Raskausajan ruokavalio

Tämä salmiakin himo on ihan kamalaa. Tekee mieli jopa lakua, josta en normaalisti niin kovin välitä. Ajattelin tilata raskaussalmiakkia Namituvalta. Oon joskus syönyt niitä ja ovat tosi hyviä! Kalliita vaan, että kalliiksi käy, jos niitä 9 kuukautta popsii. 😅

Miten neuroottinen tässä pitää olla esim sen suhteen, että uskaltaako syödä marjoja suoraan pensaasta? Vai kannattaako nekin huuhtoa ensin. 🤔

Vaan ulkomaisia marjoja tulee välttää tai kuumentaa kiehuvaksi. Ihan oon vetänyt pensaasta marjoja, että pakastemarjoja (suomalaisia).

Tämä salmiakin himo on ihan kamalaa. Tekee mieli jopa lakua, josta en normaalisti niin kovin välitä. Ajattelin tilata raskaussalmiakkia Namituvalta. Oon joskus syönyt niitä ja ovat tosi hyviä! Kalliita vaan, että kalliiksi käy, jos niitä 9 kuukautta popsii. 😅

Miten neuroottinen tässä pitää olla esim sen suhteen, että uskaltaako syödä marjoja suoraan pensaasta? Vai kannattaako nekin huuhtoa ensin. 🤔

Ääntä kohti vaan.
Maalaisjärki on paras ominaisuus mikä ihmisestä voi löytyä 😁✨

Vaan ulkomaisia marjoja tulee välttää tai kuumentaa kiehuvaksi. Ihan oon vetänyt pensaasta marjoja, että pakastemarjoja (suomalaisia).
Joo lähinnä mietin, kun ohjeistus oli huuhdella kaikki kasvikset hyvin. Ja kaikki salaatit jne kasvimaalta toki huuhtelenkin. Mutta marjat, tomaatit, kurkut jne oon syönyt suoraan pensaista kun mietin, että varmaan se pointti on kuitenkin mullan välttely. Jotain pölyä ja ötököitä niiden mukana varmasti menee, mutta ei kait se ole vaarallista. 🤣

Joo lähinnä mietin, kun ohjeistus oli huuhdella kaikki kasvikset hyvin. Ja kaikki salaatit jne kasvimaalta toki huuhtelenkin. Mutta marjat, tomaatit, kurkut jne oon syönyt suoraan pensaista kun mietin, että varmaan se pointti on kuitenkin mullan välttely. Jotain pölyä ja ötököitä niiden mukana varmasti menee, mutta ei kait se ole vaarallista. 🤣
Tyksin sivuilla luki, että toksoplasmoosin voi saada pesemättömistä marjoistakin. 🤔

Mietin myös tuota marjojen syömistä suoraan puskasta, onko kuinka turvallista vaikka ihan oma pensas onkin😂 mulla välillä mun piha on aikamoinen eläintarha, puput ja linnut ainakin hengailee mieluusti ja varmaan marjat heillekin maistuu! Niin just miettiny myös oisko suositeltavaa varalta pestä, vaikka normaalisti söisinkin puskasta huoletta suoraan🤔😄

Varmaan sitten parempi vaan huudella kaikki mitä suuhunsa laittaa? Jos on tullu tavaksi (niinkuin mulla) siinä samalla tulee vähä maisteltua puutarhan antimia, niin pitää ohjelmoida itsensä uudelleen 😅

Tonnikala??? Jossain luki että sitä voisi syödä viikossa pari purkkia 🤔 käytättekö te raskausaikana?

Mites makeutusaineet, totaalikielto vai pikkasen satunnaisesti? Sakariini ainakin kielletty, mutta tuntuu että aspartaamia ja asesulfaami K:ta todella monessa asiassa...

Mulle kahvin juonnin vähentäminen tuottanut vähän tuskaa, mutta onneksi pääkipuja ei oo tullut. Yksi muumimukillinen menee nyt päivässä, yritän saada vähennettyä vielä puolikkaaseen..

Aika vähän on sinänsä tarvinnut muuttaa omaa ruokavaliota, kahvin vaihtaminen kofeiinittomaan on ehkä ollut suurin muutos. Saatan juoda kupin tavallista kahvia jos esim. kylässä tarjotaan. Meetvurstia ym. syön tosi harvoin muutenkin, niin ei vaikuta varsinainen tähän. Leikkeleitähän saisi syödä hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää, mutta ei ole yhtään tehnyt niitä nyt toistaiseksi mieli.

Vaikeinta ehkä muistaa ihan kaikkien kasvisten huuhtelu, kun en ole ollut siitä niin kauhean tarkka. 😅

Tonnikalatahna sushi. Sitä on pakko saada 🥲 siinähän on kypsennetty tonnikala ja hyvin harva majoneesi enää on raakaa kananmunaa sisältävää.

Tonnikalatahna sushi. Sitä on pakko saada 🥲 siinähän on kypsennetty tonnikala ja hyvin harva majoneesi enää on raakaa kananmunaa sisältävää.

Siis tätä mun tekis mieli myös, mutta oon nyt vielä vältellyt, vaikka tosiaan se kananmuna on nykyään majoneeseissa yleensä kai jotain jauhemaista eikä raakaa.

Siis tätä mun tekis mieli myös, mutta oon nyt vielä vältellyt, vaikka tosiaan se kananmuna on nykyään majoneeseissa yleensä kai jotain jauhemaista eikä raakaa.
Salmonellariski on Suomessa muutenkin todella pieni. En ole huolissani ja hain juuri ruokatauolle näitä 😄

Vielä parempi, uppopaistettuja tofu riisin päällä. Ai, että on hyvää soijakastikkeen ja wasabin kanssa 🤤 Oon myös vähän rebel ja oon syönyt myös liekitettyä nigriä, se vaan on niin taivaallista 🤭🫣

Mites tonnikalasäilykkeet? Onko siinä mitään rajoituksia määrän suhteen? Pitääkö se kuumentaa vai voiko käyttää sellaisenaan?

Säilykepurkeissa saattoi olla jotain sellaista ettei niistä kannata syödä ainakaan jatkuvasti, ja pyrkisin vaihtelemaan syötyä kalalajia välillä. Kuumentaisin kaiken varalta mutta muuten en kohtuukäytölle tiedä esteitä.

Takaisin