Heips, kävin tällä viikolla diabeteshoitajan juttusilla (2 viikkoa diagnoosin saannin jälkeen). Hoitaja oli mukava ja hänen kanssaan oli helpottavaa jutella peloista yms. Etukäteen olin kuullut juttua näistä kauhu hoitajista, jotka saarnaa ja pelottelee ja saa fiiliksen ihan alamaihin.
Mulla alkaa vs-mittaukset silleen, että ekan viikon aikana mittaan 3x aamun paastoarvon ja tunti aamupalan jälkeen. Seuraavalla viikolla otan yhden päivän, jolloin mittaan kaikki ruokailut ennen ja jälkeen (mutta ei välipalaa). Tämän jälkeen lähetän tiedot hoitajalle ja saan jatko-ohjeistukset, että miten mittaan loppu raskauden ajan.
Joka tapauksessa en saanut tarvikkeita niin paljoa, että saisin mitattua joka päivä kaikki ruokailut..Mä haluaisin tehdä enemmän siihen tyyliin, jotta saisin olla varma, että kaikki menee kuten pitää.
Ennen tuota aikaa diabeteshoitajalle sain kaverilta lainaan vs-mittarin, jonka mukaan mun arvot noudattivat hyvää linjaa. Diabeteshoitajalta sain tarkemman mittarin ja heti seuraavana aamuna aamupalan jälkeen mun arvo oli yli sallitun
Mä oon tällä hetkellä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.
Mut hiilareita pitää syödä..Jos vs-arvot ovat matalat ruokailusta huolimatta ja seuraavan kerran syö n.3h päästä, niin insuliini alkaa napsimaan omasta kehosta sokeria ja saattaa sen vuoksi aiheuttaa ilmiön, että ennen ruokaa on valmiiksi korkea vs-arvo. Kun syö hiilaria jonkin verran, niin tämä ilmiö pysyy kurissa. Näin diabeteshoitaja sen mulle kertoi. No jännä nähdä pitääkö paikkaansa.
Joka tapauksessa hurjasti tsemppiä kaikille tämän asian kanssa painiville. Loppujen lopuksi, kun syö 3h välein, niin olen huomannut, että mun ei tee kauheesti mieli herkutella tms. Ei vaan pysty, kun on ruoasta täynnä :) Elämäntapa muutos..joka sais jäädä päälle raskauden jälkeenkin :)