Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites toi itämeren lohi homma? olen syönyt koko viikon uunilohta, oikeasti kerran-pari päivässä maanantaista saakka ja hoksasin vasta että itämeren lohta ei suositella. ei mitään hajua oliko se nyt norjan lohta vai itämeren lohta... tiesin vaan että raakana ei joten sushit jättänyt pois. toivottavasti ei nyt alkio ole ihan täynnä myrkkyjä :side_tear:

Mites toi itämeren lohi homma? olen syönyt koko viikon uunilohta, oikeasti kerran-pari päivässä maanantaista saakka ja hoksasin vasta että itämeren lohta ei suositella. ei mitään hajua oliko se nyt norjan lohta vai itämeren lohta... tiesin vaan että raakana ei joten sushit jättänyt pois. toivottavasti ei nyt alkio ole ihan täynnä myrkkyjä :side_tear:
Itämeren lohta on käsittääkseni harvoin tarjolla kaupassa, yleensä on Norjassa kasvatettua kirjolohta. 🌈

Miten te saatte ruokasuosituksen mukaisen 5-6dl maitotuotteita per pvä täyteen vai saatteko? Olen yrittänyt lisätä maitoa aamupuuroon ja pyrin syömään yhden jugurtin per päivä, lisäksi olen alkanut iltaisin juomaan lasin kaakaota. Tällä saa sen about 3-4dl, mutta tuo suositus tuntuu hurjan suurelta määrältä!

Miten te saatte ruokasuosituksen mukaisen 5-6dl maitotuotteita per pvä täyteen vai saatteko? Olen yrittänyt lisätä maitoa aamupuuroon ja pyrin syömään yhden jugurtin per päivä, lisäksi olen alkanut iltaisin juomaan lasin kaakaota. Tällä saa sen about 3-4dl, mutta tuo suositus tuntuu hurjan suurelta määrältä!
Apua mä en kyl juo maitoa yhtään mut oon ottanu kalkkitabletteja ..silloin tällöin.... Pitää alkaa varmaan ottaa päivittäin, noi on vaan 500mg.

• Tykkään
Reaktiot: S33
En mitenkään saa, joten aloin syömään 800mg/pv kalsiumtabletteja, ja tietty d-vitamiinin ja öljyn kanssa, että imeytyminen maksimoituu (öljy d-vitamiinille ja d-vit. kalsiumille :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: ). Neuvolasta sanoivat, että jos syö vähän maitotuotteita niin 500mg (vai olikohan se tosiaan mg se yksikkö mitä niissä on? no anyway, sitä kalsiumin yksikköä :rolling::rolling:) riittää, jos ei syö mitään niin saa ottaa ihan 1000mg päivässä! Mulla 400mg per tabletti, niin otan kaksi päivässä, paitsi jos jostain syystä käytän paljon maitotuotteita kys. päivänä.

Helposti, koska tykkään maidosta ja jukurtista, joten tämä ei ehkä käy neuvoksi sellaiselle, joka ei tykkää juoda maitoa. Mutta kahvissa menee päivässä ehkä 2 dl, ruokailun ja välipalojen yhteydessä menee lasi tai kaksi, lisäksi laitan smoothieen maitoa ja maustamatonta jukurttia, tekee ihanan pehmeän maun. Joskus syön rahkaa aamu/välipalalla. Ja juustoa syön vähän liikaa. 🫣 Meillä on eri maidot miehen kanssa, kun hän on laktoositon, minun maitoa menee suunnilleen purkillinen vuorokaudessa. 😅 Aina sitä saa olla kantamassa kaupasta. Maatilan tyttö - äiti sanoi pienenä että me lapset juodaan maitoa kuin vasikat. 🤣

Mutta jos maito ei maistu, niin onhan tosiaan kalkkitabletit.

• Tykkään
Enpä ole hoksannut tuota maitoasiaakaan ajatella 😅 Itse en juo maitoa mutta maustamatonta jukurttia ja juustoa menee jonkin verran. Aika suurelta määrältä tosiaan kuulostaa!

• Tykkään
En ole kyllä muutenkaan ottanut suurta stressiä näistä ruokasuosituksista. Ensimmäisessä raskaudessa kyllä eniten, mutta nyt kolmannella kierroksella olen vähän rennompi. Salmiakkia tai lakua saatan syödä joskus ihan pieniä määriä, vaikka pari karkkia. Totaalikieltäytyminen aiheuttaa kauhean karkintuskan 😅 Majoneesiakin olen syönyt, joku siitä kertoikin täällä että ainakin kananmunajauheista tehdyt on turvallisia 👍 Ruokasuosituksia noudatan kyllä, mutta yritän suhtautua niihin ilman mitään paniikkia 😄

Meillä neuvolassa kyseli tosi tarkkaan maitotuotteiden määrästä, varmaan yritti just selvittää et tuleeko riittävästi. Oon aina ajatellut, että maitotuotteita menee meillä tosi paljon, mutta ihan alkoi hermostuttaa kun yritin laskea, että tuleeko toi määrä täyteen. Aika isohan se on. 😁 Mie laitan aamupuuroon reilusti jogurttia päälle, lisäksi juustoa leivän päälle. Ennen meni kahvin kanssa varmaan puoli purkkia maitoa päivässä (laitan puolet kahvia ja puolet maitoa 😂), mutta nyt kahvi on jäänyt. Yleensä juon vettä ruuan kanssa, mutta nyt oon alkanut korvaukseksi juomaan pari lasillista maitoa aterian yhteydessä. Tää onkin kiva tekosyy juoda maitoa, kun lähinnä pihiyksissäni oon aiemmin veteen tyytynyt. Ja tuleehan niitä maitotuotteita satunnaisesti muualtakin, esim ruuanlaitossa kerma ja leivonnassa ja muuta. Ei haittaa, jos ei ihan joka päivä tuu toi määrä täyteen, jos taas toisina päivinä tulee enemmän, niin pysyy tasapainossa. 😊

Minä oon yrittänyt ottaa aika iisisti näiden ruokasuositusten kanssa. Toki kun nyt lukee itä niin miettii, että eipä nää oikein täyty 🙈 oon aina uskonut kohtuusyömiseen niin jatkan nytkin, katson tottakai pois kaikki kymsentämättömät asiat

Savuhovilta tuli juuri takaisinveto listerian takia

Luin asiasta eilen illalla, ja alkoi jo stressata että uskaltaako näitä leikkeleitä sittenkään syödä. Ruvin mukaan näitä voi syödä kun vaan syö hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää, mutta pitäisikö kuitenkin alkaa myös kuumentaa ne. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Riski sairastua on toki tosi pieni joka tapauksessa, mutta se ei lohduta jos se silti osuu omalle kohdalle...

Toistaiseksi en ole ihan hirveästi stressannut näistä. Aika monet "bannilistalla" olevat ruuat ei kuulu normaalistikaan ruokavalioon. Tällä hetkellä eniten on harmittanut viini ja lakritsi / salmiakki. :Face With Tears Of Joy: Maitotuotteita en käytä juuston lisäksi oikeastaan lainkaan, kun vatsa ei kestä, niin pitää varmaan hankkia kalsiumtabletteja. En tullut tuota ollenkaan ajatelleeksi ennen kuin luin täältä, että niin siksihän niitä maitotuotejuttuja oli siinä kyselyssä.

Muistakin tuntuu et joudun varomaan vaan sitä raakaa lihaa ja etenkin kalaa kun sushi ollut oma suuri herkku. Mutta noitakaan ei silleen normiarjessa edes tule vastaan. Mitään valkohomejuustoja tai metvurstia tai lakritsis kun en syö muutenkaan.

Hei mites ruokasuositukset ulkomailla? Ollaan ihan alkuraskaudessa ja menossa kanarialle ja pohdin kannattaako siellä varoa esim majoneesi nyt ainakin, ja salaatit, pullovesi.. Maitotuotteet? Jos ulkona syö niin kaiken tarkistaminenkin erikseen tarjoilijalta on aika hankalaa. Et pitäskö vaan sit tilata sellasta missä ihan kaikki on kypsennettyä.

Toinen mitä mietin on uiminen..?

Muokattu viimeksi:
Joku kyseli joku aika sitten, miten terveellisesti porukka syö. Itse yritän aika terveellinen olla, varsinkin kun imetän vielä esikoista nyt raskaana. Herkut kyllä maistuisivat! Mutta olen tehnyt itselleni ruokavalioremonttia jo pitkään ja opetellut syömään kasviksia enemmän. Nykyisin menee ehkä viitenä päivänä viikossa 500 g raja rikki (olen punninnut määriä, kunnes olen oppinut silmämääräisesti arvioimaan). Punnitseminen on lisännyt kasvisten käyttöäni. Mutta joitakin kikkoja, joilla saa kasviksia lisättyä:
- juon joka päivä smoothien, jossa on 150-200g sekalaisia itse kerättyjä marjoja + banaani (tästä tulee jo 250-300g per päivä)
- nyt syksyllä on saatu tuttavilta omenoita ja kaupassakin on kotimaisia, samoin kuin kotimaisia päärynöitä, niitä aamu- ja välipalalla 1- 2 kpl
- makean nälkään ja yleiseen syöpöttelyvimmaan mandariineja, satokausi parhaimmillaan alkamassa
- ruuan sekaan lämpimiä vihanneksia, ihan niitä kaupan valmiita pakastepussista. Esim jauhelihakiusaukseen keittojuureksia sekaan, keittoon erilaisia kasvissekoituksia saman verran kuin perunaa, perunamuusin sekaan 1/4 kukkakaalia...
- kuoriperunoita keittäessä heitän samaan kattilaan reilusti porkkanoita puolitettuina, ne pilkotaan sitten kypsinä lautasella
- lähes jokaisen leivän päälle kurkkua tai tomaattia (vaikka siinä yhden leivän päällä ei paljon ole, tämä on sitä kun pienistä puroista tulee iso virta)

Jonkun ravitsemusterapeutin mielestä tämäkään ei ole hyvä, kun marjoja ja hedelmiä on suhteessa niin paljon. Minä en välitä, kunhan jotain terveellistä syö! Sitä paitsi minulla oli viime raskaudessa radi ja tuo smoothiekaan ei nostanut arvoja rajan yli, vaikka siitä varoittelivat.

Jos jostakusta kuulostaa paljolta tuo yli 500 g määrä, korostan, että tämä on yli vuoden mittaisen uusien ruokarutiinien opettelun tulos. Voi olla hankala äkkiä alkaa syödä yli puoli kiloa kasviksia päivässä, jos ennen ei ole syönyt juurikaan, kuten minä ennen. Mutta jotta ihan ei totuus vääristy, grilliruoka ja herkut kyllä maistuvat myös ja niitä on mennyt nyt alkuraskauden aikana aika paljon... 😏

Voi vittu että pistää vihaksi. Tänään oltiin työporukalla afterworkeilla ja tarjoilija sotki vahingossa juomat keskenään: toi minulle alkoholillisen version. Ehdin juoda muutaman kulauksen ennen kuin huomasin asian. Tuskin nyt mitään suurta vahinkoa ehti tulla, toivottavasti, mutta kyllä vituttaa aivan hirveästi. Olen tosi tarkka kaikista suosituksista ja aivan ehdoton, että alkoholille nollalinja. Argh.

Voi vittu että pistää vihaksi. Tänään oltiin työporukalla afterworkeilla ja tarjoilija sotki vahingossa juomat keskenään: toi minulle alkoholillisen version. Ehdin juoda muutaman kulauksen ennen kuin huomasin asian. Tuskin nyt mitään suurta vahinkoa ehti tulla, toivottavasti, mutta kyllä vituttaa aivan hirveästi. Olen tosi tarkka kaikista suosituksista ja aivan ehdoton, että alkoholille nollalinja. Argh.
Voi ei, oliko vahvaa se juoma? 😕 Jos ei kovin vahvaa, niin varmaan ei vahinkoa ehtinyt tulla.... 🌈Mutta minäkin olisin ihan hermona. Onneksi huomasit asian, kai annoit palautetta ihan kunnolla?

• Tykkään
Voi ei, oliko vahvaa se juoma? 😕 Jos ei kovin vahvaa, niin varmaan ei vahinkoa ehtinyt tulla.... 🌈Mutta minäkin olisin ihan hermona. Onneksi huomasit asian, kai annoit palautetta ihan kunnolla?
Oli glögiä, eli varmaan jotain max. 20%. Oltiin työkavereiden kanssa, joten en kehdannut tehdä suurempaa numeroa (en ole vielä kertonut töissä raskaudesta). Jospa noin pieni määrä ei haittaisi mitään. 🤞🏻

Oikein ilahduin kun löysin kaupasta pastöroidusta maidosta tehdyn "parmesaani"raasteen! Valitettavasti vaan maku ja koostumus ei ainakaan miun mielestä ollut kovinkaan kummonen. 🥲 Esikoisen raskausaikana v. 21-22 parmesaania sai vielä syödä, vähän kyllä harmittaa tämmönen muutos kun tykkään kovasti parmesaanista pastan päällä. 😩

Takaisin