Evegirl, itselläni oli ja on edelleen paljon samoja ajatuksia. Esikoisen kanssa radi huomattiin vasta rv33, kun sokeri tuli pissaan läpi. Rasituksessa en ollut käynyt, sillä riskitekijöitä ei juuri ollut. Olin 22-vuotias, hoikka (BMI 19), perusterve. Sukurasite isäni puolelta on kuitenkin kova, joten se varmaan on isona osatekijänä tässä. Toki huolestuin ensiksi siitä, että onko vahinkoa tapahtunut jos radi on tietämättäni jyllännyt koko alkuraskauden pahana. Kuitenkin kotona arvoja mittaillessa kävi ilmi, että ne pysyivät hyvin hallinnassa melkein samanlaisella ruokavaliolla, kuin mitä olin noudattanut siihenkin asti. Toki herkuttelua vähän vähemmän ja esim. aamupalalla kroppa ei kestänyt maustamatonta jugurttiakaan, vaan pelkkää ruisleipää. Mutta siis hyvin lievästä ongelma oli onneksi kyse.
Nyt toista odottaessa jännätään taas parin viikon päästä olevaa rasitusta. Ruokavalio on pysynyt melko samanlaisena kuin esikoisen aikaan -perusterveellistä kotiruokaa, emme harrasta eineksiä tai noutoruokaa. Makeat herkut ovat oma kompastuskiveni, mutta niitäkin menee mielestäni vielä maltillisesti.
Ymmärrän siis täysin ajatuksesi. Harmittaa kovasti, että tätä ei pystynyt pitämään loitolla, mutta itse olen yrittänyt ajatella että kaikki ei ole aina itsestä täysin kiinni. Joskus asiat ovat niin monen tekijän summa, että lopputulosta ei voi ennustaa. Nyt täytyy vaan yrittää välittää terveet ruoka- ja liikuntatottumukset eteenpäin lapsille, jotta he voivat toivon mukaan välttyä ongelmilta, vaikka kohonneet riskit onkin tiedossa. :)