Mä noudatan ruokaviraston ohjetta. Se on mietitty suomalaiset riskitekijät huomioiden. Täältä löytyy:
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/
En siis vältä raakoja munia tai majoneesia, kun ei ole kielletty. Tosiaan salmonella niissä harvinaista, eikä se ei ole sikiölle vaarallinen. Mut jos joku sitä haluaa silti välttää, niin vinkkinä, et vegemajoneeseja on myös tosi hyviä
En myöskään oo supertiukka, voin ottaa silloin tällöin salmiakkia tms. Itelle haastavimmat on raaka kala, eli lähinnä kylmäsavulohi, mut sekin kyl on semmoinen harvinaisempi herkku. Katotaan tuleeko joskus otettua riski raskausaikana. Homejuusto on kans vähän nyyhkis, mut onneks suurin osa muista juustoista on sallittu. Mutta onneks homejuustoja voi vedellä sit kypsennettynä. Esim. viime jouluna kuumensin uunissa itelleni annoksen aurajuustoa ja jäähdyttyä melkein meni tuoreesta (vink vink
@Mytty__ ). Ja sen verran tota ruokaviraston ohjetta rikon, et syön
kovia pastöroimattomia juustoja kuten parmesaania, koska niissä ei listeria kasva. Toi listeriajuttukin kyl niin mälsä, ku eihän nois tuotteissa melkein ikinä oo vaaraa, mut sit jos sattuu se paska tuuri kohdalle niin... Plääh.
Kahvia en onneks muutenkaan juo, se kuulostaa kyl haastavalle, ku monella päivittäinen juttu. Teetä tai energiajuomia en kans juo. Sen sijaan alkoholi on kyl mulle kans yks isoin, et jos yhden sais sallituksi listalta, niin ottaisin kyl sen. Aika vähän nykyään tulee enää juotua, mut kyl mulle silti edelleen lasi hyvää viiniä maistuis. Siis kun en ole raskaana.
Kuinkas terveellisesti te yritätte syödä? Esikoisesta päätin, et syön nyt huipputerveellisesti vauvan takia ja eihän se onnistunut yhtään pahanolon ym. takia ja sit oli koko ajan kauheen huono omatunto siitä mitä söin. Tokasta kohdalla onneks osasin säätää omia odotuksia, enkä stressannu yhtään miten suuhuni laitoin. Yritän ottaa saman asenteen myös tällä kertaa.