Raskausajan ravitsemus

Mä oon jättänyt fetat, mozzarellat ja muut pehmeet juustot syömättä, jos en tiedä niiden alkuperää, eli esim. valmistajaa. Jos oon ite ostanut ja paketissa lukee pastöroitu, niin sit annan mennä.
 
Kuka kysyi, mutta täällä karkkia oon syöny aika paljon :D vaikka täytyisi kyllä rajottaa!
 
Mä olen tainnut mokata nyt ihan kunnolla, tajusin vasta tänä aamuna. Te, jotka tajuatte jotain kalorilaskemisesta, olisiko hetki aikaa?

Olen siis oksentanut runsaasti tähän mennessä noin kuukauden ajan. Olen pitänyt päiväkirjaa, että kuinka monta prosenttia ruuasta pysyy sisällä. Esimerkiksi jos näytti tulleen kaikki ulos niin 100% ja jos vain vähän, niin 10 - 50%. Kun alkaa tulla vihreät tai keltaiset nesteet ylös, niin ollaan yli 101%.

Nyt vasta tajusin, ettenhän mä ole syönyt kunnolla! Yleisin päivän ruokamäärä on seuraavanlainen, jaoteltuna 1,5 tunnin väleihin, yhteensä: 1 tai 2 omenaa, 2 hengen verran kaurapuuroa, lasi maitoa, pieni kipollinen Corn Flakes, 1-3 suolatonta keksiä, 100-200g viinirypäleitä, 2-3 lasia appelsiinimehua, 1-2 mandariinia. Suunnilleen joka kolmas päivä iskee nälkä, jolloin syön vuorokaudessa siroteltuna yhden valmispizzan tai litran riisipuuroa.

Jos syön enemmän, oksennan enemmän. Kaikesta edellämainitusta oksennan joka toinen päivä "vähän" eli 10 - 50% ja joka toinen päivä 50 - 100%.

Paino on laskenut kahdessa viikossa 2,5 kg. Nyt olen rv 9+2.
 
Apua, mä en tajunnut tuota kananmunaa ja majoneesia lainkaan :O Olen syönyt pussitolkulla Hesen kurkkumajoneesia. Mulle iski jostain syystä aivan tolkuton himo siihen..... Vähän ne myyjät on kattoneet pitkään kun käyn hakemassa sieltä pelkkää majoneesia 10pussin erissä :D
 
Lopetin jouluun karkin syönnin, eikä ole tehnyt mielukään makeaa. Enemmän menee suolaista nyt. Marjat ja hedelmät maistuvat tosi hyvin. Pakaste mustikoista en ole erityisemmin tykännyt, mutta nyt nekin menee. Esikon aikana suurin hitti oli jäiset punaherukat ja ne maistuva t nytkin hyvin!
Mitään epäterveellistä ei edes tee mieli! Jännää..
 
Vähän tekee edes mieli kiellettyjen listalla olevia mutta oon minäkin kyllä pakko myöntää majoneesia syönyt hampurilaisessa. Eikä kyllä mielessäkään käyny, että se on "kielletty". Kahvinjuontia oon vähentänyt mutta menee vielä varmaan n. 5dl päivässä. Välillä vähemmän. Nuo muumi mukit on niin tuhottoman isoja :D . Muuten kyllä tulee herkuteltua ja syötyä terveellisesti. Mamma multivitaa ja kalkkia sitten purkista lisäksi :)
 
Majoneesia saa syödä jos kananmuna on pastöroitu tai majoneesiin on käytetty kananmunajauhetta :) jostain luin että ainakin hesen majoneesi on turvallista. Itsellä on pirkka valkosipuliaiolia, jossa käytetty kananmunajauhoa :p
 
Kyllä noi kaupalliset majoneesit on varmaan suunnilleen kaikki ihan turvallisia, ei niihin raakaa kananmunaa käytetä. Jossain ravintolassa jossa tehdään omat majot ehkä varmistaisin
 
Listeriariskin takia raakaa kananmunaa pitäs välttää. Suomalaisissa munissa ei oo tavattu, mutta ulkolaisissa voi olla..
 
Katoppas menee jo sekasin :D joo salmonellaa tai miksei majoneesiin listeriaakin jostain sais..
 
Niin ja ei taida tosiaan erikseen olla mainittu suosituksissa, mutta miusta kyllä menis samaan kategoriaan ku raaka liha..
 
Salmonellaa ei oo enää vuosiin tavattu suomalaisissa kananmunissa ja siksi THL katsoo ne turvallisiksi myös raskaana oleville :)

Toki itse kyllä myös ihan tietoisesti vältän syömästä raakaa kananmunaa, mutta en aio myöskään ottaa stressiä jos joskus tietämättäni syön :) Kanalat on täällä silti sen verran kovan syynin alla, että luotan kyllä siihen, että salmonella-riskistä varoitettaisiin jos se näettäisiin tarpeellisena.
 
En miekään siitä suomalaisesta kananmunasta, mut jos majoneesi tehdään jossain muualla laitoksessa missä käsitellään raakaa kananmunaa.. Tietty epätodennäköstä et tulis mitään, mut silti. Ei sitä listeriaakaan hirveesti esiinny
 
Aiemmin en ole sen kummemmin lisännyt syöntimääriä, vaan on riittänyt samat määrät mitä söin ennen raskautta. Mutta tällä viikolla oon huomannut, että tulee nälkä paljon herkemmin. Ei näytä normaalisatsi riittävän edes vähäksi aikaa, vaan usein on heti syönnin jälkeen taas nälkä. On tainnut Heppuli pistää uuden vaihteen päälle... Menossa 13+3
 
Näköjään maksimikahvimäärä on vähentynyt kolmesta kupista kahteen. Ei yllätä yhtään, ja mä olenkin noudattanut tota jo valmiiksi. Sen sijaan oon ollut edelleen pahis ja juonut rooibosteetä, koska se suositus on mun nähdäkseni silkkaa ylivarovaisuutta.

Lueskelin tuossa yksi päivä Ruotsin suosituksia, oli aika valaisevaa. Esim. graavilohta ja sushia saa siellä syödä, kunhan se on tuoretta. Samoin parmesaania, vaikka se olisi tehty pastöroimattomasta maidosta. Sen sijaan silakka on kielletty kokonaan. :)
 
Takaisin
Top