Raskausajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JN89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites onko täällä mietteitä lisäaineiden haitoista raskaudessa? Satuin vain joskus sivusilmällä seuraamaan telkkarista miten kauheita vaikutuksia aspartaamilla voi olla sikiölle. Itse esikoisen aikana söin ja join huoletta kaikkea mutta nyt tuntuu että cocis lasin jälkeen tulee hirvee morkkis..

Just lueskelin neuvolan lappuja, niin siellä sanottiin että aspartaami E95 kuuluu turvallisiin keinotekoisiin makeuttajiin. o_O

Mä syön inkivääriä ihan normaalisti. Oon ymmärtänyt, että toi suositus liittyy inkivääriin lisäravinteena, jossa sitä on todella paljon, ja normaali maustekäyttö on ok.

Juon myös roiibosteetä. Suomalainen suositus on sen suhteen vähän hölmö, kun ei sen välttämiseen ole muuta syytä kuin ettei ole erikseen tutkittu turvalliseksi. Mitään haittoja siitä ei siis tiedetä. Jenkki- ja englantilaisilla sivuilla sitä oikein erityisesti suositellaan raskausajan teeksi.

Oon myös syönyt pastöroidusta maidosta tehtyjä pehmeitäkin juustoja avaamattomasta paketista, kun Valion ja Arlan sivujen mukaan se on turvallista ja neuvolantätikään ei kauheasti tuominnut. Sit kun paketti on ollut avattuna jääkaapissa niin en enää syö kuin kuumennettuna. Pelkään että listeria hyppää niihin kasvamaan jostain multaporkkanasta.

Ostin jokupäivä granaattiomenan ja ajattelin lukea siitä raskausaikana. Toisella sivulla luki, että ollaan käytetty inkiväärin tavoin raskauden keskeytykseen ja ehkäisyyn. Toisella sivulla sanottiin, että ehdottomasti suositellaan raskaana olevalle suuren rautapitoisuuden vuoksi. Ok?? Nojoo, neuvolassa puhuttiin inkivääristä ja minullekkin sanoivat, että mausteena ei haittaa, mutta ei mielellään usein, eikä paljoa..

Makeutusaineista sanottiin, että turvallisiakin on, mutta epäturvalliset ovat mahdollisesti aiheuttaneet jyrsijöille syöpää laboratorioissa. Kielletyissä oli kuitenkin Hermesetas, jota yleensä on ainakin diabeetikoiden kahvipöydässä.. :D

Mä rakastan Valion Aura-sinihomejuustoo ihan törkeenä ja ennen vedin paljaaltaan paketista (muista sinihomeita en syö ikinä), mutta en oo raskausaikana sitä uskaltanu syyä. Toiset väittää että saa syyä kun on pastöroitu, mutta esimerkiksi Valion omilla nettisivuilla sitä ei luetella raskausajalle sopivissa juustoissa. Oon kyl syöny sit pizzan päällä ja ruuassa, kun on uunissa ollu. Oon just ymmärtäny et kun se on pehmee nii listeria saattaa tarttua pakkaamisen jälkeenkin...

Mä rakastan Valion Aura-sinihomejuustoo ihan törkeenä ja ennen vedin paljaaltaan paketista (muista sinihomeita en syö ikinä), mutta en oo raskausaikana sitä uskaltanu syyä. Toiset väittää että saa syyä kun on pastöroitu, mutta esimerkiksi Valion omilla nettisivuilla sitä ei luetella raskausajalle sopivissa juustoissa. Oon kyl syöny sit pizzan päällä ja ruuassa, kun on uunissa ollu. Oon just ymmärtäny et kun se on pehmee nii listeria saattaa tarttua pakkaamisen jälkeenkin...

Mulle neuvolasta sanottiin, että saa syödä Auraa :) Mutta kaikki tekee niinku parhaaksi näkee ja jos yhtään pelottaa, niin ennemmin jättäisin syömättä :) Mää söisin, jos pystyisin, mutta nyt ainakin pelkkä ajatus jo etoo :D

Mariianen, kun mäkin oon kuullu et neuvolassa sanovat että saa syyä, mutkun tosiaan siellä Valion sivut ei sitä puoltanu. Noh joka tapauksessa eipä uppois itellekään nyt :D

Mie oon jättäny kaikki pehmeet juustot, sekä inkiväärin ja rooibos-teen kokonaan pois.
Voi olla, että olen liian tarkka, mutta minulle se on helpompi niin. Ei tarvi sit miettiä, et mitä jos, ja pitäiskö... Viime raskaudessa en ollu niin tarkka noiden suhteen, eikä se olisi mitään muuttanut, mutta nyt haluan vaikuttaa itse mahdollisimman paljon niin että kaikki menisi hyvin.
Pystyn kyllä olemaan ilman tiettyjä ruoka-aineita tämän ajan ☺️.

Mun rooiboksen juomisessa ei ole kyse siitä ettenkö helposti pystyisi olemaan ilman sitä (normaalisti juon sitä hyvin harvoin) vaan siitä, että uskon sen olevan mulle ja vauvalle pelkästään hyväksi. :) Siinä on kalsiumia, magnesiumia ja antioksidantteja ja se auttaa vatsan toimintaa. Oon siis vähentänyt kofeiinijuomien käytön ihan minimiin, 0-1 annokseen päivässä koska en niillä halua rasittaa sikiötä tarpeettomasti ja valitsen niiden sijaan rooiboksen aina jos se on mahdollista. :) Mut ymmärrän toki että voi olla yksinkertaisinta ja järkevintä vaan seurata neuvolan ja thl:n suosituksia tarkalleen, itse tietoa hakiessa vastuu on suuri.

Mulla sama ku Annnikalla :)

Ootteko syöny majoneesia? Kun sitähän ei periaatteessa sais syyä ku siinä on raakaa kananmunaa, mutku se on nii helkutin hyvää ja sitä on melkeenpä kaikissa pikaruokaketjujen hamppareissakin... Oon siis syöny sitä vähän mut nyt tekis mieli paistaa ranskalaisia ja tursottaa niihi tota Auran kurkkumajoneesii, mut vähä painin nyt tän asian kanssa :D Tänään on joku tankkauspäivä näköjää ku moneen päivään oo tehny mieli mitään...

Mie söin alkuviikoilla tummaa leipää majoneesilla ja meetwurstilla.. en kyllä suuremmin aatellu koko kananmunaa siinä, vaikka tiesinkin..

Mulla sama ku Annnikalla :)

Ootteko syöny majoneesia? Kun sitähän ei periaatteessa sais syyä ku siinä on raakaa kananmunaa, mutku se on nii helkutin hyvää ja sitä on melkeenpä kaikissa pikaruokaketjujen hamppareissakin... Oon siis syöny sitä vähän mut nyt tekis mieli paistaa ranskalaisia ja tursottaa niihi tota Auran kurkkumajoneesii, mut vähä painin nyt tän asian kanssa :D Tänään on joku tankkauspäivä näköjää ku moneen päivään oo tehny mieli mitään...

Olen joskus jonkun kuullut tuosta sanovan, mutta en siihen ole missään virallisissa suosituksissa törmänyt, joten en siis siitä välitä. Menen näiden mukaan:
https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet

Muoks. Niin ja viimeksi tänään aamulla söin itse tekemään majoneesisalaattia. :) Nam! (Ihme kyllä se ei öklöttänyt vaikka moni muu ruoka öklöttää...)

Monet valmismajoneesit ovat tehty munanjauheesta eikä tuoreesta munasta, tai sitten pastöroidusta munaseoksesta. Aika hyvin on tuoteselostuksissa kerrottu, kunhan niitä jaksaa lukea. Eli sellaisia on turvallista syödä.

Jes, tuo Auran kurkkumajoneesi on ainakin tehty munankeltuaisjauheesta, eli voin antaa synninpäästön itelleni :D Toki en nyt sitä muutenkaan joka päivä vedä, eihän se nyt muuten oo terveellistä kaloreineen. Mutta hyvä tietää tämä :)

Nuska, tuota THL:n listaa oon juurikin lueskellut, se on kyllä hyvä! Kyl mä uskon että niissä on perää vaikka ovatkin tiukemmat ku monessa muussa maassa, mutta Suomessa sentään on alhaimpia (vai peräti alhaisin) vauvakuolleisuus, joka toki on useamman jutun seurausta :)

Sallahaa: Olen ollut vähän sitä mieltä, että jos tuolla listalla ei jotain lue, niin kovin suuri riski sen syömisessä ei voi olla. Muistaakseni raa'assa kananmunassa taisi olla salmonellariski, mutta se ei kai ole täällä suomessa kovinkaan suuri.

Tänään käytiin ravintolassa ja hivenen nuivan vastaanoton sain tarjoilijalta kun tilasin pihvini kypsänä (selitin sitten syynkin kun suositteli, että medium plussana kuitenkin). Kun hänelläkin (mies) on kuulemma viisi tervettä lasta ja vaimo on syönyt vaikka mitä raskaana ollessaan. Sehän sen todistaakin... Mutta ei sitten sen enempää onneksi jauhanut asiasta ja sain pihvini kypsänä ja hyvää oli silti. ;)

Neuvolahoitaja sanoi torstaina, että pihviä ei tarvi kypsänä nahkatossuna vetää. Listeria kuulemma sijaitsee aineen pinnalla ja kun pihvin ulkopinnan paistaa hyvin, niin mahd. listeriariski minimoituu..

Just lueskelin neuvolan lappuja, niin siellä sanottiin että aspartaami E95 kuuluu turvallisiin keinotekoisiin makeuttajiin. o_O

Mun lapussa lukee, että keinomakeutusaineita ei suositella, mitenkään erittelemättä. Aamulla kaadoin täyden mehupurkin viemäriin, kun ostin eri makua kuin normaalisti ja siihen olikin lisätty stevioliglykosidia...

Muistaakseni se oli norjalainen dokumentti ja siinä oli tutkittu että aspartaamilla oli vaikutuksia poikien sukupuolten kehityshäiriöön mutta lueskelin nyt asiasta enemmän eikä toistaiseksi ole pystytty todistamaan että juuri aspartaami olisi pelkästään syyllinen.
Pää menee aina välillä ihan pyörälle kun lukee/kuulee kaiken maailman kemikaaleista ja e-koodeista..
Haluis vaan että itse ja vauva vois mahdollisimman hyvin ☺️

Mä en normaalistikaan osta makeutusaineita sisältäviä tuotteita niin ei ole kummemmin joutunut pohtimaan asiaa. Silloin kun light- limpparit tuli suomeen ekaa kertaa myyntiin niin silloinen isäpuoleni piti huolen, ettei me saada niitä juoda. Oli alalla, jossa aineita käsiteltiin ja siksi totaalikielto. Jäi nuo varoitukset päähän, vaikka olenkin vuosien varrella vähän höllännyt otetta. Syön siis jos tarjotaan, mutta kotiin en osta. Lisäksi mieheni on soijalle allerginen ja sen vuoksi emme voi syödä suurta osaa valmisruoista. On helpompaa tehdä ruoka tuoreista raaka-aineista, kun tutkia joka paketin kylki mahdollisten väärien E-koodien varalta.

Takaisin