Raskausajan diabetes

Eilen oli neuvola ja olin ihan paniikissa kun nyt viikon ajan paastot olleet normaalia korkeammat, mutta silti alle sen rajan joka on 5.5 . Aattelin et nyt heti sitten diabeteshoitajalle ja varmaan insuliinit. No, neuvolan täti ei ollut moksiskaan , sano että ei näissä mitään hätää oo, et jos alkaa meneen jatkuvasti yli 5.5 niin sitten katotaan uusiksi. No, puhuin sitten siitä että oon lukenut että jotkut syö yöpalaa, ja sillä paasto pysyy alhaisena. Kokeilin sitten viime yönä juoda 1 dl piimää samalla kun heräsin vessaan. Aamulla 11 h paastolla(iltapalasta laskettuna) oli paasto 4.8... Eli ilmeisesti tää mulla ainaki toimii näin :)

Tänään poksahti 27 viikkoa täyteen, hui kun aika menee nopeaa :)

Mulla pysyny arvot hyvinä, 2 ylitystä lukuunottamatta :/
Huomenna neuvola. Katotaan mitä neuvolantäti sanoo...
Mä oon jättänyt vaan karkit ja herkut pois... muuten syöny samanlailla ku ennenkin. Ehkä pienentänyt annoskokoja.. nälkä ei oo ollu onneks!! :)

Kävin tänään hakemassa neuvolasta verensokerimittarin ja ohjeita.
Poikkeavana arvona oli siis paastoarvo 5.3, kun sen pitäisi olla ALLE 5.3. Kaksi muuta oikein hyvät. Nyt kuitenkin mittaillaan muutamana päivänä viikossa. Täällä Turussa seurantaa jatkettaisi raskauden loppuun asti, ja rv 37 olisi kokoarvioultra. Muutto Espooseen on kuitenkin muutaman viikon kuluttua, en tiedä kuinka siellä toimitaan. Onko jollain kokemusta Espoon neuvolan suhtautumisesta radiin?

Mulla tänään ylitys ku oli veljen poikien synttärit ja otin täytekakkua :( no onneks neuvolan täti sano et näitä poikkeuksia tulee ja syöty herkku huomioidaan kyllä.. eli siis tavallaan "luvallinen" ylitys..

No voi p*ska.. Aamun paastoarvo 4.8 mutta aamupalan jälkeen 8.1! Söin fitnessmuroja vai mitä ne ny on.. En saattanu muuta syödä. Höh!

Kuinka tarkasti otatte aikaa aterian jälkeen?
Kotona saan kyllä laitettua ajastimen, mutta asiakaspalvelutyössä ei niin kellontarkasti pääse mittaamaan.

Mulla oliki arvot ok tällä kertaa. Ilmeisesti alkuraskauden pahoinvoinnin takia ollut ruokavalio (mansikat, mandariini ja vaalea leipä) sekoitti kehon systeemit. Outo olo, mutta iloinen uutinen tietty. :)

Kuinka tarkasti otatte aikaa aterian jälkeen?
Kotona saan kyllä laitettua ajastimen, mutta asiakaspalvelutyössä ei niin kellontarkasti pääse mittaamaan.

Pyrin olemaan täsmällinen mittausajoissa mutta 5 minuuttia saattaa heittää suuntaan tai toiseen. Joskus jos on 10-15 min. liian aikasin tai myöhään mitannu niin oon laittanu vihkoon tästä merkinnän.

Kaks arvoa ylittyi, vain paasto oli normaali. Seuranta alkaa huomenna ja LKS-reissu edessä... Mieli maassa. Viikonlopuksi varattuna ja maksettuna leffat, ravintolat ja hotellit, oli tarkoitus vielä nauttii kahdestaan ennen vauvan tuloa. Nyt en sitten saa ees syödä...

MaiKhi, tsemppiä!! Muista että kyllä syödä saa!! Mäkin söin tänään makaroonia ja kanakermakastiketta ja sokeri pysy hyvänä! Muistaa vaan järkevät annoskoot ja säännöllisen ateriarytmin! Nauti ihmeessä viikonlopusta! :)
Mä kyllä tiedän ton tunteen ku pettyy ja harmittaa, mulle tuli ihan samat fiilikset sillon pari viikkoo sit..
Mulla nyt on takana toinen 6pv kotimittausjakso ja sielläkin 2 ylitystä! Huomenna soitan neuvolaan ja kysyn jatkosta!

Juu kyllä herkuttelukin on sallittua, kun tähtää oikeaan hetkeen eikä vedä övereitä. Yks ilta huitastiin iltapalan jälkeen miehen kans suklaalevy puoleksi, niin silti tunnin päästä arvot oli ok :)

Tänään on ollu jotenkin shokki päällä. Mies tuli kotiin ja kysyi oonko koska syöny kun kylmissäni tärisin sohvalla... 10.30 meni lounas ja sen jälkeen söin vasta kuuden jälkeen, kun mies pakkosyötti kanasalaattia. Päässä vaan humisee... Rakastan kokkaamista, leipomista ja toki myös tuloksista nauttimista, joten jotenkin tuntuu iso osa itseä jäävän nyt sivuun, kun en näitä asioita voi loppuraskauden aikana tehdä tai en ainakaan itse tuotoksista nauttia.

Lisäks vollotin tunnin, että nyt tän takia vauvaa synnärillä pistetään ja seurataan hänen sokereita. Mun sisintä repii hajalle aatella sen pienen huutoa, joka on mun huonon itsekurin syytä...

Ihan hyvin voi syödä herkkuja , ajoittaa vaikka niin että syö ensin kunnon ruuan ja sitten siihen päälle herkkua. Ei nosta ainakaan mulla arvoja. Ihan nyt rauhassa vaan, radissa tärkeintä on se että syö säännöllisesti, pahinta on se jos syö vaan vähän , varmasti alkaa arvot pomppimaan. Tsemppiä, tää ei oo maailmanloppu !

Onko muilta muuten kokonaan maito kielletty? Ettei ees tilkkaa aamuteehen. Ilman maitoo närästää niin, ettei voi kyllä juoda...

Ei maitoo oo multa ainakaan kielletty.. ei multa oo kielletty mitään ruoka-ainetta. Ite oon vaan jättäny sokeriset tuotteet ja karkit yms herkut pois. Ja sit vähentäny hiilihydraatin(peruna, pasta jne) määrää aterioilla. Syön edelleen ruisleipää iltapalaks, puuroa aamulla ja muutenkin ihan normi ruokaa. Maitoo en oo juonu lapsuuden jälkeen!
Raskausdiabetes ruokavalio on käytännössä ihan normaali terveellinen ruokavalio, lautasmallin mukaan ja pienet ateriat usein. Säännöllisyys tärkeää! Niinkun täällä jo on todettu!

Ei oo täälläkään maitoo tai maito tuotteita kiellettyä. Jogurttia ja piimää syön päivittäin.

Joku kyseli Espoon meiningistä ton radin suhteen. Ovat täällä tarkempia tuon asian suhteen kuin monessa muussa kaupungissa. Mulla oli 1h arvo ollut rajoilla tai hieman yli rasituskokeessaja raskauden loppuun on seuranta. Kotona olen nyt seurannut, mulla on aina ollut pääosin terveellinen ruokavalio tosin hölmönä pidin kunnon mättöherkkupäivän ennen sokerirasitusta :D kotona seuratessani mun sokeriarvot on joka kerta ollu kaukana raja-arvoista eikä mitään huolta niiden kanssa (testasin vielä pitämällä herkkupäivän niin ei vaikuttanut mitenkään sokereihin). Silti haluavat, että mittailen raskauden loppuun asti ja olen radi-listalla. Jotenkin mua harmittaa, että oon Radi-listalla, kun epäilen, että rasituskokeessa kävi jokin häikkä, sen verran hyvät arvot ollut itse seuratessa eikä mun ruokavalio oo muuttunu mitenkään (on siis pääsääntöisesti ollut ravintoasiat kunnossa) lisäksi en oo ylipainoinen eikä mun paino oo noussu koko aikana kuin (päivästä riippuen paino vaihtelee kilon säteellä) 1,5-2,5kg ja nyt mennään 27+5. Ymmärrän, että hyväähän tuolla seurannalla vain tarkoitetaan, mutta äh vaikee päästä sen yli et joudun tekee ns. turhia mittauksia, kun arvot koko ajan hyvät. Onkohan sitä automaattisesti seurannassa jos tulen joskus uudelleen raskaaksi?

Takaisin