Raskaus yli puolen välin

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JeRoSe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnittelut pp09:lle ja Iita87:lle vauvoistanne [:)]

Meillä synnärillä neuvottiin käymään vessassa käsisuihkun avulla, jos on tehty eppari tai on repeytynyt paikkoja - suosittelen sitä kyllä lämpimästi. Ja jos isompi hätä pelottaa, nii kannattaa ottaa jotain pehmennysjuttua, nii ei oo niin paha paikka.

Karvinen: En aikasemmin muistanutkaan sulle mainostaa tota lämpöpussia [:)] Sen kans kun ei tartte mahottomia vaatteita alle ja se on kuulemma varsin loistava monikäyttöisyyden takia - meinasin itellekkin sen ostaa. http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/lampopussi.html

Ite käyn aina lukemassa täällä viestit kuitenkin [:D]
 
onnittelut täältäkin iita87 ja pp09!

yhdyn tuohon tuskainen vessareissu, itelläni eppari tuolla alakerrassa ja nyt jo kyllä pikkuhiljaa helpottamassa kivut. mutta kyllä sairaalassa oli ekat kerrat ihan ehdoton käsisuihkun kanssa touhuta... kakkaaminen tuntui lähinnä siltä että sieltä syntyy toinen vauva, mutta pakkohan sitä ihmisen on ulostaakkin. kipulääkkeiden turvin on menty... yllätyin kuinka paljon parasetamolia (panadolia) ja ibuprofeiinia (buranaa) saa syödä vaikka imettääkin... no minä kuuntelen fiksumpia ja napsin lääkkeitä, ei tuosta kivusta mitään mitalia kuitenkaan saa.

meillä paino pojalla vaan nousee. hän saavutti alle kahdessa viikossa (eilen käytiin napaa näyttämässä neuvolassa) reilusti syntymäpainonsa. painoi eilen 4125 g, eli hyvin syö. tuntuu siltä että imee minut kuiviin... kävin tänään ite vaa'alla ja paino ittelläni vaan putoo. mutta syön kyllä kuin eläin... kokoajan, himoja on esim suklaata pitää saada ja nälkäkin on kova vähän väliä. ihan olo kuin olisi lapamato masussa (toivottavasti ei kuitenkaan ole) [:)]

mun pitääkin metsästää nyt se paikka missä me vauvautuneet voimme sitten kaikki jatkossa kokoontua! lauantai-illan jatkoja kaikille...
 
Sen verran huikkaan, et musta tuli oikee luumunektari addikti laitoksella. Nytkin on jääkaapissa varmaan 4 litraa. Saa hyvin vatsan toimimaan varsinkin jos muistaa juoda monta lasillisya päivässä. Mun mielestä on vielä tosi hyvän makuistakin.
 
Onnea kovasti iitalle!

Mun piti vielä käydä tekemässä lisäreissu sairaalassa. Tikit repesi hieman ja kipuja riitti. Lääkäri halusi tarkistaa missä kunnossa tikit on kohdunkaulan luona joten sairaalaan piti lähteä. Onneksi kaikki oli ok eikä noita revenneitä tikkejäkään tarvinnut ommella uudestaan. Nätisti niiden pitäisi parantua. Kunnon särkylääkkeet sain ja nyt helpottaa.

Lääkäri kehoitti vielä valittamaan kätilöstä kun sen tekemän virheen takia mulle se haavakin tuli. Mutta ihan ekaksi aion levätä.
 
Heips!

JeRoSe kiitos vinkistä ja se pussukka näyttää aikas käytännölliseltä. Laitoin mietintämyssyyn ja täytyy lähipäivinä tilata sellainen. Eihän sitä mitään varsinaista pukua sillai edes tarvii niin pienellä vielä niin tuo on oiva juttu.

Voi Korento, eipä sitä kukaan osaa edes ajatella että synnyttäessäkin joku voi tehdä niin ison virheen. Tsemppiä!

Kauhia kun ensi viikolla vielä on noita juttuja kun pitäis mennä, että onko sitä vielä yhtenä kappaleena vai ei, käy tiukille. Öisin kun yllättää välillä supistukset mutta aamulla ei enää mitään. (joku siellä naureskelee, että niinhän sä luulet)
 
Jerose ja karvinen14: Tänään juuri näin Prismassa sellaisen lämpöpussin, eikös sitä käytetä autonistuimessa? Maksoi 19,90€ joten ei kalliskaan ja samanhintaisia oli vauvan toppapukujakin, vinkkinä vaan.

Itse en edes epparihaavan takia ottanut sairaalassakaan särkylääkkeitä, vaikka niitä siellä yrittivät mulle puoliväkisin tyrkyttää uskomattomia määriä! En muutenkaan syö pienistä kivuista särkylääkkeitä vaan kituutan ilman. Mulla nimittäin oli jossain vaiheessa pää kipeä joka päivä varmaankin sen takia kun söin liikaa särkylääkkeitä.

Olin muuten unohtanut jälkisupistukset kokonaan, ystävät niistä ystävällisesti [:@] muistuttivat ja mainitsivatpa vielä senkin, että toiselta lapselta ovat paljon kivuliaampia kuin ekalta. Esikoisen kanssa niistä ei tullut kipuja, mutta ystävä sanoi että oli niiden takia toiselta lapselta syönyt maksimi määrät särkylääkkeitä. Pelotti kuulema aina kun vauva heräsi unilta tissille. Mites teillä äipät?
 
Taas minä täällä [:D]

WW: Joo, se lämpöpussi menee vaunuissa ja turvaistuimessa eli on monikäyttöinen [:)]

Ja jälkisupparit on sitä kivuliaammat (veemäisemmät) mitä enemmän lapsia on tehnyt. Tän neljännen jälkeen jälkiset olivat aivan tuskalliset [:@]
 
Tervehdyjs!
Viikko vierähtänyt nopeaan. Meidän pieni prinsessa syntyi su 11.10 ja päätti sittenkin tulla omin avuin maailmaan, ei tarvinnut jonotella yliaikaistarkastukseen sunnuntaipäivää vaan supistukset alkoivat yhdeltä yöllä ja kolmelta oltiin
sairaalassa. Kaikki meni melko nopeaan, vähän reilu 7 tuntia kesti kaikkinensa.. Ikävintä oli se, että kroppa reagoi kipuun oksentelulla.. lähes joka supistuksen yhteydessä oksensin.. lopulta pelkkää sappinestestettä.. epiduraalin jälkeen vasta helpotti. Ponnistusvaihe meni tosi nopeaan, vaikka ei se siltä sillä hetkellä tuntunut..

nyt alkaa nyytti heräillä joten Onnittelut kaikille jotka ovat myös käärönsä saaneet ja jatketaan jutustelua[:D]
 
Onnea täältäkin Lellulle!
Sielläkin kuulostaisi olleen melkoisen ikävä tuo synnytys. Tsemppiä jatkoon!
 
Jälkisuppareista: mulla oli niitä vähän laitoksella, mut tuntu lähinnä semmoselta jännältä aaltomaiselta liikkeeltä tuolla vatsanpohjassa. Minkäänlaista kipua ei ollu mukana. Esikoinen on siis meillä.
 
Jaksamista Korennolle. Muutenkin ikävän toipumisajan keskelle ei kyllä toivois kenellekään enää mitää ylimääräisiä harmeja. Toivottavasti jatko menee sitten hyvin, ja paranet nopeaan.
 
 
Korento: Jaksamista... Ikävää, että tikitkin vielä repesivät [:o] Mutta onneksi limakalvot paranevat nopeasti. Mulla esikoiselta tuli I ja II- asteen repeämiä vielä epparinkin lisäksi. Repesi vielä emättimen pohjakin [:@] mutta en mä tiedä olisinko ollut vähemmän kipeä vähemmillä repeämisillä, kun ei ollut vertailukohdetta kun oli ensimmäinen synnytys. 20 tikkiä tuli, mutta silti parani nopeasti ja palautui.

Lellu: Onnittelut pienestä nyytistä. Näin se useasti menee, ettei siihen yliaikaistarkistukseen tarvitse sittenkään mennä, kun ihan luomuna käynnistyy [:)]

Mulla huomenna neuvola, perusjuttuja taas... Varmaan ultraa, viimeksi pari viikkoa sitten sainkin kasvoista ihanan profiilikuvan Pyysin viime kerralla, että josko terkkari(on myös kätilö) vois tehdä mulle sisätutkimuksen ja tarkastaa kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanteen, kun mulle ei uudelleensynnyttäjänä ollut sitä kolmatta neuvolalääkäri käyntiä. Saas nähdä kuinka monta kertaa vielä kerkee käydä neuvolassa...
 
Lellulle lämpimät onnittelut!

luumumehu meitsillä myös toiminut, kuten myös kaikki muut luumu tuotteet. pakko pitää pehmiänä ettei tunne ole joka kerta kun vessassa käy että tikit paukkuu rikki... ei meinaan mikään mukava tunne.

esikoinen meilläkin tosiaan ja voisin sanoa että melko kipeitä jälkisupistuksia sairaalassa tuntui. kätilö sanoikin että voi olla melko tuskaa jos useampia vauvoja tehdään jos jo nyt niin kipeetä tekee. mutta nyt voi jo huokailla helpotuksesta. imetyksen yhteydessä lähinnä nännin päät vaan huutaa hallelujaa, mutta sekin jo helpottamassa.

jaahas, tuolla heräillään ja huuto kuuluu... pitääkin käydä katselemassa onko pojalla jälleen nälkä [:)]
 
Mulle ei tullut synnytyksessä repeämiä, eikä jouduttu leikkaamaan. Ainahan vähintään pieniä "nirhaumia" tulee ja mulla ekoina päivinä kirveli hurjana pissalla käynti ja lämminvesi käsisuihkulla helpotti kummasti.
Ja onhan se hyvä joka vessakäynnin yhteydessä huuhdella alapää, ainakin sen aikaa kun jälkivuotoa on.

Itse pääsin todella helpolla jälkivuodon suhteen ja paikatkaan ei ollut kipeänä. Se oli kyllä onni, en tiedä miten muuten olisin jaksanut/pystynyt olemaan vauvamme luona teholla, kun siellä oli vain istumiseen mahdollisuus. Ja kun vauva pääsi teho-hoidosta omaan sairaalaamme tehovalvonta-osastolle, niin siellä istuin vauva sylissä välillä ilman taukoja seitsemänkin tuntia. Se ei olisi ollut mahdollista, jos olisin ollut kipeä. Mutta voi luoja sitä turvotusta jaloissa... pahempaa kuin raskausaikana ikinä. [:@]

Jälkisuppareihin kannattaa ottaa kipulääkettä,jos äityy oikein koviksi. Kivuista ei kannata kärsiä, kun kerran on kipulääkkeitä mitä saa syödä, jos imettää. [:)] esikoiseni kohdalla en edes tiennyt jälkisuppareista mitään, mutta toisen kohdalla olivat aika rajuja ja kolmannen kohdalla [:@]

Kaikille kovasti paljon voimia ja paranemisia, jos on paikat hellänä. Onneksi se menee ohi!! [:)] muistakaa, että on onni, jos on terve lapsi.
Jaksamisia vauvamasulaisille!
 
Onnea Lellu! Mikähän siinä on, että kun alkaa käynnistyspäivä lähestymään synnytys lähteekin käyntiin ihan itsestään?

Olo alkaa olla jo parempi ja olen onneksi välttynyt lisä repeämisiltä. Tänään on kyllä väsyttänyt tosi paljon.
 
Onnea Lellu pikku prinsessasta!

Täällä edelleen masun kanssa sulassa sovussa[:D] Närästystä riittää ja tuntuu että ruokakin jää vain tohon "putkeen" eikä enää pääse mahaan asti.[:-] Sitten kumartuu johonkin niin heti on pulpahtamassa takaisin, röyhtäyttää, närästää. Vali vali.

Miksi nyt vasta on tullut sellainen into tai halu ostaa sitä ei niin välttämätöntä tavaraa vauvalle. Seinälamppua, mobilea (tosin se pitäis laitaa kattoon asti kiinni), sitteriin leluja roikkumaan. Mutta kai se kun on sänky koottu ja tavarat siinä niin pitää sittenkin haluta kaikkea kivaa ja lapsellista.

Tiistaina taas neuvola ja toivottavasti tädillä ei enää vuoda nenä kuin seula[X(] Sama WW täällä että katsotaan kuinka monta kertaa sitä ehtiikään enää käydä siellä. No luultavasti tiistaina kuitenkin mennään mittailemaan ja kuuntelemaan sydänääniä vielä.

Masussakin tais rauhottua kun oli niin kauheaa myllerrystä menossa kauan aikaa. Tai ainaski melkein rauhottui[:D] vilpertti.

Onko muuten teidän mielestä ihan ok kysyä kummiksi meilillä/puhelimessa vai ehdottomasti henk.koht. vaikka kummit asuukin Porvoossa asti ja me Turussa?

Voi kyllä tuo masu vaan kiinnittää huomion joka kerta kun peilin ohi kulkee ja ei ole otettu yhtään fotoa edes siitä. Nuorena kun sain lapset niin en tykännyt yhtään että ottaa mahasta kuvia, mutta tämä voikin olla ehkä se viimeinen kerta.[:-]

Vointeja masuille ja mamoille vauvojen kanssa.
Mä käyn kurkkimassa teidän puolella niin pysyn ajan tasalla[:D]
 
Mun mielestä on ok kysyä puhelimitse kummiksi. Meillä yhdet kummit asuu yli 400 kilometrin päässä, joten turhan pitkä matka kysyä kasvokkain. [:D] mutta en itse kysyisi meilitse.
 
Karvinen: Yks kummipyyntö meillä oli sellanen, että otin luurilla kuvan meän nuoremmasta tytöstä (sattu oleen nukkumassa ja käsi poskella eli sellanen hellyyttävä otos) ja tekstinä oli kysymys: alkaisitko minun kummikseni? Muuten ollaan pyydetty ihan kasvotusten kummeja tehtäväänsä [:)]
 
Takaisin
Top