Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli aika äitipolille muusta syystä ja sitten samalla kun katottiin vauvan kokoa niin lääkäri sano että koko menee normaalin ylärajalla ja hyvä seurata ettei lähde liikaa kasvamaan. Itsellä kanssa siis radi dg,mutta kotiseurannassa ei oo ollu ongelmia. Tästä käynnistä aikaa jo pari kuukautta ja nyt sitten viime viikolla oli seurantakäynti koon suhteen ja näytti kasvavan ihan normaalinlaisesti kuitenkin,onneksi:) vielä olis kuitenkin yks käynti viikolla 36 varmuuden vuoksi. Nyt viime viikolla lääkäri ennusteli reilun neljän kilon kääröä tulevaksi. Hyvä kuitenkin että seuraavat!

Mulla oli viime viikolla taas ultra, sillon oli viikkoja 28+2 ja vauvan paino oli 1174g, kasvaa ihan nolla käyrää. Seuraava ultra on rv 32 ja sen jälkeen rv 36. Mulla seurataan vauvan kasvua ja paikkoja, kanavaa oli nyt ultralla jäljellä 2cm.

Sokrurasituksesta äsken juuri kotiuduttu. Miten se litku tuntuu muuttuvan vaan kerta kerralta pahemman makuiseksi... Tulokset saa sitten parin päivän päästä kun on lääkärineuvola ja viikkoja silloin 27+1. Tai kaippa ne saisi soittamalla jo heti huomenissa, mutta ehkä nyt nautin tietämättömyydestä vielä pari päivää. Jännittää kyllä hieman...

Mullakin oli tänään rasitus ja sain juuri viestin tuloksista. Arvot normaalit! :dance011Syön toki muutenkin aika tarkasti, mutta onneksi tästä ei nyt tullut lisästressiä raskauteen. Olo on ollut aivan kamala siitä sokerimäärästä. Nukuin juuri parin tunnin päikkärit, mutta väsyttää edelleen ja päätä särkee julmettomasti.

Mä oon nyt 2 viikkoa mitannut verensokeria jokatoinen päivä. Paastoarvo ollut n. 4,9 ja tunti ruokailusta 5-5,8. Toivottavasti nyt sais alkaa vähentämään tuota mittaamista.

Minulle neuvolan th soitti tulokset jo iltapäivällä rasituksen jälkeen. Kaikki arvot olivat normaalit ja kehotti herkuttelemaan juhannuksena. Mielestäni rasitus ei ollut ollenkaan paha. Tosin minulla nyt muutenkin on taipumusta unohtaa välillä syöminen pitkäksi aikaa ja sitten korvata oikea ruoka jollain makealla. Tosi terveellistä... No nyt raskausaikana olen yrittänyt ryhdistäytyä ruokailutottumuksissani. Radia ei siis ole, mutta muuten voisin silti olla tarkempi herkutteluista nyt vikat kuukaudet, ei se sokeri kuitenkaan hyväksi vauvalle ole.

Radi ainakin toistaiseksi vältetty! :) Arvot olivat 4,7/9,1/8,7. Mutta toisaalta edellisessä testissä huhtikuussa arvot olivat 4,9/7,8/5,3. Eli selkeästi on sietokyky heikentynyt. En siis vielä huokaise helpotuksesta, sillä edellisessäkin raskaudessa käry kävi rv33 kun sokeri tuli pissaan läpi.

Pitäisi siis nyt yrittää pitää kohtuus herkuttelussa ja yrittää pitää yllä tätä muuten suht terveellistä ruokavaliota. Hitto kun jätski vaan on niiin hyvää...

Mun hyvä mieli laski kuin lehmän häntä :/ Rupesin varmistelemaan noita raja-arvoja ja mm. Käypä Hoito-suosituksessa kolmannen arvon rajaksi sanotaan 8,6. Neuvolatäti puhui jotain yhdeksästä ja sanoi että nää on ihan kunnossa. En sitten tiedä onko näissä raja-arvoissa eroja paikkakunnittain, mutta ei se paljon lohduta jos kuitenkin yleisen suosituksen mukaan viimeinen arvo meni yli... No, ylihuomenna on neuvolakääkäri niin kyselen siellä lisää.

raja-arvot on kaikille samat ja ne on 5.3/10.0/8.6 jos yksikin on yli tai tasan raja-arvon niin radi diagnoosi napsahtaa.

Täällä tuli lähete diabeteshoitajalle, paasto arvot vähän koholla :p ja mittailut jatkuu

mulla napsahti tuossa tokassa rasituksessa diagnoosi ja tää on nyt sit kolmas radi raskaus mulla. 1.7 tarttee laitella arvot D-hoitajalle ja sano jo viime käynnillä et mitä suurimmalla todennäkösyydellä alotetaan lääkitys.

Mulla on nyt seurannassa paastot koko ajan koholla ja koko päivän serannoissa menee niin et joka toinen päivä arvot on täydelliset ja jokatoinen päivä jokainen arvo on päin v***ua. Mua suoraan sanoen ärsyttää suunnattomasti aloittaa lääkitystä, koska niin paljon oon lukenut tablettihoidon hyödyttömyydestä ja insuliinia en haluaisi alkaa pistämään, ylipäätään koitan välttää tilannetta jossa joudun itseäni pistämään. Ärsyttää jo tää vs:n mittaaminen kun tarttee itteään rei ittää.
Mä en suinkaan ole piikkikammoinen et tää pistämisvastaisuus ei johdu siitä vaan muista syistä ja entisestä elämästä.

Juu ei minuakaan kauheesti tämä vs mittailu innostais, saati sitten että joutus insuliinia pistää, ei kiitos! Pitää koittaa jos vaikka tolla ruokavaliolla sais pidettyy paastot kurissa :/ Muut arvot normit, mut nää paastot ei...

Mulla on tosiaan mennyt nyt niin et joka toinen päivä kaikki arvot oikein hyviä ja joka toinen jokainen ennen ruokaa oleva paasto ja kaikki ruoan jälkeiset on liian korkeita. Sinänsä jännä koska syön samoin joka päivä ja liikkuminenkin on samaa käytännössä joka päivä.

Itse en lääkitystä aloittanut vaan jatkoin sitkeästi seurailua ja ruokavalio muutoksia.. esim. Illalla kehoni ei kestä viljatuotteiden hiilareita yhtään eikä esim. Banaania. Aamulla arvot heti 6.2 ym. Mutta jos on esim. Munaa, kalaa, kreikkalaista/turkkilaista joqurttia ja marjoja niin arvot 4.9-5.3 ja eilen juuri kävin uudestaan db hoitajalla ja sanoi että jatkan samaan malliin koska olen löytäny omalle keholle toimivan ratkaisun.
Ainoa on että meidän vaavi on kasvanut koko ajan yläkäyrällä (arvio kyllä aina) mutta nyt 2 viikon päästä tarkistavat painoa ym. Että käynnitetäänkö sitten viikolla 38.. nyt on 28+4 menossa. Mutta painoa ei ole itselle tullut kauheasti sen alun nopean nousun jälkeen.. nyt 5 vkossa 2kg.. ja nyt sain luvan liikkua enemmän, kuitenkin supistusten mukaan. On tää kans säätämistä.

Mä olen pikkasen vihainen tolle terkalla joka laittoi mulle viestin siitä, että arvot on kohdillaan. Eilen nimittäin lääkäri totesi, että paastoarvo koholla. Joten kerhossa ollaan mukana, kuten itse olinkin jo ennustellut. En ole saanut vielä mitään ohjeita enkä mittaria, joten epätietoisuus on suuri. Vauva oli onneksi ihan keskikäyrällä kasvava tapaus ja mulla ei ole painoa tullut kolmeen viikkoon lainkaan. Syön siis suht terveellisesti jo valmiiksi, mutta hiomista tämä varmasti vielä vaatii.

Mulla on ruokavalio aina sama olin raskaana tai en, en pysty tekee siihen muutoksia, koska olen niin allerginen kaikelle. Mä akna olleen radin kanssa ja en tasan kieltäydy lääkityksestä jos se tarpeelliseks katsotaan. En missään nimessä halua et käy kuten esikoisen kanssa. Mulla on noita ultria ollut 4 viikon välein ja vauva kasvaa nippa nappa 0-käyrää ja koko ajan pelkään et joko sokerit tuhoaa istukkaa :(
Tokihan mä ne tabletit otan välittömästi jos tarpeelliseks katsotaan, kunhan ei tartte alkaa neulan kanssa enää leikkimään.
Mä kun olen elämäni aikana piikittänyt itseäni enemmän kuin tarpeeksi ja en vain halua pistää itseäni neulalla enää koskaan jos sen vaan jotenkin voin välttää.

No mulla meni nyt vähän mielenkiintoiseksi. Kotiuduin juuri neuvolalääkäriltä. Olin kuullut puhelimessa väärin sen viimeisen arvon, joka olikin 7,0. Ei siis lähelläkään 8,6 raja-arvoa. No, turhaan siis siltä osin käytin edelliset kaksi päivää itseni piiskaamiseen ja itkeskelyyn, kun fiilis oli niin paska. Virallista radi-diagnoosia ei nyt siis tule.

Mutta nyt sitten oli pissaa stixatessa sokerit siinä kahdella plussalla. Normaalistihan siitä saisi heti lähetteen rasitukseen, mutta mulla ei kun vasta maanantaina olin ja arvot ok. Sain kuitenkin nyt käskyn mittarilla kotona ainakin ensin päivittäin sen 5x. Jos arvot on ok, voi jatkaa sitten parina päivänä viikossa mittaamista. Jos menee kolme kertaa joku arvo yli, niin sitten pitää ottaa yhteys neuvolaan ja ehkä sitten taas rasitukseen. Mutta lääkäri sanoi että jos arvot pysyy kotona hyvänä, ei rasitukselle ole tarvetta.

Toivon nyt siis että tällä kertaa olisi sama kuin esikoisella - arvot kotona olisi ok tavallisella ruokavaliolla ja sitten ehkä välttyisin tällä kertaa radi diagnoosilta.

Kuuden päivän verensokerimittailut takana ja kaikki arvot maltillisia. Neuvola päästi pälkähästä, eli saan jatkaa eloa ja syömistä samoin ku tähänki asti. Onneks! Vähän meinas hermoa rassata tuo jatkuva mittailu ja omien syömisten miettiminen, joten tää sopii mulle paremmin. :)

Takaisin