@Valkokulta toi on kyllä kiinnostava aspekti! Luin joskus, että mikromuovia löytynyt jo istukoistakin... Tosin sitä on myös esim sadevedessä, joten eipä siltä voi välttyä mitenkään. Hurjaa ajatella, kun vielä ei tiedetä, miten se vaikuttaa meihin ja varsinkin kehittyviin lapsiin.
Toi on kyllä hyvä muistutus, että voisi pahimpia aiheuttajia pyrkiä välttämään, mutta en mitään stressiä siitä kyllä ota. Ajattelin itse kanssa viimeistään tässä vaiheessa heittää kaikki vähänkin naarmuiset teflon-pannut pois. Oon miettinyt myös jonkun verran tämän tapaisia kemikaaliasioita ja miksei niistä neuvoloissa edes mainita, vaikka ruokarajoituksiin suhtaudutaan tosi tiukasti.
Eilen söin buffetissa myös vähän kasvissusheja. Ei kai ne nyt ole hirveän kiellettyjä, mutta jotenkin silti arvelutti. Oon yleensä raskaana pyrkinyt välttämään buffet-ruokailuja ja kauppojen salaattipisteitä, koska en pidä niitä kauhean puhtaina, mutta välillä tulee käytyä. Mulle kyllä toi sushin poisjättäminen ja myös maksaruuat on raskaudessa vaikeimmat rajoitukset. Alkoholia en juo muutenkaan ja jotain juustojakin tulee syötyä niin harvoin, ettei niitä oikeastaan kaipaa. Limpparit oon vaihtanut sokeriversioihin (kohtuullisesti silloin tällöin), ja muutenkin raskaana tavallista enemmän välttelen makeutusaineita. Koitan tosi rennosti suhtautua rajoituksiin, mutta kaikkea ylimääräistä tulee sitten aina mietittyä listojen ulkopuoleltakin. Sukulaisille oli viime raskaudessa kamalan vaikea vääntää rautalangasta, ettei raskaana saisi syödä haukea tai maksaa, sillä "ainahan niitä on syöty!". Oon itekin sitten ajatellut, ettei joku pieni määrä kerran varmasti tapa, kun ilman näitä nykyisiä rajoituksiakin on syntynyt terveitä lapsia kuitenkin.