Raskausajan diabetes

Kotimittauksissa arvot pysyneet hyvinä joten sain luvan vähentää mittaukset yhteen päivään. Lisäksi edelleen pari ylimääräistä paastoarvoa.

Noiden mun sokeriarvo ylitysten takia terkka laitto tänään lähetteen äitiyspolille. Kattotaan ottavatko sinne vai jatkuuko neuvola seuranta. Tänään selvis myöskin että pääsen kokoarvio-ultraan sit myöhemmillä viikoilla.

Keskussairaalassa kävin istukka-ultrassa ja samalla näytin sen seurantavihkosen lääkärille ja sanoi että arvot hyvät, jatkossa pari päivää silloin tällöin ku mittaa viikolle 36 asti niin kuulemma riittää....ja parasta oli se että tuumas minun lentsun ja kortiisoonikuurin silloin ehkäpä todennäköisesti nostaneen sen paastoarvon yli sen rajan rasituksessa (kymmenyksellä yli), eli todennäköisesti ei ole koko radia ollenkaan....jep jep....

Mulla nyt seuranta seuraavasti: paasto, sit 1h arvot aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen.
Äitiyspolille aika tortaina ja siellä sit katotaan tarviiko insuliinia/tai muuta lääkitystä. Mulla on nyt arvot lähteny heitteleen aikaslailla, aamupalan jälkeen saattaa olla verensokeri 8.5 vaikka oon syöny samanlailla ku ennenkin...
Mut katotaan mitä ne siellä sanoo. Ruokapäiväkirjaa pitää myös täyttää...

Taas kehuttiin sokruja neuvolassa, mikä helpotus! :) Ja uus ruokavaliokin ollut vaan hyväksi omalle ololle. Epäireilulta tuntuu vaan, kun paino silti nousee, syynä raskausmyrkytysepäily. :/

Tälle herkkusuulle diagnoosi olikin siis vaan hyväksi. :)

Mulla nyt seuranta seuraavasti: paasto, sit 1h arvot aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen.
Äitiyspolille aika tortaina ja siellä sit katotaan tarviiko insuliinia/tai muuta lääkitystä. Mulla on nyt arvot lähteny heitteleen aikaslailla, aamupalan jälkeen saattaa olla verensokeri 8.5 vaikka oon syöny samanlailla ku ennenkin...
Mut katotaan mitä ne siellä sanoo. Ruokapäiväkirjaa pitää myös täyttää...

Onpa harmi! Toivottavasti pärjäisit ruokavaliolla :) Inska kuulostaa ainakin itelle pelottavalta.

Joo en mä sitä insuliinia haluais. Ehkä mua se ei pelota ku oon hoitaja. Enemmän mua pelottaa ylipäätään vauvan vointi. Harmittaa että vauva joutuu koville ku sokerit heittelee ja sit pelottaa suuri syntymäpaino.
Mut mä oon motivoitunut kyllä syömään pilkulleen oikein tän lopun 2kk et voin vaan ehkäistä vauvan suurikokoisuuden ja käynnistyksen..

Kyllä vauvan hyvinvointi pitää poissa herkuista täälläkin. Ja varmasti heittelevät sokerit huonontavat omaakin oloa. Ensisynnyttäjänä oon ihan kauhuissani synnytyksestä muutenkin, joten nää ylimääräset seikat ei helpota ollenkaan.

Täällä sokerit kotiseurannassa 3-4krt viikossa, paasto + 1h joka aterian jälkeen. Arvoissa ei yhtään ylityksiä neljän viikon aikana.
Pakko sanoa, ettei diagnoosi ole juurikaan vaikuttanut ruokavaliooni. Herkkuja syön edelleen, mutta entistä vähemmän painonnnousun takia. En ole juurikaan miettinyt hiilari- ym. määriä, olen toki huomannut, että esim. iso annos pastaa nostaa arvoja enemmän kuin vaikka kana ja kaura+riisi. Mutta kaikki siis alle rajojen, korkein arvo taisi olla 7.2, kun raja on 7.8. Yleensä aterian jälkeen 5.5-6.
Toivon toki, että arvot pysyvätkin kunnossa, eikä kummempia toimenpiteitä tarvita. :)

Mullakin pysy sokerit ihan hyvin mut heti ku 32rv oli täynnä ni alko heitteleen. Tänään ollu priima-arvot mut torstaihin asti nyt seirailen ja täytän ruokapäiväkirjaa ja sit katotaan mitä ne siellä äitipolilla sanoo..

Äitiyspolilla käyty. Vauva kunnossa, hällä ei hätää, sykekäyrä ok ja kokoo meidän pikkumiehellä jo 2200g (rv32+4) Elikkäs suurehko vauva jo.. mutta ei liian suuri...
Nyt seuraan 6pv sokereita ja jos ei arvot pysy rajojen alla ni alotetaan ateriainsuliini aamuun (mulla aamupalan jälkeinen sokeri koholla usein, insuliinin toiminta heikointa aamuisin)
Ihanan kannustava diabeteshoitaja-kätilö ja lääkäri, en saanu huutia vaikka painookin on tullu reippaasti. Ruokavalio on muuten kunnossa mutta kalkkia tarvii saada enemmän, kasvirasvoja on lisättävä ja aamupalaa tosiaan muokattava sen mukaan miten sokerit reagoi.
Nyt vaan toivotaan että saan ruokavaliolla vielä sokerit pysyyn hyvänä ja että vauva ei kasva liian isoksi. 3vkon päästä seurantakäynti ja kokoultra.

Mua alkoi nyt oikeesti vähän pelottaa, kun ekassa neuvolassa terkka kysyi onko mun vanhemmilla tai sisaruksilla diabetesta ja kun vastasin ei, niin en oo sitten käynyt kertaakaan sokerirasituksessa (silloin alle 25 ikä ja BMI). Myöhemmin mulle tuli vastaan, että myös isovanhemman 2-tyypin diabetes olis riskitekijä, jonka takia pitäis mennä sokerirasitukseen ja mun mummillahan on. En tietenkään tajunnut asiasta mainita neuvolassa ja jotenkin asia on välillä käynyt mielessä, mutten oo sitä sen pidemmälle miettiny, kun syön pääsääntöisesti terveellisesti ja urheilin paljon. Nyt kuitenkin just luin lehdestä, että jollakin oli juuri isovanhemman diabeteksen takia tod.näk. puhjennut raskausdiabetes, vaikka itse oli liikunnallinen ja söi terveellisesti ja tietysti Käypähoitosuosituksissa peloteltiin ties millä, jos ei radia hoida. Mutta siis, että jos mulla oliskin radi niin olisko sen jo huomannut jotenkin tähän mennessä (esim. näkyykö neuvolan pissanäytteessä sokereissa - ne on ollu puhtaat mulla joka kerta - tai omassa olossa)?? Nythän on jo rv 30+2, että ei kai sitä rasitustakaan tehdä enää..?

Yösade: diabetesta ei huomaa omassa olotilassa, sokerit pissanäytteessä voi olla merkki (siksihän ne sokerit siitä tutkitaankin), mutta voi olla myös ihan puhdas näyte ja silti radi, näin oli mun kohdalla. Mutta sulla tuskin mitään erityisen suurta riskiä on, kun oot nuori ja BMI ok, etenkin jos ruokavalio ja liikunta on jotakuinkin hallussa. Yhden isovanhemman diabetes ei riskiä kumminkaan suuresti lisää. Kyllä joskus näilläkin viikoilla voi mennä rasitukseen, mutta en usko, että sun kohdalla olisi erityistä syytä siihen. Toki jos yhtään huolettaa, niin voi neuvolassa asiasta jutella, siellä varmasti osataan suhtautua asiaan.

No ehkä mä uskallan sitten luottaa siihen, että ei ole.. Jos alkaa liikaa ahdistaa niin täytyy sit vaan soitella neuvolaan, seuraava käynti kun on vasta kolmen viikon päästä. :)

Mua alkoi nyt oikeesti vähän pelottaa, kun ekassa neuvolassa terkka kysyi onko mun vanhemmilla tai sisaruksilla diabetesta ja kun vastasin ei, niin en oo sitten käynyt kertaakaan sokerirasituksessa (silloin alle 25 ikä ja BMI). Myöhemmin mulle tuli vastaan, että myös isovanhemman 2-tyypin diabetes olis riskitekijä, jonka takia pitäis mennä sokerirasitukseen ja mun mummillahan on. En tietenkään tajunnut asiasta mainita neuvolassa ja jotenkin asia on välillä käynyt mielessä, mutten oo sitä sen pidemmälle miettiny, kun syön pääsääntöisesti terveellisesti ja urheilin paljon. Nyt kuitenkin just luin lehdestä, että jollakin oli juuri isovanhemman diabeteksen takia tod.näk. puhjennut raskausdiabetes, vaikka itse oli liikunnallinen ja söi terveellisesti ja tietysti Käypähoitosuosituksissa peloteltiin ties millä, jos ei radia hoida. Mutta siis, että jos mulla oliskin radi niin olisko sen jo huomannut jotenkin tähän mennessä (esim. näkyykö neuvolan pissanäytteessä sokereissa - ne on ollu puhtaat mulla joka kerta - tai omassa olossa)?? Nythän on jo rv 30+2, että ei kai sitä rasitustakaan tehdä enää..?

Mulla kävi vähän samanlailla. Kun kysyttiin onko ollu suvussa sanoin ei, kun en muistanut et meiän äitillä oli raskausaikana mun veljestä. Ja meiän äiti on painanut silloin just ja just 50 kg eli on ollut hoikka eikä sillä oo missään raskaudessa noussu paino yli 60 kg. Ja oli silloin nuorikin. Mä painoin ennen raskautta 55kg ja oon 28 v. Mut ei oo nyt siis tehty sokerirasitusta. Itekkin mietin et huomaisinko sen jotenkin jos mullakin olis. Nyt rv 29+6 ja painoa tullut 6-7kg.

Ei mulla ainakaan olossa oo ollut mitään sellaista mistä huomaisi että on radi jos ei sitä ois todettu rasituksessa. Toki itellä arvoissa ei oo ollut mitään kotimittaukses , en sit tiiä jos heittelis kovastikin niin olisiko olo erilainen.

Mä oon nyt huomannu et kun sokeri on koholla ni on sellanen outo, tärisyttävä ja vähän huono olo. Ei siis mitenkään oikeesti tärise vaan on sellanen olo sisuskaluilla... vaikee kuvata..

Minkä te laskette korkeiksi sokereiksi?

Minulla korkeimmillaan paasto ollut nyt 5,4 (ja huomaan aina, että edellisenä iltana tullut syötyä vehnää, eli jätettävä se pois).
Ruuan jälkeinen 1h arvo ollut korkeimmillaan 7,0 (hapankorppuja aamupalaksi) ja muutoin 6,6 korkeimmillaan.

Testasin myös suklaan kanssa ja arvot olivat 1h sen jälkeen 5,3. Pitäisiköhän karkkien yms kanssa mitata heti syömisen jälkeen, kun nehän ovat ns. nopeita sokereita..

Takaisin