Raskausajan kivut ja säryt

Noniin nyt on käyty työterveyshoitajalla joka antoi jopa 2 päivää sairaslomaa ja kehotti pysymään liikkeessä. Tämän jälkeen soittelin sit neuvolaan jossa ihana neuvolatäti kehotti heti hakemaan pissanäytepurkit huomenna vietäväksi labraan ja huomiselle myös ajan lääkärille. Kehotti myös lepäämään ja jos olo pahenisi niin heti kysille akuuttiosastolle. Että näin !
Onneksi kuitenkin olo nyt ihan hyvä eikä enää kiristä tai pakota vatsaa ja voi kävellä kivuttomasti.
Toivottavasti vaan olisi joku ohimenevä kohdun kasvuun liittyvä juttu tai sit rasittunut vaan kun oli rankka viikonloppu takana...
 
Hei!
Jäin sairaslomalle rv:lla 19 ja näillä näkymin vuosilomaan asti. Pidän ennen äitiyslomaa vuosilomapäivät eli alkaa jo 17.11. Teen hoitotyötä. Nostoja ei voi välttää. Työ on fyysisesti raskasta. Itse en pysty tekemään työtä eikä pomolla ollut tarjolla korvaavaa työtä.
 
Mulla alko eilen illalla tukala olo. Supisteli ja muutenkin tuntu koko lantio aralta. Aamulla lähdin kävelemään töihin, niin alkoi raastava kipu molemmin puolin alavatsaa. Matka oli vaan 10min. Mut meinasin silti kääntyä takasin kotiin. Istuskelin töissä hissukseen koko päivän ja särkyä tuntui lähinnä vaan selässä. Kotiin kun lähdin kävelemään niin kivut palasi. Soitin neuvolaan ja kerroin tilanteesta. Sieltä neuvottiin menemään huomen aamulla terveyskeskus päivystykseen, koska seuraavat neuvolalääkäri ajat menis ens viikolle. Toki myös tuli käsky sairaalaan jos kivut ei helpotu levossa. Että näin.
 
No onpas täällä ollut paljon mahakipuja!! Itsekin tulin tänään keskussairaalasta kun nostin liian painavaa tavaraa ja yöllä alkoi toispuoleista mahakipuja ja tuikkimista kohdun suulle. Ultrattiin istukkaa ja onneksi kaikki virtaukset oli ok! Lääkäri epäili revähtymää. Onneksi kaikki ok, mut kyllä nää aina säikyttää!
 
Mä kävin terveyskeskuslääkärillä. Syke löytyi ja kohdun suu oli kiinni. Lääkäri konsultoi kätilöopistoa, josta sanottiin että ykkösluokan kiireellisyydellä lähete heille ultrattavaksi. Nyt oottelen sitten sieltä soittoa. Ei tarvinnut mennä jonottamaan kun kumminkin liikkeitä tänään on tuntinut js syke löytyy. Mulla kun on se strangi siellä kohdussa, niin ottavat todella herkästi ultraan kun pelkäävät ennenaikaista synnytystä...
 
Täällä ootellaan lääkäri aikaa. Ois tossa klo 12. Pissanäytteet vein labraan aiemmin. Masu on kyl rauhoittunut hiukan eilisestä ja yöllä sain nukuttua paremmin kun edellisenä. :)
 
Lääkärillä käväisty ja oli hän sitä mieltä että loppuviikon sairaslomaa ja sit labratulosten jälkeen mahdollista jatkoa jos niissä jtn. Hän oli sitä mieltä että oli ihan supistus mulla sillon toissayönä ja pitää ottaa rauhallisesti tämä viikko. Ja toki jos olo huononee niin hoitoon hakeutua. Kohdunkaula oli ihan hyvä ja napakka niinkuin pitääkin joten ei pidempää sairaslomaa lähtenyt kirjoittamaan vielä. Jospa sitä sit seuraavaksi kotiin syömään ja asettuis sohvalle ottamaan rennosti loppupäivän ja viikon. :)
 
Ärh, miulla on monena yönä puuttunut lonkat ja aamulla oon ollu ku puupökkelö ku yrittäny nousta sängystä. Pitänee varmaan kaivaa kaapista tyyny jalkojen väliin jos se vähän auttais.
 
MPOP, Tyyny jalkojen välissä helpottaa tosi paljon tuota vaivaa. Suosittelen!
 
Täällä kans kaikki kunnossa :) kävin naistenklinikalla ultrattavana ja supistukset ei oo lähteny pehmittämään kohdunsuuta ollenkaan. Tyttö oli ottanut reippaasti kokoa ja oli jo 770g, mikä olis viikko ja kaks päivää edellä. Loppuviikko lepoa ja sit kokeilemaan takas töihin. Jos supistelu jatkuu töissä niin sitten vaan hakemaan lisää saikkua.
 
Huhhuh.. täällä taas herättiin viime yönä kun koski hammaskalustoon aivan tolkuttomasti tonne oikealle ylös.. kävin sit vetämässä grammasen panadolin että saan nukuttua aamuun asti ja nyt kipu onkin sit poissa?? Olin jo ihan valmis soittamaan hammaslääkäriin että tehkää mitä vaan että tämä menee pois..
 
BB, kannattaa silti soittaa! Voihan se olla että oliskin vaan ohimenevää, mutta ennemmin niin että katsovat sen kun että alkais tulehtumaan pahemmin tässä raskauden aikana.
 
Aloin sit miettimään et oonkohan mä jotenkin purru hampaita yhteen kun kipu tuntu siellä lihaksissakin tosin olin niin väsynyt että en edes muista että mihin kohtaan koski tarkkaan.. kävelin suunnilleen silmät kiinni rappuset yläkerran lääkekaapille ja otin lääkkeen ja alas päästyäni nukahdin tyyliin heti vaikka eihän lääkekään tehoa heti :D mut varmaan se ajatus siitä helpotuksesta sai nukahtamaan ja se että en oo nukkunut moneen yöhön kunnolla.. ihmekkos sitten heräsinkin vasta nyt. :D
 
Taidan mä soittaa kuitenkin ja kysäistä että olisko siihen nyt ees tehtävissä mitään kun nyt ei koske ja en osaa kertoa missä kipu on :eek: alkaa tuo viimeinen kolmannes kolkutella ovelle niin tekeekö ne edes erikoisempia toimenpiteitä?
 
Meidän kunnassa ainakin neuvolasta ohjeistavat kaikki odottajat hammaslääkärille. Raskaana ientulehdus yms vaivaa herkemmin ja sieltä saa muutakin ohjeistusta tarpeen mukaan. Esikon odottajat ja puolisot otettiin jonon ohi.
 
Takaisin
Top