Raskausajan diabetes

Täällä tuli nestemäisille maitotuotteille (maito, piimä, maustettu ja maustamaton jogurtti). On taas todella kirjavaa nämä käytännöt!

Mulla samoja fiiliksiä kun edellisessä raskaudessa sain raid diagnoosin, kun MaiKhi sulla! Mutta älä ota liikaa stressiä ei tää niin vakava juttu ole jos vaan pysyy arvot hyvinä sillä ruokavaliohoidolla. Kokeilemalla selviää mikä nostaa sokereita ja mikä ei. Tsemppiä! Ja mulla nousee sokerit lähinnä siitä jos ruokailujen väli menee liian pitkäksi tai jos syön liian ison annoksen kerralla, ja syön kyllä ihan samoja ruokia kun ennen diagnoosiakin.

Mulla ei radi-diagnoosin jälkeen tullut mitään kiellettyjen listalle tai ei muutenkaan tarttenut muuttaa ruokavaliota yhtään mitenkään. Kotiseurannassa ja nyt kakkosrasituksessa kaikki arvot ollu koko ajan ok, joten turha kai sitä muuttaakaan. Itse oon huomannut, että mua väsyttää enemmän, jos ruokavaliossa on kamalasti sokeria, joten arkiruuasta sokerit on sitä kautta karsiutuneet vähän itsestään. Tosin kyllä mä sitten syön herkkujakin, vaikka suklaata, jos siltä tuntuu (ja siitähän oli se tutkimuskin, että on hyväksi ;)). Liikunta ja todella säännöllinen ruokarytmi (6 krt päivässä!) on mulle ne avaimet sekä sokerien hallintaan että muutenkin hyvään oloon. Tosin kipujen takia voin liikkua hyvinhyvinhyvin vähän, mutta se pienikin auttaa. :)

Mulla heitti rasituksessa paastoarvo (raja 5,3 mulla 5,4), kaikki muut arvot ok. Seurantaa ollu nyt jokunen päivä ja aina lukemat reilusti alle raja-arvojen.... Jokseenkin tuntuu turhalta nyt tää touhu.... Ei edes karkin syönti saanu arvoja yli.... Mitään ei suoralta kädeltä kielletty ja paastoarvoon ei juuri voi itse etes vaikuttaa...Saapa nähä mitä ens viikolla sanoo terkka seurannan tuloksista. Itse en ainakaan luule joutuvani mihinkään jatkuvaan seurantaan lääkityksestä puhumattakaan, mutta en oo asiantuntija.
Silloin ku terkka sano radi"tuomion" niin tuntui tosi paskalta....nyt mieliala noussu jo.

Tänään ollu jo parempi fiilis ja ekat arvot hyvät. Kauhee nälkä vaan koko aika, kun niukentaa syömisiä, mutta eiköhän tuo mahalaukku pian pienene.

kyllä muuten kannattaa mitata just tasan tunnin arvot! Yks ilta mittasin iltapalan jälkeen 50min päästä ja sain lukemaksi 7.9.. Mittasin KYMMENEN MINUUTIN päästä uudestaan, eli oikeaan aikaan, niin sain lukemaksi 7.1! o_O

Sama täällä ,monesti jos mittaa vähänkään ennen nii saattaa olla yli 7 mutta sitten tasan tunnin kohdalla on 6.2 yleensä.

Täällä myös tosi hyvät arvot. Kaks kertaa vaan noussut ruokailun jälkeen yli kuuden eikä kertaakaan yli viitearvon. Toivon kovasti, että maanantaina neuvolassa armahdettais harvempiin mittauksiin. Vai kauanko muilla on tähän kestänyt?

Mä mittasin ekaks 6päivää sillai et 4kertaa päivässä (paasto, 1h aamiaisen, lounaan ja päivällisen jälkeen) sit ku ekassa mittailussa oli ylityksiä ni nyt oon mitannu 2vko putkeen samat 4 kertaa päivässä. Nytkin tullu pari ylitystä, mutta vaan ns. erikoistilanteissa (toinen synttärijuhlilla, kakkua yms. ja toinen tuli kasvissosekeitosta jossa oli paljon lanttua ja lisäks söin leipää ) eli siis noikin ylitykset olis siis vältettävissä. En usko että saan ainakaan vielä insuliinia. Ma soita terkalle arvoista ja katotaan laittaako se mut äitipolille...

Mulla arvot pysyneet rajojen sisällä, alussa piti mittailla 5 kertaa viikossa 4 kertaa päivässä, nyt on vähntynyt 3 kertaan viikossa (joista kahtena pvänä tarvii ottaa se 4 kertaa, ja sit yhtenä päivänä pelkkä paasto).

Mullakin oli ensin tiiviimpi n.5 päivän seuranta, ei ylityksiä. Sitten terkka sano, että mittaile joka viikko 2-3 päivää raskauden loppuajan. Pyysi näyttämään keskussairaalassa seurantavihkonen...luulisin että kaikki ok ja vältyn lääkitykseltä, koska arvoissa ei ylityksiä....ei etes lähellä viitearvoja.

Täällä arvot olleet aina ok. Ruuan jälkeinen ollut max 5,7 ja paastot max 5,3.
Lisäksi ultrattiin ja katsottiin, että näinkö vauva on ns. Sokerivauva. Mahtavat uutiset, ettei ole mitään hätää sokerien suhteen. Tänään rv 27+1 ja edelleen se -2kg plussaukseen ja ekaan neuvolaan nähden.

Tuli kyllä hyvä mieli, sillä olen pelännyt, että vauva olisi valtava. Ruokavaliota en ole muuttanut ollenkaan (paitsi teetä en lipitä enää niin paljoa) ja herkkuja tulee syötyä vähintään kerran viikossa.

Liikuntaa piti lisätä, mutta en vain mitenkään jaksa. Siksi hoidan ne välttämättömimmät (lumityöt, tallihommat, yms).
Tänään mm aloin siivoamaan ensimmäistä kertaa viikkoon ja arvatkaa jaksoinko siivota loppuun, varsinkin kun esikoinen tokaisi, että eihän leluja voi laittaa laatikoihin, vaan ne ja kaikki kirjat pitää levittää pitkin lattioita :meh:
Ehkäpä jätän päikkärit tänään välistä ja keskityn sitten siivoamaan..

Onko kellään sokeriarvot heitelly jos on ollu flunssaa? Mulla on pari päivää ollu ihmeen korkeita sokeriarvoja ja myöskin vaivana kova flunssa. Kuumetta ei oo mut selkeesti kipeenä ja panadoliakin oon tarvinnu. Huomenna on neuvola ni siellä onneks voi kysyä et voisko noi korkeet sokerit johtua flunssasta...

Mulla flunssa nostaa vähäsen. Nyt ollu kipeenä aavistuksen korkeempi.

Tänään oli äippäpolille ihan miellyttävä soittoaika ja samalla sovittiin kokokontrolli viikolle 32. Jotain iloakin tästä: ylimääräinen ultra :)

Munkin tarvii kysyä että tuleeko mulle jotain ultraa kokoarviota varten. Mutta toivottavasti noi sokerin nousut johtus vaan flunssasta, eikä diabeteksen pahentumisesta. Insuliinia kun en haluis... :/

Mä just kysyin että saanko ultraa niin kuulemma ei kun arvot pysyneet niin hyvinä. Normi synnytys tapa arvio rv 36 jossa sit ultra mutta se kuuluu kaikille täällä joten mitään ylimääräistä ei tuu.

Halimami, mun isällä on insuliinihoitoinen diabetes ja kaikki pienetkin flunssat vaikuttaa sokeriarvoihin. Käyn täälläkin mielenkiinnosta lukemassa näitä juttuja, vaikka itse onneksi olen vielä säästynyt.

Jep, vaikuttaa tosiaan! Mullakin on heitellyt ihan hurjasti noi sokeriarvot kun oon ollut sairaana.

Lääkityksellä on saatu mun paastoarvot melko hyviksi jo. semmosta 4.9 - 5.7 ollut. Voishan ne vielä vähän laskea, mutta keskiviikkona taas lääkäriin niin katsotaan mitä sanovat. :rolleyes: Tosiaan, unohdin viime iltana pistää insuliinin (pistetään vain illalla parantamaan paastoja) ja paastoarvo oli aamulla huimat 7.0 :eek: No, kiva huomata että lääkitys tehoaa viimein. :grin Tänä iltana en unohda!

Takaisin