Raskausajan diabetes

Korkeet sokerit kai on niitten rajojen mukaan. Mulla rajat on 5,5 paaston raja ja 1h syömisestä 7,8. Eli jos noiden yli menee ni sit on korkeet sokerit....

En usko että sokeria kannattaa mitata heti karkkien syömisen jälkeen. Mä mittaisin normaalisti sen 1h päästä. Mä kun en karkkia tai muita herkkuja enää voi syödä ni ei oo sitä ongelmaa.
Mulla alotetaan aamuun insuliini, koska aamusin sokeri nousee (ollut 7.8-9.0 välillä) mutta mullekin diabetes-kätilö sano polilla että jos insuliinilla saadaan arvo vaikka 7.7 ni se kelpaa, alemmaks ei tarvi tähdätä. Katotaan nyt loppuviikosta mihin ne tolla pienimmällä ateriainsuliinimäärällä tasottuu.
Paastot mulla aina alle 5 ja lounaan ja päivällisen jälkeen pääsääntöisesti 6.0-6.5 luokkaa..

Onko kukaan kotimittauksia tekevä kokeillut mitata "samalta istumalta" useamman kerran, eli esimerkiksi kaksi mittausta samasta pistoksesta tai että on saman tien pistänyt vaikka viereistä sormea? Jos on niin onko tuloksissa ollut eroa?
Sain neuvolasta sokerimittarin kun pissassa oli sokeria vaikka sokerirasitus oli rajojen sisällä. Toissapäivänä oli lounaan jälkeinen arvo 8,0 jota ihmettelin niin paljon että mittasin toisenkin kerran ja itse asiassa neljäkin kertaa. Arvot olivat siis 8,0 7,8 6,9 ja 7,1. Oliko kyseessä jonkunlainen mittavirhe vai voiko sokeri vaihdella noin paljon esim kahden käden välillä?

Kyllähän se vaihtelee jonkin verran sormesta riippuen. Johtusko siitä et kiertävä veri on "erivahvusta"
Ei kuitenkaan oo tarkotus et pistää monta kertaa ja niistä valitsee sit alhasimman arvon. Kyllä mä luotan siihen ekaan arvoon. Kerran kai mittasin uudelleen samasta pistoreijästä ja siinäkin oli heittoo jonkin verran.
Ja tärkeintähän on käsipesu ennen mittausta ettei sormessa oo ns. sokeria iholla ja että ekan pisaran pyyhkäsee pois.. kun mittaa joka kerta samanlailla ni sillon arvot on ihan luotettavia ekalla pistokerralla!

Juu ensimmäisiin arvoihin minäkin olen luottanut, mielenkiinnosta vain kokeilin ja tuntuu niin kummalliselta että voi arvo hypätä ylitetystä reilusti sallituksi ihan vain tuurilla mistä sormesta ottaa näytteen.

Meillä oli miehen kanssa eilen herkuttelua. Karkkia ja limpparia, ajattelin että kerranhan se vain kirpaisee -.-

No nyt jäi loput karkit ja limpparit juomatta, sillä ensimmäistä kertaa sokerit oli 5,8! Siis paastoarvo.

No eipä oikeastaan haittaa yhtään. Hyvähän se on tästä aloittaa se herkuton elämä edes parin kuukauden ajaksi. Lisäksi katson kaikki ruuat sopivaksi itselle. Josko se siitä sitten.

Tänään sain vähän infoa synnärillä olostakin. Itse kun en tiennyt nuista mitään.

Eli siis kotiutuminen kesä tällä kertaa pidempään, sillä vauvan sokereita seurataan aktiivisesti parin päivän ajan.

Lisäksi minulle annettiin henkilökohtaiset ohjeet, että rv 35 aloitan maidon pumppaamisen. Pakastimeen ne ja kun tulee aika lähteä synnärille, niin maidot mukaan.
Paljon rinnalla ja iholla oloa muutenkin sairaalassa.

Jos pärjään ilman lääkitystä, niin kokoarvio rv 38, jos taas syystä tai toisesta insuliinia tarvitsisin, niin rv 35-36.

Tänään sain vähän infoa synnärillä olostakin. Itse kun en tiennyt nuista mitään.

Eli siis kotiutuminen kesä tällä kertaa pidempään, sillä vauvan sokereita seurataan aktiivisesti parin päivän ajan.

Lisäksi minulle annettiin henkilökohtaiset ohjeet, että rv 35 aloitan maidon pumppaamisen. Pakastimeen ne ja kun tulee aika lähteä synnärille, niin maidot mukaan.
Paljon rinnalla ja iholla oloa muutenkin sairaalassa.

Jos pärjään ilman lääkitystä, niin kokoarvio rv 38, jos taas syystä tai toisesta insuliinia tarvitsisin, niin rv 35-36.

Saanko kysyä et minkä takia sun pitää alkaa pumpata maitoa raskausaikana?
En oo ikinä kuullukkaan tommosesta..

Saanko kysyä et minkä takia sun pitää alkaa pumpata maitoa raskausaikana?
En oo ikinä kuullukkaan tommosesta..

Tuo tuli minullekin suurena yllättyksenä. Hän otti puheeksi esikoisen imetyksen ja kun satuin mainitsemaan että esikoinen ei suostunut rintaa kunnolla imemään ja olen nyt hankkinut pumpun, että jos imetys ei suju, niin pumppaan edes omaa maitoani hänelle.

Sattui sitten sanomaan, että rv 35 tulisi minun aloittaa maidon pumppaaminen. Edistäisi synnytyksen käynnistymistä luonnollisesti, maito nousisi tarpeeksi ajoissa ja saisin synnärille tuotua omaa maitoani jos vauva syystä tai toisesta lisämaitoa tarvitsisi.
En ole itsekään kuullut vastaavasta ennen ja tuli siis näin ollen ihan uutena juttuna minulle.

Onkohan ketään muita kuin minä, jolla tuosta radi-diagnoosista ei sen yhden viikon seurailun lisäksi oo ollut mitään muuta erilaista normiraskauteen verrattuna? Kun se diagnoosi tuli jo alkuraskaudessa ja se seurailu ok + loppuraskauden sokerirasitus ok myöskin. Mä en oo sitten yhtään rajoittanut esim. sokerin saantia, kun välillä satunnaistestaillut iteltäni ja arvot edelleen hyvät. Niin mietin vaan, että onkohan toi vaikuttanut vauvaan sitten kuitenkin, mullahan on nyt sen ison sf-mitan takia kontrolliultra tulossa.

Mulla ei periaatteessa oo mitään erityistä ollu radi-diagnoosin jälkeen. Sain sen siis rv 16 kun paastoarvo ylitty. Sen jälkeen mittailin kaks viikkoo joka päivä arvoja ja kun ei tullu ylityksiä niin sai harventaa 3 x viikkoon. Joskus rv 30 terkka sano et riittää kun kahtena päivänä viikossa mittailee. En siis joutunu uuteen rasitukseen vaan kotimittailuilla mennään loppuun saakka. Vähän alkaa toi mittailu jo rasittaa kun paastot on jo kauan ollu n. 4 luokkaa ja tunnin arvotkin alle 6 eli oon koko radi-diagnoosin oikeellisuutta epäilly jo jonkun aikaa. En oo siis ruokavalioon tehny mitään muutoksia ja herkkujakin syön viikottain. Mutta kun se yks poikkeava paastoarvo riitti... No ylimääräiseen ultraan pääsen ton diagnoosin takia rv 37 eli kokoarviota tekee lääkäri sillon. Pääseepähän vielä moikkaamaan pikkusta ja saa osviittaa että minkä kokoinen pallero sieltä olis tulossa :)

Olisi mukava kuulla millaista aamupalaa muut syö tällä hetkellä.

Minulla ollut mittaukset hyvät kokoajan, mutta silti käskivät muuttamaan ruokailuja mahdollisimman hiilihydraattomiksi.

Jätin siis viikko sitten herkut pois ja nyt olleet paastot 4,2-4,6 ja ruokailun jälkeiset 4,8-6,3.
Nyt sitten pohdin millaiseksi ruokailut muuttaa..

Tänä aamuna söin yhden ruispalan, 2dl rasvatonta maitoa, 2 paistettua kananmunaa ja 2,5dl vettä.

Hiilihydraatteja saisi tulla 20-30 aamupalalla ja minä laskin, että noin 36g sitä kertyi. Huoh..

Tämä aiheuttaa pelkkää stressiä ja ns. Turhaan sokerien kannalta..
Pitänee kai jättää maito kokonaan aamupalalta pois ja kokeilla jos närästys pysyisi ilmankin pois.. Olen siis närästyksen takia juonut aina lasin maitoa aamuisin, niin olo helpottuu...

Onpas taas niin erilaista ohjeistusta. Mua vaan käskettiin syömään paljon hiilihydraatteja ja täysjyvää ja maitoa(, terveisiä virallisista ravitsemussuosituksista, joista voi olla montaa mieltä). o_O Mutta tosiaan mä syön aamuisin myös aika usein leipää. Ihan siksi, että se on helppoa ja nopeaa ja mulla ei ole aikaa oikein muuhun. :sad001 Eikä aamuisin meinaa oikein mikään maistuakaan.

Mutta tärkeintä kai on, että syö edes jotain aamuisin, eikä toi 6,3 arvokaan niin pahalta kuulosta ettei voisi sitä maitoa juoda. :) Ei se ole kivaa kärsiä närästyksestäkään. :sad001 Mua ärsyttää muuten, kun sanotaan että pitäisi syödä niin ja näin, mutta mitään varsinaisia ohjeita ei olla annettu. Ei mulla ole ainakaan aikaa miettiä mitään viikon ruokalistoja laskien ravintoarvoja! No, onneksi mulla on aterianjälkeiset arvot olleet ihan hyviä kuitenkin. Paastoihin onkin tosi hankala vaikuttaa. Kovasti kyselevät mitä syön illalla, mutta eivät sitten oikein sano mitään siitä tai anna parannusehdotuksia. o_O Ruisleipää siis menee usein illallakin, ellei syödä miehen kanssa jotain jämäruokaa kun ollaan saatu taapero nukkumaan. Mä en tosiaan nyt tiedä onko se hyvä vai huono... :hilarious:

Huomaa väsymyksen kun "hiilihydraattia ja täysjyvää". :hilarious: Mutta siis että varsinkin täysjyvää. Ja paljon. Jos söisin leipää niin paljon kun suositellaan olisin kyllä entistäkin lihavampi tai vaihtoehtoisesti en voisi syödä mitään muuta...

Jos tolla 6g ylityksellä pysyy noin hyvinä sokerit niin en kyllä stressais

Minulle sanottiin, että ei kauraleipää/vaaleaa leipää/kaurapuuroa yms saisi syödä. Myös hedelmiä mahdollisimman vähän, kun niissä on sokereita.

Veteen keitettynä kaurapuurosta ja 2dl maidosta kertyy yhteensä noin 30g HH.

Leipä/puuro on minulle aina ollut niin helppoja aamupalaksi, kun ovat nopeita ja täyttäviä.
En vain keksi mitä sitä sitten voisi aamupalaksi syödä, että nälkä pysyy pois, mutta ettei hiilihydraattia kertyisi :sorry:

Juustosta en edes tykkää, eli niitä en oikein leivän päälle voi laittaa (kaikissa esimerkki aterioissa pitäisi leivän päälle laittaa leikkelettä ja juustoa ja tuolla puhuttiin kuinka juustossa on valtavasti hiilihydraatteja).

Ei muuten, mutta tässähän menee halu syödä, kun pitää laskeskella kokoajan...
Sokerien mittaus vielä meneekin, mutta tehdä nyt kotiin kahta eri ruokaa samanaikaisesti ja laskea ja punnita ruokia... :sorry:
Jotenkin tuntuu helpommalta napata vain jääkaapista pari porkkanaa ja syödä niitä joka aterialla...

Tänään 3 hapankorppua ja kaksi paistettua munaa kera juuston ja margariinin, huuhdoin alas 2 dl laktoositonta piimää. Tuo oli mulle "iso" aamiainen, mutta silti sokrut tunnin päästä vaan 5.3. Oon radin myötä jakanut annokset tosi pieniksi eli yleensä aamulla vaikka leipä munalla, sitten tunnin päästä mittaus ja jokin hedelmä, sitten lounas ja lounaasta parin tunnin päästä rahka. Pastaa, pottua ja riisiä syön vain harvoin. Herkkuja vain vähän kerrallaan ja aterioista irrallaan. Puuron jouduin jättään pois.

Maitotuotteet vaihtaisin sinuna laktoosittomiin, niin karsii mukavasti sokerin määrää. Ite käytän intoleranssin vuoksi noita siis muutenkin, mutta kaverille olivat suositelleet.

Mulle ohjeistettiin että ennemmin tarkemmat ruoka ajat ja syödä se 5kertaa päivässä ja tavallisen lautas mallin mukaan. Ite syön aamulla joko 2ruisleipää tai ohjeistuksen mukaista koko jyväleipää jossa vähintään kuitupitoisuus 6g/100g. Sain luettavaks diapetesliiton raskausdiapetes ohjeet missä kerrotaan tilanteesta ja millainen oikea ravinto olisi. Tosin itekkin ton mukaan jätän kyllä ruuilla leivät pois kun en niitä kaipaa.. paasto arvon kannalta huomasin että on tarkka mitä illalla syö ja mihin aikaan. Paastot hyvin pysyny kurissa kun syöny illalla kaks leipää ja jukurtin ja pitäny noin 10 tunnin paaston.

Huutelen sivusta noista virallisista suosituksista ja leivästä:

sitä leipää EI tarvitse syödä kovinkaan paljoa, ei välttämättä yhtään, jos kuituja ja täysjyvätuotteita syö muuten (ml. kasvikset, marjat ja pähkinät).

Ne suositusten leipäsiivumäärät ovat lähinnä sitä(kin) varten, että niistä näkee, mikä on annos ts. milloin tarvittava kuidun määrä tulee päivässä täyteen. Naisilla n. 6 annosta/pv. Jos syö esim. lisäkkeenä vaikka ohraa, kauraa, tummaa riisiä ym, sekä puuroa aamiaiseksi tai iltapalaksi, ei sitä leipää tarvitse kovinkaan paljoa syödä. :)

Kommentoin siksi, että tosi monella on sellainen mielikuva (tai on saanut kenties hieman virheelliset ohjeet th:lta), että "leipää pitää puputtaa ihan hirveästi", mutta jos katsoo ravitsemussuosituksia, niin näin ei tosiaankaan (onneksi) ole.

Ravitsemussuositusten sivulla 21 on tästä lisää, jos jotain kiinnostaa: http://www.ravitsemusneuvottelukunt...i/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.3.pdf

Aamiaisesta: puuroa kyllä suositellaan myös radi-aamupalaksi. Kylläisyyden tunnetta yleensä lisää proteiini sekä pieni rasvalisä. Maustamattomassa soijajugurtissa (esim. Alpro) ei ole kovinkaan paljon hiilihydraattia ts. sitäkin voi kokeilla, jos maitotuotteet tuntuvat nostavan liikaa arvoja. Siitä saa tehtyä vaikka smoothieita marjojen, siemenien ym kanssa, jos ei muuten ole soijajugurtti tuttu.

Muokattu viimeksi:
Pikkusen pompsahti kortisonipiikin jäljiltä! Aamun paastoarvo oli 6!!! :oops:

Takaisin