.

Mulla itsellä paastoarvo on aamulla yleensä alhaisempi, jos syön myöhäisen iltapalan ja hiilaripitoisemmat leivät kuin aamulla.

Mä en usko että tomaatti on, mikä arethalla nostaa sokeria, vaan se leipä. Kokeile vähähiilarisempaa leipää tai syö vain yksi pala.

Esim ruisleivässä "ruispalat" on hiilaria 49g sadassa grammassa, kun taas leipä mitä mä syön aamuisin on joku "kolesterolia alentava kaurasydän", missä on hiilaria 22g/100g. Leivällä on väliä. Tomaatissa on 3,5g imeytyvää hiilihydraattia, en mitenkään voi uskoa sitä sokereita nostavaksi tekijäksi aamupalassa.

Lisään vielä esimerkin.

Vähähiilarinen leipäpala, jossa 7g hiilaria+ 1/2 tomaatti, jossa 1,75g hiilaria vrt ruisleipäpala, jossa 13g hiilaria+ 1/2 tomaatti, 1,75g hiilaria.

Tää on ihan vaan matikkaa ja ravintosisältöjen lukemista.

Takaisin