Raskausajan ruokavalio

Rajoitetut ruoat ja juomat sattuvat olemaan sellaisia, joita syön muutenkin harvoin tai useimpia en ollenkaan eli tulee olemaan helppoa 😄 En jää kaipaamaan mitään eikä lähipiirikään voi arvata raskautta siksi, että ruokavalio muuttuisi.

Joidenkin kanssa en välttämättä tule olemaan ihan tarkka, esimerkiksi voisin kuvitella harvakseltaan syöväni merilevää tai juovani rooibosta koska eivät ymmärtääkseni ole listan vakavimpia vaan sellaisia, joita kannattaa välttää varmuuden vuoksi kun ei voida luvata täysin turvallisiksi.

Alkoholia en käytä juurikaan. Yhdet juhlat on tulossa joissa kukaan tuskin ihmettelisi jos joisin alkoholittomia mutta ehkä hämään vieraita laittamalla miehen tai parhaan ystävän tekemään minulle "cocktaileja".

Mä rakastan kaikkia homejuustoja, kylmäsavukaloja, äyriäisiä, sushia ja mediumpihvejä 🤤 Täytyy sanoa että tulee joidenkin juttujen kanssa tekemään vähän tiukkaa mutta tätä on toivottu ja odotettu niin hartaasti että mieluummin otan varman päälle 🥰 Kaupassa just eilen googlailin saako kirsikoita ja avocadoja syödä etten vahingossa osta jotain mikä ei ookaan OK 😀

Mä rakastan kaikkia homejuustoja, kylmäsavukaloja, äyriäisiä, sushia ja mediumpihvejä 🤤 Täytyy sanoa että tulee joidenkin juttujen kanssa tekemään vähän tiukkaa mutta tätä on toivottu ja odotettu niin hartaasti että mieluummin otan varman päälle 🥰 Kaupassa just eilen googlailin saako kirsikoita ja avocadoja syödä etten vahingossa osta jotain mikä ei ookaan OK 😀
Samaistun tähän! Tulee olemaan tosi vaikeaa jättää esim sushi, vuohenjuusto, homejuusto ja kylmäsavulohi. 😅 Ja saattaa herättää huomiota myös, jos en niitä syö... Ensi viikolla on töissä grillijuhlat, niin voi olla vaikea selittää, miksi en syö pihviäkään!

Kahvia en juo, eli se on helppo. Kofeiinia käytän tablettimuodossa yövuoroissa, mutta pitänee sekin nyt lopettaa. Tänään tein salaattia ja laitoin siihen siemensekoitusta (rakastan siemeniä!) kunnes muistin, että nekin pitää ruveta jättämään pois. 😥

Samaistun tähän! Tulee olemaan tosi vaikeaa jättää esim sushi, vuohenjuusto, homejuusto ja kylmäsavulohi. 😅 Ja saattaa herättää huomiota myös, jos en niitä syö... Ensi viikolla on töissä grillijuhlat, niin voi olla vaikea selittää, miksi en syö pihviäkään!

Kahvia en juo, eli se on helppo. Kofeiinia käytän tablettimuodossa yövuoroissa, mutta pitänee sekin nyt lopettaa. Tänään tein salaattia ja laitoin siihen siemensekoitusta (rakastan siemeniä!) kunnes muistin, että nekin pitää ruveta jättämään pois. 😥
Oiettä, mulla on muute myös toi siementen poisjättäminen, ne jogurtin kaa on ollu kyl yks oma herkku🥺😋 unohtu mainita tonne😂

Onks teillä ajatuksia alkoholittomien oluiden/muiden juomien suhteen? Täytyykö olla 0,0% vai riittääkö nuo 0,4% esim. luokitellut oluet silloin tällöin? :Face Without Mouth: Luin jostain, että noin pieni alkoholimäärä vastaa esim. banaanin alkoholin määrää, mutta en kuitenkaan ole uskaltanut juoda muita kuin 0,0%..

Toinen kysymys, inkivääriä ei suositella, mutta saako inkivääriolutta juoda? :D

Onks teillä ajatuksia alkoholittomien oluiden/muiden juomien suhteen? Täytyykö olla 0,0% vai riittääkö nuo 0,4% esim. luokitellut oluet silloin tällöin? :Face Without Mouth: Luin jostain, että noin pieni alkoholimäärä vastaa esim. banaanin alkoholin määrää, mutta en kuitenkaan ole uskaltanut juoda muita kuin 0,0%..
Tää on nimenomaan ajatus, en siis osaa yhtään sanoa virallista tietoa mutta ite oon pitäytynyt täysin nollissa. Ainoastaan joissain babyshowereilla join esikoista odottaessa lasin holitonta skumppaa ja siinä saattoi olla se 0.4 tai jotain, eli tuollaisissa tilanteissa ajattelin että menköön, mutta itse en ole ostanut sellaisia ollenkaan.

Mä oon ihan pihalla teestä, mitä teetä nyt saa juoda ja mikä edes on yrttiteetä 😅 Jos on vaikka vinkata joku tee mitä itse uskallatte juoda niin saa vinkata.

Toinen kysymys, inkivääriä ei suositella, mutta saako inkivääriolutta juoda? :D
Oi inkivääritee on munkin lempparia! Paljonkohan inkiväärioluessa on inkivääriä? Vai liekö vaan joku esanssi eikä inkivääriä ollenkaan. 😅 Silloinhan sen luulisi olevan ok.

@sinitaivas ainakin rooibos on yrttiteetä ja kiellettyjen listalla. Ymmärtääkseni tavan mustat ja vihreät teekasvista kuivatut teet on ihan ok, toki kofeiini huomioitava. 😊

En oo ryhtynyt tarkistelemaan eli varmaan oon juonut myös 0.4%. Määrä on kuitenkin aika pieni jos juo vain yhden aika hitaasti. Mutta ymmärrän hyvin jos 0.0% tuntuu turvallisemmalta, ja varmaan se istuu paremmin suositukseen joka kai olisi pidättäytyä alkoholista kokonaan

Muistan taapero odottaessa olleeni peli pohjaisesti järkyttynyt kiellettyjen ruoka-aineiden listasta, että siinä meni pitkä tovi sulatella.. mutta näin 2,5v myöhemmin ruokavalio on kyllä muuttunut paljon. Enään ei tee tiukkaa (paitsi sushi) mutta onneksi suosia löytyy raskaana olevillekin. Nigrit vaan on mun herkkuja 🫣

Tiedättekö onko porkkanamehua (ilm. pastoröimaton, ainakaan paketissa ei lue) ok juoda raskauden aikana? Aloin katastrofiajattelemaan että jos sinne on eksynyt yksi huonosti pesty/kuorittu porkkana niin sinne on voinut päästä maasta peräisin olevat pöpöt muhimaan.

Tiedättekö onko porkkanamehua (ilm. pastoröimaton, ainakaan paketissa ei lue) ok juoda raskauden aikana? Aloin katastrofiajattelemaan että jos sinne on eksynyt yksi huonosti pesty/kuorittu porkkana niin sinne on voinut päästä maasta peräisin olevat pöpöt muhimaan.

Eihän porkkana ole kiellettyä, ainoastaan ulkomaiset pakastemarjat tulee kiehauttaa muistaakseni. Suomalainen pakasteet ok kylmiltään vetää.

Tuo kahvi. Onkohan kaksi aamukupillista ihan ok? Paljonko te juotte kahvia päivässä raskaana?

10 vuoden aikana on suositukset muuttuneet aika suuresti. En muista, että kahvista olisi edes puhuttu kuin sen verran, että vähentää vähän jos nyt ihan pannullisen joisi päivässä. Juon siis vain aamulla 1-2 kupillista.

Mä vähensin kahteen kuppiin muutama vuosi takaperin kun vetelin kahvia vähä turhanki paljon ja nyt ku varmistelin kahvisuosituksia taas (sillo ku plussasin) ni luinki jostain että 3dl kahvia vain päivään olisi suositus🤔😁 mittasin oman kuppini tilavuuden, siihen menee just se 3dl eli en aamukahvin jälkeen saakaan juoda enää kahvia sen perustein🙈

Tottunut juomaan kahvia aamuisin ja joskus välillä myös päivisin jos tarvii piristystä. Tänään jätin aamukahvin väliin, kun tuntui ettei ollut välttämätön. Viime raskaus meni kahvitta. Eiköhän tämäkin.

Pahoinvointi hiipii vähitellen. Täytyy pähkinöitä ym. helppoja nopeita ostaa välipalaksi.

Mä olen aiemmissa raskauksissa noudattanut vähän sinne päin ja samalla linjalla aion jatkaa nytkin. Suurin osa ”kielloista” ei muutenkaan ole absoluuttisia (ettei saisi syödä ollenkaan), vaan pitää vaan rajoittaa, ettei syö kovin suuria määriä. Suomessa näitä vaan yleensä tulkitaan liian tiukasti, löysin juuri artikkelin aiheesta, kun googlailin suosituksia.

Lihaa en syö muutenkaan, joten sen osalta suositukset ei mua koske. Kylmäsavulohi lähinnä näin kesäisin kirpaisee, ja viinit 🥲 Mutta seuraavan kerran niitä on ikävä vasta jouluna, jolloin kaipaisin myös valkohomejuustoa (ja lipeäkalaa, kun edellisissä raskauksissa edes terkka ei oo osannut sanoa, saako sitä syödä - oon sit tyytynyt tosi pieniin määriin, vaikka yleensä se on mun joulun pääruoka 🥲).

Ite oon aiemmissa raskauksissa juonut mm. simaa, sekä kaupan että itsetehtyä, niin mun näkökulmasta 0,4% alkoholia on ok, jos käyttö on satunnaista ja vähäistä. Itse join nyt vielä viikonloppuna ehkä yhden annoksen alkoholia, kun oli kaveriporukan tapaaminen ja holittomuus olisi varmasti epäilyttänyt ja olin muutenkin vielä ihan shokissa perjantaisesta plussasta. Sama homma oli esikoisen raskaudessa: join samana aamuna tehdyn ekan plussan jälkeen yhden annoksen, kun oli bileet, joissa jo hitaasti juomiseeni kiinnitettiin huomiota. Nämä molemmat plussat oon siis saanut jo ennen kuin menkat on olleet myöhässä, eli olisi ollut mahdollista tietämättään ottaa reilumminkin alkoholia (varsinkin nyt, kun ei edes yritetty raskautta) ja mahdollisuus kemialliselle/keskenmenolle on vielä korkea.

Tuota alkoholia isompi haittariski taitaa mulla tulla nyt siitä, että en oo syönyt foolihappolisää etukäteen enkä itse asiassa vieläkään saanut sitä hankittua 😬 Onneksi kasvisruokavaliolla folaattia tulee luonnostaan tosi paljon, mulla on joskus raudanpuutteen selvittelyjen yhteydessä mitattu senkin pitoisuus ja se on ollut aina korkea. Mut pitää nyt aloittaa sekä foolihappo että rauta hetimiten!

Mä olen aiemmissa raskauksissa noudattanut vähän sinne päin ja samalla linjalla aion jatkaa nytkin. Suurin osa ”kielloista” ei muutenkaan ole absoluuttisia (ettei saisi syödä ollenkaan), vaan pitää vaan rajoittaa, ettei syö kovin suuria määriä. Suomessa näitä vaan yleensä tulkitaan liian tiukasti, löysin juuri artikkelin aiheesta, kun googlailin suosituksia.

Lihaa en syö muutenkaan, joten sen osalta suositukset ei mua koske. Kylmäsavulohi lähinnä näin kesäisin kirpaisee, ja viinit 🥲 Mutta seuraavan kerran niitä on ikävä vasta jouluna, jolloin kaipaisin myös valkohomejuustoa (ja lipeäkalaa, kun edellisissä raskauksissa edes terkka ei oo osannut sanoa, saako sitä syödä - oon sit tyytynyt tosi pieniin määriin, vaikka yleensä se on mun joulun pääruoka 🥲).

Ite oon aiemmissa raskauksissa juonut mm. simaa, sekä kaupan että itsetehtyä, niin mun näkökulmasta 0,4% alkoholia on ok, jos käyttö on satunnaista ja vähäistä. Itse join nyt vielä viikonloppuna ehkä yhden annoksen alkoholia, kun oli kaveriporukan tapaaminen ja holittomuus olisi varmasti epäilyttänyt ja olin muutenkin vielä ihan shokissa perjantaisesta plussasta. Sama homma oli esikoisen raskaudessa: join samana aamuna tehdyn ekan plussan jälkeen yhden annoksen, kun oli bileet, joissa jo hitaasti juomiseeni kiinnitettiin huomiota. Nämä molemmat plussat oon siis saanut jo ennen kuin menkat on olleet myöhässä, eli olisi ollut mahdollista tietämättään ottaa reilumminkin alkoholia (varsinkin nyt, kun ei edes yritetty raskautta) ja mahdollisuus kemialliselle/keskenmenolle on vielä korkea.

Tuota alkoholia isompi haittariski taitaa mulla tulla nyt siitä, että en oo syönyt foolihappolisää etukäteen enkä itse asiassa vieläkään saanut sitä hankittua 😬 Onneksi kasvisruokavaliolla folaattia tulee luonnostaan tosi paljon, mulla on joskus raudanpuutteen selvittelyjen yhteydessä mitattu senkin pitoisuus ja se on ollut aina korkea. Mut pitää nyt aloittaa sekä foolihappo että rauta hetimiten!
Minäkään en syönyt etukäteen foolihappoa ja hain sitä vasta sitten, kun sain tietää raskaudesta. Olisin hakenut sitä jo aiemmin jos olisin tiennyt, että sitä suositellaan otettavaksi, mutta mistäpä oisin voinut tietää, kun edellisistä raskauksista on yli 10-vuotta 😅

By the way: kaikille tiedoksi, että sana-sol mama vitamiinivalmiste on ihan höpö. Niitä pitää syödä 3 päivässä ja pakkauksessa on jättitabuja vain 90kpl. En huomannut ennenkuin kotona tuon annostuksen. Pitää hakea apteekista joku jossa ei tarvi syödä kourallista päivässä. Siinä kuitenkin on se foolihappokin.

Mä tonne taisinki johoki välii mainita (ehkä) että oon tota foolihappoa monivitamiinin mukana syöny varmaa ainaki 5 vuotta, jotenki odotuksella että olisin tullut raskaaksi hieman aikasemmin kuin "vasta" 25 vuotiaana😂 ei se elämä ihan suunnitellusti aina mee mut siis hyvä oikeestaan et on niitä jo tullu pitemmän aikaa popsittua ni muistaaki joka aamu😄👍
Mulla on tommonen Minisunin mama monivita ollut pitkään, se mun mielestä on ihan hyvä ollut☺️

Takaisin