Raskausajan diabetes

Mulla on ollut lähes koko aikuisiän korkeat paastot. Eipä niihin oikein mikään muutos ole vaikuttanut koskaan. :smiley-angelic003 Nyt iltainsuliinin voimalla pysyneet aika hyvinä. Diabeteshoitaja soitti tänään ja nostettiin ihan vähän annostusta että olisivat varmasti kaikki alle sen 5.5. Katsotaan onnistuuko. Ainakin nyt on ollut aika hyviä arvoja. :) Tsemppiä muillekin, varmasti löytyy ne tavat pitää sokerit kurissa. Ne vaan tosiaan on kaikille omanlaiset. :rolleyes:

Niinhän tässä kävi että narahdin.. maanantain sokerirasituksessa paasto 5,1 , 1h arvo 8,8 ja 2h arvo 9,7. Elikkäs 2h arvo selkeesti yli rajan. Perjantaina neuvolaan, haen verensokerimittarin ja saan ohjeistusta miten tästä eteenpäin..
Tuli kauhee harmitus vaikka hieman epäilin että nyt radi tulee. Painoo on meinaan nyt jo tullu yli 10kg (rv 27 menossa) ja riskiä mulla lisää sukurasitteet, lievä pco, ylipaino ja huono liikkuminen..
Nyt ei auta ku ottaa itteensä niskasta kiinni ja ettiä liikuntalaji jota voi kipujen kans harrastaa, laitetaan ruokavalio kuntoon ja herkut minimiin!! :/ eiköhän se tästä..

Mulla tuli radi jo alkuraskaudessa, mut ei sit tarvinnu mittailla ku viikko. 2 vkn päästä uus rasitus ja tiiän jo nyt, miten siinä käy, etenkin kun nyt on tullut ruokahimoja, joita en vaan pysty pitää kurissa (t. avattu karkkipussi vieressä)... :(

Munkin pitäs keksiä joku liikunta, vähän kaikki aiheuttaa harkkasuppareita ja/tai liitoskipuja, niin oon huomannut ihan selkeän kunnon ja jaksamisen romahduksen. Esimerkiksi tänään 20 min raskausjumppa teki todella pahaa, en meinannu millään jaksaa. Eikä tosiaan viitti esim. miehen kanssa kävellä, kun mulla on semmoista hidasta taaperrusta, jota säestää voivottelu. Mies on kyllä kärsivällinen, mutta itteä ärsyttää. :/

Radi rapsahti myös tänne! :/ paastoarvo meni yli, muut oli hyvät (en muista nyt lukemia kun neuvolasta soittivat tulokset, muistan vain nuo sanat :D )
Liikkumiset on kyllä niin loppunu mulla myös liitoskipujen vuoksi, ihan hirvittää :(
Sugarplum Sprite sun kommentti liittyen kävelyyn miehen kanssa ois voinu olla mun suusta :P
On kyllä tosiaan kunto romahtanu ihan totaalisesti, puoli kilsaa vaappumista ja teen kuolemaa. Iskee heikotus ja kamalat kivut! Hengästyn ihan superhelposti...
Mikähän liikuntamuoto se sitten vois olla missä ei tarvi liikkua?! :laughing021

Meillä mies ei halua käydä kävelemässä, niin käydään aina esikoisen kanssa kävelemässä :D Ei me kyllä kävellä kuin max 2km kun vaunujen työntäminen sattuu, niin kävellään sen verran kuin mitä poika jaksaa kerralla mennä.

Kävelen kyllä töissä (2-3krt/vko) sen 5-10km, mutta voi kun lenkkeilykin onnistuisi, niin tulisi liikuttua enemmän..

Olen käynyt mielenkiinnosta lukemassa tätä ketjua. Varasin siis juuri tänään itse ensimmäiseen sokerirasitukseen ajan. Ederllisessäkin raskaudessa kävin 26+ viikolla ja niin nytkin. Viimeksi ei ollut mitään sanomista arvoissa, mutta silti tuli "sokerivauva" eli yli 4,5kg. Onko teillä ollut mitään oireita, joista olisitte voineet aavistaa, että on tulossa radi? Mietin vaan, että kun minulle nuo makeat maistuu ihan kiitettävästi (varsinkin suklaa...) niin voi olla, että kuulun ylipainoni, ison esikoisen ja osaltaan sukurasitteen vuoksi aika vahvasti riskiryhmään...

Kertokaa mulle miten se radi otetaan? Tai siis ollaanko siellä labrassa sen koko 2 tuntia, vai miten se homma menee? T.ensikertalainen kohta aikaa varaamassa

Edellisillasta paasto n. 12 tuntia pitää olla syömättä ja juomatta. Aamulla labraan missä otetaan paasto-verikoe. Sen jälkeen juodaan sokerijuomaa (sis. 75g sokeria) sitten otetaan verikokeet 1 ja 2 tunnin päästä. Mulle oli ohjeena täällä tampereella ettei kokeen aikana saa liikkua paljoa, eikä saa juoda vettä, eikä tietty syödä mitään. On kai useampia erilaisia ohjeita, toisissa paikoissa saa liikkua ja juoda vettä, toisissa ei.
Pääsääntösesti pitää olla rauhakseltaan se 2tuntia ja mä ainakin istuskelin labrassa ja luin blogeja ja tein opinnäytetyötä :) siellä olis saanu myös makuupaikan jos tulee huonoo oloo..

Paastoon on vähän erilaisia ohjeita; sain ekalla kerralla ohjeet, että 22 jälkeen ei saa syödä eikä juoda (vettä sai), mutta nyt tuli ohje, että raja-aika onkin klo 21. Ja tässä lapussa luki, että aamulla saa juoda korkeintaan lasin vettä. :D

Mutta tosiaan, paikallaan istuttiin meillä ja hoitaja kutsui aina oikeaan aikaan sisälle, kun otettiin verinäyte. Itse varasin tuohon aikaa 2,5h, koska ei voi tietää tuleeko huono olo ja pitääkö jäädä lepäilemään. Evästä otin mukaan, että heti kun koe oli ohi, sain juotua vähän smoothieta ja syötyä leipää. Mä tein töitä kans koko ajan, että ei mennyt aika hukkan. :)

Täällä just sokerilitku juotuna, ja voin sanoa että meinas tulla yhtä nopeaa ylös ku mitä sain alaski sen! :D näytteen ottaja mies siinä ihmetteli ettei ole nähnyt että kukaan vetäis noin nopeesti litkua alas. Mulla kans houkuttelee jo laukussa mukana oleva ruisleipä.. noh, 2h päästä sitten..

Tsemppiä viiviva!! Aika kyllä kuluu, lueskele vaikka blogeja!

Mä oon just lähdössä neuvolaan, saan ohjeet kotimittaukseen ja tietty sen mittarin..

Tsemppiä sinne viiviva! Toivottavasti helpottaa!

Löytyi tuo mittarikin kotoa. Kissa oli kynnenjälkien perusteella sillä leikkinyt ja se oli jotenkin päätynyt sohvan sisään?!?

Noh, tosiaan olen nyt kolmena aamuna mitannut paastot ja aina 5,4 (mittarissa oli +0,2 heitto, eli joka aamu paastot oli oikeasti 5,2).
Tänään mittasin klo 9.20 ja 9.40. Ensin siis näytti 5,4 ja 20min myöhemmin kun laitoin hevoset ulos (kävelin ehkä yhteensä 500m?) näytti mittari 5,0.
Normaalia tuollaiset heitot ja johtuuko juuri siitä, että kävelin talliin ja talutin hevoset ulos, jonka jälkeen takaisin sisälle?

Narahdus kävi täälläkin! :(
Yksi arvo oli poikkeava, puhelimessa ei kertonut (enkä tajunnut kysyä) mikä ja kuinka paljon. Torstaina neuvolaan hakemaan mittari ja ohjeet mittauksiin ja ruokavalioon.
Aika pettynyt olo. :( Olen toki herkutellut ja nyt viimeaikoina on tuntunut olevan taas pohjaton nälkä, eli paino on noussut kuukauden sisään ehkä 4kg. Kevennysprojekti oli siis joka tapauksessa edessä, nyt kai vieläkin tiukempana. Harmittaa tämä repsahdus... :( Vuosi sitten onnistuin pudottamaan painoa lähes 15kg melkein itsestään, ja nyt alkaa olla jo lähtöpainoon +9kg. :(
Lähtötilanne raskauden alussa: ikä 31v., bmi 27, ei sukurasitetta tms.

Täällä myös todettiin radi. Yhden tunnin arvo sokerirasituksessa oli hieman koholla. Suvussa ollut tapauksia ja epäili geneettistä perimää.
Ylipainoa ei ole, mutta nyt raskausaikana en ole saanut enää useampaan viikkoon treenata normaalisti kipeiden supistusten vuoksi. Paino on raskauden aikana noussut yhteensä noin 2kiloa, paino on pääosin tullut viimeisen kuukauden aikana. Ruokavaliostani olen jättänyt pois ylimääräiset mehut ja limut, muutoin en oikeastaan edes tykkää herkuista, kuitujen/hiilihydraattien määrää joudun terveydenhoitajan mukaan jopa lisäämään ruokavaliooni. Tänään sain mittausvälineet kotiin ja toivon, että saan pidettyä kaikki arvot hyvissä lukemissa.

Ymmärsinkö oikein, kun katoin kanta.fi :stä nää arvot... :D paasto 5.3
1h 5.6
2h 5.2 että mulla ei olis mitään hätää näiden kaa ? :D

Paaston raja on 5.3 tossa rasituksessa ja joissain paikkakunnissa tuo sun paasto arvo tarkoittaa raskausdiabetesta ja koti seurantaa, joissain ei.

Meillä neuvolassa ilmoittivat ainakin suoraan, että myös rajalla olevat katsotaan ylityksiksi. Mutta voihan siitä olla eri kantoja tosiaan eri paikkakunnilla.

Meidän kunnassa ja naapurikunnassa myös raja-arvo lasketaan ylitykseksi ja sen mukaan sinulla olisi radi.

viiviva, helpoin ja paras vaihtoehto soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä sieltä! Mun mielestä sun arvot on niin hyvät että saattaa olla ettei radi diagnoosia sulle anneta, mutta kuten muut todennu riippuu neuvolasta ja käytännöstä!!

Takaisin