Raskausajan ruokavalio

Toi leikkele homma on varmaan yks mikä on eniten muuttunut tässä esikoisen (2012) ja tän raskauden välillä. 23 raskaudessa olin kanssa ihan ulapalla kun 11vuodessa oli asiat muuttuneet todella paljon. 😅

Olipa hyvä tietopaketti! 😄
Tein vähän tutkimusta ja uskoisin että saan suurinta osaa noista riittävästi, syön paljon munia ja maitotuotteita. Rautaa ja omega-3:sta voisin ostaa lisänä monivitamiinin kanssa. Omegat sais kyllä jostain saksanpähkinöistä tai chiansiemenistä 🤔 oon aika huono syömään kalaa viikottain, mut pähkinät ja siemenet menee.
Neuvolasta ne varmisti vaan että syö foolihappoa alkuun, ja tosiaan tuplana tai 1mg jos BMI on yli 30. Pitänee kysyä koska ois hyvä aika alottaa niitä muita, kun vielä ei oo kiire 😊
Tuli muuten mieleen että chiasiemenet on muistaakseni raskauden aikana kielletty kokonaan 🤔 leivän päällä tms. Pienenä annoksena ei vissiin ollu paha kuitenkaan

Ainiin ja tämän ketjun aiheeseen, ainoa rajoite mikä tulee olemaan haastava, on kofeiini. Olen kovasti kahvin ja pepsimaxin perään, nyt niihin tulee heti tästä päivästä alkaen iso rajoitus. Viime raskaudessa kyllä pahoinvointi piti huolen siitä että kahvia ei pystynytkään juomaan. 😅
Ootko testannut kofeiinitonta kahvia? Kulta Katriina Plus Night on musta hyvää. Mulla on sitä varalla, jos tekee yhden aamukupillisen lisäksi mieli keittää iltapäiväkahvit. Oon lukenut joidenkin kahvinystävien laittavan sekaisin tavallista ja kofeiinitonta, niin voi juoda useamman kupin. Tietty jos pahoinvointi ratkaisee ongelman ikään kuin itsestään, niin eihän siinä sitten mitään. 😅

Ootko testannut kofeiinitonta kahvia? Kulta Katriina Plus Night on musta hyvää. Mulla on sitä varalla, jos tekee yhden aamukupillisen lisäksi mieli keittää iltapäiväkahvit. Oon lukenut joidenkin kahvinystävien laittavan sekaisin tavallista ja kofeiinitonta, niin voi juoda useamman kupin. Tietty jos pahoinvointi ratkaisee ongelman ikään kuin itsestään, niin eihän siinä sitten mitään. 😅
Mulla oli tuolla kaapissa 23 raskaudesta jäljellä kofeiiniton kahvi paketti. 😆 Taitaa olla pilalla. Kokeilen varmasti nytkin mutta ehkä ostan uuden. 😅

Kofeiini ja kahvi on täällä ainoa pahis. Muita kiellettyjen listalla olevia en muutenkaan syö tai juo niin ei tee tiukkaakaan olla ilman. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin pian ei enää kahvi maistu ollenkaan ja sitten mietitään miten selvitään päivästä toiseen kun päätä särkee jos en saa kahvia. Oon kyllä jo jonkun aikaa aikonut jättää kahvin kokonaan pois mutta aina on joku lapsista keittänyt kahvin aamulla jos en oo ite ehtinyt ja sitä kahvia on keitetty sen verran että siitä ois riittänyt naapureillekin asti.

Just tässä muutaman viime viikon aikana kuuntelin yhden luennon jossa oli tuosta foolihappolisästä ja siitä suosituksesta jos painoindeksi ylittää 30. En enää muista mikä päivä se luento oli.

Mä kävin muuten eilen hakemassa ton mama-multivitamiinin rinnalle vielä purkin omegalive raskaus&imetys -kalaöljykapseleita. Kaipa niistä sitten voisi hyötyä olla. 😊 Ei tuu kyllä kalaa ihan tarpeeksi syötyä.

Eniten hankaluuksia aiheuttaa toi, et esim. graavikalaa ei voi syödä. Harmitti, et meni joulu ilman ihania joulupöydän herkkuja ja sit oli ilman niitä ihan turhaan. Nyt toivottavasti onnistuu tää raskaus ja ens jouluna saa sitten nautiskella. 😍

Mä kävin muuten eilen hakemassa ton mama-multivitamiinin rinnalle vielä purkin omegalive raskaus&imetys -kalaöljykapseleita. Kaipa niistä sitten voisi hyötyä olla. 😊 Ei tuu kyllä kalaa ihan tarpeeksi syötyä.

Eniten hankaluuksia aiheuttaa toi, et esim. graavikalaa ei voi syödä. Harmitti, et meni joulu ilman ihania joulupöydän herkkuja ja sit oli ilman niitä ihan turhaan. Nyt toivottavasti onnistuu tää raskaus ja ens jouluna saa sitten nautiskella. 😍
Mäki rakastan graavikalaa, mätiä ja sushia. Mulla oli meidän yrityksen aikana tapana että kun menkat alkoi niin syön nuita raskaudessa kiellettyjä herkkuja 😁. Nyt ei niin paljon harmita, blinejäkin kerkesin syödä monta kertaa 🤭

Mäki rakastan graavilohta ja aina kun käyn vanhemmillani, sitä on sinne just ostettu mua varten. Koska ei oo vielä heille raskaudesta kerrottu, mies saa sit syödä vaivihkaa tupla-annoksen, ettei huomaa mun osalta kalojen jääneen syömättä. Tää kikka paljastettiin kyl ekan raskauden jälkeen, nyt saa olla vielä tarkempana ettei heti huomaa 🤭

Takaisin