Raskausajan ravitsemus

JN89

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Kovin on toisissa ketjuissa ollut puhetta siitä, että mitä saa syödä ja mitä ei. Neuvolasta saa ohjeet ravitsemuksen suhteen vasta silloin ensimmäisellä käynnillä ja se on yleensä vasta rv7-9. Joten itse pitää sitä tietoa hakea ja tehdä ne päätökset, että mitä syö. Kannattaa tutustua thl:n ohjeistukseen. Sen pohjalta neuvolat ohjaavat. Tosin tulemme huomaamaan, että jokaisessa neuvolassa on jokaisessa asiassa poikkeavuuksia. Näin ainakin esikoisen ryhmässä todettiin.

https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...omalaisten-ravitsemus-ja-ruokailu/raskausaika


https://www.thl.fi/fi/web/elintavat.../ravintoainevalmisteiden-kaytto-raskausaikana

https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet

Itse olen tarkkana, etten syö listeriariskin tuotteita. Yritän pitää ateriat mahdollisimman monipuolisina, mutta tiedän, että näin alkuraskauden pahoinvoinnissa syön vain mikä maistuu eikä aiheuta pahoinvointia lisää. Kahvi onkin tuon vuoksi jäänyt pois sekä hapanmaitotuotteet. Tällä hetkellä voisin elää eineksillä, koska ovat suht mauttomia ja hajuttomia. Kuitenkin on joka päivä ruokaa laitettava taaperolle.
 
Meillä kans noudatetaan lautasmallia muuten, paitsi maitotuotteiden osalta esikoisen maito-allergian vuoksi. Ruoanlaitossa maitotuotteet on korvattu kaura- tai vegaanivalmisteilla. Onneksi poika ei reagoi maitotuotteisiin mun rintamaidon kautta, joten hapanmaitotuotteista saan tarvittavan kalsiumin :) Meillä lehmänmaitoa ei juo muut kuin mies ruokajuomana ja minä sen pienen määrän kahvin seassa :)
Pyritään syömään jo ihan esikoisenkin takia monipuolisesti ja terveellisesti.
Kahvia aion juoda raskauden läpi, jos mieli tekee, en silti enempää kuin sen 3kuppia per päivä. Vakuumipakatut tuotteet ja raaka kala ja liha on pannassa, kuten myös pehmeät juustot lukuunottamatta pastöroituja tuotteita :)
Käyttääkö täällä kukaan Mct-öljyä? Mikähän on sen laita raskauden aikana?
 
http://www.evira.fi/portal/fi/elint...isiin+seka+inkivaariteehen+ja+sita+vastaaviin

onko joku perehtynyt tuohon inkivääriin sen kummemmin? noita aasialaisia ruokia mietin, että sitähän on ihan kaikkialla.. Olen nirso semikasvissyöjä, proteiininlähteistäni tippui raskauden myötä iso osa pois noiden kala- ja juustokieltojen vuoksi, niin mietin että enkö voi nyt sitten vaikka thai ravintolassa tofua syödä tai nepalilaisessa kasvispyöryköitä:D surkuhupaisaa. syön sitten pastaa ihan maan ***keleesti että tulee siitä sitten protskua:D

muita kasvissyöjiä? :)
 
Muutama vuosi sitte inkivääriä vielä suositeltiin raskauspahoinvointiin, mutta nyt ei suositella kun ei tiedetä voiko siitä olla jotain haittaa. Ilmeisesti aika voimakas "yrtti". Itse pidän myös inkivääristä ja välttelen kyllä (en siis itse lisää teen sekaan tai ruokaan), mutta jos thairuokaa syön, en välitä jos siellä sitä vähän on. Ekassa raskaudessa samoilla linjoilla menin.
 
Lisäys vielä, että itsellä inkiväärin suhteen vähän sama suhtautuminen kuin esim salmiakki ja laku, eli ei suositella, mutta niissä ei samaa riskiä kuin listerian takoa vältettävissä ruoissa. Tämä siis mun oma suhtautuminen
 
Kohta raskaana olevat saavat syödä pelkkää perunaa kun muiden haitoista ei tiedetä:D juu, varmaan suht samoilla linjoilla menen. en ala ruokaan lisäämään mutta voin syödä esim ravintolassa. mutta listeriariskin omaavia vältän.
 
Neuvolassa sanottiin, että mausteena inkivääri ok. Kielto liittyy kuulemma valmisteeseen, jota kaupattiin joku vuosi apteekissakin raskauspahoinvointiin. Sit kun todettiin, ettei haittoja tiedetä, vedettiin myynnistä ja kiellettiin myös tee yms.

Mutta siis tofu?! Miksi ei saisi syödä? Mä kans kasvis-kala -ruokavaliolla, ja olen kyllä tofua syöny normaaliin tapaan, kun ei ole missään tullut kieltoa vastaan.
 
Inkivääri on kyllä kinkkinen yrtti. Itse olen syönyt pienissä määrissä ruoan mukana, mutta muut inkiväärivalmisteet jätän väliin. Inkivääri on Kiinassa käytössä oleva keskenmeno lääke ja siksi olikin surkuhupaisaa että sitä täällä ennen suositeltiin pahoinvointiin ja sitten ihmeteltiin kun keskenmenojen määrä alkoi kasvamaan. Täytyypä etsiä se juttu jostain missä oli tästä juttua kun esikoisen aikaan näitä juttuja selvittelin.

Ei mun mielestä tofu ole kiellettyjen listalle (?)
 
Muokattu viimeksi:
Neuvolassa sanottiin, että mausteena inkivääri ok. Kielto liittyy kuulemma valmisteeseen, jota kaupattiin joku vuosi apteekissakin raskauspahoinvointiin. Sit kun todettiin, ettei haittoja tiedetä, vedettiin myynnistä ja kiellettiin myös tee yms.

Mutta siis tofu?! Miksi ei saisi syödä? Mä kans kasvis-kala -ruokavaliolla, ja olen kyllä tofua syöny normaaliin tapaan, kun ei ole missään tullut kieltoa vastaan.

ei hätää, ilmasin itseäni vaan huonosti! tarkoitin vaan esimerkkinä, että on mausteena esim thaikkupaikoissa tofun kaverina, sori:)

okei, hyvä tietää, että on normaalina mausteena ihan ok:)
 
Täällä myös yks kala-kasvissyöjä :salut. Ja meinasin jatkaa samalla linjoilla koko raskauden, ellei sitten jostain syystä järkyttävää lihanhimoa tule :grin. Listeriariskin omavaat kalat jätän syömättä... Inkivääriä ja lakua meinaan jatkossakin syödä kohtuudella. Mulla on luontaisesti todella alhainen verenpaine ja ensimmäisessä raskaudessa sain suosituksen syödä lakua, jotta ei huippais kokoajan :smug:.
 
Täällä myös yks kala-kasvissyöjä :salut. Ja meinasin jatkaa samalla linjoilla koko raskauden, ellei sitten jostain syystä järkyttävää lihanhimoa tule :grin. Listeriariskin omavaat kalat jätän syömättä... Inkivääriä ja lakua meinaan jatkossakin syödä kohtuudella. Mulla on luontaisesti todella alhainen verenpaine ja ensimmäisessä raskaudessa sain suosituksen syödä lakua, jotta ei huippais kokoajan :smug:.

Jej! hehe mullakin oli viimeksi matalalla paineet, niin surutta söin lakua jos mieli teki:)
 
Mun tekee ihan sikana mieli bonbonin salmiakkinamuja ja söinkin eilen semmosen täytesalmiakkipussin kokonaan! En ajatellu että semmosta ei vois syyä :sad001 tänäänkin oon vetänyt niitä salmiakkipastilleja.... kyl harmittaa :sad001
 
Eikös salmiakki oo siksi kohtuudella nautittavaksi listattu, että se nostaa ärhäkästi verenpainetta? Eikai siinä mun ymmärtääkseni muuta sellasta vaaraa oo... Vai oonko väärässä?
 
Onpa jännä toi et kahvia saa nauttia vain 1,5 desiä ja mulla tekee sitä vielä mielikin! Katoin babycare sivustolta jenkkien suosittelut vertailuksi ja sielä oli 3,5 desiä.
 
Joo salmiakki on just sen takia rajoitettava, että nostaa verenpainetta. Itse kyllä vedin esikoista odottaessa melkein kerran viikossa turkinpippuripussin, ennen kuin loppuraskaudessa tuli muutenkin verenpaineen nousua, silloin jätin salmiakit suosiolla syömättä.
 
Onpa jännä toi et kahvia saa nauttia vain 1,5 desiä ja mulla tekee sitä vielä mielikin! Katoin babycare sivustolta jenkkien suosittelut vertailuksi ja sielä oli 3,5 desiä.

Eikös se oo niin että rajoitus kolme kuppia päivässä ja yks kuppi olis sen 1,5 dl? Niin ainakin itse ymmärsin. Mulla ei tosin ongelmaa tuon kanssa oo, kun kahvia ei tule juotua.. :cat:
 
Mites onko täällä mietteitä lisäaineiden haitoista raskaudessa? Satuin vain joskus sivusilmällä seuraamaan telkkarista miten kauheita vaikutuksia aspartaamilla voi olla sikiölle. Itse esikoisen aikana söin ja join huoletta kaikkea mutta nyt tuntuu että cocis lasin jälkeen tulee hirvee morkkis..
 
Takaisin
Top