Raskausajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JN89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei tää raskausajan ruokavalio tule kovin muuttumaan normaalista, koska en muutenkaan syö juuri mitään siltä listalta. Ainoastaan kahvin juonti on vähentynyt kolmesta kupista kahteen :grin. Ja lakritsia ostan aina välillä, kun jos verenpaineet liian alhaiset :)... Mä en kyllä noita makeutusaineita lähtis nauttimaan raskaana, mutta en kyllä lähtis niitä muutenkaan o_O...

Neuvolassa just kysyil lightlimuista ni se sano vaan että kohtuudella saa nauttia.

Eiiikkkkäääää.... Nyt ne meinaa laittaa salmiakin ja lakritsin kieltolistalle raskausaikana eli ei enää edes 50g. rajoituksella :( Ilmeisesti tutkimuksissa ilmennyt että lakritsiuute voi olla haitallista sikiölle. Tämän päivän Keskisuomalaisessa oli artikkeli.

:( Oivoi... Lakritsi ja salmiakki ovat olleet niitä harvoja herkkuaja jotka ovat maistuneet kun suklaa ja makeat karkit eivät ole... :( Ja kun verenpaineen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, niin en ole siksi edes huonoa omaa tuntoa kokenut... En ole silti tosin päivittäin edes syönyt, mutta pitääköhän nyt sitten lopettaa.:smiley-angry017

Turkinpippurit ovat mulla se ainoa himo, niin olivat myös esikoisen aikana. Jos niitä menee pussillinen parissa viikossa, niin en jaksa uskoa, että noita "runsaan käytön aiheuttamia älyllisiä ongelmia" tulisi. Eri asia jos menisi tyyliin pussi päivässä..

Muoks. Se on muuten glykyrritsiini se aine nimeltään, jos joku muukin haluaa perehtyä asiaan tarkemmin. Turvallisen viikkosaannin rajana raskaana oleville on pidetty 500 mg.

Muokattu viimeksi:
Joo minäkin rakastan turkinpippuria :arghh: Voi paska. Jospa niitä muutaman sillointällöin uskaltais imeskellä. Muutenkaan ei juuri muut karkit mene kuin salmiakki ja laku.

Harmillinen juttu, mä taas olen himoinnut lakristisalmiakkia ja syönytkin pari pussia tässä parin viikon sisällä.. Tuli paha mieli :(

Muuten koitan kyllä syödä terveellisesti, mutta se on kyllä vähän hankalaa näiden mielitekojen ja uusien päivittäin vaihtuvien inhokkien kanssa :D

Tuo vanhempi uutinen oli kyllä kauhea pelotteluteksti.. :/ Eikö tuo lakritsinjuurikin ole luonnontuote, joten sitä on varmaan käytetty ihan kautta aikojen. Jotenkin en jaksa uskoa että se niin älyttömän vaarallista olisi, varsinkin jos on tehty vasta yksi tutkimus joskus viisi vuotta sitten. Ja neuvolassakaan ei tosiaan mainita kuin siitä verenpaineesta minkä takia pitäisi välttää. Toki en aio lakua syödä niinkuin ennen, mutta jotenkin tuli pelottelun maku tuosta. Ja olis kiva tietää, onko tehty useampia tutkimuksia.

Niin ja kai sitä lakua täytyisi syödä koko raskauden ajan että se tosiaan noin vaikuttaisi. Kauhea hätä tuli, varmaan ihan turhaan kun sillointällöin oon salmiakkia syönyt. Enkä mitään hirveitä määriä.

Syöttekö paljon karkkia? Mua harmittaa hirveesti ku en oo pystyny olemaan ilman karkkia, esikoisen odotuksen aikana en syöny yhtään karkkia kaikkien lisäaineiden pelossa. Nyt on nii älyttömästi tehny mieli ja oon kyllä syönytkin :( :(

Mun ei tee mieli karkkia. Muutenkaan mitään makeaa. Mun pahe on jäätelö, mut nyt en jostain syystä halua sitäkään. Suolainen kyllä menee. Laku, salmiakki, sipsit, Kallen mätitahna, maksamakkara himottaa kovasti, mut yritän taistella vastaan. Juustoa vetelen ja meetvurstia aina kun himo iskee. Joskus luin, et nää himojen kohteet voisivat paljastaa vauvan sukupuolen. Mut en taida uskoa.

Tuleekohan meille sit molemmat, kun välillä himottaa kaikki makea ja taas toisinaan suolainen ;D Neiti 5v kyllä kovasti toivoisi, että siellä masussa olisi kaksi epeliä. Ultrassa ei vielä olla käyty, joten mistäpä moista tietää. Vaikka aika varma itse olen, että jos masussa kaikki on kunnossa, niin siellä on vain yksi pienokainen.. Ultraan on vielä rasittavat kaksi viikkoa aikaa!! Ja se tosiaan on vasta ensimmäinen varmistus, että tässä oikeasti ollaan onnellisesti raskaana.

En ole syönyt paljoa karkkia. Oikeastaan paljon vähemmän kun silloin kun en ollut vielä raskaana. Ei ole tehnyt niin mieli. Mutta tuota salmiakkia haluttaa vähintään kerran viikossa :banghead: Pakko kai yrittää pärjäillä ilman...

Mulla ei tehny mitään tiettyä (suolaista tai makeaa) mieli viimeksi. Oon enemmän ollu suolaisen perään ja nyt raskauksissa suolaisten syötävien himo on vaan kasvanu.

Noista suosituksista... Tietyt suositukset kannattaa mielestäni ottaa vakavasti, osan kohdalla voi vähän miettiä miten itse toimii. Tuntuu, että kohta mitään ei saisi syödä, kaikki on jollain tavalla vaarallista sikiölle. Katselin eilen tuota suosituslistaa raskaana olevalle. Mietin, että jos niitä kaikkia noudattaisi millintarkasti, menisikin koko päivän energia elintarvikkeiden tutkimiseen, ruokien suunnitteluun, ruokien punnitsemiseen ja mittaamiseen. Hyvä, että tietoa jaetaan ja jokaisella on täten valinnan mahdollisuus -olla halutessaan todella tarkka omasta syömisestään tai sitten omantunnon mukaan lipsua niistä. Mutta ei tutkimuksia ole ennen tehty läheskään näin paljon, ja väitän, että ei ole sen enempää tullut lapsille näitä kehityshäiriöitä silloinkaan.

Ärsyttävää kun Pandan täytelakut on nyt ainoot mitkä himottaa aivan älyttömästi. Pahiksena ostettiin miehen kanssa eilen irtokarkkipussi ja kippasin sinne kauhallisen täytelakuja ja nams kun niitä eilen söin. Ei kyllä varmaan edes se 50g tullu eilen täyteen, mutta samalla linjalla aion jatkaa, koska lakua tekee mieli kerran-pari vuodessa ni annan itelleni nyt synninpäästön hyvillä mielin.
Luulis ett kyse on siitä jos joku vetää sen 50g/päivässä joka päivä raskauden aikana eikä esim kerran kuussa?

Me käytiin eilen myös hesburgerissa syömässä enkä ees tajunnu koko majoneesijuttua. No tuskinpa siihen reilu puolikkaan hampparin majoneesiin nyt kaadutaan, vaikkei siitä jauheesta olisikaan oltu valmistettu :)

Ärsyttävää kun Pandan täytelakut on nyt ainoot mitkä himottaa aivan älyttömästi. Pahiksena ostettiin miehen kanssa eilen irtokarkkipussi ja kippasin sinne kauhallisen täytelakuja ja nams kun niitä eilen söin. Ei kyllä varmaan edes se 50g tullu eilen täyteen, mutta samalla linjalla aion jatkaa, koska lakua tekee mieli kerran-pari vuodessa ni annan itelleni nyt synninpäästön hyvillä mielin.
Luulis ett kyse on siitä jos joku vetää sen 50g/päivässä joka päivä raskauden aikana eikä esim kerran kuussa?

Me käytiin eilen myös hesburgerissa syömässä enkä ees tajunnu koko majoneesijuttua. No tuskinpa siihen reilu puolikkaan hampparin majoneesiin nyt kaadutaan, vaikkei siitä jauheesta olisikaan oltu valmistettu :)

Ei siitä majoneesista tarvi olla ollenkaan huolissaan. :) Suomessa valvotaan kanaloita niin tarkasti, että niissä ei salmonellaa ole ja ulkomailta tänne ei kananmunia saa tuoda. Suomi on kuulemma ainoa maa missä voi huoletta vaikka vetää raakana kananmunaa jos siltä tuntuu. Että ihan vapaasti hampurilaista syömään vaan :D

Tästä oli varmaan jo aikaisemminkin puhetta mut ootteko syöny fetaa ja mozzarellaa esim. salaatissa. Kuumennettuna on kyllä turvallista mut entä kylmänä? Ja tuorejuusto?

Takaisin