Raskausajan ruokajutut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo siis Ranskassa ei kielletä mitään mutta ei se johdu siitä et se olis turvallisempaa niiden mielestä, vaan että jos jotain käy niin sitten käy, kuuluu elämään.
 
Mä oon kokonaan unohtanut mitä pitäs välttää. Onneks en tykkää raa'asta kalasta, ni sitä ei tuu syötyä. Fetaa oon syöny ravintoloiden salaateissa ja kotona. Muuta pehmeää juustoa ei ole tullut syötyä.
 
Mäkin sitä listaa katselin ja totesin, että eipä tule listalta juuri mitään syötyä normaalistikaan. Toki katsellut, että tuotteet olis pastöroituja :)
 
Kylmäsavulohta tekis kyllä niin mieli, appiukko savustelee vielä itse ja ah se on hyvää. Oon tilannu sitä mieheltä jo synnärille :D Mutta muuten en oo kyllä jaksanut olla kovinkaan tarkka noiden ruoka-ainerajotusten kanssa. Tuntuu, että menettäs mielenterveytensä jos niitä liian tarkkaan alkais syynäämään. Kroppaa kuunnellen ja maalaisjärjellä mennään :)
 
Mut eiks noi graavatut ja kylmäsavustetut ollu ihan ok syödä jos on ite tehtyjä? Miten mä muistaisin et se riski on vaan niissä vakuumipakatuis? Korjatkaa jos oon vääräs!
 
Mä oon ymmärtäny, että riski on kaikessa raa'assa kalassa, vaikka ois ite tehtyä. Aaria se tuolla kertoili, että listeria elää elävissäkin kaloissa.

Vakuumipakattuihin tuotteisiin voi muuten kehittyä myös botuliinia, mikä on voimakas hermomyrkky. En muista saiko sitä ees kuumentamalla tapettua. Mies kertoi, että heille oli koulussa sanottu, että botuliinia voi kehittyä myös jos esim perunamuusiin jää keskelle ilmatasku, se kun toimii ikäänkuin tyhjiönä. Näistä ei kyllä oo muistaakseni missään varoteltu, oiskohan juuri siitä syystä, ettei sitä voinu tappaa ja tulee jos on tullakseen.
 
Aa, okei. Mä muistin sit väärin :) Onneks jouluun mennes on vauva maailmassa ja saa vetää navan täyteen ihania kaloja :D
 
Hassua ajatella, että joulua vietellään tänä vuonna ensimmäisen kerran "perheenä" :)
 
Minä mietin samaa! Sanoin jo viime jouluna ukolle että meitä on toivottavasti ens jouluna kolme niin ei tarvi enää kierrellä ;)

Mutta minua kans keljuttaa tuo kylmäsavu- ja graavilohi. Yhen kerran oon itsetehtyä kylmäsavulohta syöny, en potenut huonoa omaatuntoa, kunhan ei tavaksi tule. Jospa mä kestän! Sanoin jo että saapi tuoda mulle sairaalaan kylmäsavulohta :D päätin jo että teen ristiäisiin kylmäsavulohijuustokakun, se on parasta ikinä!
 
Ootteko syöneet fetaa joka on tehty pastöroidusta maidosta? Mä vältin sitä viime raskaudessa, kun olin niin ehdoton, että koko tuotteen pitäisi olla pastöroitu, ei vain se raaka-aine. Nyt oon syönyt sillon tällöin, koska se on salmiakin jälkeen mun suurin himo.

Me ollaan perheenäkin vietetty joulut meidän vanhemmilla, kun se on niin helppoa ja mukavaa. :) Ei tarvii vielä opetella laatikoiden tekoa ja kinkun paistamista yms. Ja onhan lasten kiva nähdä isovanhempiaan ja muita sukulaisia jouluna. Oon ajatellut myös niin, että sitten joskus kun ei enää ole mahdollisuutta viettää joulua omilla vanhemmilla tai anoppilassa, niin voidaan sitten aloittaa uusi perinne. :)
 
Me saatiin jo viime jouluna viettää ensimmäistä joulua perheenä. Mulle oli tärkeetä et vietettiin se meidän omassa kodissa. Niinpä minä sitten elämäni ekaa kertaa tein kaikki laatikot itse. Jopa maksalaatikon tein itse, kun hirvenmaksa pakkasesta löyty :) itselle tosin ostin valmislaatikon, kun en tykkää maksan mausta, mut mun hirven maksalaatikko sai kyllä kovasti kehuja. Ite paistettiin myös meidän eka kinkku ja mieskin totes et oli parempaa kun Mummulan kinkku :D jos sit ens jouluna taas tekis itte :)
 
Noi jouluperinteet haluan kyllä minäkin luoda meidän omalle perheelle ihan täysin omansa. En tiedä vielä tänä vuonna, mutta seuraavana jouluna varmastikin jo. Mulla on omasta lapsuudesta niin ihanat joulunajan muistot, että haluan siirtää tällaiset muistot myös omille lapsille. Ehkä nyt tän vuoden joulu ei niin pienelle vauvalle vielä ole sen kummempi kuin arkipäiväkään, mutta jatkossa sitten. Toki omakin jaksaminen saattaa olla tänä vuonna hakusessa, saas nähdä.
Ja meillä on sitten jatkossa avoimet ovet jouluna, että saa lähimmät sukulaiset tulla meille joulun viettoon vuorostaan. Tosin edelleen se isompi asunto on kriteerinä ennen tätä, tuohon pikkukolmioon ei montaa vierasta mahdu :grin

Suskille hatunnosto maksalaatikosta, ite vierastan ajatusta. Muut ruuat varmaan vielä handlaan kun tarkkaan ohjetta luen, mut maksalaatikkoa tuskin tulen koskaan tekemään :grin
 
Mä oon syöny kaikenlaista fetaa. En oo kattonu onko pastöroitu vai ei. Oletan, et Suomessa kaikki on. Joulukuviot menee mun porukoilla, koska ite en syö jouluruokia, en tykkää. Saa lapsi sit mallia muilta :D
 
Oletettavasti joulut ja muut menee samalla kaavalla kuin ennenkin. Aatto mun vanhemmilla ja joulupäivä anoppilassa. En oo ite niin hyvä tekeen jouluruokia kuin äiti :D ja mä tykkäsin lapsena mummolassa vietetyistä jouluista, haluan antaa saman mahdollisuuden omillekin lapsille
 
Itseasiassa toi maksalaatikko oli tosi helppoo tehdä. Olin kuvitellut et se on ihan tähtitiedettä, kun kaikki aina kammoksuu sen tekemistä, mut ihan helppoo se olikin..
 
No mulle kans isän vaimo sanoi, että se maksalaatikko on ihan helppo tehä ite, en sit kuitenkaan alannut viime jouluksi kokeileen. Muuten teen kaikki laatikot ite, ne on niin helppoja tehdä ja tulee hyvääääää! Mä rakastan jouluruokia, siis noita laatikoita ja kaloja ja hyviä salaatteja ja juustoja. Oiettä!! Niin ja tietty sen kruunaa sit se lasillinen hyvää punkkua. En malta odottaa joulua :D

Me ollaan aiemmin suhattu ympäriinsä koko aatto ihan tukka putkella, mut nyt viime jouluna jo rauhotettiin menoja vähäsen, ja katotaan jos ens joulu oltais täs kotona kokonaan. No, siihen on vielä aikaa :)
 
Me ollaan pääasiassa oltu joulut kotosalla, mut käydään kyllä sukuloimassakin jos niikseen.

Mä oon tehnyt muutamana jouluna lanttu- ja porkkanalaatikon ite, mummu tekee perunalaatikot. Maksalaatikko on mun mielestä koiranruokaa, kaupasta ostan sitä muille kyllä :-D
 
Mua jopa hävettää ostaa maksista koiralle kaupasta, ettei kassa luule, et syön sitä ite :D
 
Takaisin
Top