Joku kyseli joku aika sitten, miten terveellisesti porukka syö. Itse yritän aika terveellinen olla, varsinkin kun imetän vielä esikoista nyt raskaana. Herkut kyllä maistuisivat! Mutta olen tehnyt itselleni ruokavalioremonttia jo pitkään ja opetellut syömään kasviksia enemmän. Nykyisin menee ehkä viitenä päivänä viikossa 500 g raja rikki (olen punninnut määriä, kunnes olen oppinut silmämääräisesti arvioimaan). Punnitseminen on lisännyt kasvisten käyttöäni. Mutta joitakin kikkoja, joilla saa kasviksia lisättyä:
- juon joka päivä smoothien, jossa on 150-200g sekalaisia itse kerättyjä marjoja + banaani (tästä tulee jo 250-300g per päivä)
- nyt syksyllä on saatu tuttavilta omenoita ja kaupassakin on kotimaisia, samoin kuin kotimaisia päärynöitä, niitä aamu- ja välipalalla 1- 2 kpl
- makean nälkään ja yleiseen syöpöttelyvimmaan mandariineja, satokausi parhaimmillaan alkamassa
- ruuan sekaan lämpimiä vihanneksia, ihan niitä kaupan valmiita pakastepussista. Esim jauhelihakiusaukseen keittojuureksia sekaan, keittoon erilaisia kasvissekoituksia saman verran kuin perunaa, perunamuusin sekaan 1/4 kukkakaalia...
- kuoriperunoita keittäessä heitän samaan kattilaan reilusti porkkanoita puolitettuina, ne pilkotaan sitten kypsinä lautasella
- lähes jokaisen leivän päälle kurkkua tai tomaattia (vaikka siinä yhden leivän päällä ei paljon ole, tämä on sitä kun pienistä puroista tulee iso virta)
Jonkun ravitsemusterapeutin mielestä tämäkään ei ole hyvä, kun marjoja ja hedelmiä on suhteessa niin paljon. Minä en välitä, kunhan jotain terveellistä syö! Sitä paitsi minulla oli viime raskaudessa radi ja tuo smoothiekaan ei nostanut arvoja rajan yli, vaikka siitä varoittelivat.
Jos jostakusta kuulostaa paljolta tuo yli 500 g määrä, korostan, että tämä on yli vuoden mittaisen uusien ruokarutiinien opettelun tulos. Voi olla hankala äkkiä alkaa syödä yli puoli kiloa kasviksia päivässä, jos ennen ei ole syönyt juurikaan, kuten minä ennen. Mutta jotta ihan ei totuus vääristy, grilliruoka ja herkut kyllä maistuvat myös ja niitä on mennyt nyt alkuraskauden aikana aika paljon...