Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla ei tässä raskaudessa tarvi onneksi mennä sokerirasitukseen kun edellisessä raskausdiabetes tuli jo rv12 joten jokatapauksessa joudun.läpi raskauden mittaamaan sokereita päivittäin joten sanoivat että nyt ei erikseen tarvi mennä kun ihan turhaa kiusausta.

Mulla todettiin edellisessä raskaudessa radi n. raskausviikolla 30. Pissaa stixatessa näkyi sokeria ja siitä sitten rasitukseen. Siellä häikkää viimeisessä arvossa, joka taisi olla 0,1 yli sallitun. Seuraavat viikot mittasin arvoja kotona ensin joka päivä, sitten joka toinen ja lopulta viimeiset päivät ennen synnytystä ihan joitakin kertoja viikossa. Kertaakaan ei ylityksiä tullut, söin ihan perusterveellistä ruokaa ja herkuttelin kun siltä tuntui.

Muutenkaan en ollut painon puolesta mitenkään ykköskandidaatti radin saajaksi, sillä olen normaalisti hyvin hoikka ja raskauden aikanakin paino nousi vain pikkuista vaille 10kg. Sukurasite on kuitenkin kova, joten sieltä se pääsi hiipimään huomaamatta. Mutta vaikka arvot eivät itselläni ylittyneetkään, huomasin sokereiden nousevan korkeimmilleen tunti aamupalan jälkeen. Jostain syystä ainakaan oma kroppani ei aamulla sietänyt sokruja yhtä hyvin aamulla kuin päivällä, joten esim. maustamatonta jugurttia en voinut syödä aamulla, vaikka siinähän on sokeriakin minimaalisesti. Myös hedelmät poistin aamupalasta.
M
yös pienenkin liikunnan merkitys oli selvä. Kun käytin koiran pienellä kävelylenkillä aamupalan jälkeen, oli mittauksen tulos selkeästi alempi verrattuna aamuihin, kun menimme ulos vasta mittauksen jälkeen.

Mulla edellisessä raskaudessa todettiin rd jo rv15 itse oireista tajusin (jatkuva jano esim.) rv12 mutta labrassa ei ollut aikoja joten jouduin odottaa sokerirasitukseen pääsyä kolmeviikkoa. Se sokeri letku ei ollut niin pahaa kuin odotin ja eka tunti oli ok mutta sen jälkeen tuli tosi oksettava olo ja huippasi joten pääsin pötköttelemään. Insuliini luultavasti olisi jouduttu loppu raskaudessa aloittamaan mutta eihän sitä edes sinne asti päästy.

Tässä raskaudessa ei onneksi tarvitse mennä sokerirasitukseen koska se olisi turhaa kun joutuisin joka tapauksessa päivittäin mittailemaan.

Jännä ettei tarvii mennä rasitukseen, kyllä täällä joutuu menemään.. Vielä vuosi synnytyksen jälkeenkin käydään arvot tarkistuttamassa.

Mä kans ihmettelen ettei joudu. Ite oon joutunu kaikista ja joudun tästäkin. Edellisessä jos ei dg olis tullu jo ekassa rasituksessa niin olisin joutunut uudestaan myöhemmillä viikoilla. Nyt tän kolmannen kohdalla menen jälleen rasitukseen 12 viikon tuntumassa. Mä aloin jo edellisessä raskaudessa niin kuin tässäkin seuraamaan sokereita jo heti alusta, plussasta saakka. Ne arvot tosin ei näin alussa viel ala heittämään vaan vasta siel ekan kolmanneksen lopussa, mut seuraan varuiks. Rasitukseen passitus tulee jokatapauksessa. Ilman sieltä saatua dg:tä ei saa apuvälineyksiköstä liuskoja yms tai jos menee pahaks ja tarttee insuliinit niin niitäkään ei saa pelkän kotiseurannan perusteella vaan tarvitaan rasitus.

Mä melkein menetin mun esikoisen, koska en ottanut varotuksia radista tosissani. Mä aattelin et ei mulla mitään hätää ole kun olo on ok ja en ole läski jne, olin todella väärässä. Mä olin sillon vastaan koko rasitusta ja must se oli ihan turhaa raskaanaolevan holhoomista jne. Esikoinen ei todellakaan ollut mikään jättimäinen sokerivauva vaan pieni, koska ei saanut enää ravintoa ollenkaan ja oli kohdussa ahdingossa mun typeryyteni takia.

Joo kyllä mä olen edellisen raskauden jälkeen käynyt ja tämänkin raskauden jälkeen joudun käymään, mutta raskaus aikana en kun se tiedetään että se tulee kun oli edellisessä jo niin alussa. Ja nyt pitää kotona jo kumminkin joka aterialla mittarilla ja noudetaan radin ruokavaliota joka tapauksessa niin lääkäri sanoi että sillä ei ole merkitystä käynkö vai en kun vaikka se sokerirasitus näyttäs että kaikki ok niin silti pitää toimia kuin radi olisi, eli sokerirasitus ei muuttaisi mitään raskauden ajan seurantaa.

Eikö tuossa tapauksessa sitten tosiaan ole vaikutusta siihen, saako liuskoja ym. tykötarpeita, jos ei ole käynyt rasituksessa? Saako pelkällä kotimittauksellakin diagnoosin, jos arvot heittelee?

Itseäni vähän jänskättää, jos tällä kertaa rasitus on jo siellä 12 viikon tuntumassa. Pahoinvointi oli viime rakkaudessa vielä päällä noilla viikoilla... Mutta saa nähdä.

Ainakin nistenklinikalla D. hoitaja sanoi mulle että pitää olla diagnoosi että nuo saa et on kuulemma tarkkaa. Radilaisille kuuluu myös ylimääräinen ultra lapsen koon vuoksi ja sitäkään ei "saa" ilman diagnoosia ja sit on vielä synnytystapa-arvio, joka radilaiselle kuuluu, mitä ei ilman dg:ä saa. Tai näin mua infottiin kun kakkosen kohdalla kysyin miksi tarttee rasitukseen mennä kun dg tulee kuitenkin, kuulemma pelkkä kotimittaus ei riitä, koska se ei kerro missä suhteessa arvot oikeasti nousee. Tuo sokeriliemihän on tosi kova rasite ja ei kukaan sellasita kotona vedä, joten ne kotimittaukset ei ole verrannollisia siihen kuinka keho käyttäytyy kovassa rasituksessa.

Mulla on nyt jo pidempään ollut "vetämätön" olo, siis jo ennen raskautta. Kokeilin nyt piruuttani mitata paastoarvoa, se kun oli se mikä viime raskaudessa oli vähän koholla. No, turhan korkeita lukemia nyt kahtena aamuna tullut :sad001 Yritän nyt tsempata tuon ruokavalion kanssa. Jos jättäis sokereita mahdollisimman paljon pois. Viikon päästä mulla on eka neuvola. Olisi se kiva jos siihen mennessä sais oloa paremmaksi ja/tai noita paastoarvoja pysymään alempana. Pitää varmaan mitata joku pvä sit noita aterian jälkeisiäkin arvoja.
Nyt löytyy motivaatiotakin. Mulla on bmi nyt melkein 40...... Olis melkein pakko saada vähän painoa tippumaan nyt ekalla puolikkaalla, josko sitten 20+ viikoilla paino ei ehtisi nousta niin paljoa tähän lähtötilanteeseen...

Mä syön iltapalaks yleensä täysjyväkauraleipää 2 palaa tai sit kaurasydän leipää sen 2 palaa, päälle juustoa ja paprikaa. Aamupaastot on pysyny välillä 5.1-5.3. Jos syön jotain herkkuja illalla niin näkyy heti arvoissa. Yks ilta söin iltapalaks pannaria ja aamun paasto olikin sit yli 6. Välillä oon syöny myös rahkaa bonnen hedelmäsoseella ja sekään ei oo nostanut.
Itellä BMI on 31

Mulle laitettiin ekas neuvolassa jo lähete menee ja rasitukseen tarttee mennä heti kun 12 on täynnä.

Mulle kans jo rasitukseen lähetteet valmiina ja lääkäri sanoi että mennä viikoilla 14-16. En oo ite mitannu vielä mitään, vois kyllä joku aamu mitata.

Mullakin tää testi olis edessä, mutta ilmeisesti vasta ensimmäisen lääkärikäynnin jälkeen saan opastusta miten näihin mennään. :) Ylipainoa ja sukurasite niin joutuu kokeisiin. Mukava lukea teidän kokemuksia tästä aiheesta kun on itselle täysin vierasta.

Täällä luultavasti lääkkeiden aloitukseen parin viikon päästä yhtään hiilareita ei meinaa kärsiä syödä. Mut kun ei de hiilarittomuuskaan ole kovin hyväksi :/

Mun tarttee huomenna varata labrasta aika testiin. Neuvolasta oma terkka soitti et mene heti kun 12+0 tulee täyteen eli reilun viikon päästä. Ajattelin et hoidan samalla ajan, kun vien sikiöseulontoja varten pissat ja annan veret

Mun tosiaan tarttee mennä ma 22.2 alkavan viikon aikana eli mitä tuohon on, pari viikkoa. 12+0 tulee jo 18.2 täyteen, mut en sillä viikolla ehdi mennä.

Pitäis itsekin saada varattua se tonne kolmen viikon päähän ja toivoa, ettei arvot ylity.

Takaisin