Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Ei nyt varsinaisesti ruokavalio, mut tsiisus mun on vaikea muistaa tuota mamavitskua! Tai lähinnä se, että otinki vaiko en. Oli pakko laittaa viikon setti erikseen että voin laskeskella monta jälellä ja tuliko aamulla napattua vai ei 😂

Ei nyt varsinaisesti ruokavalio, mut tsiisus mun on vaikea muistaa tuota mamavitskua! Tai lähinnä se, että otinki vaiko en. Oli pakko laittaa viikon setti erikseen että voin laskeskella monta jälellä ja tuliko aamulla napattua vai ei 😂
Oiei no varmasti😂🤭
Mä itse onneks oon muistanu sitä syödä "rutiinimaisesti" (jaan siis dosettiin aina). 5 vuotta niitäki popsinu pienessä toivossa et oisin sen muksun jo vähän aiemmin saanut mutta nyt kuitenkin lopulta lähempänä sitä tavoitetta😂

Huh, oon menossa ensi viikoksi työkokoukseen johon ilmoittautumisen yhteydessä ruokavaliot oli ilmoitettu kuukausia sitten. Ehdin jo pelkäämään että raskausruoavalio pitää pyytää puolitutuilta kollegoilta joille en todellakaan haluaisi vielä hauraanpuoleista tilannetta markkinoida (on mahdollisuuksien rajoissa, että tulen joskus hakemaan heiltä töitä vaikka eihän näiden pitäisi vaikuttaa 🫤), mutta onneksi ruokavaliomuutoksen ilmoittaminen onnistui tosi neutraalisti organisoivan väliportaan kautta, ilman että tieto toivottavasti leviää sen laajemmalle.

Huh, oon menossa ensi viikoksi työkokoukseen johon ilmoittautumisen yhteydessä ruokavaliot oli ilmoitettu kuukausia sitten. Ehdin jo pelkäämään että raskausruoavalio pitää pyytää puolitutuilta kollegoilta joille en todellakaan haluaisi vielä hauraanpuoleista tilannetta markkinoida (on mahdollisuuksien rajoissa, että tulen joskus hakemaan heiltä töitä vaikka eihän näiden pitäisi vaikuttaa 🫤), mutta onneksi ruokavaliomuutoksen ilmoittaminen onnistui tosi neutraalisti organisoivan väliportaan kautta, ilman että tieto toivottavasti leviää sen laajemmalle.
Onkin jännä tuo.. oon miettiny ite vähä samaa tilannetta jos kohdalle tulee🤭

Noi on kyllä vaikeita tilanteita! Toivottavasti organisoiva taho on sensitiivinen eikä esillä oo mitään "raskausajan ruokavalio" lappuja tai ettei tule mitään sellaista kovin kriittistä paljastavaa kommenttia tarjoilijoilta tmv. uteliaiden silmien edessä. 😊

Onko teillä muuten jotain ruokaa/juomaa mistä on ollut vaikea luopua ?😂
Mulla ehkä haastavinta oli kahvin vähentäminen (siitä 2 kupista 3desilitraan eli yhteen kuppiin)😂🤭

Onko teillä muuten jotain ruokaa/juomaa mistä on ollut vaikea luopua ?😂
Mulla ehkä haastavinta oli kahvin vähentäminen (siitä 2 kupista 3desilitraan eli yhteen kuppiin)😂🤭

Halusin tänä kesänä terassille (en oo vuosiin käynyt) ja juoda blanc 1664:sen. Siitä olen vähän katkera, mutta ehkä pärjään. Kai se vuosi-kaks vielä menee ilman terassiolutta 😂
En juo enkä syö oikein mitään mistä olisi pakko raskaudessa luopua tai vähentää niin ei oo hirveämmin haasteita 😄

Halusin tänä kesänä terassille (en oo vuosiin käynyt) ja juoda blanc 1664:sen. Siitä olen vähän katkera, mutta ehkä pärjään. Kai se vuosi-kaks vielä menee ilman terassiolutta 😂
En juo enkä syö oikein mitään mistä olisi pakko raskaudessa luopua tai vähentää niin ei oo hirveämmin haasteita 😄
Eiks siitä oo holiton versiokin olemassa ☺️

En tiedä saako Suomesta, mutta Carefree IPAt tai jotkut kevyet lager-sitruunasekoitukset ovat sellaisia mitä silloin tällöin maun/raikkauden vuoksi on tullut yritysaikana nautittua niillä päivillä kun ei holillista kehtaa ottaa (tai muutenkin silloin kun tekee mieli juoda jotain holitonta illalla). Ei niissä toki samaa makua oo kuin alkoholillisissa, mut jos oluiden mausta pitää ehkä helpompi kokeilla eri 0% vaihtoehtoja joista ei ennakkooletuksia kuin kokeilla lempimerkkiä ja pettyä koska kyllähän se eriltä maistuu ilman alkoholia.

En tiedä saako Suomesta, mutta Carefree IPAt tai jotkut kevyet lager-sitruunasekoitukset ovat sellaisia mitä silloin tällöin maun/raikkauden vuoksi on tullut yritysaikana nautittua niillä päivillä kun ei holillista kehtaa ottaa (tai muutenkin silloin kun tekee mieli juoda jotain holitonta illalla). Ei niissä toki samaa makua oo kuin alkoholillisissa, mut jos oluiden mausta pitää ehkä helpompi kokeilla eri 0% vaihtoehtoja joista ei ennakkooletuksia kuin kokeilla lempimerkkiä ja pettyä koska kyllähän se eriltä maistuu ilman alkoholia.

Hyvä vinkki. Ite oon maistellut alkoholittomia oluita viime raskaudessa ja joitain siidereitäkin mutta ei oo mun juttu. Siidereissä se ..oisko happy joe vai mikälie 0% on tosi jees alkoholittomaksi 😄 tosi makea kylläkin! Oluista ei oo löytynyt mitään suosikkia.

Mä oon juonut aamukahvia pieniä määriä, normaalikupillinen meidän mokkapannulla on jotain 1.5 dl ja nyt olen juonut siitä puolet. Kokonaan en uskalla jättää kofeiinia pois kun tiedän että sitten joutuisin syömään vieroitusoireisiin särkylääkkeitä - näin nyt ainakin sen aikaa kun kahvi ei maistu pahalta (vaikka ei se enää oikein hyvääkään ole) ja vielä välillä tulee oikein kahvintuska.

Aamukahvin oon tähän asti nauttinut, kun ei ole tehnyt pahaakaan. Pohdin kyllä jos vaihtaisin kokonaan kofeiinittomaan teehen. Muuten oonkin epätietoisuudessani syönyt esimerkiksi smoothien joukossa joka aamu pellavasiemenrouhetta ja yks päivä vetelin hyvillä mielin turkinpippurikarkkeja… Ekaa kertaa raskaana ja joka päivä tulee uutta tietoa. 😄

Hih, tällä viikolla ohjelmassa 4 päivää tapahtumaa, joissa tyypillisesti juon ainakin kolme kahvikupillista päivässä vaikka normiannos arkena (ennen raskautta) on ollut ehdottomasti maksimissaan kaksi). Nytpä näkee miten hyvin pysyy valppaana/hereillä ilman kofeiiniboostia - onneksi ei mitenkään valtavia tavoitteita tai kunnianhimoa sen suhteen niin että voi vetäytyä välillä omaan huoneeseen lepäämään jos siihen tulee tarvetta.
(Ja tänään varmaan tulee, kun unta alla noin 4h enkä saanut ainakaan vielä matkan aikana torkahdettua 😮‍💨)

Kahvia join esikoisen raskaudessa alussa aina kun joku tarjosi (yhden kupin), mutta kotona en. Lähinnä siis join siksi että raskaus ei paljastu, ja ajattelin tehdä samoin nytkin. Kofeiinitonta kahvia voisin kokeilla ostaa kotiin.

Nämä rajoitukset on kyllä ihan unohtuneet jo, täytyy ne tässä lukea läpi pian.

Takaisin