Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sama täällä. Ei ole yksikään arvo ollut vielä edes lähelläkään ylitystä. Aamupaasto, joka mulla oli rasituksessa koholla, oli tänäänkin vain 4.3. Tämä viikko mitataan vain noita aamu arvoja, mikä ei ole lainkaan paha verrattuna siihen päivään, joilloin mitattiin yhteensä se kahdeksan kertaa.

Tänään paastoarvo ennen aamupalaa oli raja-arvo 5.5 ensimmäistä kertaa. Mittasin toisen kerran ja sain 5.0 ja vielä kolmannennenkin kerran, joka oli 5.2. Että mihinköhän sitä uskoisio_O

Voiko olla, että sillä mittarilla ei saisi mitata heti uudelleen? En tiedä olenko keksinyt tämän omasta päästä vai lukenut jostain? :angelic:

Tänään paastoarvo ennen aamupalaa oli raja-arvo 5.5 ensimmäistä kertaa. Mittasin toisen kerran ja sain 5.0 ja vielä kolmannennenkin kerran, joka oli 5.2. Että mihinköhän sitä uskoisio_O

Vaihdoitko sormea kun mittasit uudemman kerran? Lähihoitajan työssä olen oppinut, että esimerkiksi etusormesta saa usein vikatuloksia, useinkin juuri korkeita arvoja. Parhaat sormet mittaamiseen on keskisormi ja nimetön. Lisäksi käsien pesu ennen mittausta on hyvä muistaa, koska jos sormen pinnalla on sokeria tai mitä vaan makeaa ainetta, voi se vaikuttaa tulokseen. Itse pyyhin myös sen ensitipan verta pois, ennenkuin lypsän veripisaran mittarin liuskaa varten, sillä siinä ensitipassa voi olla kudosnesteitä, jotka vääristävät mittaustulosta. Myös jos liikaa puristaa verta sormen päästä, voi joukkoon eksyä kudosnesteitä.

Mä en edes tiedä mun arvoja. Neuvolasta terkka lupasi soittaa jos niissä on jotain häikkää. Ei ole soittanut eikä niitä ole viety kantaankaan. Pitää kysyä seuraavassa neuvolassa, millaisia ne arvot siis olivat.

Juu tiedän hoitoalalla olevana myös eri jutut mitä mittaukseen liittyy joten en usko että ne ovat syynä tulokseen kun yritän niiden mukaan toimia:) jännä homma, täytyy nyt sitten seurata muinakin aamuina näemmä paastoja tarkemmin ettei ala ylittymään. Juuri aamulla oli neuvola eikä terkka kuitenkaan tuohon tarttunut mitenkään.

Tänään vasta sain mittarin kotiin, neuvolassa testimittaus meni hyvin ja aamupalan jälkeinen 1.5h arvo oli 4,6. Kotona sit olisin testannu lounaan jälkeisen verensokerin niin enhän mä sitä verta näköjään saanu sormenpäästä riittävästi vaikka kolmesti koitin, kun mittari huutaa erroria. :D noh aamulla uudestaan. Sain ohjeeksi mittaa joka toinen vko 4päivän paaston ja aamupalan jälkeisen arvon, ja joka toinen vko yhden koko päivän pääaterioitten ennen ja jälkeen verensokerit. Synnytykseen asti eli 2kk sais sit mittailla...

Mää oon välillä miettinyt että voiko tohon mittariin luottaa. :D Arvot tuntuu olevan ruuan jälkeen todella alhaisia, 4.5-5.5 välillä usein, söinpä mitä tahansa. Joskin se mun "mitä tahansa" nyt on ihan perus kotiruokaa. Kyllä se arvo sitten oli 6.8 semmoisena päivänä kun söin juhlissa voitaikinaan leivottua piirakkaa, täytekakkua, keksejä ja mehua. Mutta ei kuitenkaan sen korkeampi... Muutaman kerran on tullut 6 alkavia arvoja, mutta näissä ei tunnu olevan mitään logiikkaa. Esim. sama ruoka aamupalalla on joku aamu saattanut antaa arvon 5.5 ja seuraavana aamuna 6.5 tai taas 4.7.

No, kai se on pääasia että arvot pysyy aisoissa. Itsekin hoitotyössä paljon mittailin asiakkailta ja täytyy sanoa että tykkäsin niistä aikaisemmista mittareista enemmän. Tämä uusin mitä täällä käytetään tuntuu alkavan mittaamaan jo ennen kuin koskee koko veripisaraan. :D Liian nopeaa mun makuun, hyvin epäilyttävää....

Joo mulla näytti kerran ruoan jälkeen matalampaa arvoa kuin ennen ruokaa. Tosin söin silloin tosi niukasti mutta silti! :D en tiedä onko sataprosenttisen luotettava tuo mittari mikä mulla on.

Ei ne ole kovin luotettavia, ja yleensäkään sormenpäästä mittaus ei ole. Ja meille diabeteshoitaja sanoi, ettei saisi tehdä uusintamittauksia, koska "mittari menee sekaisin". En kyllä usko siihen pätkääkään, luulen että sillä halutaan vaan estää hyvien tulosten shoppailu. IT-alan ihmisenä toi "kone menee sekaisin" on vähän sellainen punainen vaate. Ohjekirjassakin käsketään mittaamaan uudestaan, jos saa ufoja tuloksia. Kerran mittari mittasi mulle aamulla vakavan hypoglykemian alle 1,1 mmol/l. Olo oli ihan hyvä, mitä nyt aika nälkäinen. Tein uusintamittauksen ja arvo oli 4,0.

Elokuisista huutelen, sori :) Tosin mulla on la 25.8, joten hyvin voi olla että syntyy syyskuun puolella.

Mä ihmettelin nyt aamulla kun paasto oli 4,4 mutta tunti aamupalan jälkeen näytti 4,1.. otin sitten uusintamittauksen niin tuli 5,4. Että näinköhän noihin voi sit luottaa.. :rolleyes:

No jopas mitä heittoja! Mä oon sokeasti luottanut laitteen antamiin tuloksiin.

Minäkin oon luottanu niihin... No maanantaina meen juttelee diabetes hoitajan kanssa. :)

Niin mäkin oon vaan luottanut niihin tuloksiin :D ei oo ees käyny mielessä mitata uudestaan heti perään. :) pitääpä kokeilla joku kerta kun tulos "ei miellytä" :D

Nonni diabeteshoitajan luona käyty :) vielä ei tarttenu insuliinia aloittaa, mut nyt viikko tiukkaa diettiä. Ja sit katellaa pitääkö alottaa. Yli ajalle ei päästetä menemään, että sit käynnistellään. Paino arvio poitsulla oli 1550g (keskikäyrillä mennään) ❤️

Mulla oli eilen koko pv mittaus ja lounaan jälkeen arvot päin persettä. Söin lounaaksi 2dl tomaatti keittoa ja ruisleivän niin tunnin p
Päästä arvo oli 9.2 :/ tiukalla dieetillä olen mutta pakko sitä nyt ees jotain on syödä. Arvot heitteli eilen korkeasta matalaan matalin oli 3.6 soitin Tästä neuvolaan ja sain tälle viikolle ylimääräisen ajan jossa katsotaan laitetaan ko äp polille lähete. Mutta hirveen kurja fiilis kun oikeasti noudattanut ruokavaliota ja yrittää pitää arvot kurissa ja ei pysy :\ mulla oli aikaisemmin 4kertaa viikossa paasto arvo ja jokatoinen viikko koko pv nyt täytyy mitata joka päivä kaikki arvot. Paasto arvot ollut ok mutta kuinka monesti sitten oikeasti arvot ollut pielessä :\??

Minä en ole ollut loputtoman rikki noista ruokailun jälkeisistä arvoista, jos ovat olleet yli. Olen vain koittanut miettiä mikä sen on kulloinkin aiheuttanut ja muuttaa sitten ateriaa. Eipä tuo diabeteshoitajakaan niistä sanonut mitään. Kun osa arvoista oli yli ja loput ok. Minulla on ollut kaikki paastoarvot ok.

Aamupaasto 4,4. Lounaasta melkein tunti 5,4. Ei vissiin tarvitse olla huolissaan näillä arvoilla. Ja lounaaksi vedin tosiaan voileipäkakkua ja viikonlopunkin olen vain herkutellut synttäreiltä jääneillä herkuilla. Huomenna palaan taas normaaliin ruokaan, mutta en koe kovin huonoa omaatuntoa parin päivän repsahduksella, kun arvot ovat pysyneet kuitenkin hyvinä. Närästys on vaan niin hirveä, että se ainakin pakottaa syömään tunnollisesti.

Täällä mennään kaksi kertaa viikossa -mittauksilla, ja tänään päätin mitata. Tunti lounaan jälkeen yritin saada mitattua, eikä mikään määrä verta tuntunut riittävän. Kaksi liuskaa meni siinä sotkiessa. Kolmas liuska reagoi, ja näytti tulokseksi 1,5 (!!!). Neljäs liuska toimi edellisiin verrattuna normaalisti, ja antoi tulokseksi 6,1.

Pöljältä tuntuu tuhertaa näiden kanssa...

Takaisin