Raskausajan ruokasuositukset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua oikein himottaa kahvi! Täytyy varmaan käydä ostamassa sitä kofeiinitonta. Oon juonut kyllä myös sikurikahvia, sekin on hyvää mutta nyt se kahvi erityisesti himottaa 🫣 ajattelin että yrittäisin sen kokonaan jättää pois vaikka vain yhden kupin aamuisin juonkin. Salmiakkia rakastan ja sushistakin tykkään mutta onneksi on niitä raskaana oleville soveltuviakin salmiakkeja ja kasvissusheja. Ehkä toi kahvinhimotuskin muuttuu vielä ja se alkaa ällöttää, lets see.
 
Mua oikein himottaa kahvi! Täytyy varmaan käydä ostamassa sitä kofeiinitonta. Oon juonut kyllä myös sikurikahvia, sekin on hyvää mutta nyt se kahvi erityisesti himottaa 🫣 ajattelin että yrittäisin sen kokonaan jättää pois vaikka vain yhden kupin aamuisin juonkin. Salmiakkia rakastan ja sushistakin tykkään mutta onneksi on niitä raskaana oleville soveltuviakin salmiakkeja ja kasvissusheja. Ehkä toi kahvinhimotuskin muuttuu vielä ja se alkaa ällöttää, lets see
 
Viiniä ja valkohomejuustoa tuli edellisessä raskaudessa eniten ikävä. Uunissa kuumennettu camembert oli kyllä hyvä, sallittu vaihtoehto pahimpaan juustonhimoon, mutta esikoisen syntymän jälkeen vedin aika monta pakettia erilaisia valkohomejuustoja. Se viini ei sit niin maistunutkaan synnytyksen jälkeisessä hormonimyrskyssä ja univajeessa. 😂

Salmiakkia syön silloin tällöin ja kahvia käytän suositusten mukaan, onneksi kaikista lempparijutuista ei tarvi kokonaan luopua. En oo kokenu raskausajan ruokasuositusten noudattamista hankalana kun en onneksi muutenkaan tykkää esim. graavilohesta tai meetvurstista. Syön useimmiten ihan tavallista kotiruokaa ja välillä herkuttelen. 😊
 
Onnittelen itseäni etten ole kahvinjuoja, valkoista teetä saa onneksi vedellä ilman suurempaa huolta useamman kupillisen. Mutta tajusin, että tähän odotusajalle mahtuu sekä joulu että juhannus, mikäli venyy yli lasketun ajan. Ei kylmäsavulohta jouluna, mikä pettymys! Eikä ihania homejuustoja! Nyyhkis.
 
Onnittelen itseäni etten ole kahvinjuoja, valkoista teetä saa onneksi vedellä ilman suurempaa huolta useamman kupillisen. Mutta tajusin, että tähän odotusajalle mahtuu sekä joulu että juhannus, mikäli venyy yli lasketun ajan. Ei kylmäsavulohta jouluna, mikä pettymys! Eikä ihania homejuustoja! Nyyhkis.
Joululohet on kyllä harmi menettää, mutta onneksi saadaan kuitenkin niin hyvä lahja raskauden päätteeksi, että kyllä sen kestää :smiling face with heart-eyes: onneksi sentäs suklaata saa syödä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Itse ehkä vähän hassusti ekassa raskaudessa en välittänyt ruokasuosituksista tuon taivaallista mikä siis tarkoittaa, etten kiinnittänyt asiaan mitään erityistä huomioita tai stressannut mistään ruokaan liittyvästä. Toki alkoholia en käytä ollenkaan enkä syö raakaa kalaa missään muodossa, joten ehkä ne isoimmat riskit oli kuitenkin hallussa. Mutta oon aina ollut tosi suurpiirteinen esim. ruokien säilytysaikojen suhteen eli luotan enemmän aisteihini kuin painettuihin päivämääriin (ja toki meillä ei ikinä mitään elintarvikkeita säilytetä hetkeäkään huoneenlämmössä vaan jääkaapista otetaan just vain se mitä tarvitaan), joten varmasti kaikkea 'virallisesti vanhentunutta' tuli syötyä lukuisia kertoja. Mutta sitten toisen lapsen kohdalla aloin stressaamaan omalla mittapuullani todella paljon, ja energiaa kului hirveästi miettimiseen ja selvittämiseen. En tiedä johtuiko siitä, että oli just keskenmeno takana (vaikka siihen ei varmasti mikään ruoka vaikuttanut millään tavalla). Nyt yritän ottaa jonkun välimallin näistä; kahvin rajoitan vain aamuun, mutta jos menee 3,5 dl niin ihan sama (ostin muuten just kofeiinitonta suodatinkahvia, jos tekee mieli joskus iltapäivisin herkutella). Ja joskus voin syödä pari lakua, jos sattuu tekemään mieli, jne. Mulle ehkä kaikkein tärkeintä olisi säännöllinen syöminen ja siinä pysyminen on haaste. Tässä pahoinvoinnissa on se hyvä puoli, että se muistuttaa asiasta – toisaalta se myös rankaisee sit kovaa jos jää välipala tai ateria väliin 😂
 
Näissä suosituksissa on muuten hyvä muistaa, että ulkomailla on eri suositukset kuin Suomessa. Esim. suomalainen raaka kananmuna ei ole Ruokaviraston mukaan vältettävä raskaana. Suomessahan munien laatu on kansainvälisesti tosi korkealla.
 
Ruokasuosituksia on ollut muuten hauska seurata, koska ne ovat olleet vähän erilaiset joka lapsen odotuksen kohdalla. Kun odotin ensimmäistä lasta vuonna 2013, kofeiinin ylimmäissaantiraja oli 300 mg ja salmiakkia ja lakua sai syödä rajoitetusti.

Nykyään listalta näyttävät tipahtaneen syklamaatti ja sakariini.
 
Ja omista kokemuksista: olen suurinpiirtein noudattanut näitä. Jos olen vahingossa syönyt jotain vältettävää, en ole jäänyt siitä soimaamaan itseäni. Vakavat vahingot ovat kuitenkin harvinaisia yksittäiskerroista.

Yhden raskauden aikana kysyin neuvolasta, kannattaisiko käydä listeriatestissä. Olin nimittäin tietämättäni syönyt leivän päällä levitettä, joka oli ollut avatussa paketissa ja parasta ennen -päiväys oli mennyt 3 kk aiemmin. Terkka selvitti testin tarvetta, ja vastaus oli, ettei tarvitse, koska rasvalevitteissä listeriatapaukset ovat niin harvinaisia. Levitettä tarjosi ex-miehen lähipiiriin kuuluva ihminen. Myöhemmin paljastui, että hän oli pitkään onnistunut piilottelemaan vakavahkoa alkoholiongelmaa, minkä takia jääkaappi oli täynnä vanhentunutta ruokaa.
 
Mitä te teette (epäterveellisten) ruokahimojen kanssa? Pysyttekö tiukkana vai annatteko löysää? Nimim. Voisin syödä joka päivä pizzaa ja ranskalaisia. 😅
 
Mua stressaa kun söin tänään vähän punertavaa lehtipihviä töissä. En mä enää sitä takasinkaan viittiny viedä eikä kyl köyny mielessäkään että lehtipihviä jätettäis punertavaks 😥
 
Mua stressaa kun söin tänään vähän punertavaa lehtipihviä töissä. En mä enää sitä takasinkaan viittiny viedä eikä kyl köyny mielessäkään että lehtipihviä jätettäis punertavaks 😥
Tiedän tunteen! 🫂

Edit. Viesti karkasi. Mutta jos lohduttaa, on varmaan tosi pieni riski saada siitä toksoplasmoosi, parasiitti tuhoutuu jo 65°C ja uskon, että ohut pihvi on kauttaaltaan niin kuumaksi paistunut, vaikka olisi vähän jäänyt punaiseksi. 🌈
 
@Pottis edellinen vastausviestini karkasi ennen aikojaan. Lisäsin siihen asiaa ja ajattelin tällä viestillä vielä varmistaa, että huomaat, jos luit vain sen tyngän.
 
Näinhän se on että pieni todennäköisyys ja se oli suurimmaksi osaksi ihan läpikypsä kuitenkin. Ärsyttää että tapahtuu tolleen työkavereiden seurassa kun ei itellä riittänyt pokka sit jättää vaan syömättä. Ei enää pihvejä minulle 😅

Se toksoplasma testi ois kyllä kiva että tietäis onko sen jo joskus sairastanutkin. On kuitenkin tullut reissattua paljon keski ja etelä euroopassa jossa se on todella yleinen ja käsitin että jos sen on joskus ennen raskautta saanut, ei se enää voisi ns uudelleenaktivoitua.
 
Tuli muuten mieleen vielä jonkun tiedelehden uutinen siitä, että raskaana olevia kehotetaan välttämään mikromuoveja. Sitten mikromuovien lähteiksi oli mainittu elintarvikkeet ja juomavesi, niin helppoahan se on. 😁 En valitettavasti nyt löytänyt linkkiä uutiseen.

Uskon tässä mikromuoviasiassa olevan järkevintä välttää pahimpia mikromuovin lähteitä, esim. ruoan kuumentaminen muovipakkauksissa ja hapertuneiden muoviastioiden käyttö. Simpukat on ilmeisesti yksittäinen eniten mikromuovia keräävä ruoka, mutta niitä harvempi kai muutenkaan hirveästi syö. Lisäksi teessä kannattaa valita mieluummin perinteiset pussit kuin pyramidinmuotoiset, koska pyramidipusseista erittyy paljon mikromuovia.
 
@Valkokulta toi on kyllä kiinnostava aspekti! Luin joskus, että mikromuovia löytynyt jo istukoistakin... Tosin sitä on myös esim sadevedessä, joten eipä siltä voi välttyä mitenkään. Hurjaa ajatella, kun vielä ei tiedetä, miten se vaikuttaa meihin ja varsinkin kehittyviin lapsiin. 🤔 Toi on kyllä hyvä muistutus, että voisi pahimpia aiheuttajia pyrkiä välttämään, mutta en mitään stressiä siitä kyllä ota. Ajattelin itse kanssa viimeistään tässä vaiheessa heittää kaikki vähänkin naarmuiset teflon-pannut pois. Oon miettinyt myös jonkun verran tämän tapaisia kemikaaliasioita ja miksei niistä neuvoloissa edes mainita, vaikka ruokarajoituksiin suhtaudutaan tosi tiukasti.

Eilen söin buffetissa myös vähän kasvissusheja. Ei kai ne nyt ole hirveän kiellettyjä, mutta jotenkin silti arvelutti. Oon yleensä raskaana pyrkinyt välttämään buffet-ruokailuja ja kauppojen salaattipisteitä, koska en pidä niitä kauhean puhtaina, mutta välillä tulee käytyä. Mulle kyllä toi sushin poisjättäminen ja myös maksaruuat on raskaudessa vaikeimmat rajoitukset. Alkoholia en juo muutenkaan ja jotain juustojakin tulee syötyä niin harvoin, ettei niitä oikeastaan kaipaa. Limpparit oon vaihtanut sokeriversioihin (kohtuullisesti silloin tällöin), ja muutenkin raskaana tavallista enemmän välttelen makeutusaineita. Koitan tosi rennosti suhtautua rajoituksiin, mutta kaikkea ylimääräistä tulee sitten aina mietittyä listojen ulkopuoleltakin. Sukulaisille oli viime raskaudessa kamalan vaikea vääntää rautalangasta, ettei raskaana saisi syödä haukea tai maksaa, sillä "ainahan niitä on syöty!". Oon itekin sitten ajatellut, ettei joku pieni määrä kerran varmasti tapa, kun ilman näitä nykyisiä rajoituksiakin on syntynyt terveitä lapsia kuitenkin.
 
Takaisin
Top