Raskaus yli puolen välin

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JeRoSe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heipähei mamoset!
 
Tohon liiviasiaan vielä:
Sillä mäkin sitä nyt näin etukäteen pohdiskelen, kun niitä liivejä kumminkin tarvii aikalailla heti, ni ei tarvi sit heti alkaa miettiin vaatekauppaan lähtöä kun synnäriltä selviää.. Eka kun on tulossa, niin ei tiedä yhtään mitä tuleman pitää, ja saattaa mennä hetki, kun sen oman rytmin ja rutiinit löytää pienen kanssa häärätessä. Taidanpa päätyä siihen, et käyn yhet ostaan jo nyt ja muutamat lisää sit myöhemmin.
 
Nyt valmistautukaa, tulee äääärettömän tyhmä kysymys (harvinaista multa [;)]): Mulla on jo pitkin matkaa ollu kivuttomia supistuksia, eli luulen tietäväni, mikä on supistus ja mikä ei. Mut nyt on ollu jonkun kerran myös kipua supistuksen yhteydessä. Kysymyksen aiheuttaa se, et mulla on ollu jonkun aikaa masu muutenkin vähän arka ja pinkeenä. Nyt mäen sit oikeen osaa erottaa, et tekeekö kipeetä sen vuoks, et jo valmiiks arka/pinkee masu supistuu, vai onko se ite supistus kipee?? Sen mäkin oon oivaltanu, et synnytyssupparit on eri juttu, ja ne sit kyllä huomaa kivun määrästä ja saattavat kait tuntuu myös selän puolella. Eikä noi tosiaan oo ollu mitenkää säännöllisiä. Pohdiskelinpa vaan tuossa aikani kuluks totakin asiaa, kun neuvolatäti kysy, et onko ollu kipeitä suppareita, ja minä ihan kirkkain silmin vastasin, et ei oo ollu. (Tunnen itteni ihan hölmöks, kun tämmösiä kyselen, mut kaikki sitä näköjään tulee mieleen.)
 
Tällä viikolla on sit se ultrakin. Hienoo päästä näkeen pikkukaveri [:)], toisaalta vähän jännittää, et jos se onkin siellä ihan mullin mallin, eikä ollenkaan asettunu ulostuloa varten.
 
Meillä on kanssa käynnissä sängyn valmistelu. Äiskä lupas ommella alus- ja pussilakanoita. Sit on pohdittu, et sijotetaanko vauvan koppa (siis äippäpakkaus-laatikko) pinnasänkyyn vai järkätäänkö siihen semmonen hoitopöytä-yhdistelmä, mihin mahtuis myös toi sänky. Toivottavasti on vielä aikaa saada meidänkin systeemit järjestykseen, niin kun Riikallakin jo oli.
 
Loistavaa viikon alkua ja hyviä vointeja kaikille!
 
 
 
 
Heipsis. [:)]

Tirpu - älähän sä nyt noin tuumaile, että tyhmä kysymys! Semmoisia ei kuulemma ole olemassakaan... [;)] mä olen vähän huono ottamaan kantaa noihin sun kipuiluihin, vaikka itse olen kipeistä supistuksista kärsinyt jo pitkään. Sanovat kyllä, että kipeitä supistusten ei saisi olla.... mutta vaikka tuolla synnärillä olen ravannutkin, ei edes ne kipeät supistukset ole saaneet mitään synnytykseen viittaavaa aikaiseksi, hyvä niin tietysti.

Jos sinua yhtään arveluttaa otat ja soitat neuvolaan tai ihan sinne synnärille asti, he ovat alansa osaavia ja osaavat neuvoa sinua. Sullahan oli se ultrakin ihan näillä näppäimillä... ultralla ne ovat ainakin minun kohdunsuun tilanteen tarkistanut, joten siellähän selviää onko kaikki ok. [:)] Sullakin on viikkoja jo paljon, joten keho alkaa valmistautumaan itse asiaan ja supistukset kuuluvat asiaan, eli sehän on myös hyväkin asia. [:)]

Ja jos itsellä on jostain huoli, niin sitten vaan asiaa eteenpäin, kellään ei ole oikeutta ainakaan vähätellä toisen huolta ja kun on raskaana, kukaan ei onneksi niin teekään. [:)] ainakin oman paikkakuntani synnytysosaston kätilöt ja lääkärit ovat olleet ihan huippumahtavia!

Ja harvahan kuitenkaan synnyttää ennen aikojaan vaikka supistukset olisivat olleet kiusana jo aikaisessa vaiheessa... ja mikäli on sisaruksia, jotka ovat syntyneet ajallaan tai yliaikaisina tai suvussa ei ole keskosia, niin on hyvin epätodennäköistä(muttei mahdotonta) että tulevakaan ennen aikojaan tupsahtaa. Näin mulle on sanottu, en keksinyt omasta päästäni. [:D]

Toivottavasti mun läpinästä oli edes pikkiriikkisen apua... [:)]
 
Heips kaikille!

Tirpu mullakin on ultra huomenna ja itse ainakin olen melko varma että vilpertti on masussa miten sattuu, eikä ainakaan pää alaspäin. Tosin sulla jo viikkoja vähän enemmän kuin mulla. Kipeitä supistuksia itse en ole tuntenut, mutta kyllä ne varmasti siellä ultrassa osaavat kertoa.[:)]
Itsellä jännittää tuo vauvan koko, että kuinka paljon on kasvanut viime kerrasta. Sen tiedän että lähellekään mitään 4 kiloa kun vauva ei tule painamaan, niin mihin niitä painoja vertaillaan??? Keskivertoon eli noin 4 kiloon??? Viimeksi kun kätilö sanoi että on vähän pienempi kuin mitä pitäisi.

Niin siitä lääkäri neuvoloiden määrästä vielä että mulla teki sen eka mittausultran lääkäri niin luulen että se lasketaan yhdeksi lääkärikerraksi.

Lauantaina tuli juhlittua ystävän häitä ja sain nautiskella hyvästä ruuasta ja muutenkin oli ihan kivat häät. Tyttäreni kyllä nauroi maha kippuralla kun laitoin mustat housut (ei mammamalliset) ja kaikenlaista viritystä, vetoketju auki ja vyöllä vähän pitelemään housuja.[:D] Mutta mitään ei näkynyt päällepäin kun oli pitempi "tunika"/mekko siinä päällä. Että sellaisia virityksiä mutta ei varmaan eka eikä vimppa raskaana olevalla naisella.

Ai kivaa pääsen heti ultran jälkeen hakemaan "tukivyön" kun perjantainakin tuskin pääsin kävelemään kun selkä oli niin kipeä. (johtuu siitä kun selkä on joskus mennyt mäsäksi nostaessani lasta keinusta ja nyt se on alkanut vaivata enemmän).[:@]

Taitaa mulle tuo valmistautuminen vauvan tuloon tulla varmaan yht`äkkisenä väläyksenä, että enhän mä ole mitään saanut valmiiksi, kun nyt tuntuu että aikaa on vielä vaikka kuinka jäljellä. Saas nähdä.[:-] Kun en ole edes vielä miettinyt tuota liivi asiaakaan ollenkaan. No kaupungille tutkailemaan teidän vinkkien avulla!!![:D]

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Moikka,
 
täällä peränpitäjä tässä ketjussa[;)]. Apua kohtahan moni jo synnyttää tai siis ei oo montaa viikkoa..lieköhän Maajo jo synnyttänyt ja kohta moni teistä perässä. Mutta siis hienoa, niin ne vaan viikot kuluu ettei huomaakaan.
 
WhiteWife, kiitos sulle imetysliivivinkeistä, pitää mennä kattoon niitä Lindexille. Mulla ei oo paljon mitään rinnat kasvaneet raskauden aikana, kaikki on mennyt vaan vatsaan[;)]. Sellainen kysymys, että onko teillä rinnat kasvaneet rv 30:stä eteenpäin vielä vai tuleeko mahd lisäys sitten vasta kun maito nousee rintoihin? Sitä vaan mietin, että kannattaisko odottaa oston kanssa jonnekin viikolle 35 ja silloin ostaa noin kokoa isommat? Onko kellään kokemusta mm Bebesissä myytävistä Bravadoista? Niitä on kehuttu, mutta ovatko hinnan (noin 50 e) arvoiset? Mites noi imetyspaidat, halvimmat varmaan saa H&M:ltä? Ja saas nähä onnistuuko itse imetys..
 
Vatsaa onkin tässä jo tässä vaiheessa niin valtaisasti (13 kg tullut lisää..), että monet luulevat, että synnytän jo viim kuukauden päästä! En tiedä mistä tuota vatsaa vaan kertyy; en syö mielestäni mitään isoja annoksia tai kaloripitoista ruokaa, en paljoa tuoremehuja tai sipsejä, ja suklaa ja karkit (jes, oon iloinen[:D]) ei vieläkään maistu toisin kuin ennen raskautta. Kerran pari kuussa saatan niitä syödä. No, jäätelöä ja pullaa tulee jonkin verran vedettyä, ehkä se jo siitä kohoaa. Kuvitelkaas minkä kokoinen oisin jos söisin noita kaikkia em herkkuja, huh huh[;)]!Mulle kertyy muutenkin kuin raskausaikana tosi helposti kiloja[:@].
 
No, kilojorinat sikseen. Oon tosi iloinen, sillä minikullallani näyttää kaikki olevan hyvin. Olin maanantaina ultrassa sen takia, että tsekattiin ettei istukka ollut laskeutunut liian lähelle kohdunsuuta. Silloin viimeksi oli melko lähellä ja halusivat sen takia tsekata mikä tilanne nyt. Ja onneksi istukka oli noussut, joten ei hätää. Ja masukki liikkui tosi innokkaasti, niin innokkaasti [:)] että ultraajalla oli vaikeuksia ottaa mittoja.
 
Aika monella täällä on ollut liitoskipuja, mullakin niitä on ja eihän ne kivoilta tunnu, mutta jotenkin niihin on tottunut. Mulla on melkein pahempaa noi karmiat keskiselkäkivut eli keskiselän kohdalla sivulla, varsinkin vasemmalla puolella, on selkä niin kipeä, että en meinaa pystyä keskittymään töihin tai mihinkään muuhun kun sitä särkee niin paljon. En tiedä, saattaa olla jo tulehtunut tai jotain, särky on monesti melko sietämätöntä, kun särkyä on melkein vuorokauden ympäri. Yöt jääneet tosi vähäunisiksi jo parin viikon verran kun aluksi en saa unta ja sitten herään kivun takia koko ajan. Typerää narista tällä tavalla, tulee huono omatunto[:(] kun onneksi miniasukilla kaikki hyvin ja se on tärkeintä. Oletteko kokeilleet sellaista jäädytettävää kylmäpussia? Oon menossa raskaana olevien naisten hierontaan erikoistuneelle hierojalle, toiv se auttaa. Mites vyöhyketerapia, onko kukaan kokeillut? Olis kiva kuulla kokemuksia. Niin ja mammajooga olisi varmasti hyvä, kuinka moni teistä on kokeillut sitä?
 
Mutta siis tärkeintä että miniasukilla kaikki hyvin! Yhtenä iltana/yönä puoltoista viikkoa sitten pelästyin, kun potkuja ei kuulunut, ja angstoituneena valvoin koko yön ja mietin, että pitääkö tässä Naistenklinkalle lähteä. Sitten aamulla menin neuvolaan ja onneksi sydänäänet kuuluivat normaalisti! Kestän vaikka mitkä kivut, kunhan pikkukulta voi hyvin!
 
Hyviä vointeja kaikille!
 
Hellou vaan kaikille!

Täällä minä taas kotona olen, viikonlopun vietin kotona ja yhden yön kävin pyörähtään sairaalassa taas, eilen sitten kotiuttivat sairaalasta, liekkö syynä ruuhka synnärillä vai se että toivovat synnytykseni käynnistyvän itsestään kun kohdunsuu on jo 1cm auki vai se että katsoivat turhaksi pitää minua siellä kun olotila on viikon pysynyt samana, se jää nyt nähtäväksi. Nyt on kuitenkin torstaina taas sitten kontrollikäynti mammapolilla ja pitää varautua siihen että osastolle pitää jäädä taas, eli pakata taas vaatetta mukaan, sairaalan vaatteissa kun en halua olla. Ja diagnoosina menee mulla sitten tokseemia vaikka verikokeet on olleet kunnossa mut verenpaine ja proteiini pissassa sit sen antaa diagnoosiksi, hauskaa vaan kun jokainen kätilö puhui sitten ihan erillälailla syistä miksi olin sairaalassa et otappa siitä selvää.

Täällä on ollut puhetta imetysliiveistä ja imetyspaidoista, älkää hyvät kanssakirjoittelijat järkyttykö seuraavasta sillä nimittäin itse en aio kumpiakaan hommata kun en katso niitä tarpeelliseksi hankinnoiksi.

Tirpu: tuo kuvailemasi kipu on kyllä kovin tutun kuuloista ja itsekkin luulin aluksi niitä supistukseksi, mutta käyrillä ollessa supistuskäyrä ei reagoinut ko kipuun niin oletettavasti kipu johtui vaan siitä kun vauva liikkuu kohdussa kun sen tila alkaa käymään vähiin, ja ylämahani onkin hellä siitä kohtaa jatkuvasti mihin vaavi potkii.

Ja koosta vielä, tuolla osastolla kätilö tuumas että ultran antama kokoarvio/painoarvio on vaan suuntaa antava ja se saattaa heitellä +/-500g toivottavasti ei kuitenkaan kenelläkään tuota +500g.

Voimia mammat ja ihanaa raskautta kaikille!
Maajo
 
Heips!

Mulla oli kanssa tänään ultra jossa tarkistettiin istukan paikka. Istukka kyllä noussut sen verran ettei estä alatie synnytystä, mutta vilpertti on ihan väärinpäin eli nyt tulisi ihan jalat edellä ettei edes peppu vaan jalat.[:-]
No onhan tässä vielä aikaa onneksi, mutta saas nähdä miten käy, että kääntyykö itsekseen. Painoa oli noin 1,4 kiloa ja suurinpiirtein arvio oli 3,4 kiloa siis syntymäpaino.
Samalla reissulla hain sen tukivyön selkää varten ja kyllä tukee niin mukavasti, tanakasti alaselkää. Toivottavasti siitä on hyötyä.
Muuten on kyllä närästystä ihan aamusta alkaen ja väsymystä.[&:] Renniekin on niin hetkellinen apu, että jotain suuhusi laitat niin vaikutus on tipotiessään.

Vai ei Maajo ole vielä synnyttänyt. Sama mulla noissa liiveissä, kun en ole koskaan sellaisia ostanut/tuntenut tarpeelliseksi, niin en tiedä olisiko hyvät vai pärjäiskö taas ihan ilmankin??? Muuten nyt sain sen pitkän tyynyn, mutta vaatii vähän totuttelua kun on sen verran muhkea verrattuna peittoon.

Ai niin ultrassa kun kätilö näytti kasvonpiirteitä, tuossa on ylähuuli jne. Niin sanoin että sehän näyttää ihan Bart Simpsonilta, niinkuin siitä tulikin mieleen Bart.[&:]

Maajolle tsemppiä tuleviin päiviin ja taitaa sulla varmaan olla meidän lisäksi muitakin uteliaita ihmisiä kyselemässä joko on vaavi syntynyt? [:)]
Ja meille muille perästä tullaan![;)]
 
Heissansaa mammakaiset [:)]

Pitääpäs se minunkin iskeä lusikkani liivisoppaan eli ite en vois kuvitellakkaan olevani ilman imetysliivejä, koska ne saa niin näppärästi etuluukusta auki imettäessä ja niihin saa niin kätevästi liivinsuojat sisään eikä maito valu pitkin rintoja, mahaa, reisiä eikä paidat mee likaseksi. Ja lisänä myös, että mulla oli viimeksi normirintsikat vain matkassa laitoksella, nii kyllähän ne kärsi inflaation, ko joutu "repimään" niitä. Ja mulla ainakin maidon noustessa on aivan hurjat rinnat, mutta kyllä ne siitä tasaantuu, ko maidontulo normalisoituu [:)] Mun pitiskin käyä ostamassa parit imetysliivit, että on vaihtovara ja koon taijan ottaa saman, mitä normirintsikatkin nyt on. Imetyspaitoja ei mullakaa oo koskaan ollu, koska mun mielestä turhia. Aivan saman asian ajaa joku vetoketjullinen hupparikin [:D]

Manteli: Mees tosiaan käymään hierojalla ensin, josko saisit avun selkäkipuihis. Selkäkivut on yks inhottavimmista vaivoista ja syynä voi olla aivan mikä vaan. Mammajoogaa en oo koskaan ite testannut, joten en voi sanoa siitä mitään, mutta on kuulemma aivan mahtavaa.

Maajo: Toi on niin pirullista, ko jokainen kätilö sanoo eriä [>:] Ja ite en myöskään tykkää yhtään sairaalan vaatteista, joten omat otan itekkin mukaan. Jaksamista [:)]

Mulla on huomenna vihdoin ja viimein se kokoarvioultra ja saan "tuomion" miten mennään eteenpäin. Pääsen ihan synnärin ylilääkärin syynättäväksi ja hän päättää mitä tehään, ko mun sokeriarvot on vähän vekslailleet - käynnistelläänkö ja milloin, missä asennossa meän jätkä nyt on, viime neuvolassa täti ei ollut varma oliko pt vai ei. Ja jos on pt, nii suostunko sitten käännösyritykseen vai meneekö suosiolla sektioon (ja sektiota en missään nimessä halua!!!)

Karvinen: Elä vielä ressaa vauvan pt:stä. Kerkee kääntymään vielä ja monesti [:)]

Ihanaa, ite pääsen tänään kampaajalle. Meinaan nauttia kyllä täysillä! Kuten nautin myös näistä viilenneistä keleistä.
 
Heipsis, ja kiitokset kaikille neuvoista/sympatioista mun kipuiluihin.
 
Ultra on jo huomenna, nii taidan oottaa ainakin sinne asti, et mitä tuumaavat tilanteesta. Nyt poju ainakin on niin ikävässä asennossa, et aina kun se ojentaa itseensä (työntää päätä ja jalkoja eri suuntiin), niin sattuu aika mojovasti. Yritän aina itsekin vaistomaisesti ojentaa itteeni, et en ainakaan ois missään kyyryssä asennossa tuolloin. Voi meitä, kun on kaikenlaista vaivaa [;)]
 
Toivotaan Karvinen, et kaveri vielä pyörähtäis ympäri, aikaahan tosiaan vielä ois. Samaa täs jännitellään vielä huomiseen asti, sektioo en ihan välttämättä kyllä haluis minäkään.
 
Mehän ultraillaan tässä nyt koko porukka, jos JeRoSellakin on huomenna tutkimukset eessä. Jännää aikaa elellään!
 
Koittakaahan siis pärjäillä! Manteli ainakin ois jo selkeesti hieronnan tarpeessa (eikä varmaan oo ainoa). Tsemit jälleen myös Maajolle, sairaalassa makoilu ei voi olla kovin hauskaa.
 
Täältä tähän
 
heippa kaikille!

tänään oli kolmas ja viimeinen lääkärineuvola käynti (seuraava sitten jälkitarkastus). eli hui, pitkällä ollaan jo [:)] kaikki asukilla hyvin, lekuri sanoi että sopivan kokoinen vauva tulossa; ei mikään viisi kiloinen eikä mikään pari kiloinenkaan. kuulemma kohdunsuu hieman pehmennyt, mutta ei tuntunut siltä että hän olisi vielä sieltä tulossa. meitin sairaalassa saakin synnyttää viikkojen 36 jälkeen, eli perjantaina tämä etappi tulis täyteen! harjoitus supistuksista ne kyselee... joo, kai ne niitä on ku masu menee kivikovaksi ja pinkeeltä olo tuntuu. kipuja en kyllä siihen liitä, toki tuo kipukynnys mulla on se että vasta sitten kun kunnolla sattuu sanon. mutta muistan keskiraskauden kohdilla kun rasituksen yhteydessä supisti, sen kyllä tiesi ja tunsi mitä se on!

viimeaikasin ongelma mikä mulla on ollut on öisin se kun herään kämmenien/käsien puutuneisuuteen/kipuun/kutinaan monesti yön aikana. puhuin tästä tänään neuvolassa ja ei nyt ainakaan vielä sappi/maksa-kokeita aleta ottamaan, seurataan tilannetta. mahdollisesti ja toivottavasti johtuu vaan turvotuksesta. mutta aamulla kädet todella turrat yön jäljiltä ja vähän kömpelötkin... mutta turvoksissa ne kyllä selvästi on... oikein kunnon marmori-iho ja kaikki... sormusta en edes viitti työntää vasempaan nimettömään... kaulassa on roikkunut melkein raskauden puolesta välistä alkaen!

mutta jännää tosiaan lukea teidän kaikkien tekstejä... Maajoa kaikki varmaan puolesta jännää... voimia sinulle [:)] katotaan missä järjestyksessä aletaan poksumaan... pitää käydä kattelee vähän noita laskettuja-aikoja mitä muilla oli!

pinnasänky on nyt koottu ja pehmikkeetkin reunoille laitettu. äippäpakkauksen nostin siihen sänkyyn sitten päällimmäiseksi. katsotaan mihin pikkuisen nukkumaan sitten laittaa, sellainen tunne vain että hän varmaan hukkuu siihen isoon pinnasänkyyn... [;)]

lindexille pitää siis suunnata imetysliivejä metsästämään jos kerran mustia siellä myyvät ja mun mielestä heidän alusvaatteet olleet oikein hyviä aiemminkin. onhan muillakin tisseistä jo pikkasen nestettä tullut? välillä sellainen olo että pitää suojat jo tässä vaiheessa varmaan laittaa...

mutta jaksamisia kaikille! eletään jännittäviä aikoja... [:D]
 
Heissuli,
 
Ma käytiin neuvolassa ja kaikki oli niin normisti kuin voi olla[&:]!?Vähän ällistyttää, että miten ei ole sen kummempia kuin häntäluu tohjona, pingotusta mahassa, huippausta, käsien kutinaa, yöllä puutumista ja sen semmoista tyypillistä[:)]. Mutta mitäs noille mahtaa[;)]. Vaapu oli kääntynyt menosuuntaan[:D] ja terkkari sanoi, ettei se enää käänny siitä toisin päin, korkeintaan akselinsa ympäri saattaa pyörähdellä ja rymytä siinä suunnassa.
 
Anukka, mullakin on ollu käsien ja jalkojen kutinaa. Ei kai mitään huolestumisen aihetta?
 
Tsemppiä Maajo!
 
Mä olen pessyt pienokaisen vaatteet jo valmiiksi ja sänky on virittämistä vaille valmis. Kyllähän tässä menee vielä tovi ennenkuin Vaapu päivänvalon näkee[:)]. On vaan niin kiva touhuta vauvajuttuja, tulee itselle jotenkin rauhallinen olo moisesta puuhailusta.
 
Masun silityksiä kaikille, voikaa hyvin!
 
Koivunlehti
 

 
 
 
Tänään oli neuvolalääkäri ja totesin, että en mä enää tarvitse aikaa lääkärille, kun olen jo liiaksikin rampannut. Laitto vielä viimeisen ajan tonne viikolle 38, lähinnä vaan sen takia, että tietää missä asennossa tuo masukki olis tuloillaan. Vielä oli ainakin ihan pää edellä tulossa. Ja sitten taas kahden viikon päästä neuvolaan... Aikahan tässä kohta loppuu, vaikka välillä tuntuu, että tämä raskaus ei lopu ikinä! [:D] Kyllä näitä potkutteluja ja hikotteluja vielä ikävä tulee....

Tuosta käsien ja jalkojen kutinasta.... liittyy jotenkin maksaan? Eli jos on edellä mainituissa paikoissa kovaa kutinaa kannattaa sanoa neuvolassa. Neuvolassa viimeksi vaan kyseli, että onko kutittanut ja kun sanoin ettei ole, niin jäi se koko aihe vähän siihen. Joten minusta ei tämän enempää ole apua... [:)]
 
Heipä hei kaikille. Minäkin kirjauduin sisään pitkästä aikaa. Oon yrittänyt vähän lueskella mitä täällä on keskusteltu, mutta kyllä sitä tekstiä on kertynyt niin paljon, että jätän tarkemman lukemisen toiseen kertaan.

Me päästiin vihdoin muuttamaan ja se on vienyt kyllä oman aikansa. Itse en tarvinnut (enkä saanutkaan) kantaa yhtään mitään ja mies sai pahan allergiakohtauksen joten kaksi muuttomiestä teki homman meidän puolesta. Siivoaminen olikin sitten toinen juttu vaikka appivanhemmat tulivat auttamaan siinä. Meillä oli nimittäin paljon pois heitettävää tavaraa. Väsyttää vieläkin edes muistella.

Ollaan muutettu neljänteen kerrokseen eikä rakennuksessa ole hissiä ja alkaa nuo portaat jo väsyttämään. Varsinkin kun on jo ehtinyt tulla portaat alas ja sitten vasta muistaa sen kännykän jääneen keittiöön tai on vain yhtäkkiä pakko päästä vessaan kun piipero painaa rakkoa.

Mulla kuten monella muullakin täällä on ollut liitoskipuja. Ja öisin tuo kyljenkääntäminen aiheuttaa todella kivuliasta paineen tunnetta alapäähän, mutta kai sitä on vielä kestettävä joitakin viikkoja.

Perjantaina mulla alkaa äitiysloma ja toivottavasti pääsisin vihdoin ottamaan vähän rennommin. Oon stressannut melko paljon muuton ja töiden takia. Mutta äitiysloman alussa ainakin pitäis yrittää ahkerasti etsiä vauvantarvikkeita. Ja järjestellä tätä asuntoa. Pinnasänky on jo pystyssä muttei siinä ole patjaa eikä mitään...

Mulla on jo varmaan viikosta 14 alkaen ruvennut rinnat tuottamaan esimaitoa. Ja kuppikoko on jo kasvanut kahdella. Luuletteko että synnytyksen jälkeen rinnat kasvaa vielä? Mietin tosiaan noita imetysliivejä, että kannattaisko ostaa isompaa kokoa.

Synnytysvalmennuskin alkoi viimeviikolla. Kätilö lähinnä kertoi siitä kuinka tietää milloin synnytys alkaa ja minne soittaa jne. Miehiä kyllästytti suunnattomasti ja minun meinasi nukahtaakin [:D] Ens viikolla katsotaan synnytysvideo ja mua jännittää et alan voida pahoin ja rupean pelkäämään synnytystä.

Mutta hyviä vointeja teille kaikille!
 
Noita synnytysvideoita taitaa tulla tv:stä tätä nykyä joka päivä, on ohjelmaa: "Meille tulee vauva", "Kätilöt" ja "Sairaala". Itseä alkaa aina itkettämään kun katsoo vauvan syntymiä, ovat niin suloisia, mutta tuleehan tuo omakin sitten kun on valmis.

Mulla on ollut täällä kotona tän viikon oikea kestovaippatehdas [:D] Oon leikannut kankaita ja ommellut. Nyt vastasyntyneelle 6 vaippaa kasassa + 12 kpl äitiyspakkauksen Imse Vimsejä. Vauva.fi keskusteluissa haukkuivat Imse Vimset huonoiksi. Ovat kuulema läpimärät yhden pissin jälkeen. Täytyy vissiin käyttää niitä ainoastaan lisäimun kanssa jos todella ovat niin huonoja??? Onko kellään niistä kokemuksia??? Samoin siellä puhuttiin ettei fleecekangas käy kaikille, eikä mulla sitä olekaan mutta ajattelin että fleecestä olisi helppo leikata lisä imuja kun reunoja ei tarvitse edes huolitella.

Turvotus on muuten mulla lisääntynyt viikon sisällä, jaloissa oikein kihelmöi ja pistelee kun tunnen turvotuksen nousevan ja sitten iho kutiaa. Jo aamulla alkaa... Sama homma käsissä. Välillä käsivarsia puuduttaa ja lonkassa on vissiin hermo puristuksissa kun meinaa jalka mennä alta huonoimpina päivinä. Autoa ajaessa samanen jalka puutuu eli en viitsi mihinkään pitkään reissuun edes lähteä! Kaikillahan meillä näitä vaivoja tuntuu olevan [&o] Koitetaan jaksella paksusti!
 
Seuraa lyhyt harmituksen-purkaus:
Himskutti (en kehtaa käyttää rumempaa sanaa) sentään, se ultra siirty ens tiistaille [:@] Oisin NIIN halunnu tietää tilanteen mahd pian. No eipä mahda mittää, ens viikolla sitten.
 
Helou vaan! Ja terveisiä ä-polilta [:)]

Jätkä on nyt raivotarjonnassa, kääntyi eilen ja heti huomaa, ettei närästä ja on helpompi olla, paitsi pissattaa hela tiden. Painoarvio tällä hetkellä apaut 3,5 kiloa. Paikat pehmeet, sormelle auki ja kanavaa parisen senttiä vielä. Mutta mikä tärkeintä - jos ei ala ite syntymään, niin nyt sitten tiiän päivän, jolloin käynnistetään ja siihen ei mee ko pari viikkoa [:D]

WW: Ite testasin noi Imsen vaipat kakkosella ja on surkeat!!! Imuteho ei oo hyvä eikä kiinnitys paras mahollinen. Edellisestä pakkauksestakin myin ne pois.
 
Heipä hei kaikille,

hauska lukea teidän muiden tilanteita ja seurailla missä mennään. Itse olen tässä nyt viikon äitiyslomaillut, ja se tuntuu ihan hölmöltä. Tulikin mieleen sellainen ehdotus Kelalle, että jos äiti kokee itsensä hyvävoimaiseksi ja kivuttomaksi, niin äitiysloman alussa voisi olla parin viikon jousto, jonka saisi siirtää sinne äitiysloman loppuun, jossa esim. mulla sille olisi varmasti enemmän käyttöä. Nyt mä vaan tässä pyörittelen peukaloitani kun kaikki, mitä piti tehdä on jo tehty. Tottakai tajuan, että hirmu monelle äitiysloma tulee enemmän kuin tarpeeseen, mutta entäpä jos tilanne on sellainen, ettei ole niin sitten mitään mistä valittaa, ja voisi ihan hyvin olla vielä töissä ja käyttää sen vapaan sitten vauvan kanssa!?! Noh, kai sitä voi nyt myös sallia itelleen ihan hyvällä omallatunnolla lepoa ja rauhaakin, koska sitä ei ole hirveästi näköpiirissä kun neiti tulee ulos mahasta. Joten ehkäpä en pohdi enempää ja menen salille hikoilemaan, ja sen jälkeen linnoittaudun sohvan pohjalle kirjan kanssa[:D]

Täällä kaikki harjoitussupparit on lakanneet ja vaikka vielä pari viikkoa sitten olin sitä mieltä, ettei tuo lapsi odottele laskettuun aikaan saakka, niin nyt joudun kyllä ehkä olemaan toista mieltä. Musta tuntuu, että olo helpottuu päivä päivältä (mikä tietysti voi tarkoittaa myös sitä että lapsi laskeutuu lähtökuoppiin..[;)]) joten katsellaan, tuleeko se lainkaan syyskuun puolella ulos. Mulla kun LA on vasta ihan kuun lopussa.

Joka tapauksessa hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä niille, joilla alkaa olla jo ihan tosi kyseessä!
 
Heippa mammat!
 
Käyn taas pikaiseen kommentoimassa kuulumisia, eilen siis oli mammapoli käynti ja lopputuloksena oli se, että koska 12h pissassa on 2g proteiinia ja verenpaineet taas vähän koholla niin illalla osastolle ja tänään käynnistys. Aamulla jo ennen yhdeksää sain ensimmäisen sytotekin jos se vaikka vähän kypsyttelis paikkoja lisää ja seuraavan saan tossa puolen päivän jälkeen, eli ei mene kauaa kun vauva on sylissä (päivästä viikkoon suunnillen).
 
Kiitos jälleen kannustuksesta ja tuesta kaikille!
Maajo
 
ü ole vain hyvilläsi, kun olosi on noin hyvä! [:)] Tosiaan monelle äitiysloma tulee tarpeeseen ja harva edes pystyy olemaan töissä siihen asti.

Itse en voisi kuvitellakaan olevani töissä(enää piiiitkäään aikaan) vaikka äitiysloma alkaa "vasta" viikon päästä. En sillä sano etteikö oma oloni olisi hyvä(ainakin aika-ajoin) mutta supistukset ovat olleet niin pirullisen kipeitä, ettei välillä normaaleista kotihommistakaan tule mitään ja lenkille ei puhettakaan.
Mutta onneksi on mahdollista tehdä asiat ihan omaan tahtiin ja levätä, kun siltä tuntuu. Muutenkin olisi kamala herätä aikaisin aamulla töihin, kun yöt menee valvoen ja paras olo unelle tulee tossa viiden aikoihin. Jostain luin, että tässä vaiheessa raskautta alkaa yöunet olla mitä sattuu, kun mikään asento ei oikein toimi....   öööhh, mulla ollut niin jo pitkän aikaa.

Senkin puoleen olen hyvilläni, että voin olla kotona ja ottaa uneni siihen aikaan, kun normaalisti olisin töissä. Tässähän toki treenaillaan tulevaa yövalvomista varten, mutta MÄ HALUAN NUKKUA VIELÄ KUN SE ON MAHDOLLISTA! [:D]

Mutta nauttikaa raskaudesta kuten parhaalta tuntuu... [:)] Mukavaa viikonloppua möhömahat! [;)]
 
Maajolle tosiaan paljon tsemppiä. Innolla odotellaan uutisia lapsen syntymästä.

Tänään mulla on eka äitiyslomapäivä ja eilen töissä sain kollegalta pienen lahjankin ja meinasin ruveta itkemään kun en ollut yhtään odottanut mitään tällaista. Muutama vakioasiakaskin tuli ihan vaan moikkaamaan ja toivottamaan onnea. Tuntui tosi kivalta.
 
Takaisin
Top