Raskausajan ruokajutut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä poika ihan rakastaa maksalaatikkoa. Saattaa vetää melkein koko laatikollisen yksikseen. :D
 
Oon pari kertaa buffetista ottanut savulohisalaattia vahingossa ku en vaan aatellu että se oli kylmäsavustettua. Pehmeitä juustojakin on tullu syötyä (lähinnä Valion, pastöroituja) vaikka aluks yritin olla täysin syömättä niitä... Kalat on ollu muutenki nyt aika ajankohtasia, kun meillä on kotikotona tapana syödä lohta viikonloppusin ja lisäks appiukko on käyny nyt keväällä paljon pilkillä, niin olis jos jonkunlaista kalaa ollu tarjolla:S Yritän kuitenkin olla liikaa stressaamatta näistä.

Tofusta oon tehny "karppausmakaronilaatikkoa" joskus, se oli kyllä tosi hyvää! (http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=1734). Muuten en oo siitä niin innostunu, pari kertaa oon johonkin salaattiin tmv yrittäny laittaa.

Ai vitsi, joulu...! :woot: Tähän asti ollaan oltu miehen kans kumpiki kotikotonamme aina jouluna, nyt taitaa sit olla ihan oikeasti eka yhteinen joulu tulossa :0 veikkaan kyllä, että sukkuloidaan molempien perheiden luona joulunpyhät, kun samalla kylällä ovat. Tosin sitähän ei vielä tiietä mikä meidän osote tulee syyskuussa olemaan..
Piti siis alunperin kirjoittaa, että maksalaatikko on hyvää, paitsi anopin tekemä:wtf:
 
Kyllä mä oon fetaa vetäny ihan huoleti. Mutta oon kyllä muutenkin aika suurpiirteinen, ei vaan jotenki jaksa stressata. Mutta joulu! Ihanaa ettei sillon oo raskaana :D
 
Mäkin oon syönyt fetaa ja mozzarellaakin. Mä en jotenki ihan aina vissiin muista ajatella, mitä suuhunsa saa laittaa..
 
Just tota Sannis mäkin aina syön :) Lähinnä, jos syön kylässä tai ravintolassa, niin en tiedä, mikä feta kyseessä.
 
Mä oon hulluna erityisesti siihen aitoon kreikkalaiseen fetaan, joka on tehty vuohen ja lampaan maidosta. Muut maistuu erilaiselle... nyt oon uskaltautunut syömään Pirkan Fetaa, nam! Mä voisin varmaan elää pelkällä fetasalaatilla... :p
 
Feta on kyllä meilläkin jääkapin vakiosisältöä. Niin hyvää! :P Tollasta ihan aitoa en oo tainnut syödä kun lomamatkalla Kreikassa joskus... En edes muista millaista se oli. Muistan vaan et hyvää :)
 
Meilläkin aina fetaa jääkaapissa ja sitä menee useamman kerran viikossa tällä hetkellä.. Hyvä lisuke, sopii kaikkeen! Tai no joo, jotain "salaattijuustokuutioita" tai mitä lie ovatkaan. Aito feta on kyllä hurjan hyvää, mutta sitä ei raaski ostaa kun nuo ei aidotkin on hyviä :D
 
Neuvolan täti nauroi viimeksi minun ketsuppihimolle (sitä siis menee ihan tuhottomia määriä, ruuassa ja siltään). Ostin kaupast kotimaisia tomaatteja, aattelin kokeilla tuleeko itsetehdystä yhtä hyvää kuin Felix :D :D
 
Mä oon nyt käyttänyt ketsuppia. Tai siis vaan johonkin pastaan, ranskalaisiin yms.. Mutta normaalisti en käytä juuri ollenkaan, ehkä kerran pari vuoteen. Mies naureskeli, että tässähän voi ostaa isommankinp purkin kun kaksi syö :D
 
Testasin vähän erilaista ateriarytmiä tälle päivälle. Aamulla söin puuron sijasta munakasta+jauhelihaa+juustoa+salaatinlehden. Puuron söin vasta nyt illalla. Ei varmaan tarvi sanoa erikseen, että tuo piti nälkää paljon paremmin, ja vältin myös ylimääräset välipalat jotka jouduin silloin heti alkuraskaudessa lisäämään :rolleyes: Munakkaan tein ekaa kertaa mikrossa, kun en mä näin arkiaamuna jaksa pannujen kans väkertää. Tuli kyllä tosi hyvää, kuohkeaa.

Edit: niin, ja mahakin toiminut tosi hyvin tänään, ei oo ilmavaivoja eikä turvota :D
 
Mäkin alan taas kesällä tekeen aamulla munakasta, jotta on aikaa sitä nauttien syödä. Laitan aina viisi munaa, joista kahdesta keltuaiset. Oon nyt syöny aamuisin puuroa ja mustikoita sekä kaksi keitettyä munaa. Kyllä se proteiinipitoinen ruoka pitää nälkää paremmin. Enemmän hiilari houkuttelee syömään lisää hiilaria.
 
Mä aloitan aamun ruisleivällä ja hedelmällä. Tai puurolla. Tai jogurtilla. Tai paistetuilla kananmunilla. Tai jollain näiden yhdistelmällä :D
 
Mä laitoin vaan kaks munaa ja oli kyllä ihan riittävä annos ku oli jauhelihaakin. Tuo mikromunakas oli itseasiassa parempaa ku pannulla tehty, se ällöttää mua jostain syystä. Viikonloppusin tai iltasin tapaan tehdä "munakasleivän", eli kaks munaa, n.1rkl kookoshiutaleita ja1rkl pähkinä/mantelijauhoa, sekotetaan ja paistetaan kookosöljyssä minipannussa (oisko jotain 12cm halkasijaltaan). Siinä vaiheessa ku ton kääntää voi toiselle puolelle lisätä jotain siemeniä tai tomaattisiivun niin ne paistuu sinne sisälle kivasti. Sit valmiin päälle kinkkua, juustoa, avokadoa yms. On hyvää!
Ootko Minis rajottanu kananmunien syöntiä jotenki? Kyllä mulla paketti on aina menny viikon-kahen aikana, nyt vähän vähemmän. Mietin vaan, että voiko niitä syödä liikaa raskaana ollessa (muuten en oo mistään kolesterolista kiinnostunut, ei oo ongelmaa sen kans).
 
En oo rajoittanut. Oon nyt vikat kolme vuotta syönyt kaks kokonaista munaa päivässä ja vaihtelevasti valkuaisia lisäks. Mun perusmunakas on munien lisäks kinkkusuikaletta, punasipulia, paprikaa ja salaattia sekä mausteet kans. Mikromunakasta en oo koskaan kokeillutkaan. Tarvii vissiin mun määrät jo saavin, missä tehdä :D
 
Eikös kolesteroli ole tässä raskauden aikana ihan tarpeellistakin jossain määrin. Muistelen et sikiö sitä nyt tarvii kasvaakseen. Eli antakaa mennä vaan munakkaiden kans :) Jos olis ennalta häikkää kolesteroleissa, niin sit pitäis rajoittaa tietysti.

Mullakin aamu alkaa aina puurolla ja mustikoilla. Joskus viikonloppuaamuina sit munakasta jos oikein haluaa rauhassa syödä, pitää kyllä nälän loitolla kieltämättä kauemmin! :)
 
Joo kolesterolia tarvitaan, kolesterolia alentavia tuotteitakaan ei suositella raskausaikana. :)

Munakkaista puheenollen, tein tänään munakasrullan seuraavien päivien lounaaksi. Siihen munakasmassaan tuli kananmunien lisäks rahkaa, maitoa ja täysjyväjauhoa. Paljon protskua siis. Täytteeks laitoin kinkkua, paprikaa ja sellasta uutta lusikoitavaa koskenlaskijaa. Tuo varmaan maistuu esikoisellekin. :)
 
Pystyttekö syömään munia ilman kaasuhaittoja? Mä voisin vetäistä paljon nykyistä enemmän munia ku niissä on monta niin hyvää asiaa mutta.. ei tarvi mitenkään paljon syödä niin voisin avata itänaapurin kanssa kilpailevan kaasuputken.. mikään muu ei pieretä yhtä paljon! Ja ei edes se kaasun määrä, mutta se haju :O Kaamea rikin katku...
 
Takaisin
Top