Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon kertaalleen jo käynyt 12+ ja ei tullu diagnoosia, vaikka mulla on kahdessa aikasemmassa raskaudessa radi ollut. Noissa aiemmissa raskauksissa esikoisen kanssa heitti kaikki 3 arvoa ja kuopuksen kanssa heitti keskimmäinen, eli mä oon palanut muista kuin ekasta eli paastoarvosta. Nyt tosiaan tarttis mennä uudestaan kun saisin vaan aikaseks varata ajan.
Mä meinasin menettää tosiaan esikoiseni, koska en suhtautunut riittävän vakavasti radi diagnoosiin...

Terveisiä labrasta. Yök. Ensimmäisen tunnin piina on ohi ja selvisin just ja just laattaamatta. Tää toinen tunti onkin mennyt kivuttomammin ja vauva tekee kärrynpyöriä sokerihumalassa. :)

Oon ihan varma että mulla on arvot korkealla. Sen verran paljon heittelee päivittäiset olot muutenkin ja jäätelöstä ei oo osannut tarpeeksi kieltäytyä. :(

Nasunina seurailetko nyt vain hetken aikaa niitä arvoja vai loppuun asti?

Mä en oo saanut vielä neuvolasta mittaria, mutta kokeilin anopin mittarilla.. pari tuntia ruokailusta vs oli 5,2.

Mä kävin testissä tosiaan viime viikolla, eikä diagnoosia. Arvot oli korkeemmat mitä esikoisen kohdalla oli, mutta sallituissa rajoissa kuitenkin. Paastoarvo oli 5,2, kun 5,3 on se raja, muut oli reippaasti rajojen alapuolella.

Nasunina seurailetko nyt vain hetken aikaa niitä arvoja vai loppuun asti?

Mä en oo saanut vielä neuvolasta mittaria, mutta kokeilin anopin mittarilla.. pari tuntia ruokailusta vs oli 5,2.

Loppuun asti joudun seurailemaan :( jos ei mitään hälyttävää tuu niin äippäpolilla ei tarvi käydä kun vasta ihan loppumetreillä tarkistamassa vauvan koko :)

Mulla on tämä koettelemus huomenna edessä, kun odotin esikoista niin arvot oli normaalit, nyt jännään et miten tällä kertaa käy. Eniten ehkä jännittää miten aamu sujuu, ja kun on jo nyt nälkä :D

Eli täällä eka arvo sen 5.3 ja muut 9.1 ja 6.9 eli alan mittaamaan arvoja kotona. Ei oikein tunnu kivalta.

Täällä oli kaikki rajoissa, vaikka toisin luulin. Huh. Tsemppiä kaikille testiin ja mittauksiin niille jotka joutuu seuraileen. Ei kauaa onneksi kuitenkaan tarvitse sitä tehdä. :)

Mä sain puhtaat paperit, jo toista kertaa tässä raskaudessa. Esikoinen oli niin iso niin siksi näin tarkka seuranta, vaikkei mulla silloinkaan ollut.

Ekan kotimittauspäivän arvot priimaa. Onneksi.

(Kärysin rasituksessa siis siitä paastoarvosta, eli mittailen kaksi viikkoa joka toinen päivä.)

Mä kävin sokerinrasituksessa viikko sitten ja tulos oli, että kolmesta arvosta se toinen (eli keskimmäinen) oli juuri sen raja-arvon. Ajan diabeteshoitajalle sain kahden viikon päähän. eli se on nyt ens viikolla. Tuntuu ihan järkyttävän pitkältä ajalta odottaa, kun ei tiedä syökö ihan päin honkia vai ei.
Odotan siis toista lastani ja esikoisen odotuksessa minulla ei ollut tätä. Toki tämä tulee osittain sukurasitteena plus mun ikä on toinen riskitekijä. Nyt oon kauhuissani lukenut aiheesta, että mitä kaikkea tämä voi tehdä minulle ja ennen kaikkea vauvalle. Sen vuoksi koen vielä enemmän pöyristyttävänä sen, että sain ajan kahden viikon päähän. Elämäntavoiltani syön terveellisesti, säännöllisesti ja liikun paljon. Meillä on koira, jota lenkitän, taapero, jonka kanssa ulkoillaan ahkerasti ja kaikkialle kuljen vaunutellen..kauppaan yms. Painoltani olin odotuksen alussa jopa vähän alipainoinen ja raskaus on edennyt normaalisti eli ei mitään suuren suurta painon nousua. Ehkä vähäsen enemmän entä esikoisen kanssa.
Tänään sain kaveriltani vs-mittarin lainaan, jolla vähän pääsen kärryille, että syönkö oikein. Periaatteessa sen pitäisi olla helppoa..tehdä vaan kuten ohjeet sanoo mutta kun kroppa ja raskaus on jokaisella yksilöllinen ja samoin se, että miten insuliini toimii omassa kehossa..näin ollen kaikki ruoka-aineet ei välttämättä sovikkaan vaikka paperilla niitä suositellaan. Huokaisu. Kauheen pettynyt oon omaan kroppaani ja sen mitä tällä aiheutan lapseni tulevaisuudelle jo näin etukäteen. Tiedän, että moni on tästä selvinnyt ja elää täysin tervettä elämää synnytyksen jälkeen mutta, koska mahdollisuudet tulevaisuudessa on tämän myötä saada 2 tyypin diabetes, niin tuntuu surulliselta vauvan puolesta, että en pystynyt pitämään tätä loitolla.

Täällä oli se eka arvo 5.3 eli raja arvo. Eilen sain neuvolasta mittarin ja alan mittailemaan 2-3 pv viikossa ja niinä päivinä kun mittaan niin 4 krt pv. Pelottaa että tulokset on huonoja ja että joutuisin mittailemaan enemmän. Ja tuo pelottaa myös että jos tulee sitten myöhemmin se 2 tyypin diabetes. Jota on suvussa ja itsellä on ylipainoa joka myös rasittaa.

Evegirl, itselläni oli ja on edelleen paljon samoja ajatuksia. Esikoisen kanssa radi huomattiin vasta rv33, kun sokeri tuli pissaan läpi. Rasituksessa en ollut käynyt, sillä riskitekijöitä ei juuri ollut. Olin 22-vuotias, hoikka (BMI 19), perusterve. Sukurasite isäni puolelta on kuitenkin kova, joten se varmaan on isona osatekijänä tässä. Toki huolestuin ensiksi siitä, että onko vahinkoa tapahtunut jos radi on tietämättäni jyllännyt koko alkuraskauden pahana. Kuitenkin kotona arvoja mittaillessa kävi ilmi, että ne pysyivät hyvin hallinnassa melkein samanlaisella ruokavaliolla, kuin mitä olin noudattanut siihenkin asti. Toki herkuttelua vähän vähemmän ja esim. aamupalalla kroppa ei kestänyt maustamatonta jugurttiakaan, vaan pelkkää ruisleipää. Mutta siis hyvin lievästä ongelma oli onneksi kyse.

Nyt toista odottaessa jännätään taas parin viikon päästä olevaa rasitusta. Ruokavalio on pysynyt melko samanlaisena kuin esikoisen aikaan -perusterveellistä kotiruokaa, emme harrasta eineksiä tai noutoruokaa. Makeat herkut ovat oma kompastuskiveni, mutta niitäkin menee mielestäni vielä maltillisesti.

Ymmärrän siis täysin ajatuksesi. Harmittaa kovasti, että tätä ei pystynyt pitämään loitolla, mutta itse olen yrittänyt ajatella että kaikki ei ole aina itsestä täysin kiinni. Joskus asiat ovat niin monen tekijän summa, että lopputulosta ei voi ennustaa. Nyt täytyy vaan yrittää välittää terveet ruoka- ja liikuntatottumukset eteenpäin lapsille, jotta he voivat toivon mukaan välttyä ongelmilta, vaikka kohonneet riskit onkin tiedossa. :)

Mun eilisen rasituksen tulokset tuli ja toistamiseen kunnossa olivat. Molemmilla vanhemmilla diabetes ja siskolla ollut raskausajan diabetes ja olin varma, että kohtalo on sinetöity jo tässä kohtaa täälläkin. Vielä ei ilmeisesti ollut mun aika, mutta ihmeissäni olisin, jos siltä kokonaan välttyisin :o tsemppiä diagnoosin saaneille ja arvoja mittaileville!

Mulla on huomenna tokaa kertaa rasitus tän raskauden aikana ja oon ihan varma et dg napsahtaa. On tosiaan kahdessa edellisessä raskaudessa jo ollut joten ihan varmasti tulee nytkin.

Mulla tuo ruisleipä on ollut sellanen joka nostaa sokereita ja on tosi huono, vaihdoin 100%täysjyväkauraan ja se nostaa huomattavasti hitaammin ja pitää kauemmin tasaisena. Mulla ylipäätään viljoista kaura on se joka pitää parhaiten tasasena.

Mulle koittivat kovasti että ruisleipää pitää syödä ei mitään muuta leipää. No en voi sitä ruisleipää syödä ellen halua että nielu vuotaa verta raskauden jälkeen. Tulee meinaan niin hirveät närästykset ruisleivästä, että ei kiitos. Täytyypä kokeilla tota täysjyväkauraa, kiitti vinkistä odecca :)

100% täysjyväkaura on ainoa leipä mitä minäkään pystyn närästykseltä syömään. Vaikka mulla ei vielä olekaan radia diagnosoitu, niin se pitää myös verensokerin selvästi pitkään tasaisena.

Ite sain tänään neuvolasta käskyn seurata 6pv sokereita kotona kun oli aamulla melko korkeat(8.6). Mutta oon aika varma että johtuu eilisestä herkkuillasta, tänään ollu normaaleja hyviä arvoja ruokailujen jälkeen. Sanoi kyllä jos arvot heittelee kovasti niin rasitukseen joudutaan :d Syön yleensä terveellisesti mutta eilen pääsi vähän repsahtamaan ruokavalio. Viikkoja jo 30+5.

Eilen oli rasitus ja tuli se dg sieltä niin kuin olen olettanut tulevankin. Mulla heitti paasto ja 2h arvo, eli 2/3 oli jotakin muuta kuin mitä pitäs.

Takaisin