Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oikein ilahduin kun löysin kaupasta pastöroidusta maidosta tehdyn "parmesaani"raasteen! Valitettavasti vaan maku ja koostumus ei ainakaan miun mielestä ollut kovinkaan kummonen. 🥲 Esikoisen raskausaikana v. 21-22 parmesaania sai vielä syödä, vähän kyllä harmittaa tämmönen muutos kun tykkään kovasti parmesaanista pastan päällä. 😩
Mä oon syönyt parmesaania silleen, että laittaa sitä kastikkeeseen vielä kun on pannulla, niin kuumenee ja sulaa sinne 😅 en tiedä onko oikeaoppisesti kuumennettu, mutta luulisi, että jos sulaa, on tarpeeksi kuumalla ollut.

Mites toi itämeren lohi homma? olen syönyt koko viikon uunilohta, oikeasti kerran-pari päivässä maanantaista saakka ja hoksasin vasta että itämeren lohta ei suositella. ei mitään hajua oliko se nyt norjan lohta vai itämeren lohta... tiesin vaan että raakana ei joten sushit jättänyt pois. toivottavasti ei nyt alkio ole ihan täynnä myrkkyjä :side_tear:
Suomessa myytävä kirjolohi on kasvatettu itämeressä. Norjan lohi sit nimenmukaisesti Norjassa.

Tulen tänne vaan iloitsemaan, että mulle kävi hyvä tuuri tässä raskaudessa siinä, ettei energiajuomat maistu musta yhtä hyviltä kuin tavallisesti. Mulla nimittäin on ollut jonkin sortin energiajuomariippuvuus parikymppisestä lähtien, ja raskauksien aikana on ollut tuskaista lopettaa niiden juominen. Tällä kertaa on mennyt helposti, kun eivät yhtäkkiä enää maistuneetkqan läheskään yhtä hyviltä kuin ennen. ☺️

Onko jollakulla tietoa, voiko purkkitonnikalaa syödä sellaisenaan vai pitääkö se kuumentaa ensin?

Yksi mikä itseä mietitytti ruokana, niin Valion kylmäsavulohituorejuusto. Valion tuorejuustothan ovat turvallisia, mutta kylmäsavulohta ei suositella. Menin tän kans jopa niin pitkälle, että laitoin Valiolle viestiä, mutta sieltä tuli jotain ympäripyöreää vastaukseksi, joka ei sinänsä avannut paremmin. Vastauksesta: "Viola tuorejuustot kuumennuskäsitellään ja pakataan kuumina, mikä takaa niiden turvallisuuden ja säilyvyyden. Tuotanto on myös viranomaisten valvomaa." Mutta tää ei sinänsä kerro, että onko kuumennuskäsittely yli 72astetta.

Miten te menettelisitte tän kans? (Miehän siis söin ihan reilusti jo tätä :rolling:)

Yksi mikä itseä mietitytti ruokana, niin Valion kylmäsavulohituorejuusto. Valion tuorejuustothan ovat turvallisia, mutta kylmäsavulohta ei suositella. Menin tän kans jopa niin pitkälle, että laitoin Valiolle viestiä, mutta sieltä tuli jotain ympäripyöreää vastaukseksi, joka ei sinänsä avannut paremmin. Vastauksesta: "Viola tuorejuustot kuumennuskäsitellään ja pakataan kuumina, mikä takaa niiden turvallisuuden ja säilyvyyden. Tuotanto on myös viranomaisten valvomaa." Mutta tää ei sinänsä kerro, että onko kuumennuskäsittely yli 72astetta.

Miten te menettelisitte tän kans? (Miehän siis söin ihan reilusti jo tätä :rolling:)
Minä oon aina ajatellut että tää ois ok kun ne kerran kuumennetaan, mutta en nyt päätäni pistä pantiksi 😅

Itse olen syönyt juuri avatusta paketista nimenomaan Valion pehmeitä juustoja, vaikka olen näiden juustojen kanssa supertarkka ja vähän hysteerinenkin. Uskon, että oikeasti voi syödä myös myöhemmin aiemmin avatusta paketista, jos ottamisvälineiden hygieniasta on huolehdittu.

"Valio Viola® tuorejuusto
Valio Viola® tuorejuusto pastöroidaan kokonaisuudessaan valmistusprosessin aikana ja pakataan kuumana. Siksi kaikki Valio Viola® tuorejuuston makuvaihtoehdot, myös Valio Viola® tuorejuusto AURA®, ovat turvallisia raskaana oleville ja imettäville."

Oletan, että tuo koskee myös kylmäsavumakua, koska tuossa sanotaan, että kaikki pastoroidaan. Pastorointi tuhoaa listerian ja käsittely on sama kuin juotavalle maidollekin ja se on täysin turvallista käyttää.

Mä en käytä lehmänmaitotuotteita ollenkaan, paitsi ravintolassa jos ei oo järkevää maidotonta vaihtoehtoa (mulla on myös gluteeniton ruokavalio ja yks haastava allergia, joten ravintolassa pitää aina joka tapauksessa säätää). Oon ottanut kalsiumlisää jo aiemmin, mut nyt täytynee nostaa annosta. Noissa vegaanimaitotuotteissa on toki usein lisätty kalsiumia, mut nyt en oo pystynyt kohta kolmeen viikkoon juomaan kahvia ollenkaan, joten ei tuu juotua kauramaitoakaan. 🤷🏼‍♀️ Muroissa käytän mantelimaitoa. Pitänee tsekata noi kalsiumpitoisuudet vegetuotteista, että tarviiko ottaa yks vai kaks tabua. 🤔

Mä rakastan sushia, mut en erityisemmin niitä missä on raakaa kalaa 😁 Eli mulle sushibuffa toimii edelleen tosi hyvin, skippaan vaan ne missä on raakaa kalaa 👌🏻 Pihvejä en varmaan raskausaikana sit juuri syö, koska rakastan kunnon medium-pihviä! 🤤 Kypsästä fileestä tulis vaan paha mieli 🤭 Täytyy tosin selvittää, mikä lämpötila tarkalleen on se missä listeria&toksoplasmoosi (ja oliko muita?) tuhoutuu, jos kotona tekis suvilla niin et liha on pastöroitu, mut vielä medium… 🤔

Joo, toi liha tai siis pihvi on itsellekin se suurin haaste ja ongelma. Mikään ei voita raaka/medium- pihviä (esim entrecote) ja punaviiniä. Ja arvatkaa mitä tekis mieli just nyt.
Onneksi tykkään myös rasvaisesta possusta, ja olenkin mieheltä tilannut sunnuntaiksi kunnon kasslerpihvit.

Mullekin homejuusto pahin, sitä menee normaalisti toooosi paljon. Samoin medium-pihvejä ikävä, niitä tosin ei tule syötyä ihan niin usein, samoin sushia ikävä jo nyt. Muuten ei ole ollut ongelmaa.

luulen että salmiakki on isoin mieliteko, mutta kyllä kai ilman sitäkin pärjää muutaman kuukauden😄

luulen että salmiakki on isoin mieliteko, mutta kyllä kai ilman sitäkin pärjää muutaman kuukauden😄
Namituvalla on sellaista suolaista salmiakkia, jota saa syödä raskauden aikana :smiling-eyes: Saa tilattua netistä, ja löytyy myös joistain ruokakaupoista, ainakin meidän lähi Prismasta löytyy. Kallistahan se on, mutta kun himottaa..

Namituvalla on sellaista suolaista salmiakkia, jota saa syödä raskauden aikana :smiling-eyes: Saa tilattua netistä, ja löytyy myös joistain ruokakaupoista, ainakin meidän lähi Prismasta löytyy. Kallistahan se on, mutta kun himottaa..
Hei kiitos vinkistä! Täytyy tutkia tätä vaihtoehtoa😄

Olikohan tuo graavilohi kiellettyä myös itse graavattuna? 🤔 Siis kun ymmärrän sen vakuumipakatun kyllä joo, että kielletty. Mutta kyllä mää molempien aiempien raskauksissa jouluna söin anopin itse graavaamaa lohta 🤔

Olikohan tuo graavilohi kiellettyä myös itse graavattuna? 🤔 Siis kun ymmärrän sen vakuumipakatun kyllä joo, että kielletty. Mutta kyllä mää molempien aiempien raskauksissa jouluna söin anopin itse graavaamaa lohta 🤔

Tämän perusteella en söisi myöskään itse tehtyä. 🤔

Takaisin