Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

Millähän sitä taas muistais varata tuon uuden rasituksen, tuntuu ettei tässä päässä pysy enää mikään.
Onneks nuo arvot on kotona olleet ihan normaaleja, uskosin et saattaa olla et tokakin rasitus menee läpi puhtain paperein :)
 
Paastoahan kuuluis pitää 10-14h, eli 12h on aika turvallinen valinta :)
Liian lyhyt ja liian pitkä paasto nostavat ekan arvon liian korkeaksi.
 
Mä kävin viime viikolla rasituksessa ja mulla kans se paastoarvo oli tasan sen rajan eli 5,3. Muut oli hyviä joten sain tänään mittarin kotiin neuvolasta.
 
Niin se käry kävi täälläkin paastoarvon kanssa :shifty:
Paasto tasan sen 5,3 ja sekä tunnin että kahden tunnin arvot oli 7,0.
Mrrrh.
 
Mulla huomen aamulla rasitus..pelottaa miten sitä selvii aamun syömättä kun tottunu heti heräämisen jälkeen syömään aamupalaa. Ei olis kiva pökrää mihinkään. Pitää toivoo että arvot olis kunnossa, en haluis luopua täysin herkuista ja alottaa tiukkaa dieettiä. :D Muuten kyl syön terveellisesti mut sokerikoukkuun jääny nyt raskausaikana.. Kun ei yhtään tiiä miten kroppa reagoi kun ensimmäistä ootan.. :rolleyes:
 
Mulla myös aamulla rasitus ja jännittää kyllä kamalasti. Pelkään kuinka paha oli tulee niistä verikokeista ja siitä juomasta.. En oo aiemmista raskauksista ennen ollut. Hitsit kun itsekin tänään jotain pientä herkutellut kun en tiennyt, että voi vaikuttaa huomiseen arvoon? :eek:
 
Mihin aikaan hanneli sulla tänään aika? Mä oon tunnin pian ollut ja seuraava verikoe otetaan hetken päästä. Juoma ei ollut ollenkaan paha, nyt ajoittain vähän heikko olo...
 
Nen89 mulla oli kasilta, litku onneks meni suht helposti alas kun oli ihan kylmää. Mut joo hieman ällö olo nyt ja semmonen aivosumu. Voi kyl vaikuttaa myös kun viime yön nukuin huonosti.
 
Mä soitin jo tänään päivällä mun verikokeiden tuloksista. 2 viimeisintä arvoa todella hyvät, mutta se ensimmäinen oli 5,4 :/ kuulemma edellisen päivän syömiset on voinut vaikuttaa :/ Nyt sit vissiin hetken seurataan vs arvoja... ens pe saan neuvola köynnillä mittarin ja paremmat ohjeet. Kuinka usein tuota vs:ää otetaan?
 
Mulla oli koe aamulla ja nyt illalla näkyi kannassa paastoarvo ja 1h arvo, jotka oli molemmat ok. 2h arvoa ei kuitenkaan näkynyt. Onko jollain kokemusta voiko se tulla jotenkin myöhemmin vai mikä vois selittää tuon puuttumisen? Siinä nimittäin hoitaja vähän sähläs vikan näytteenoton jälkeen ja lähti selvittämään jotain toisen asiakkaan asiaa ja jätti mut tuoliin istumaan. Mun piti itse kysyä toiselta hoitajalta että saako täältä jo lähteä :D
 
Mulla on sokerirasituskoe ekaa kertaa ensi viikolla. Moni on ilmeisesti käynyt siinä jo alkuraskaudessa? Mulla neuvolalääkäri kysyi multa, että tehdäänkö testiä, ikään kuin mun se pitäisi päättää. Neuvolassa viime kerralla otin asian puheeksi ja passittivat heti varaamaan aikaa testiin.
Oireileeko radi jotenkin jo tässä vaiheessa, jos siihen on taipumusta?
 
ei oireile, joillain saattaa oireilla painonnousuna ja kovana janona ja jatkuvana väsymyksenä, mutta yleensä ei tuu oireita
 
Siitähän voi halutessaan kieltäytyä, ei siis ole pakko mennä jos ei halua, mutta tietyt kriteerit täyttäville kuitenkin suositellaan, ehkä lääkäri tarkoitti sitä? Olen ymmärtänyt, että jos taustalla on esim. radi edellisessä raskaudessa tai muita riskitekijöitä, niin testi tehdään jo aiemmin.
 
Voi ääh, muut arvot hyvät mut 2h arvo ylittyi eli radi sitten tuli. En ois kyllä uskonut. :sad001 Sukurasitetta tietty jonkun verran, mut omal äidil ei missään raskauksissa ole ollut.. Muutenki syön terveellisesti ja liikun, mut kai sitten vaan tää raskaus saa kaikki huonot puolet esiin. Ei se auta ku alkaa mittailee.
 
Kohta jo pakko kysyä onko sokerirasituksesta kukaan tästä porukasta selvinnyt ilman radi-diagnoosia :D mulla toinen rasituskoe vasta kahen viikon päästä ja ekaan jouduin jo alkuvaiheessa, koska omalla isällä kakkostyypin diabetes ja siskolla ollut raskausajan diabetes.
 
taskis, radi on kyllä todella yleinen, kun raja-arvot ovat sen verran tiukat. Mutta muistelen lukeneeni täällä muutamien saaneen puhtaat paperit :grin
 
Mulla on sokerirasitus juhannusviikolla. Just tässä pohdiskelin kans kauhistuneena, et onko täällä ketään, kelle diagnoosia ei olis pamahtanu. :eek::D
 
Mulle ei oo pamahtanu radi diagnoosia, mutta varmaan osataan vaikuttaa se etten oo käyny sokerirasituksessa :D mulle on vaan sanottu ettei tarvi käyä, ellei sitte tuu jotain merkkejä tai ellen halua. Tää siis kolmas raskaus ja kertaakaan en oo käyny rasituksessa
 
Takaisin
Top