Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onneksi yksi kerta persiljaa tai muuta samankaltaista tuskin on todella haitaksi! 🌈 Mutta näitä aina jää miettimään.

Joo, ja kielletty houkuttaa! Minä olisin eilen halunnut Pandan täytelakuja kaikista karkkihyllyn karkeista. 🤐 Onneksi vain sen hetken, kun kävelin siitä ohi (ja nappasin suklaalevyn kärryyn).
Niimpä. Yritän lohduttaa itseäni sillä, että normaali raskaus kestää kyllä välillä näitä rajoituksien poikkeamiakin (toki siis järkevissä määrin, enkä tarkoita nyt mitään alkoholituotteita tms, vaan juurikin sitä, että vahingossa tai ajattelemattomuuttaan välillä syö jotain kiellettyä, kuten vaikka majoneesia tms.) Mutta silti, välillä alkaa hirveästi ahdistaa.. jos saankin näiden takia keskenmenon, vaikka tiedän, että se on jo melkoista yliajattelua.🙄

Mä ostin yhden alkoholittoman inkivääri spritz juoman viikonloppuna ja join sen sit ihan hyvällä omallatunnolla. Ei tää yhdestä inkiväärijuomasta voi jäädä kiinni. Pakko pitää jotain suhteellisuutta. En aatellut kuitenkaan ottaa mitenkään tavaksi "rikkoa sääntöjä". Tietyt asiat sit pidän ehdottomana kuten alkoholin ja noi kriittisimmät ruokariskit listeriasta yms.

Oijoi, esikoisestakin olin raskaana joulun aikaan ja nyt uudelleen, joten ei pääse nauttimaan samalla tavalla juustoista 🥹 Onneksi joitain silti pystyy 👌 Sushia olen syönyt esikoisenkin raskaudessa MUTTA avokado sushia 😂😂 Eli riisiä jonka päällä avokado. Oli hyvää isoimpaan sushin himoon. Lakut on kyllä kova paikka itelle mut pyrin pidättäytymään kyllä kaikesta mikä kielletyllä listalla 😊 Rennompi fiilis kuitenkin kuin esikoisesta

Onko täällä muilla ollut vaikeaa kahvin kanssa? Aamuisin en oo nyt viime viikolla pystynyt enää juomaan etomisen takia, mutta iltapäivisin on pakko vähän juoda, kun päätä särkee niin paljon. Kofeiinin nauttimisen jälkeen heti helpottaa. Inhottavaa tällainen. 🙄 Tänäänkin tuli juotua iso muki sitten kuitenkin päiväkahvia, kun en enää jaksanut tota päänsärkyä. Vitsi kun on tullut ajettua itsensä tällaiseen. Aikaisemmasta raskaudesta ei kyllä vastaavia vieroitusoireita tullut, oisko pari vuotta lisää ikää tehnyt tehtävänsä.

Ekassa raskaudessa noudatin suosituksia aika tarkalleen, mutta voi olla, että tällä kertaa olen vähän lepsumpi. Tein just ennen plussaa paljon maksalaatikkoa pakkaseen ja se vähän houkuttelisi siellä. Ajattelin syödä pieninä annoksina vaikka kerran kuussa tai kahdessa. Tekisi hyvää veriarvoillekin varmasti. 🫢 Niitä Salta Katten -lakritseja onkin alkanut tekemään jo mieli, ne on tosi hyviä eikä sisällä sitä kiellettyä ainetta.

Mulla on vaikeaa kahvin kanssa, mutta toisinpäin. Sitä tekisi ihan hirveästi mieli enemmän kuin saa juoda. 3 dl päivässä on aika vähän. Luultavasti minulla lipsahtaa useina päivinä 4 dl:aan, mutta en ota siitä stressiä.

Mulla on vaikeaa kahvin kanssa, mutta toisinpäin. Sitä tekisi ihan hirveästi mieli enemmän kuin saa juoda. 3 dl päivässä on aika vähän. Luultavasti minulla lipsahtaa useina päivinä 4 dl:aan, mutta en ota siitä stressiä.
Mulla on Omppu tää ihan sama ongelma! Oudointa on, että moni asia aamulla kuvottaa, mutta ei kahvi 😅😆 Viime raskaudessa oli just toisinpäin 😁

Meillä oli töissä tänään karkkibuffa täynnä mun lempi salmiakkeja, oli vaikeaa keskittyä vaan hedelmäkarkkeihin 😅

Onko teillä tietoa punajuuresta. Tahtoisin tehdä punajuurisosekeittoa, mutta kuinkahan voin varmistua siitä, että milloin niitä on keitetty riittävästi. Toki ymmärrän, että kun pehmenevät, ovat kypsiä, mutta viekö tämä nyt sitten myös sen vaaran 😬🤔

Onko teillä tietoa punajuuresta. Tahtoisin tehdä punajuurisosekeittoa, mutta kuinkahan voin varmistua siitä, että milloin niitä on keitetty riittävästi. Toki ymmärrän, että kun pehmenevät, ovat kypsiä, mutta viekö tämä nyt sitten myös sen vaaran 😬🤔
Siis onko punajuuretkin kieltolistalla? Just laitoin borsch-keiton hautumaan, ei tullut mieleenkään tällainen. 🫣

Tällainen on ruokaviraston sivuilla. Ja mä en ymmärrä, että uskaltaako sitä keittoa nyt tehdä vai ei 🙈 lähinnä se, että miten mä varmistan, että on varmasti tarpeeksi kypsää 😅

1000045072.jpg

Jos on pehmennyt punajuuri keittyessäön niin kyllä siihen voi jo luottaa että on kypsää. Tehkää vaan keitot ja haudutatte pitkään niin on varmasti kypsyny. Varsinkin jos ei ole mitään isoja paloja

Tällainen on ruokaviraston sivuilla. Ja mä en ymmärrä, että uskaltaako sitä keittoa nyt tehdä vai ei 🙈 lähinnä se, että miten mä varmistan, että on varmasti tarpeeksi kypsää 😅

View attachment 137600
Okei! Uskaltaisin kyllä syödä, jos keittää läpikypsäksi, jos se on vaan kiinni tuosta kypsyttämisestä 😊

Ruokaviraston sivulla luki näin:

"Punajuurta suositellaan käytettäväksi vain kunnolla kypsennettynä
Raakana tarjottu punajuuriraaste on aiheuttanut useita ruokamyrkytysepidemioita. Epidemiat ovat olleet pääosin yksittäisiä.

Vuonna 2010 epidemioissa sairastui yli 100 henkilöä. Kaikissa tapauksissa kotimainen punajuuri oli tarjottu raakaraasteena henkilöstöravintoloissa, päiväkodeissa tai kouluissa. Epidemioissa sairastuneiden yleisimmät oireet olivat pahoinvointi ja vatsakivut. Lisäksi raportoitiin päänsärkyä, väsymystä ja oksentelua. Monilla oireet alkoivat nopeasti (alle tunnin kuluessa ruokailusta) ja kestivät lyhyen aikaa (muutamia tunteja). Mikrobiologissa tutkimuksissa punajuurissa ei todettu ruokamyrkytyksiä aiheuttavia mikrobeja tai niiden tuottamia toksiineja. Myöskään potilasnäytteiden tutkimuksissa ei todettu oireita selittäviä löydöksiä.

Ruokavirasto suosittelee punajuurta käytettäväksi ainoastaan kunnolla kypsennettynä.

Punajuuri ruoanvalmistuksessa
Perinteisesti punajuurta on käytetty nimenomaan kypsäksi keitettynä joko sellaisenaan tai etikkaan säilöttynä. Tällä tavalla valmistettuna punajuuren ei ole todettu aiheuttaneen sairastumisia. Punajuurta voi turvallisesti käyttää myös vaikkapa uunijuureksena, sosekeitoissa ja leivonnassa. Tuttuja punajuuriruokia ovat esimerkiksi jouluinen rosolli, Lindströmin pihvit ja borssikeitto."

Mä ostin yhden alkoholittoman inkivääri spritz juoman viikonloppuna ja join sen sit ihan hyvällä omallatunnolla. Ei tää yhdestä inkiväärijuomasta voi jäädä kiinni. Pakko pitää jotain suhteellisuutta. En aatellut kuitenkaan ottaa mitenkään tavaksi "rikkoa sääntöjä". Tietyt asiat sit pidän ehdottomana kuten alkoholin ja noi kriittisimmät ruokariskit listeriasta yms.
Vielä 2000-luvulla on suositeltu inkivääriä pahoinvoinnin itsehoitoon, eikä sillä suurta vahinkoa ainakaan ole aikaan saatu, jos mitään.

Suomessa kaikessa mennään varovaisuusperiaatteella: Jos ei ole tutkittu, ei voida suositella.

Vielä 2000-luvulla on suositeltu inkivääriä pahoinvoinnin itsehoitoon, eikä sillä suurta vahinkoa ainakaan ole aikaan saatu, jos mitään.

Suomessa kaikessa mennään varovaisuusperiaatteella: Jos ei ole tutkittu, ei voida suositella.
Aika samaan lopputulokseen mäkin päädyin ja monessa maassa ei oo mitään erityisiä suosituksia inkiväärin suhteen. Plus se juomasta saatu hyvä mieli oli yksinään sen arvosta 😄

Mulle ei varmaan tee mikään muu rajoitus tiukkaa, kuin salmiakki.. Toki tykkään myös mm. sushista (onneks just syöty buffassa pari kertaa alkusyksystä!), lakritsista, itsetehdystä majoneesista jne, mutta voin helposti elää ilman niitä. Kahvia en edes juo, ja mustaa teetä saa hyvällä omatunnolla juoda sen kupin päivässä, mitä muutenkin joisin.

Noista lisistä, mulla menee nyt mama vitamiinit, d-vitamiini öljykapselissa ja gelee royale, ja mietin, että en kyllä varmaankaan saa tarpeeksi kalsiumia, ja magnesiumkin voi olla rajoilla. @zar_ mainitsit, että sulla menee kalsium-magnesium, niin onko se joku yksi valmiste jossa kummatkin, vai otatko erikseen? En tiedä, että minkälaisen kalsiumvalmisteen sitä nyt hankkisi, ja onko jotain minkä kanssa se kannattaa/ei kannata ottaa.. pitää vähän tutkia

Mun pahin on aurajuusto 🙄 mä tungen sitä aivan kaikkeen.. Onneks kerkesin tuhoamaan monta pussia tässä 3kk aikana 😂 taas pärjäis hetken

Mä noudatan ruokaviraston ohjetta. Se on mietitty suomalaiset riskitekijät huomioiden. Täältä löytyy: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/

En siis vältä raakoja munia tai majoneesia, kun ei ole kielletty. Tosiaan salmonella niissä harvinaista, eikä se ei ole sikiölle vaarallinen. Mut jos joku sitä haluaa silti välttää, niin vinkkinä, et vegemajoneeseja on myös tosi hyviä :smiling-eyes:

En myöskään oo supertiukka, voin ottaa silloin tällöin salmiakkia tms. Itelle haastavimmat on raaka kala, eli lähinnä kylmäsavulohi, mut sekin kyl on semmoinen harvinaisempi herkku. Katotaan tuleeko joskus otettua riski raskausaikana. Homejuusto on kans vähän nyyhkis, mut onneks suurin osa muista juustoista on sallittu. Mutta onneks homejuustoja voi vedellä sit kypsennettynä. Esim. viime jouluna kuumensin uunissa itelleni annoksen aurajuustoa ja jäähdyttyä melkein meni tuoreesta (vink vink @Mytty__ ). Ja sen verran tota ruokaviraston ohjetta rikon, et syön kovia pastöroimattomia juustoja kuten parmesaania, koska niissä ei listeria kasva. Toi listeriajuttukin kyl niin mälsä, ku eihän nois tuotteissa melkein ikinä oo vaaraa, mut sit jos sattuu se paska tuuri kohdalle niin... Plääh.

Kahvia en onneks muutenkaan juo, se kuulostaa kyl haastavalle, ku monella päivittäinen juttu. Teetä tai energiajuomia en kans juo. Sen sijaan alkoholi on kyl mulle kans yks isoin, et jos yhden sais sallituksi listalta, niin ottaisin kyl sen. Aika vähän nykyään tulee enää juotua, mut kyl mulle silti edelleen lasi hyvää viiniä maistuis. Siis kun en ole raskaana.

Kuinkas terveellisesti te yritätte syödä? Esikoisesta päätin, et syön nyt huipputerveellisesti vauvan takia ja eihän se onnistunut yhtään pahanolon ym. takia ja sit oli koko ajan kauheen huono omatunto siitä mitä söin. Tokasta kohdalla onneks osasin säätää omia odotuksia, enkä stressannu yhtään miten suuhuni laitoin. Yritän ottaa saman asenteen myös tällä kertaa.

Takaisin