Raskausajan diabetes

Voi pyllyjen pylly. Eilinen hamppariateria herkuttelu kostautui ja aterian jälkeen 8.6:O nytpä sit saa mitata kolmena päivä peräkkäin. Oivoi. Tais olla tän raskauden viimeinen tuollainen hömppäateria. :D
Muuten arvot olleet kaikki matalia ja hyviä.

Ainakin tiedät mistä se johtuu, niin ei ole niin "paha" asia. :) Eiköhän kaikilla herkuttelun jälkeen pompi verensokerit missä sattuu. Kuhan ei vaan ota tavaksi niin tuskin se haittaa. Välillä kuuluukin vähän herkutella. :wink

Mulla oli kerran yli 8 arvo kun meni vähän turhan paljon riisiä. :smiley-ashamed005 Ei voi laittaa ees herkkupäivän piikkiin.

Minä söin perjantaina hamppariaterian, plussana. 1h syömisestä mittasin ja oli 6,2 eli täällä ei kai vaikuttanut paljoakaan? Vai olisiko pitänyt mitata aiemmin?

Minäkään en syö kuin sen n.3krt/vrk... En vain pysty syömään enempää.
Syön itseni kylläiseksi, paitsi aamuisin. Aamupala on pieni ja melko mitätön, mutta kun en pysty syömään ennen klo 10-11. Heräämme siis klo 8.30-9.30 yleensä ja siinä menee se 1,5-2h ennen kuin pystyn syömään aamupalaa.
Lounaaksi ruokaa niin että olen kylläinen ja lopulta iltapala.. Pitäisi syödä useammin kyllä ja olen kokeillutkin, mutta minulla on sitten niin tukala olo, vaikka pienentäisinkin annoksia. Ei oikein kykene mihinkään, kun mahaa turvottaa ja on raskas olo.
Olen sitten kuitenkin juonut ruuan edestä ja neuvolasta kehottivatkin laittamaan mehutiivistettä veden sekaan, että saisin sitä alas.
Nyt syön lähestulkoon samankokoisia annoksia kuin meidän esikoinen (paitsi tietty ne hamppariateriat tms)

Tähän mennessä olen nyt syönyt aamupalan ja juuri 30min sitten päivällisen. Olin töissä klo 7-12.30 ja en saanut muuta alas kuin mehua klo 7 ja 13.
En kaipaa saarnaa, mutta kun haluaisin tehdä muutakin kuin maata sohvalla maha pystyssä :sad001

Neuvolan th olikin jo heti aamutuimaan laittanut tulokset perjantain mittauksesta:
paasto 4.7
1h 4.1
2h 4.0

eli tuli saatteella, että "aivan loistavat arvot". Huh. Miehellä D1 eli mietin, että jos itsellä radi, niin hyvän alun saa vauva...

En päässyt pahoinvoinnin takia alkuraskauden sokerirasitukseen vaikka on sukurasitusta. Toivottavasti ei ole radia :/

Mulla ei tartte mittailla enää, sit taas n. rv 26 tai jotain pitää käydä rasituksessa tai seurailla kotona. Yhtään ylitystä ei siis tullu viikon aikana. Mut laitteet jää mulle, niin voisin kyllä sit mittailla välillä, niin osaan neuvolassa vähän sanoa sitten, mitä ne arvot noin suunnilleen on. Mieluummin mittailisin kotona ku menisin rasitukseen uudestaan.

Mulla kans todettu radi ku paasto meni yli rajan ja tunnin arvo oli rajalla. Kotona mitattu nyt jokunen viikko ja kaikki pysynyt kurissa. Mulla ei mikään ruoka eikö herkku oo vienyt arvoja yli (kun alussa kokeilin) mutta arvot nousee korkeammaksi jos on liian pitkä väli syömisten välissä. Ei tällöinkään siis yli mutta nousee kuitenki. Oon yrittänyt syödä perus kotiruokaa, kerran kahteen viikkoon herkkupäivä. Liikun koirien kanssa ja sit 3 kertaa viikossa kunnon lenkki. Painoa tullut tähän mennessä 2.7 kg. Bmi mulla 35. Nyt siis rv 19+5.

Todettiin radi raja arvoissa. Tiesin et tulee olee ku viimeksikin.
Päiväarvot ok kun syön muutenkin normisti eikä ole oikein tarttenu pihdata mistään.
Kun ei omista autoa niin uinnin lisäksi en muuta liikuntaa ole nyt harrastanut, joudun kävelee kaikki matkat.
Aamu arvot hillu yli, ei pahasti, mut silti.
Selvis et liian pitkä väli iltapalan ja aamiaisen välis eli syön yöpalan luvan kanssa :-)
Yksilöllistä tämäkin.
Paino on laskenut mikä on hyvä kun ylipainoa on liikaa.

Mitenkäs täällä on porukalla sujunut kotiseurannan kanssa ? Itsellä ihan hyvin, nyt tarvii mittailla 3-4 kertaa viikossa, ja siitäkin kahtena päivänä vaan ne 4 kertaa(paasto,aamupalan jälk,lounaan jälk ja päivälllisen jälk) ja muuten pelkkä paastoarvo riittää. Yhtään ylitystä ei oo tullu koko aikana ! :) Korkeimmillaan paasto ollut just siinä rajalla 5.5, ja sekin vaan kerran kun edellisenä päivänä en syönyt juuri mitään. Mulla siis niin, että jos liian pitkä väli syömisessä nousee arvot herkästi korkeammaksi ku muuten. Ei niinkään oo ollut väliä mitä syö. Herkkupäivän pidän kerran viikossa mut muuten perus kotiruokaa. Onko teillä muilla mitään " paheita" ruuan/juoman suhteen. Mulla on kokis. Light versiota kylläkin , mut sitä vois juoda vaikka kuinka. Nyt oon kyl vähentänyt huimasti, siinäki kuitenkin on kofeiinia, et nyt menee ehkä se 0,5 l/päivä.. Sekin varmaan liikaa, mut se on mun ainut pahe tällä hetkellä, ehkä sallin sen ? Nyt siis rv 25+3 <3

Kotiseurantaa teen 2-3 päivänä viikossa ja aina se 4 arvoa päivässä. Yks raja-arvo oli aamupaastossa joskus marraskuussa mut sen jälkeen ollu paastot keskimäärin jotain 4,6-4,7 luokkaa. Ruuanjälkeisissä arvoissa ei ollenkaan ylityksiä ja alle 7 on pysyny kaikki arvot, suurin osa alle 6. Eli hyvillä mielin voi olla ja jatkaa samalla linjalla syömisten kanssa :) ruokavalio on pysyny koko ajan ihan samana (söin jo ennen raskautta perusterveellisesti) ja herkkujakin oon välillä sallinu itselleni. Vähän pelotti miten sokereille käy joulun aikaan ja toisaalta nyt kun en oo flunssan ja kovien pakkastan takia päässy kolmeen viikkoon liikkuumaan mutta ei näköjään oo ollu vaikutusta. Onko se muuten niin että jollain tietyillä viikoilla insuliinin eritys heikkenee luonnostaan? Joskus rv 25-30 ehkä, ootteko kuulleet tällasesta?

Mulla on toka rasitus helmikuun alussa, tod.näk. menee taas joku arvo yli ja kotiseurailuun päädytään. Nyt ei oo tarttenu mittailla, niin en tiedä oikein arvoja.

Mun suurimmat paheet on appelsiinimehu ja suklaakaurajuoma, välillä oon jompaa kumpaa ostanut aamupalan/iltapalan kanssa. Ei oo kyllä arvoihin vaikuttanu, niin en oo nähnyt syytä jättää pois, kun normaali ruokavalio on ihan hyvä enkä haluaisi "täyskieltäytyä" makeasta, jos ei ole pakko - muuten tulee kamalat himot!

Mäki oon jotain kuullut et se insuliinin eritys muuttuisi myöhemmillä viikoilla, en tarkemmin tiedä. Hienoa että sielläkin arvot pysyneet sellaisina ku pitää. Mulla paastot yleensä 4.6-4.8 ja ruokailun jälkeiset aina alle 7, yleensä 5-6 välissä.

Mä otan paastoarvon joka päivä ja aterian jälkeiset joka toinen päivä ainakin nyt kun koitetaan säätää tota lääkitystä sopivaksi. Mulla on nyt käytössä tablettilääke aamulla yksi, illalla kaksi ja sitten illalla vielä lisäksi aloitettiin insuliini, kun paastoarvot ei vaan halua pysyä matalina. Mutta nyt vaikuttaa jo hyvältä, seurataan vielä hetki miten tota annostusta pitää säätää. :)

Mulla ei ole erityisesti paheita, paitsi se, että tykkään syödä illalla. :grin No, kun on toi vuoden ikäinen niin ei ehdi päivän aikana syödä hyvin. Ja sitten tietysti mielellään tekee jotain tosi nopeaa ruokaa, eli useimmiten ei niin terveellistä. :rolleyes:
Ja mies on kova ostamaan herkkuja kotiin niin niitä alkaa tehdä mieli heti kun niitä on kotona... :shifty: Oon kyllä maininnut että jättäisi ostamatta tai söisi salaa, mutta kun tulee kuulemma niin törkeä olo jos ei anna mulle. No... onhan sekin tavallaan ihan kiva piirre kumppanissa... :grin

Mulla paastot koko ajan olleet hyvät ja normi ruokailujen jälkeisetkin arvot normaalit tai jopa matalahkot.
Nyt kuitenkin huomaan herkkujen vaikuttavan sokereihin eri tavalla kuin aiemmilla vkoilla eli muutamia aterian jälkeisiä ylityksiä on tullut mut ne liittyy selvästi herkutteluun. Mulla paha tapa napsia karkkia tai muuta ruokien yhteydessä :P joulun aikaan ei sokereissa näkynyt vaikka herkutteli mut nyt pitänyt vähentää kun selkeesti niistä helposti pomppaa lukemat.

Minua kummastuttaa että mihin minun sokerimittari on oikein kadonnut! Viime neuvolan jälkeen en ole nähnyt vilaustakaan koko vempeleestä ja tänäänpä tottakai neuvola puoliltapäivin.. Argh...

Huutoja otetaan siis vastaan neuvolan puolelta...

Mä voisin liittyä tähän keskusteluun mukaan kanssa, vaikka tuonne heinäkuisiin kuulunkin. RADI todettiin alkuraskauden sokerirasituksessa, Paastoarvo ylittyi silloin 0.1:llä. 1h ja 2h arvo alle rajojen. Kotona mittaillut nyt viikon itse, ja paastoarvot eivät pysy rajoissa millään tempuilla. Ja äsken tuli sitten käsky jatkaa toinen viikko vielä mittauksia entistä tiukemmalla ruokavaliolla.. Mulla on silleen haastava tää tilanne, että mulla ei pahoinvointi ole hellittänyt vieläkään niin tästä jos yritän tiukentaa vielä ruokavaliota niin en tiedä mitä saan enää syödä.

Aamupaastoarvot jää kotimittauksissa sentään alle kuuden, mutta ei todellakaan alle 5.5:n ole menneet. Neuvolan ohjeistuskin, kun oli tosiaan vain, että tiukenna ruokavaliota entisestään niin vähän nihkeää on. Ei tunnu olevan enää mistä tiukentaa :/

Koalatiara, eikö muuta neuvoa annettu neuvolassa, vau. Mulla oli seurannassa kaikki arvot oikein hyvät, mutta th kertoi jo etukäteen perusjutut (vähennä sokerin ja rasvan käyttöä, suosi kasviksia jne.) ja sanoi, että paastoarvoon on vaikeampi vaikuttaa, mutta antoi siihenkin varuiksi vinkkejä. Ei tosin itselläni tarvinnut säätää, niin en vaikutusta tiedä. Niin ja muistaakseni täällä ryhmässä joku oli aamuarvot onnistunu laskemaan, isaa varmaan antaa vinkkejä. Ruokailun jälkeen sulla arvot ok? Mutta jospa mä kerron ne vinkit, mitä satun muistamaan, joku muu voi täydentää sitten. :)

- syö mahdollisimman tasaisesti (säännöllisesti, usein, pienehköt annokset)
- lisää liikuntaa, tää ehkä suurin yksittäinen vaikuttaja (ei tietty toimi, jos valmiiksi liikut paljon)
- syö illalla kuitua/hitaita hiilihydraatteja ja proteiinia (mun iltapalana talkmurut, rasvaton jugurtti ja marjajauhe)
- syö iltapala myöhään/syö yöpala, liian pitkä paasto saattaa saada arvot hyppäämään (tästä pitänee neuvotella th:n kanssa?)

Tsemppiä kaikille meille radilaisille!

Joo ruokailun jälkeiset arvot ovat olleet hyviä, eli nimenomaan aamupaastoarvot ovat ongelmana. Mä en voi liikuntaa hirveästi lisäillä, kun oksennan poikkeuksetta jos oon käynyt salilla tai liikkunut yhtään reippaammin.. :/ ihana kamala pahoinvointi, joka ei tahdo loppua tässä raskaudessa millään. Kun pääsiskin liikkumaan.

Jos tuo pahoinvointi jossain vaiheessa helpottaa, niin saattaa muuten nuo paastoarvot ruveta siitäkin tasaantumaan. Mulla liikuntaa rajoittaa sekä liitoskivut että harkkasupistukset (ei kivaa tämäkään :/), mutta oon sentään pystynyt prenatal yogaa ja 3rd trimester workoutteja YouTube-videoiden avustuksella tekemään. Taas sitten viimeisen kolmanneksen alussa saattaa radi tulla niillekin, joille ei aiemmin tullut, kun se insuliinintuotanto muuttuu. Mulla väsymys on vaikuttanut siihen, kuinka hyvin oon jaksanut ruokavaliota noudattaa, en siis odota innolla ensi viikkoista sokerirasitusta...

Mulla paastot nousee heti jos edellisenä päivänä oon syöny liian vähä. 4 kertaa pitäis ainaki syödä päivässä et aamulla paastot alle viiden. Iltaisin syön yleensä ruisleipää ja jogurttia /piimää myslin kanssa. Mulla ei siis kertaakaan oo menny yli sen 5.5 ja toivotaan että jatkuu näin.

Takaisin