Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

Miten mulla eilen aiheeseen perehtyessä osui silmään, ettei tota tablettia suositella raskaana oleville, kun ei ole tarpeeksi kauaan tutkittu?

"Metformiinin pitkäaikaisturvallisuudesta lapsen kannalta ei ole riittävästi näyttöä. Tämän vuoksi metformiinia ei suositella ensisijaiseksi lääkkeeksi. "

http://sic.fimea.fi/4_2013/raskausdiabeteksen_laakehoito_tanaan

Muoks. Niin toikin juttu on vuodelta 2013.. Kenties jo käypähoito suositukset muuttuneet
 
Huli, mulla on tablettihoito radiin parhaillaan. Mulla tosin alkoi aloituksen myötä heittää joka hemmetin arvo. Aikasemmin paastot oli koholla, mutta ei joka kerta ja ruoan jälkeiset ei kertaakaan. Nyt alotuksen jälkeen jokaikinen arvo on jatkuvasti liian korkea. Mulla annostus on nyt 1+0+2 ja jahka menee se 2+0+2 ja jos arvot sillon tekee edelleen tätä et kaikki on liian korkeita niin lopetan ton koska tuntuu ihan järjettömältä syödä jotain joka saa ne arvot aivan päälaelleen.
 
No onpas jännä odecca, et arvot on ruenneet enempi heittää lääkityksen myötä? Onko kukaan osannu sanoo et mistä se johtuu?

Ja kyllä kai lääkärit tietäävät riskeistä ja osaavat arvioida tilanteen sen mukaan kumpaa tulee käyttää...
 
Muokattu viimeksi:
Minulla alko reilu viikko sitten insuliini hoito. Aiemmin lähes kaikki paastot korkeita ja aterian jälkeiset normaaleja. Nyt kaikki arvot on ollu hyviä :)
 
Täällä insuliinin aloituksen jälkeen arvot heittää.. Jokainen paasto arvo koholla. Jopa 6.8... ruokavaliolla kun oli niin tosiaan 3 viikon aikana 6 kohonnutta arvoa ja oli huimia 5.6 ym. Ja lääkäri sillon tosiaan sano et ku toistuvasti koholla arvot... öö.. mitäs tää insuliinin kans sit on ja annos on jo 14 yksikköä... huomenna on poli käynti taas. Saa nähä mitä ohjeita nyt saan. 1 iltana en ottanut inskaa ja oli 5.3
 
Nyt tuli sit viel tabletti lääkitys rinnalle. Lääkäri tutki edellistä raskautta ja otti yhteyttä sisätauti lääkäriin kun edellisellä kerralla menny jo 50 yk illalla ja sokerit silti korkeita niin sano nyt kättelyssä ettei ole törmännyt moiseen ja kun se sit yhtäkkiä 50yksiköstä en tarvinnut ollenkaan ja niin ei ole enne sen eteen käynyt. Nyt sanoi suoraa ettei insuliini ainakaan toimi kun jatkaa vaan korkeana pysymistä. Paremmat arvot oli ruokavaliolla...
Vauvan paino arvio oli nyt n. 2600g ja itselle oli tullu 1150g/vkl painoa sitä ennen noin 200-400g... että hieno! ! Ja ihan sama ruokavalio ollu. Ainoa muutos on insuliini.
Sit vasta-aineita oli tullut kans ja nyt 36 viikolla sit verikokeisiin niiden takia.

Vauvan sydän äänet ei ollu tarpeeks vaihtelevia mut sit ultrassa virtaukset oli hyvät niin lääkäri ei ollu huolissaan vielä..

Että näin hyvää päivää tänne
 
Mie ny täällä vain häiriköin taustalla, mut jatkettiinko sulla zinnuli viel tuota insuliinia, vaikka arvot heittää sen takia härän pyllyä? Kummallista touhua on kyllä? Tuohan siinä insuliinissa on et se herkästi lihottaa:meh:
 
Joo insuliini ja tabletti käytössä tästä illasta alkaen yhdessä. Jos ei ala laskea niin jätän molemmat pois ja palaan ruokavalio hoitoon... koska mitään muuta muutosta ei 2 viikossa ole kuin insuliinin käyttöön otto!
 
Tajuaahan ton nyt tyhmempikin, että insuliini ei selvästi ole ratkaisu sun kohdalla Zinnuli! Toi paasto 5,6 ruokavaliohoitoisena on muutenkin mitättömän pieni ylitys, että vaikka semmoisia tulisikin, niin niistä tuskin on yhtä paljon haittaa kuin noiden lääkkeiden ilmenneistä sivuvaikutuksista. Paljon tsemppiä sinne! Varmasti super stressaava tilanne.
 
Onko teillä ollu kuinka pitkät yöpaastot? Ja vaikuttaako niiden pituudet paastoarvoihin? :)
 
Mulla kans ollu pisimmillään jotain 12h ja sillon sit vaan ollut arvot neljää tai alle aamulla. Normi 8-10h yöpaastolla aamulla ollut keskimäärin 4.5.
 
Mulla vaikuttaa enemmän paastoarvoon se mitä olen edellisenä päivänä syönyt (ei siis pelkkä iltapala) mutta oon huomannut että liian pitkä paasto = paastoarvo korkeampi
 
Mää päädyin lopettamaan ominpäin tuon tabletti hoidon. Annos oli 2 aamulla ja 2 illalla ja arvot vaan koko ajan korkeemmat ja korkeemmat ja meni siihen ettei vuorokaudessa ollut enää ainoatakaan kunnojn arvoa. Laittelin d-hoitajalle viestiä ja sieltähän heti alettiin et nyt on pakko alottaa insuliini, johon ilmotin etten todellakaan alota. Mä en itseäni aio pistää enää ikipäivänä ja insuliinit ei tule kyseeseen missään nimessä.
Noi tabletit teki mulle myös 24/7 huonon olon ja kun muutenkin on ruokahalu tosi huono niin ei kiva yhdistelmä. Lopetin tabletit kokonaan ja kas kummaa kun arvot putos kuin itsekeen sille tasolle millä ne oli ennen tuota lääkitystä. Eli niitä pikkusia ylityksiä on, mutta ei joka päivä ja ne on yleensä ennen ruokaa paastossa, ei pahemmin aamuissa.
 
Odecca täällä mietin aivan samaa... nyt menossa sekä insuliini että tabletti mutta arvot edelleen korkeita ja nousee vaan.. pari päivää pitäis viel syödä ja lähettää seuranta polille ja 11.pvä on sit ihan aika. Aion sit loppu ajan olla kyl ilman kun ei nää mullakaan auta. Ja muut päivän arvot todella hyviä!
Aamulla ihan kamala olo herätä ku pää pöhnässä ja älytön väsymys ja vain insuliinin ym. Aloituksen jälkeen.
 
Blaah, juuri kun kehuin aamupaastoja, niin nyt ovat alkaneet heittää. Kuten myös aamupalan jälkeiset arvot. Muutenkin arvot on menneet huonommiksi, mutta hyviäkin sentään mukaan mahtuu. Vituttaa, kun muutenkin olen kypsä näihin yksipuolisiin syömisiin, enkä halua edes enää nähdä mitään ällöttävää leikkelettä. Lisäksi mulla on koko ajan NÄLKÄ!
 
Lopetin insuliinin ja tabletit.. nyt vaan 2 aamuna tullu kohonnut arvo. Ja sekin 5.7 ja 6.1 ja ollaan siis lastenklinikalla Hesassa ku pienin leikattiin juuri. Ruokailut ei siis mitenkään samanlaista kun kotona. Mutta ei siltikään niin isoja mitä lääkkeillä.. oli jopa 6.7...
 
Mulla näyttäisi toimivan nuo tabletit ( kop kop kop ) muutaman kerran vaan ollut ylityksiä.
 
Takaisin
Top