Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites te jotka ootte jääneet kiinni tossa rasituskokeessa, annettiiko teille ohje että 2-3 pv viikossa verensokerin mittauksia aina ennen aamupalaa, sen jälkeen ja sit taas lounaan ja päivällisen jälkeen? Mulle annettiin tollanen ohje ja sanottiin että seurataan nyt aluksi mitä lukemia tulee ja jos on hyviä lukemia niin sit voi esim kerran viikossa mittailla verensokeria, oon nyt parina päivänä mittaillut ja tullut ihan normaali arvoja.

Mulla on mittaukset 3x viikko. Kahtena aamuna pelkkä paastoarvo ja yhtenä päivänä koko päivän seuranta (ennen ruokaa ja tunti jälkeen )

iso itku tuli kun tänään mulla todettiin radi ;( arvot ei nyt pahat ollut mutta viimeinen ylittyi ( 4.7,8.9,9.0) ruoka kun oli mun ainut lohtu ;( ja kiva tälleen vasten viikonloppua kun ei saa nyt ohjeita eikä neuvoa mistään ;(

Zeinika mulla oli ihan sama fiilis. Tuntui pieneltä maailman lopulta. Mutta onneksi ei ole kuin se pari pv viikko se mittaus. Oon aina kammonut noita piikkejä, vaikka eihän tuo verensokeri mittauksen piikki mikään iso ole. Eniten ehkä pelottaa jos joutuisin on insuliinia pistämään.

iso itku tuli kun tänään mulla todettiin radi ;( arvot ei nyt pahat ollut mutta viimeinen ylittyi ( 4.7,8.9,9.0) ruoka kun oli mun ainut lohtu ;( ja kiva tälleen vasten viikonloppua kun ei saa nyt ohjeita eikä neuvoa mistään ;(

Tervetuloa kerhoon Zeinika. Minäkin sain tiedon puhelimitse varttia ennen lääkäriaikaa, johon olin juuri kiireellä lähdössä kotoa kassit ja pussit käsissä. Eipä siinä ehtinyt terveydenhoitajan kanssa rupatella. Lisäksi en tiedä paljonko ne perkeleen arvot heitti, kun sekä terkkari, että lääkäri puhuivat vain patologisista arvoista, eikä terveydenhoitaja tietenkään tullut laittaneeksi niitä sinne omakantaan. Enkä itse tietenkään järkytyksissäni osannut niitä kysellä. :banghead: Vollotin ja ulisin koko matkan ajaessani sinne lääkäriin ja vollotin sille lääkärille. Onneksi hän oli tosi empaattinen.

Mutta eipä tässä tosiaan ole nyt tietoa, että mitä pitäisi syödä, kun tämän ketjun perusteella kaikki ne asiat, joita olen syönyt päivityäin terveellisyyden nimissä (ruisleipä, puuro, maustamaton jugurtti) näyttää ainakin joillain nostavan niitä arvoja. On vähän sellainen fiilis ettei tässä raskaana olemisessa voi "onnistua" tälläkään kertaa. Itsellä oli edellisessä raskaudessa syömiset tosi hankalia, enkä nytkään pysty käsittelemään oikein mitään kasviksia, joten tulee varmaan olemaan lystiä keksiä jotain, mitä pystyn sekä valmistamaan, että syömään ja mikä pitäisi arvot kunnossa. Enkä kauhean innoissani odota hoitajankaan tapaamista, kun päästään näistä vääntämään.

Muokattu viimeksi:
Mun lähipiirissä kahdella on diabetes, siis tämä 1 luokan, ja läheltä on tullut seurattua mitä/miten/milloin voi ja pitää syödä, ja en siis tosiaan tiiä, päteekö samat ruokailuohjeet myös raskausdiabetekseen, mutta kaikki hiilarit nostaa verensokeria, koska ne muuttuvat sokereiksi elimistössä, ja tällöin myös ruisleipä ja puurot nostaa arvoja, ei kyl yhtä paljon ja "äkkiä ylös-äkkiä alas" tyyppisesti kuin valkoinen leipä/valkoiset viljat, mutta nostaa kuitenkin. Maustamattomissa jugurteissa voi olla myös paljon sokeria mikä voi tehdä tuon.
Muita huomioita mitä oon diabeetikoiden kanssa eläessä tehnyt on et, suklaa on kuulemma kaikista pahin, nostaa niin nopeasti arvot pilviin ettei insuliinilla korjailu auta. Myös hedelmissä on tosi paljon sokeria.
Eli luulisin, että kun noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, niin sillä kai voi radin kanssa pärjätä ilman insuliinia.

Heips, kävin tällä viikolla diabeteshoitajan juttusilla (2 viikkoa diagnoosin saannin jälkeen). Hoitaja oli mukava ja hänen kanssaan oli helpottavaa jutella peloista yms. Etukäteen olin kuullut juttua näistä kauhu hoitajista, jotka saarnaa ja pelottelee ja saa fiiliksen ihan alamaihin.
Mulla alkaa vs-mittaukset silleen, että ekan viikon aikana mittaan 3x aamun paastoarvon ja tunti aamupalan jälkeen. Seuraavalla viikolla otan yhden päivän, jolloin mittaan kaikki ruokailut ennen ja jälkeen (mutta ei välipalaa). Tämän jälkeen lähetän tiedot hoitajalle ja saan jatko-ohjeistukset, että miten mittaan loppu raskauden ajan.
Joka tapauksessa en saanut tarvikkeita niin paljoa, että saisin mitattua joka päivä kaikki ruokailut..Mä haluaisin tehdä enemmän siihen tyyliin, jotta saisin olla varma, että kaikki menee kuten pitää.
Ennen tuota aikaa diabeteshoitajalle sain kaverilta lainaan vs-mittarin, jonka mukaan mun arvot noudattivat hyvää linjaa. Diabeteshoitajalta sain tarkemman mittarin ja heti seuraavana aamuna aamupalan jälkeen mun arvo oli yli sallitun :(
Mä oon tällä hetkellä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.
Mut hiilareita pitää syödä..Jos vs-arvot ovat matalat ruokailusta huolimatta ja seuraavan kerran syö n.3h päästä, niin insuliini alkaa napsimaan omasta kehosta sokeria ja saattaa sen vuoksi aiheuttaa ilmiön, että ennen ruokaa on valmiiksi korkea vs-arvo. Kun syö hiilaria jonkin verran, niin tämä ilmiö pysyy kurissa. Näin diabeteshoitaja sen mulle kertoi. No jännä nähdä pitääkö paikkaansa.
Joka tapauksessa hurjasti tsemppiä kaikille tämän asian kanssa painiville. Loppujen lopuksi, kun syö 3h välein, niin olen huomannut, että mun ei tee kauheesti mieli herkutella tms. Ei vaan pysty, kun on ruoasta täynnä :) Elämäntapa muutos..joka sais jäädä päälle raskauden jälkeenkin :)

Tervetuloa kerhoon Zinnuli. Minäkin sain tiedon puhelimitse varttia ennen lääkäriaikaa, johon olin juuri kiireellä lähdössä kotoa kassit ja pussit käsissä. Eipä siinä ehtinyt terveydenhoitajan kanssa rupatella. Lisäksi en tiedä paljonko ne perkeleen arvot heitti, kun sekä terkkari, että lääkäri puhuivat vain patologisista arvoista, eikä terveydenhoitaja tietenkään tullut laittaneeksi niitä sinne omakantaan. Enkä itse tietenkään järkytyksissäni osannut niitä kysellä. :banghead: Vollotin ja ulisin koko matkan ajaessani sinne lääkäriin ja vollotin sille lääkärille. Onneksi hän oli tosi empaattinen.

Mutta eipä tässä tosiaan ole nyt tietoa, että mitä pitäisi syödä, kun tämän ketjun perusteella kaikki ne asiat, joita olen syönyt päivityäin terveellisyyden nimissä (ruisleipä, puuro, maustamaton jugurtti) näyttää ainakin joillain nostavan niitä arvoja. On vähän sellainen fiilis ettei tässä raskaana olemisessa voi "onnistua" tälläkään kertaa. Itsellä oli edellisessä raskaudessa syömiset tosi hankalia, enkä nytkään pysty käsittelemään oikein mitään kasviksia, joten tulee varmaan olemaan lystiä keksiä jotain, mitä pystyn sekä valmistamaan, että syömään ja mikä pitäisi arvot kunnossa. Enkä kauhean innoissani odota hoitajankaan tapaamista, kun päästään näistä vääntämään.

Tsemppiä, Tuulevi ja muutkin. Joissakin ruisleivissä on todella paljon sokeria ja joissakin ei. Uskoisin, että myös leivän valinnalla on vaikutusta.

Kaisa Jaakkolan kirjassa Reipas rakas raskaus (tjms.) annettiin esimerkkiruokavalioita radi-diagnoosin saaneelle. En tiedä, onko siitä apua, mutta sanonpa kuitenkin.

Mun ruisleivässä näyttää olevan sokeria paljon vähemmän, kuin saman valmistajan kauraleivässä, jota ostin. Ehkäpä asiat sitten selvinnee, kun joskus on se aika hoitajalle ja niitä sokereita aletaan mittailla.

Sokereiden kyttäily jäi itselläni "hyväksi tavaksi" esikoisen raskausajan jälkeen. Sitä ihan yllättyy, kun rupeaa vähän katsomaan tuoteselosteita ja niiden sokerimääriä.

Esim. maustamattomassa jugurtissa pienin sokerimäärä mitä löysin oli muistaakseni 5,2g/100g. Joskus muistan jostain lukeneeni jonkun superhyperterveysspesialistin haastattelun, ja hän sanoi että ihmisen pitäisi välttää kaikkea missä on yli 5g/100g sokeria. No olen tullut siihen lopputulokseen, että tämä on sula mahdottomuus, anteeksi nyt vaan. :D kyseinen henkilö elää varmaan vihersmoothieilla.

Toinen itselle mieleen jäänyt juttu on, että älä missään nimessä kiinnitä huomiota lausahdukseen: "ei lisättyä sokeria". Tällä pyritään ainoastaan vaikuttamaan ihmisen psyykkeeseen ja luomaan kuva vähäsokerisesta vaihtoehdosta. Mutta esim. lasten hedelmäpiltit on hyvä esimerkki. Erään merkin päärynäpiltissä on sokeria n.7,5g/100g. Tässä on hedelmien oman sokerin lisäksi myös lisättyä sokeria. Kun taas toisen merkin päärynäpiltissä, joka kovasti mainostaa tuolla lisätyn sokerin puuttumisella, on jopa 13g/100g. Tämä on aika huima ero, varsinkin kun tosiasia on, että sillä ei ole mitään väliä mistä se sokeri tulee. Sokeri on aina sokeria ja vaikuttaa negatiivisesti kehoon suurissa määrin. Itse ainakin havahduin tähän ja rupesin syynäämään myös lapsen välipaloja ym. tarkemmin.

Mulla on sokerirasitus huomenna. Just tankkasin riittävän, mutta en liian raskasta iltapalaa. Saa nähä, onko aamulla silti ihan kamala nälkä. Alkuajoista tuttu nälkäyökötys on tuntunu hiipineen taas hetkellisesti takasin, joten vähän jänskättää, miten aamusta selviän. Mitenkähän sitä saa ajan kulumaan labrassa oottelun ajan...

Esim. maustamattomassa jugurtissa pienin sokerimäärä mitä löysin oli muistaakseni 5,2g/100g. Joskus muistan jostain lukeneeni jonkun superhyperterveysspesialistin haastattelun, ja hän sanoi että ihmisen pitäisi välttää kaikkea missä on yli 5g/100g sokeria. No olen tullut siihen lopputulokseen, että tämä on sula mahdottomuus, anteeksi nyt vaan. :D kyseinen henkilö elää varmaan vihersmoothieilla.

Olen nyt kyttäillyt läpi päivittäin syömieni ruokien ravintosisältöjä ja perusjutut on aika vähäsokerisia. Esimerkiksi myslissä ei ole sitä pussin mukaan lainkaan, kaurahiutaleissa jonkin verran. Maidon vaihtamista laktoosittomaan mietin, koska siinä on vähemmän sokeria, kuin mun lipittämässä luomussa. Lisäksi vähensin maidon juontia, koska tähän asti olen juonut aterialla helposti pari isoa lasillista. Nyt otin pienemmät lasit käyttöön ja vain lasillinen/kerta. Jugurteista tsekkasin Valion vaihtoehdot ja tavallinen bulgarian jugurtti, jota syön normaalistikin, näyttää olevan vähäsokerisin 4,5g/100g. Ystävänsä maustamaton lohkeava Eila pääsee samoihin lukemiin.

Minulla on rasitus torstaina. Kriteerien mukaan sinne en kuuluisi, mutta haluan mennä ja saada varmuuden, onko sitä vai ei.

Mutta nyt jo mietityttää, että mitä te radilaiset oikein syötte aamupalaksi? Tuntuu, että etenkin yleisesti aamupalalla nautittavat ruuat nostavat verensokeria (puuro, leipä, jne).

Tsemppiä kaikille radin kanssa painiville. Itse yritän suhtautua niin, että jos radi-diagnoosi napsahtaa, niin saan sitten potkun persiille alkaa syödä vähän terveellisemmin. Nyt noita herkkuja uppoaa ihan kiitettävästi, vaikka koko ajan mukamas yritänkin ryhdistäytyä. Syöminen vain on niin kivaa...

Onneksi täällä on näin hyvä vertaistuki tarjolla, jos sattuisi itsekin radi diagnoosin samaan. Luen teidän vinkkejä jo sillä silmällä. Rasitus on viikon päästä.

Syöttekö muuten kalaöljykapseleita? Olen kuullut, että se tasaa sokereita. Aamupalaksi mietin munakasta. Nostaakohan se kuinka nopeasti?

Toi munakas olisikin hyvä vaihtoehto, jos sitä saa syödä... Ja kesällä maistuu helposti sitten salaatit lounaana ja päivällisenä.

Minä jouduin jättämään kalaöljykapselit pois alkuraskauden pahoinvoinnissa, kun se maku nousi koko päivän suuhun. Nyt voisi ehkä taas kokeilla.

Mä syön myös lounaaksi yleensä ruokaisan salaatin, mutta se ei vaan tunnu pitävän nälkää. Pähkinöitä oon nyt ottanut välipalaksi, että jaksaa päivälliseen asti.

Mä jouduin kans alkuraskaudessa jättämään kalaöljykapselit pois, mutta nykyään ne menee iltaisin just ennen nukkumaan menoa. Enkä tiedä onko siinä tolkkua, mutta en enää herää öisin nälkään ja aamullakaan ei ole vielä hengenhätä päästä syömään.

Kreikkalainen jugurtti sisältää muuten vaan 3,2g/100g sokereita. Itse kyllä lisään siihen marjoja, joten se siitä, mutta vinkkinä niille jotka ovat jo tiukalla linjalla.

Mä järkytyin kun reissumies tosi tumma -leivässä oli jotain 10g/100g sokeria :o Ilmankos se on niin hyvää...

Minäki pääsen kivasti mittailee sokereita kuuden päivän ajaksi, kun keskimmäinen arvo rasituksessa oli ollu 10,1. Muuten hyvät tulokset. No onpahan syy fiksata ruokavalioo vielä vähän lisää.

Mä sain ohjeen mitata sokereita 4 kertaa viikossa paasto arvon ja joka toinen viikko koko päivän arvot. Vähän on edelleenkin pihalla tämän ruokavalion kanssa mutta kyllä se varmaan kohta helpottaa. Ehkäpä myös maalaisjärjellä pärjää pitkälle :) mä olin ajatellut että kun on radi niin pääsisi heti äp polille seurantaan mutta ei pääse ellei ole mitään häikkää tai sf mitta epänormaali o_O ( Mua kun alkoi pelottaa synnyttää jos vauva onkin 5kg :nailbiting: )

Takaisin