Raskausajan kivut ja säryt

Nliee

Satasella mukana keskusteluissa
Eli ootteko jo tuntenu, tai onko teillä jo jotain kipuja tai särkyjä? Pystyttekö käymään töissä, vai haetteko sairaslomaa?
Ite oon jo alkanu tuntee alaselkäkipuja ja iskiasoireita on, eli ihan kun jalka lähtisi alta ja istumasta on todella vaikea nousta kun sattuu ja särkee. Itse teen tarjoilijan työtä ruokapaikassa jossa ollaan liikeessä ja kävellään, ei siis ole istumataukoja, ellei mene pukukoppiin, sikäli mikäli kerkeää.. Saako näistä syistä sairaslomaa?
Sitten on myös häpyluukipua ja paineen tunnetta tuntuu välillä kävellessä, jos on kävellyt töissä kokopäivän niin lopussa alkaa paineen tunne. En tiedä otetaanko mua tosissaan jos neuvolassa tai lääkärissä kerron tästä. Tuntuu muutenkin että se mun neuvolan th on todella epäpätevä työssään. Ja sitten mulla on todella ärsyttävä työnantaja, tuntuu että laiskottelen jos jään pois, olen siis ollut yhteensä 2viikkoa pois pahoinvoinnin takia joka oli ympärivuorokautista, hänellä ei siis itsellään ole lapsia, eikä kovin ymmärtäväinen. Tuntuu että semmoinen ei voi käsittää raskausajan kolotuksia jos ei ole kokenut koko raskautta.. Ja viikkoja on nyt 21+4, mutta vauva vastasi isompaa rakenneultrassa.
 
Mä olen fyysisesti raskaissa töissä ja täällä on ihan yleistä että ne harvat ketkä on ollut raskaana, ovat olleet vointinsa mukaan töissä. Myös pomot ovat hyvin ymmärtäväisiä. Työkaverit kehottavat istumaan välillä ja kyselevät muutenkin vointia. Selän kanssa mullakin on ollut ongelmia. Loppupäivästä ei meinaa löytyä enää mitään asentoa missä olla. Kotiin päästyä on pakko päästä makuulle. Sinuna kävisin lääkärissä, kyllä sinä jos joku tiedät omat voimavarasi.
 
Minulla myös on ollut häpyluun kipua ja paineen tunnetta, kun on pitkään kävellyt. Kaikki ovat arvelleet niitä liitoskivuiksi, ja googlaamalla luin, että liitoskipuja tulee eniten sellaisesta liikunnasta, jossa on paljon painonsiirtoja, eli kävely ja juokseminen ovat tällaisia. Minulla nuo alkoivat jo heinäkuun lopussa, aina kun olin 3 tuntia metsässä suunnistamassa (eli juoksentelin ympäri metsää ja pompin kallioilta alas, tms.). Nyt niitä tulee jo ihan siitä, kun on jalkeilla koko päivän, aamulla ei mitään, iltaa kohti voimistuen.

Kävin eilen ostamassa pehmeämmät kengät, jotka vaimentavat tärähdyksiä paremmin, josko ne auttaisivat. Tähän asti olen käyttänyt paljasjalkakenkiä, koska ne tuntuvat niin ihanilta jaloissa, mutta nehän eivät vaimenna yhtään mitään, ja yksi tuttu totesi, etteivät ne välttämättä ole parhaat kengät raskausajalle.

En ole nyt töissä, joten sairauslomista en tiedä, mutta en minäkään haluaisi enää koko päivää töissä kävellä, juuri näiden liitoskipujen vuoksi. Tsemppiä!
 
Mulla on jonkin verran selkäkipuja ja liitoskipuja. Vielä ei mulla ole vaikuttanut työntekoon, mutta mää oonkin päiväkodissa töissä, niin pystyy istuun välillä. Ja tauot pystyy yleensä meillä pitämään...
Jos et jaksa töissä olla ja työn takia on enemmän kipuja, niin hae ihmeessä sairaslomaa! Kyllä noilla perusteilla pitäisi saada saikkua...
Yks kaveri on ollut jo pitkään saikulla kun ei tosiaan pysty enää töissä olemaan koko päivää jalkeillaan.
Myös miehen työpaikalla on raskaana olevat joutuneet pitämään saikkua kun ei vaan pysty tekemään töitä. Mies on isossa, kiireisessä ravintolassa töissä.
 
Mulla on ennestään ollut selän kanssa ongelmaa, selkä on kyllä leikattu mutta krooninen hermosärky jäi toiseen jalkaan. Harvemmin selkä on kipeä ollut, enemmänkin särkee vaan jalkaa. Sillä vähän jännittääkin, että tuleeko miten hankalaa selän kanssa. Vähän enemmän on nyt alkanut jalkaa särkemään mutta selän kipu on vielä pysynyt kurissa kunhan ei oo liian pitkään paikoillaan. Liitoskipujakin on nyt alkanut olemaan.
 
Mulla tulee alaselkä kipeeks, jos seison liian pitkään. Pahimillaan joutunu ottaa panadolia kipuun tai sit pyöritellä lantioo ja mennä vaakatasoon.. Niin ja sit päivittäin nipistelee alamahassa = kohtu kasvaa? ja välillä vihlasee oikein kunnolla
 
Mulla on noita alavatsakipuja kävellessä.. Ihan 2km kävely/kauppareissut alkaa sattumaa hulluna alavatsan molemmille puolille :sad001 en osaa kohtaa paremmin selittää, mutta kipu on kyllä melkeen semmosta et tekee mieli käpertyä kasaan
 
Mulla aiheuttaa vaikeuksia tuo lonkan kipu. Jos kävelen tai istun niin kipu tulee. Eilen siivosin ja illalla hyvä et kesti varata painoa tuolle vasemmalle jalalle ollenkaan. Sit ku pienten lasten kanssa täällä pitää kyllä istua lattialla ja kyykkiä niin välillä tuntuu et en pääse ylös ja sattuu ihan törkeän paljon.
 
Mullakin välillä sattuu alavatsaan ja lonkkaan. Vihloo ilkeesti erityisesti liikkuessa. Makuuasento on oikeestaan ainoo missä kipu hellittää. Onneks ei ole joka päiväistä, vaan ehkä 2-3 kertaa viikossa.
 
Mulla on jo ennen raskautta ollut paljon selkävaivaa (yläselässä/lapojen välissä nikamat menee pois paikoiltaan + tos-oireilua, alaselkä kipeytyy pitkään seisoessa ja kävelyillä). Nyt on vaan vaivat lisääntyneet muutaman viikon sisällä reippaasti.

Enää ei pysty pitkillä kävelyillä käymään, kun alkaa kolottaan lantion alueelle ja alaselkä alkaa kramppaamaan. Myös alavatsalla on kummia tuntemuksia kävellessä. Aamuöisin alkaa särkemään alaselkään ja -vatsaan ja se valvottaa. Tyyny jalkojen välissä auttaa jonkin verran.

Fysioterapeuttini sanoi, että lantion löystymisestä ja SI-nivelestä johtuisi suurin osa vaivoista. Hain apuvälinelainaamosta SI-nivel tukivyön, jota aion nyt pitää jos joudun pidempään seisoskelemaan tai käyn lenkillä. Katsotaan auttaako.

Maanantaiaamuna heräsin myös siihen, ettei päätä pystynyt kääntämään mihinkään suuntaan, kun ylärintarankaan sattui. Vissiinkin sitten lisäksi jotakin välilevyongelmaa/lisää nikamalukkoja. :confused: Alkuviikko saikkua, mutta loppuviikon olen sinnitellyt töissä niska/kaulatuen kanssa ja antanut iltaisin kylmähoitoa. Onneksi maanantaina on hieroja, niin saa kattoa saisko paikkoja taas aukeemaan...

On tää aikamoista. Jos samaa rataa ilmestyy näitä vaivoja (ja vanhat vaivat pahenee), niin ei tarvi kyllä loppuraskaudesta käydä enää töissä... :dead:
 
Onko kellään muulla kipuillut maha oikealta puolen navan alta noin kämmenen kokoiselta alueelta? Mulla alko toissayönä, se tuntuu siltä kuin joku pistelisi neulalla tai välillä aivan vihloo.. mietin tässä et mitähän ihmeen kipua se on. Istukka mulla on juuri siinä kohdassa. Yrittänyt tässä soittaa neuvolaan mut eihän siellä kukaan vastaa
 
Mul oli joku 3-4 viikkoo sit ton tyyppist jomottelua samal alueel mut se meni yön aikana ohi eikä haitannu kuitenkaa nukkumista
 
Mulla välillä pistelee kummaltakin puolelta alamahaa, mut luulen niitten olevan jotai kohdun kasvukipuja tms..
 
Ok. Jospa tämäkään ei olis mitään vaarallista. :) ei vaan oo ollut kummastakaan aiemmasta tällaista kipua niin vähän ihmettelen et mitähän tää nyt on .
 
No mies eilen sano et soita polille mie että enkä soita ko ei tuu verta mistään ja pystyn elämään :D
 
Mulla ollu kans jos jonkinmoista pistelyä ja särkyä. Huomasin viikonloppuna et supistukset aiheuttaa myös heti kipua lonkkaan ja selkään. Sukkapuikko-tuikkimista ollut ja ah aina niin ihana iskias-oireilu! Kyllä on mukava töissä olla (istumatyö) kun istut vaik puol tuntia ja lähet liikkeelle niin täällä menee raihnaset mummotkin ohi kun pitää etanavauhtia mennä ettei sattuis ihan niin paljon joka askeleella. Kyllä se sit onneks helpottaa kun vähän aikaa kävelee ja sit oon taas entisessä vauhdissa. Välillä hirvittävää et istunkohan pyörätuolissa loppuajasta ku nyt jo kaikkia kipuja siihen malliin ja just on puoliväli ylitetty :D
 
Mulla taas maha venyy navan yläpuolelta, ihoa kiristää eikä voi mahalla nojata pöytään.
 
Hmm.. viime yönä tapahtui jtn outoa. Heräsin yöllä siihen kun alaselkää särki kauttaaltaan ja tuntu semmosta painemaista kipua pyllyn seudulla.. ihan säikähdin että mitäs tämä on.. hetken silittelin masua sit siinä ja rauhotuin ja vaavikin potkas pari kertaa sit ja kipu alko hellittää ja menikin pois ja nyt ei oo enää ollu.. oliko toi joku supistus vai oliko vauva huonossa asennossa vai mitä hittoo? En mä masussa mtn tuntenu eikä selkäkipu ollu siitä tavallista iskias särkyä tms. mitä on ollu..
 
Takaisin
Top