Raskausajan ruokavalio

Mä oon syöny monta vuotta raskausmonivitamiinia ja nyt edellisestä raskaudesta lähtien sen lisänä 1 mg foolihappoa sekä kalkkitabletteja. Nyt plussan myötä raskausmonivitamiini jää neuvolan suosituksesta tauolle. Se monivitamiini kun sisältää 0,4 foolihappoa, joten pelkkä foolihappovalmiste riittää takaamaan riittävän määrä foolihappoa. Lisäksi jatkan kalkkitablettien syömistä, niissä on mukana tarpeeksi d-vitamiinia kattamaan sen tarve.

Mietin et mitähän muita vitamiineja pitäs ottaa? Foolihappoa oon syöny joulusta lähtien ja D:tä koko talven. Ehkä joku monivitamiini ja rauta myöhemmin?
Mä aloitin kalkin omatoimisesti, koska maitotuotteet jää aika vähälle päivässä. Tuota monivitamiinia ne neuvolasta suositteli, mutta siis se foolihappo ja d-vitamiini tärkein. Rauta täytyy varmaan jossain kohtaa itekin aloittaa.

Mitä ootte juonu teen sijaan? Tuntuu et kaikki "korvikkeet" on kielletty 😂 eli rooibos, yrttiteet, inkivääri ym

Join yhden kupin piparminttuteetä, mut en sitäkään viitti joka ilta juoda. Koitan olla kokonaan kofeiiniton.

Mitä ootte juonu teen sijaan? Tuntuu et kaikki "korvikkeet" on kielletty 😂 eli rooibos, yrttiteet, inkivääri ym

Join yhden kupin piparminttuteetä, mut en sitäkään viitti joka ilta juoda. Koitan olla kokonaan kofeiiniton.
Mä juon paljon pelkkää lämmintä vettä tai lämmintä vettä tilkalla hunajaa. Tää siis lähinnä kahvin sijaan itellä, juon tai joisin kofeiinitonta kahvia (muutenkin kuin raskausaikana), mutta en yleensä jaksa vaan itelleni keittää. Joten helppo korvike on pelkkä lämmitetty vesi 😅

Mä juon paljon pelkkää lämmintä vettä tai lämmintä vettä tilkalla hunajaa. Tää siis lähinnä kahvin sijaan itellä, juon tai joisin kofeiinitonta kahvia (muutenkin kuin raskausaikana), mutta en yleensä jaksa vaan itelleni keittää. Joten helppo korvike on pelkkä lämmitetty vesi 😅
Joo ehkä toi hunajavesi vois toimia 😍

Mä juon päivällä niin paljon kofeiinitonta kahvia, etten illalla enää jaksa, mut joku lämmin juoma ois kiva 😂 mä juon kahvin pikakahvina, se menee ihan samalla vaivalla ku keitetty vesi. Ostin Prismasta oli Änglamark merkkista kofeiinitonta pikakahvia, joku 5e purkki ja se on ihan hyvää 😋

Joo ehkä toi hunajavesi vois toimia 😍

Mä juon päivällä niin paljon kofeiinitonta kahvia, etten illalla enää jaksa, mut joku lämmin juoma ois kiva 😂 mä juon kahvin pikakahvina, se menee ihan samalla vaivalla ku keitetty vesi. Ostin Prismasta oli Änglamark merkkista kofeiinitonta pikakahvia, joku 5e purkki ja se on ihan hyvää 😋
Joo mullaki on kofeiinitonta pikakahvia jemmassa, mut silti tulee harvemmin sitä tehtyä. Ehkä koska mun vedenkeittimessä laitan ton pelkän veden lämmityksen suoraan vaan 60 asteeseen, mut jos tekee tota pikakahvia, pitää oottaa koko kiehumisprosessi kun vaatii kuumemman veden 😂

Täytyy itsekin ostaa tota kofeiinitonta kahvia. Yllättävän helposti olen nyt vähentänyt kahvin yhteen kupilliseen aiemman 3-5 sijaan 😊 silloin tällöin teetä lisäksi

Mulla on myös ongelmana tuo tee, jos juo aamulla 1 pienen kupin kahvia niin aika vähän voi sen lisäksi mitään muuta juodakaan. Mä en myöskään uskalla käyttää tota hunajavesikikkaa koska niin iso riski gdmn uusimiseen

Luulin et kahvi ois itelle pahin mutta sepä ei yhtäkkiä enää maistunutkaan, eikä colat! Niin outoa. En oo joutunut selitteleen vielä mitään kellekään. Salmiakkia, lakua ja kylmäsavuporoa nyt oon vähän vahingossa syönyt... Pitääpä lukea tarkemmin nuo ohjeet.

Ehdin jo ostaa Namituvan glykyrritsiinivapaata salmiakkia. Valitsin mangosalmiakin ja on kyllä aika tujua, mutta auttaa hyvin salmiakinhimoon ja ihan hyvä, ettei voi syödä montaa kerralla. 😁
Testasin myös, ja oi kun oli hyvää! 😋 Mulla vadelmasalmiakkiversio. Eiköhän näillä selvitä salmiakkihimoista. On kyllä tujua (ja hyvää) ja pari karkkia riittää.

Fazerin Salta Katten -pusseja myös kaipailin, mutta niiden valmistus on ilmeisesti lopetettu? Rasiassa olevat ei valitettavasti ole glykyrritsiinittömiä.

Vielä maistuu aamukahvi.. kovasti jo odotan sitä aamua kun kahvi ei uppoa.. 😅 syöttekö mitä vitamiiniq ja aloititteko ennen raskautta? Mä syön erikseen purkista tällä hetkellä foolihappoa, d-vitamiinia ja kalkkia. Koska en oikein voi ostaa pöydälle mama-raskausvitamiineja isomahaisen siluetin kanssa, kun ei olla lapsille vielä kerrottu. Eikä ollut tarkoitus kertoa kuin vasta joskus ehkä 12viikon jälkeen. Pelottaa ajatella ees mitä teini ajattelee 😂

Minä oon syönyt pian 2 vuotta mama-vitamiineja niin, että olen tyhjentänyt purkin pieneen minigrip-pussiin, johon on kirjoitettu "äiti". Purkin olen sitten kuskannut suoraan johonkin isoon roskikseen, ettei kukaan löydäkeittiön roskiksesta. Kukaan ei ole kysellyt mitään 😂 toiminut siis erinomaisesti!

Mietin et mitähän muita vitamiineja pitäs ottaa? Foolihappoa oon syöny joulusta lähtien ja D:tä koko talven. Ehkä joku monivitamiini ja rauta myöhemmin?
Riippuu tietty sun nykyisistä vitamiinitasoista, mutta olen lueskellut että foolihapon (tai folaatin) ja D-vitamiinin lisäksi kannattaisi nappailla kalsiumia (jos sitä ei saa tarpeeksi ravinnosta), omega 3-rasvahappoja (jos ei syö tarpeeksi rasvaista kalaa) ja koliinia (vauvan aivoille tärkeä). Rautaa jos sen kanssa on tiedossa että varastot on matalat, rautaa kun menee vauvojen rakentamiseen paljon. Ehkä siis joku hyvä raskausajan monivitamiini, josta löytyy kaikki perusvitamiinit ja lisänä noita muita riippuen siitä, mitä saat ravinnosta? Ja uskoisin että ne saa heti aloittaa, ainakin raudan kanssa rautalisän huomaamiseen verikokeissa menee kuukausia, eli ne arvot nousee hitaasti. 😊👍🏻

Riippuu tietty sun nykyisistä vitamiinitasoista, mutta olen lueskellut että foolihapon (tai folaatin) ja D-vitamiinin lisäksi kannattaisi nappailla kalsiumia (jos sitä ei saa tarpeeksi ravinnosta), omega 3-rasvahappoja (jos ei syö tarpeeksi rasvaista kalaa) ja koliinia (vauvan aivoille tärkeä). Rautaa jos sen kanssa on tiedossa että varastot on matalat, rautaa kun menee vauvojen rakentamiseen paljon. Ehkä siis joku hyvä raskausajan monivitamiini, josta löytyy kaikki perusvitamiinit ja lisänä noita muita riippuen siitä, mitä saat ravinnosta? Ja uskoisin että ne saa heti aloittaa, ainakin raudan kanssa rautalisän huomaamiseen verikokeissa menee kuukausia, eli ne arvot nousee hitaasti. 😊👍🏻
Olipa hyvä tietopaketti! 😄
Tein vähän tutkimusta ja uskoisin että saan suurinta osaa noista riittävästi, syön paljon munia ja maitotuotteita. Rautaa ja omega-3:sta voisin ostaa lisänä monivitamiinin kanssa. Omegat sais kyllä jostain saksanpähkinöistä tai chiansiemenistä 🤔 oon aika huono syömään kalaa viikottain, mut pähkinät ja siemenet menee.
Neuvolasta ne varmisti vaan että syö foolihappoa alkuun, ja tosiaan tuplana tai 1mg jos BMI on yli 30. Pitänee kysyä koska ois hyvä aika alottaa niitä muita, kun vielä ei oo kiire 😊

Mulla sellainen tausta tälle raskaudelle että olen tiputtanut viimeisen puolen vuoden aikana 20kiloa painoa. Nyt olen kevyempi kuin kertaakaan aikuisiällä, ihana tunne muuten. Hieman vielä on ylipainoa mutta hyvin maltillisesti.

Mutta nyt tosiaan aion pitää huolen että mitään suurta määrää ylimääräisiä raskauskiloja ei pääse kertymään. Ensimmäisessä raskaudessa 2012 tuli todella reilusti, viime raskaudessa ei tullut, mutta vauva vuotena niitä sitten tulikin hyvin reilusti imetyksestä huolimatta.

Pyrin siihen että teen jatkossakin hyviä valintoja ja herkkuhetket ei veny monen päivän mittaisiksi. 😅

Ainiin ja tämän ketjun aiheeseen, ainoa rajoite mikä tulee olemaan haastava, on kofeiini. Olen kovasti kahvin ja pepsimaxin perään, nyt niihin tulee heti tästä päivästä alkaen iso rajoitus. Viime raskaudessa kyllä pahoinvointi piti huolen siitä että kahvia ei pystynytkään juomaan. 😅

Muut rajoitteet ei ole haastavia, juustot ehkä hieman mutta siihen on niin hyviä vaihtoehtoja mitä saa syödä. Tykkään myös kovista juustoista! Leikkeleistä pidän mutta nekään kun ei taida olla kokonaan pannassa, niistä pitää vielä perehtyä että miten se rajoitus nyt menikään.

Alkoholi ja nikotiini eivät tuota ongelmaa, en ole itse viiteen vuoteen käyttänyt nikotiinia ja alkoholia muutaman kerran vuodessa.

Aika jännä kuulla tuosta foolihapon ohjeistuksesta, jos painoindeksi yli 30? Mulla tossa keskenmenneessä indeksi oli juurikin tuon 30, eikä sanottu yhtään mitään.. 🤔 Nyt ehkä on 29,7, jos luotan pariin punnitsemiseeni kotona. 😅 Hmm.

Täällä käytössä ihan vaan toi mama-multivitamiini, ei mtn muuta.

Aika jännä kuulla tuosta foolihapon ohjeistuksesta, jos painoindeksi yli 30? Mulla tossa keskenmenneessä indeksi oli juurikin tuon 30, eikä sanottu yhtään mitään.. 🤔 Nyt ehkä on 29,7, jos luotan pariin punnitsemiseeni kotona. 😅 Hmm.

Täällä käytössä ihan vaan toi mama-multivitamiini, ei mtn muuta.
Hei mullakin sama BMI, karvan vajaa 30 😂
Ei ne mullekaan ois tajunnu sanoa ellen ois erikseen kysynyt! Tajusivat varmaan että ekalla soitolla pitäis automaattisesti jatkossa kysyä pituus ja paino.
Mulle sanottiin, että pääasia kun ottaa edes sen normiannoksen. Ne sanoi että voi ottaa 2 tablettia, tai 2 kertasen annoksen joka toinen päivä.

@Hepuliisa Okei! Täytyy ehkä itsekin siis käydä vielä foolihappokaupoilla. :D

Tää on kyl jännä tää koko juttu, koska kun esikoistani odotin silloin kauan sitten vuonna 2009, ni ei silloin kai mitään tällaista suositusta ollut? Emmä muista edes pahemmin syöneeni mtn vitamiineja ja ihan terve lapsi tuli. 😅 Mitä nyt pientä teiniangstia havaittavissa, mut lienee suht normaalia. 😁

Ne varmaan muuttuu jatkuvasti kun tietoa tulee lisää. Joku täällä jo mainitsi aiemmin, että ruokarajotteetkin on paljon tiukempia kuin 10 vuotta sitten! 🙈

Siis ei tuota foolihappolisää ollut viime odotuksessani. Mutta täytyy olla aika uusi juttu, jos ei vieläkään automaattisesti neuvolasta tullut ohjeita. Ja mun mielestä esim leikkeleissä oli taas tiukentunut suositukset sitten edellisen odotuksen, puhumattakaan tosiaan suosituksista ennen sitä. Ekan kerran raskaana 2010. 😅 silloin sai syödä metwursia, joka oli yks himonaihe silloin 🤣

Takaisin