Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

Yksittäisillä tuloksilla kun ei ole minkään valtakunnan merkitystä niin ihan turhaa mitata samalla kerralla montaa kertaa. Ite kirjaan sen mitä mittari sanoo ja sillä mennään. Kun artvot alkaa heittää, se kyllä näkyy sit jo useissa arvoissa niin tuo moneen kertaan samalla kertaa ottaminen on ihan turhaa itsensä kiusaamista.

Mulla piti aloittaa nyt lääkitys, koska paastot on nousussa, niin aamu kuin enne ateriaakin. Laittelin tuossa viimeviikon arvot D-hoitajalle ja se totes et seurataan vielä viikko, koska nyt arvot oli snadisti paremmat. Mulla odottaa jo reseptikin valmiina lääkkeelle, mutta en alota vielä.

Mulla on viel semmonen ongelma et mulla tuppaa normioloissa ajoittan sokerit romahtamaan jopa alle 3.0 ja tuo lääkitys vaikka tablettimuotoinen onkin niin lisää kohdallani riskiä tuohon liian matalaan sokeriin. Eli jos ja kun lääkitys aloitetaan mun tarttee rei ittää itseäni joka päivä ettei arvot pääse liian alas.
 
Lienee yksilökohtaista noiden arvojen kanssa. Minulla ei ainakaan ole mitään "trendiä" noissa ruokailun jälkeisissä arvoissa, vaan riippuu ihan puhtaasti siitä, mitä syön. Paastot on kautta linjan olleet kohillaan.
 
juu eri ruoka-aineet nostaa eri ihmisillä eri tavalla. Pääsääntönä on et hiilarit luonnollisesti nostaa enemmän ja proteiinipitoinen ei. Hedelmien kanssa tuntuu olevan eniten eroa ihmisillä ja niistä löytyy ihan hirmusia sokeripommeja. Itselläni viljoista kaura on se joka nostaa kaikkein tasasimmin ja rauhallisimmin ja pysyy pisimpään hyvänä, muista nousee ihan liikaa.

Mulla ei ruokavaliossa ole mitenkään erityisemmin vaihtelua kun oon niin allerginen niin sillä mulla on suht vakioita nuo arvot ja tiedän siitä mitä lautasella on, paljonko se nostaa.
 
Mulla ei allergiat rajoita, mutta vakavan närästyksen takia syön aika yksipuolisesti. Aamuisin ja iltaisin aina samalla tavalla. 100% kauraleipää täytteillä(voi, juusto,kalkkuna, rehut) kupillinen kahvia kermalla ja jos on aivan kamala nälkä niin vielä kreikkalaista jugurttia marjoilla. Lounaaksi paistan vihanneksia voissa ja siihen lihaa kylkeen ja päivällisellä sama. Päivisin nopeat hiilarit jää siis vähiin, koska pastaa, perunaa ja muita viljoja kuin kauraa(maissia joskus) en syö ollenkaan. Ne nostaisi mulle varmaan myös verensokerin korkealle. Välipalaksi syön pähkinöitä ja hedelmistä kiiwiä ja banaania joskus.
 
Mulla ruokavalio on liki aina sama. Kotona aamupalana on kaurapuuroa mustikkasopalla, sellaisella jossa on sokeria en syö/käytä laisinkaan tuotteita jotka makeutettu keinotekoisesti. Nyt kesällä aamupalana on ollut kauraleipää ja kahvia.
Kotona lounas on yleensä edellisen päivän ruokaa ja täällä mökillä munakas tai jotain muuta helppoa ja nopeaa.
Välipalaksi oon syönyt vähän ihan tavallista sokerillista jugurttia tai rahkaa.
Päivällinen on joka päivä mökillä ollessa grilliruokaa eli alkupalana joko pari nakkia tai vähän makkaraa tai sitte halloumia tai pekonia. Lisäksi maissia ja varsinainen ruoka on erittäin runsas vihersalaatti jonka kaverina on kanaa, possua tai nautaa.
Iltapala tuppaa jäämään usein syömättä mökillä ollessa ja se sit tekee sen et aamulla paastot on liian korkeet. Kotona tulee iltapalakin syötyä päivittäin.
Herkkuja syön jos mieli tekee, mutta ei mun pahemmin niitä edes tee mieli.
Mä en syö mitään mikä on makeutusaineella makeutettua vaan valitsen mielummin oikean sokerin, myöskään rasvattomat tuotteet ei kuulu mun ruokavaliooni, eikä mikään mikä nimetään Light tai kevyt tuotteeksi, ne vaan ei sovi mun kropalle.
Aikoinaan tuli syötyä vain noita "muka terveellisiä" eli sokeritonta ja rasvatonta jne ja mä vaan lihoin ja kun tajusin ne lopettaa ja siirtyä ihan tavallisiin ja rasvaa ja sokeria sisältäviin niin laihduin 20kg pelkästään tuolla ruokavalion muutoksella.
 
Niinhän siinä kävi kun väkisin laittoivat inskan kuvioon mukaan niin nyt joka aamu korkeat arvot (sama ruokavalio jolla pysyi normi rajoissa).. Viime raskaudessa kävi aivan sama homma. Kroppa meni täysin sekaisin. En ymmärrä miten tämä keino voi auttaa siihen että vauvasta ei kasva liian suurta
 
Mua ahdistaa suuresti vaara joutua insuliinille. Mulle annettiin vielä viikko aikaa ja yritän nyt keitto ruokavaliolla pitää arvot kurissa. On tää kurjaa kun syöminen on alkanut ahdistaa ja sitten ahdistaa kun ei voi syödä :sad001 Koen epäonnistuneeni :sad001
 
Karvas pettymys neuvolassa, kun terkka toteaa mun arvoja katselleessaan, että koholla ovat. En ollut kuin kahdesti mitannut sen ennen ateriaa arvon, mutta molemmat olivat koholla. Eli kaksi ylitystä viikon sisään joten nyt lähete vetämään diabeteshoitajalle. Minä tosiaan elin siinä luulossa, että vain aamupaston pitää olla sen alle 5,4, mutta näköjään niin myös niiden päivä paastojen. Mulla ruokailuvälit olivat olleet siinä semmoiset 4h, ja toivon, että sokereiden nousu johtuu siitä.


Zeinikalle tsemppiä masis fiiliksiin! Muakin suoraan sanottuna vituttaa joutua tarkempaan syyniin, mutta tämä on kaikki vauvan parhaaksi, ja sen eteen olen valmis tekemään mitä vain.
 
jahas ja sokerilääkitys tekee sen et arvot on entistä korkeemmat....
 
Odecca oho miten siinä nyt noin voi käydä??

Oon tänään mittaillut arvoja ihan joka välissä. Ainut ylitys tuli aamupalan ja lounaan välillä, kun ruokailuväli oli kolme tuntia. Sen jälkeen söinkin jotain aina parin tunnin välein ja arvot pysyivät hyvinä. Mielenkiinnolla silti odotan sitä diabeteshoitajan käyntiä, ja mitä mieltä hän on mun syömisistä.
 
Täällä tekee insuliini samaa.. sokerit korkeammalla vaan kokoajan.. tänään oli 6.5 aamulla.. nyt en enää ota katsoo laskeeko vai menikö ihan sekaisin koko kroppa
 
Ti taas hoitajalla ja lääkärillä käynti. Viimeks russutti et 3 viikon aikana oli 6 aamu arvoa vähän koholla. Db hoitaja oli sitä mieltä et ruokavaliolla jatketaan mut lääkäri sanoi et ku toistuvasti arvot koholla niin insuliini käyttöön. Nyt sit on joka ikinen aamu koholla ne arvot ja kohoo vaan ja nyt oon nostanut 10 yksikköön...
 
Auttakaa, milloin ois hyvä "herätä" jos syö esim. Iltapalan 9 aikaan. Mikä olisi hyvä paasto aika ettei veny liian pitkäksi mutta ettei myös mittaa liian aikaisin.. koska olen myös yöllä ihan mielenkiinnosta mitannut kun olen käynyt vessassa. Nyt tuli sellainen 9h paastoa ja arvo oli 5.6 tänä aamuna. Koitan vähän seurata tätäkin hommaa..
 
Mulle dbhoitaja sanoi, että jotkut syö yöllä välipalan, että saa pidettyä paastot kurissa.
 
jaa-a en tiiä miten noin käy mutta kuulin etten ole ainoa, et muilla on tapahtunu alotuksessa samoin ja sit kun saavutetaan max annos niin arvot olleet maltillisemmat.
 
Mulle kätilö sanoi että 8h olisi se riittävän pitkä paasto. En oo kyllä kuullut ohjetta että yöllä pitäis syödä jotta arvot pysyy ok, mulle sanottiin että jos paastoarvo 2x vkossa koholla eikä korjaannu ruokavaliolla niin silloin täytyy harkita inskaa. Mistään yösyönneistä ei ollut puhe.? Varmaan riippuu myös hoitajasta miten asiaan suhtautuu
 
Anteeksi huutelen tuolta 2017 tammikuisista, eikö kellekkään ole tarjottu tabletti lääkitystä radiin?

Miulla oli edellisessä raskaudessa tabletti+ruokavalio hoitoinen radi, sillä mentiin koko raskaus. Ja nyt myös aloitin np-ultran jälkeen metfomiini tabletti lääkityksen ruokavalion rinnalle, mulla ei siis paasto pysynyt millään kurissa. Kokeilin kaikki kikat, mitä äitipolilta ohjeistivat: mahdollisimman lyhyt paasto, proteiinipitoinen iltapala ja yöllä jotain syödä, viimeisenä keinona. No paastot noista huolimatta 5,7-6,0 joten lähdettiin kokeilemaan tablettia, nyt oon syöny reilun viikon ja jo toisena aamuna lääkityksen aloituksesta paasto oli 5,2 ja siinä on nyt pysyny. Mut mulla ei oo mikään muu ollu vinksallaan kun tuo paasto arvo.

Miusta on jännä ettei tablettia tarjota, jos arvoissa on vain vähän heittoa, vaan suoraan laitetaan insuliinille? Tietysti näissä on lääkäri ja sairaala kohtaisia eroja mutta silti ihmetyttää?
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top