Raskausajan ruokajutut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun pataleipä ei onnistunut :( Se oli varmaan liian lämpösessä yön yli, kun jätin sen tohon leivinuunin hellalle ja illalla oli uunissa tulet, niin se varmaan alkas käymään jotenkin se taikina. Noo, täytyy yrittää paremmalla onnella uudestaan! :)
 
Huomenna olis tiedossa pikkusisaruksen synttärit, katellaan mitä kaikkea napaan menee.. :) Uunissa on tulossa kinkkupiirakka ja sen jälkeen tuulihatturullat tuorejuusto-graavilohitäytteellä, minkä bongasin Pirkka -lehdestä. Uskaltaakohan jälkimmäistä maistaa ollenkaan, ootteko miten noihin graavi- tai kylmäsavulohiin koskenu?
 
Mä söin vahingossa laivan buffassa kylmäsavulohta salaatissa, en tajunnu ennenku olin jo syöny. Mut muuten oon kyl yrittäny vältellä. Kyllä mä sitte googlettelin asiaa, ja aika harvinaisia noi listeriatapaukset kai kuitenkin on, mut eihän sitä voi koskaan tietää?
 
Voi ei Katik! Oliks se alkanut sit 'kypsymään' liian lämpimässä? Kokeilitko edes saada sitä uuniin asti? Voi ei, en oo kenenkään kuullut epäonnistuvan sen leivän kanssa :sad001

Neuvolassa mulle terkka sanoi, että tuo listeria on kyllä erittäin harvinainen. Onhan se mahdollista aina saada, mut että ei nyt mitenkään todennäköinen jos joskus jotain graavia/vakuumipakattua syö...
 
Mä en söis, en oo koskenutkaan graavi- tai kylmäsavuloheen. Jos olis varmasti tuore kala ja ite graavattu, ni voisin harkita maistavani.
 
On se armoton vaiva, sit kun sattuu listerian saamaan. Mutta, jos nyt ei tietoisesti niitä tuotteita käytä, niin todennäköisempää on varmaan jäädä auton alle vielä kuitenkin...
 
Ei se kypsymään ollut alannu, siis jotenkin käymään. Haisi omituiselle. Kyllä mä sen paistoin ja tuli tosi hieno rapeakuorinen leipä, mut siinä oli se omituinen haju ja makukin. Ens kerralla täytyy laittaa vähä viileempään paikkaan nousemaan.

Ja mä oon aika hyvä epäonnistumaan! :D Mulla menee usein eka yritys piloille ja sit ku oppii erehdyksestä niin onnistuu :)
 
Niin, pitää varmaan vieraille jättää vaan. Oon aina kinunnu jonkun lähisukulaisen kemuihin että graavilohesta haluun tehä jotain, en aina niitä perusjuttuja, niin nyt sitten tietenkin.. :hilarious:
 
Mä odottelen, että mies tulee kaupasta jauhelihan kera ja vääntää siitä meille ruokaa :)
 
Joo, tietoisesti en mäkään syö, mutta jos vahingossa söisin jotain arvelluttavaa, niin en mä yöunia sen takia menettäis. :)
 
Mä voisin syödä vähän graavikalaa jos jossain olis mutta jotain ulkomaisia pakastevadelmia en mitenkään söisi. Koska todennäköisemmin niistä tulee joku vatsatauti kuin kalasta listeria. mutta hyvä noita ruoka rajoituksia on noudattaa.

Asiasta toiseen, sain kevään ekat grilliruoat äsken. Kyllä kesä on kiva! :)
 
Jotai tollasta jookus muistelen kans lukeneeni, et tosiaankaan se ei ole mitenkään perin suurin riski tässä raskauden aikana. Ulkomailla/ulkomaiset tuotteet sit vaatinee suurempaa huolellisuutta...
 
Musta tuntuu että näitä kieltoja ja rajoituksia on nykyaikana todella paljon (eikä pelkästään ruoka-aineissa). Ei ollut näin paljoa silloin 10-v. sit kun esikoista odotin. Mulle ei terkka sanonut tai antanut mitään listaa vältettävistä ruokajutuista, joten oon käyttänyt maalaisjärkee ja muistellut edellisiä odotusaikoja.
 
Mä sain "ohjekirjan", jonka äitini sai minua odottaessa. Ja aika paljon lyhyempi on kiellettyjen juttujen lista!!
 
Muiden maiden rajoitukset kaiketi on paljon vähäisempiä. Eikö täällä joku jossain vaiheessa puhunutkin Saksan ja/tai Ranskan kielloista?
 
Kyllä listeriaa valitettavasti on, itsekin tunnen yhden joka sai nähtävästi graavikalasta listerioosin. Ei huomannut mitään sairastaneensa mut pieni menehty puolen välin maissa raskautta ka syyksi paljastui listeria. Äh, en halua pelotella mutta tulipa opittua, että on se olemassa oleva asia. Valion sivuilla oli kiellettyjen listaan kuuluvia tuotteita, joissa ei 10v aikana heillä ole ollut listeriaa (esim Viola tuorejuusto) joten niitä itsekin uskaltaisin syödä. Mutta listeria on vesistön bakteeri joka elää myös elävissä kaloissa ja voi nopeasti lisääntyä kalan pyynnin jälkeen ihan kylmässä säilytetyssä kalassa, siinä listetian riskialttius juuri piilee että ei tarvi olla vanhaa, pilaantunutta tai kylmäketjun katkennut. Voi olla tuoretta ja hyvää. Itse just siks kun listeria on tuollainen, en syö mitään raakaa tai graavattua kalaa. Oon kyl niiden pehmeiden juustojenkin kanssa varovainen. Jos vahingossa syö (söin just vahingossa tuntematonta tuorejuustoa) niin en menetä yöunia ku ajattelen että asia on just noin, jos siinä juuri tuli listeria niin voi myös jäädä auton alle.. Mutta en tarkoituksella kyl uskalla ottaa riskiä. Vadelmista voi saada noron joka on tosi ikävä mutta ei sentään tapa ketään, joten niiden kanssa en oo ihan niin tarkkana :D


Toi pataleipä vaikuttaa herkulliselta.. Pitää kyl kokeilla! Tekisin kans leivät itse mutta mies ei syö ite tehtyä leipää jostain syystä, enintään vähän maistaa just uunista tuleena :O Sit ne ehtii homehtua ja kuivua kun mä syön aika vähän leipää. Mulla turvottaa ja pierettää kaikki kasvikset ja vihannekset mutta kun en halua jättää niitä pois ruokavaliosta niin en osaa sanoa jatkaako leipä samalla linjalla, ei ainakaan mitenkään merkittävästi pahenna :) Tuore ruikkari kyllä turvottaa tosi paljon, mä aina nakkaan sen heti pakastimeen ja kunhan on jäätyny, otan pois ja annan sulaa.. ongelma poistuu sillä mut se kaikkein tuorein makukin kyl vähän kärsii.

Tofu-sieni meininkiä pitää kyllä kokeilla joskus ku mies ei oo kotona, se ei söis mut mä ja lapsi varmaan tykättäis!
 
Takaisin
Top