Raskaus yli puolen välin

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JeRoSe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mutta Tirpu hyvä että sait mielenrauhan myös siitä että vauva on kunnossa. Kuulosti kyllä pelottavalle tuo kuvailusi
tuosta olotilasta, varmaan tosi inhottava tunne.. mutta onneksi meni kuitenkin ohi.

Mulla oli eilen illalla kyllä kans tosi kummallinen olo.. ja supisteli jonkin verran ja oli sellaisia inhottavia viiltäviä vihlaisuja
alavatsalla.. mutta ei sitten kuitenkaan yöllä sen enempää tapahtunut ja edelleen täällä odotellaan..
Saapa nähdä sitten sunnuntaina onko tuolla alapäässä kohdunsuulla tapahtunut edistystä.. tai mieluumminhan tietenkin lähtisin vaikka tältä istumalta jo synnärille, mutta jotenkin olen asennoitunut siihen että meidän pikku kaveri aikoo tulla ulos vasta kun se pakotetaan sieltä.. [:D] No, ei tässä onneksi kuitenkaan kovin montaa päivää enää joudu odottamaan. Ehkäpä jo sunnuntaina voisi alkaa jotain tapahtua, jos päättävät käynnistää tai jos sisätutkimus saisi aikaan jotakin.. olen myös kuullut
tuosta että tekevät vähän "ronskimmin" tuon yliaikaiskontrollin saadakseen ehkä jotain tapahtumaan..

Olin eilen jotenkin tosi kiukkuisella tuulella, eikä nytkään oikein kovin iloisella mielellä ole. Ärsytti kun mies lähti töihin, vaikka
eihän siinä nyt pitäisi mitään olla, hyvä kun on töitä ja eihän nyt vielä tarvitsekaan kotona olla.. mutta jotenkin vaan ärsytti..
On niin tylsää täällä yksinään koiran kanssa kiukutella.. [&o] Alkanut ahdistaa kaikki mammavaatteetkin, haluaisi jo omia
vaatteita päälle.. kun tuntuu olo niin "tankilta" kun kulkee noissa mammavaatteissa.

Onkohan Anukka tosiaan vauvanhakureissulla?[:)] haiskahtaa vahvasti siltä..

mutta mukavaa perjantaita ja viikonlopun alkua kaikille! ja toivotaan että viikonloppu tuo meille odottaville vauvat syliin[:D]
 
Helou!

Me kävästiin 1 kk neuvolassa pojan kans ja kasvanut oli kovasti - pituutta oli tullu 5 senttiä ja painoa melkein kilo! Yhessä kuukaudessa, jestas sentään eli kermaa taitaa syyä tuo poika [;)]

Tirpu: Mulla on itellä paniikkihäiriö ja kakkosen raskauden aikana "kohtauksia" saatto iskee ihan oudoissa paikoissa, esmes kotonakin saattoi iskeä ihme paniikki, että ei voi olla yksin kotona ja tosiaan tuntu, että onko tää ees todellistakaan. Tuolloin en syönyt lääkkeitä. Nooh, hormoonithan heittelee pahasti vielä pitkään synnytyksen jälkeen, nii eiköhän mulla meinannut nytkin iskeä paniikki, ko olin tovi sitten yksin lenkillä. Lääkityksen oon ajanu aina alas ennen ite vauvan syntymää, mutta parikolme kuukautta kun on mennyt, nii on pitänyt aloittaa lääkitys uudestaan. Rasittavaa! Ja joskus tosiaan lääkärit napsuttelee kalvoja, että alkais jotain tapahtumaan omin voimin, ettei tarttis käynnistykseen asti joutua.

Lellu: Se ON ihanaa, ko saa omat vaatteet päälle vauvan syntymän jälkeen. Ekan kerran vetäessäni farkut jalkaani, oli fiilis taivaissa [8D]

Tsemppiä ja jaksamista jokaiselle - toivotaan, että tänä viikonloppuna tulis oikein urakalla synnytyksiä [:D]
 
Heips!

Täällähän alkaa taas tapahtumaan[:D]

Nyt rutinoita: mulla on nuo yöt kyllä menneet viime aikoina niin pyllylleen. En tiedä johtuuko se että on liian lämmintä mutta unta ei tule ollenkaan tai sitten olen jossain horroksessa. Vessassakin istuskelen mielestäni vähän väliä. Ei oo kivaa kun yleensä nukun niin hyvin.
Minä aion ensi viikon neuvolassa kyllä ite ottaa puheeksi mun painon nousun tai sen kun ei paino vain nouse. Riippuu myös siitä sf-mitasta että onko se suurentunut, niin tietää että masukin olisi kasvanut silti.

Tirpu olipa kummallinen tuo sun olotila, mutta yhtä sekava kuin mullakin kun kärsin myös paniikkihäiriöstä.
Kyllä se siitä, tsemppiä. Suurin juttu niissäkin on se että pelästyy sitä juttua ja sitä olotilaa.

Mukavan aurinkoista päivää kaikille[:)]
 
päivitysluontoista asiaa [:)]

meille syntyi rakkauden hedelmä 6.10 klo 13:41 terve poika vauva. senttejä hänellä on 52 ja painoa peräti 3890 g.

supistukset alkoivat sponttaanisti kotona yöllä 6.10. avautuminen kesti n. 7 tuntia ja ponnistus n. tunnin. otin kaiken kivunlievityksen vastaan mitä minulle tarjottiin ja olen tyytyväinen että otin. haluan eritoten kehua epiduraalia, se oli taivas! ilokaasun voi minun mielestäni lähettää avauruuteen, siitä ei ollut mitään hyötyä kohdallani. lapsivesi oli verensekaista ja käärö kerkesi hätäkakatkin loppumetreillä sinne vääntää. napanuorakin lisäksi kertaalleen vauvan pään ympäri, mutta onneksi vain löysälti niin se ei aiheuttanut mitään hämminkiä. avautumisvaihe ei mielestäni kaiken kokeman jälkeen tuntunut miltään verrattavissa ponnistusvaiheeseen... ja nostan todella hattua teille ketkä olette luomuna synnyttäneet!

tällaista tällä kertaa... kotiuduimme juuri. pitääkin lukea juttujanne hieman myöhemmin enemmän... [:)]
 
ja rakkaat ihmiset kerrotteko tyhmälle mikä tuo noista miljuunista lilypien ticker teksti on että saan päivitettyä vauva kuvaa tuossa alanurkassa... [:-]
 
Oi, ihanaa!!! Onneksi olkoon Anukka! Kiva, että kaikki sujui hyvin.

Karvinen14: Mulla on yöt ihan samanlaisia, vessassa käyn 2-3 kertaa yössä, koko ajan on niin kuuma, etten meinaa saada nukuttua, nyt nukunkin pelkällä lakanalla, täkkiin tukehduin ja heräsin aina hikilammikosta. Joten aika katkonaiset on yöunet täälläkin [&o]

Tänään leivoin tosiaan vaniljakierre pullia, on niin hyviä!!! Eli samalla lailla kuin korvapuustit, mutta täytteeksi sekoitetaan tahna voisulasta, tomusokerista ja vaniljasokerista. Kokeilkaa!

Karmeeta kun teillä on ollut noita paniikkihäiriöitä! Oon katsonut synnytyssairaala-nimistä ohjelmaa ja siinä synnyttäjä meni paniikkiin kun menetti tavallaan oman kroppansa hallinnan, koska luonto otti vallan. Pelkäsi ponnistamista, eikä pystynyt pidättämään ja meinasi paniikissa oksentaa! Oli aika hurjan näköistä touhua!!! [:o]

Mutta nyt lähden kahvin keittoon ja syömään noita ihania pullia, nouskoon vain paino [:)]
 
ONNEEVA Anukka!! [:)]

Tuosta luomuna synnyttämisestä.... itse synnytin toisen lapseni luomuna. Tämän kolmannen epiduraalilla ja sitten oli sellainen mikä laitettiin kohdunkaulan(muistaakseni)  molemmille puolille ja jos olisin tiennyt miten kipeetä tekee, olisin jättänyt väliin. Pakko myöntää, että molemmissa ponnistusvaihe oli yhtä kamala. Eipä kai se epiduraali vie kun avatumisvaiheessa huipun pois kivusta. Tämän kolmannen kohdalla ponnistusvaihe kesti kaksi minuuttia, enkä tajua miten olen kestänyt sen joskus ilman mitään kivunlievitystä. [:@]

Anteeksi avautumiseni....
 
Lämpöiset onnenhalaukset Anukka!
Ihanaa, ihanaa, vauvoja tulee!
 
Niin ja tickeristä: Jos ei oo muuttunu lilypien systeemi, niin sun pitäis ottaa sieltä semmonen osoite, joka alkaa "url..."
 
Älkää kiltit puhuko enää noista pullista ja omppupiirakoista, kun täällä alkaa tehdä ihan hirmusesti mieli, ja enää tässä vaiheessa odotusta ei jaksa leipoo [;)]. Kateellisena täällä nieleskelen.
 
Kiitokset kaikille lohduttavista sanoista. Josko mäkin yrittäisin mennä ihan naarastiikerinä tästä eteenpäin. Nyt ensimmäisenä kahvinkeittoon, vaikkei sitä pullaa olekaan.
 
Nii, ja jos ei ens yönäkään mitää tapahdu, nii alkaa kärsivällisyys loppua!
 
 
 
 
 
Kirjoitin äsken tänne pitkän pätkän tekstiä, mutta se katos ongelmien takia bittiavaruuteen.

Onnea  Anukka pienkokaisen johdosta!
Helliä hetkiä äärellä kehdon,
kauniit muistot tallettakaa.
Huolenpidosta, rakkaudesta,
hän elämäntielle voimaa saa.

Tickerin saa toimimaan kun kopioi Forum signatures kohdasta sen Pseudo... kohdan antaman koodin tänne allekijoitukseen.

Tirpulle: se on ihan vanha perinteinen keino et tehdään rajumpi sisätutkimus, jonka tarkoituksena ois saada supistuksia aikaan, toimi ainakin minulla sillä supistukset lähti käyntiin sen jälkeen mut loppuivat sitten yöllä kipulääkkeeseen, seuraavana päivänä annettiin cytotecia et saadaan supistuksiin pontta ja sit lauantaina vauhtia oksitosiinitipalla.

Täällä on hyvä purkautua, joten antakaa tulla vaan

Me käytiin vauvan kontrollissa eilettäin sairaalassa, lääkäri joka meidät kotiutti halusi tarkistaa että vauvalla on kaikki hyvin rajun alun ja pahan infektion takia, ja niinhän hänellä olikin ja mikä hienointä kotiuttamispäivänä kuulunut sydämen sivuääni oli nyt hävinnyt. Vauva-arki rullaa täällä omalla painollaan... viikolla minä hurautan aamusta heti tk:hon haavan hoitoon ja sit kun kotiudun mies lähtee töihin, illalla sitten hoidetaan yhteistuumin kotihommia ja vauvaa. Vauva on edelleen kiltti eikä huuda turhasta, ainut mikä meinaa vaivata on pienoiset vatsa-vaivat mutta onneksi Rela-tipat ja Cuplatomat ovat auttaneet niihin.

Riikka varmaankin tarkoitti kohdunkaulanpuudutetta?

Herkullisia reseptejä täällä on kyllä ollut esillä, pitääkin ne tässä joku päivä poimia talteen.
Ihanan aurinkoista syyspäivää kaikille! Voimia vauvautuinelle ja masuasukkia kantaville!
Maajo
 
Heissan, ja aurinkoista lauantaipäivää!
 
Hienoa, että Maajon perheessä alkaa kaikki olla hyvin, ja arki rullata! Kyllähän siinä jo olikin tapahtumaa kerrakseen.
 
Täällä edelleen olen. Yhtenä kappaleena. Illalla alko supisteleen jo vähän tiukemmin ja taajemmin (tiheimmillään n. 6 min välein), mut noin tunnin jälkeen lopahtivat. Yöllä tuntu unen läpi vielä jotain puristelua, mut aamuun asti selvittiin.
 
Tänään on ollu vatta ihan sekasin ja kipee, ja tais limatulppa irrota (oli aikas ällö klöntti). Nyt sit seuraillaan, josko niitä suppareita alkais taas ilmaantua. Juilii kyllä ikävästi sekä selkään että tosiaan tohon masun puolelle.
 
Eilen tutkasin vielä meidän sairaalan ohjeistusta tohon sinne lähtöön liittyen, ja panin merkille, et olivat täräyttäneet täys vierailukiellon päälle (lukuunottamatta siis tukihenkilöö/isää/vauvan sisaruksia) johtuen sikaflunssasta. Kuinkahan kuumana sitä tulevat isovanhemmat käy, jos sairaalassa oltais jostain syystä vaikka vähän pidempäänkin [;)].
 
Olipas taas itsekeskeinen viesti. Anteeksi.
Pärjäilkäähän pallomahat ja muutkin mammat
 
Tirpu: kuulostaa ihan siltä että se on menoa pian sinun kohdalla [:)] , hassua kun nyt voi jo näin sanoa että tuolta ne oireet alkoi tuntua ja hei kuka täällä aiemmin sitä sanoi että kyllä sen sitten tietää kun tosikyseessä. kyllä ne supistukset joo sitten tuli niin että ei sitä enää naurattanut sillä hetkellä...

oh hoh. ensimmäinen yö kotona takana. olipas melko täyteläinen yö, touhua riitti siis. kai sitä jännitti jo valmiiksi että miten yö menee. laitettiin Hedelmä omaan isoon pinnasänkyyn nukkumaan kun petiin mentiin (samassa makuuhuoneessa kuin mei ollaan) ja mies sanoi että hän varmaan jännittää enemmän yötä kun minä kun hänelle oli vauvan kanssa ensimmäinen yö samassa huoneessa. no, nukkui korkeintaan pinnasängyssään muutaman tunnin yhteensä yöllä. väsyin itse nousemiseen ja kantamiseen niin loppupeleissä hän sitten nukkui ja imi vuorotellen vieressä (onneksi on leveä sänky meillä). ehkä vähän vielä sairaalassa jännitin että miten sitä osaa toisen kanssa sit samassa sängyssä nukkua ja voiko siinä käydä jotain jne... neuvolantäti meinaan meitä melko jyrkästi kielsi ettei olisi hyvä vauvan kanssa samassa sängyssä nukkua. sairaalassa kätilöt taasen lähes kehoittivat että vierihoitoon vain. miestä lähinnä jännitti kuulemma se että hän unissaan kääntyy jotenkin pienen päälle. omalla kohdalla niin ei tule käymään, kyllä sitä äidin vaisto tuntosarvet on niin isosti ojossa... mutta tätä harjoittelua tämä nyt sitten on. kakka/pissavaipan vaihtoa, imettämistä, nukkumista... ihanaa [:)]
 
Heips!

Ww mulla on paniikkihäiriö ollut jo melkein 15 vuotta, että ei se enää hirveitä yllätyksiä tuo.

Täällä kävi miehen kaksi siskoa kylässä ja saatiin lakanoita, pussilakanoita ja vähän vaatteita toisen tytöltä säästetty. Kivaa oli just että lakanoita saatiin kun juuri niitä olen aikonut ostella lisää, mutta nyt ei tarviikaan.[:)] Oli siinä myös vähän vaatteita jotka on "anopin" tekemiä ja joita mies on pienenä käyttänyt, mutta ne aion laittaa talteen muistoksi.
Kyllä itellä semmoinen tasainen väsymys on että joutui vähän pinnistelemään jotta leukaperät aukesi ettei ihan hiljaa istuskele. Siis olen kyllä hirveän sosiaalinen mutta nykyään ei jaksa niin kauheasti jutella.

Jaahas onkohan se Tirpu jo sairaalassa.

Mulla on parina yönä tullut kipeä ja pitkä aika kun maha ihan kivikova, mutta ei se vielä ole niitä oikeita supistuksia. Nyt alkaa kyllä vähän takaraivossa jännittää että jestas sitähän pitää kohta synnyttää. Sit yrittää heittää ajatuksen pois mielestä. Siitä on sen verran itsellä jo aikaa ettei noi kivutkaan ihan ole enää mielessä vaikka ihan helppoja ja tavallisia synnytyksiä mulla on ollut. Hui kauhistus.
On vain paniikki sen puolesta iskenyt kun ei ole kotona kaikki tavarat paikoillaan vauvalle. Vähän vaatii vielä järjestelyjä ja kaappitilaa.
Tiistaina on neuvola ja saas nähdä onko tää maha kasvanut lisää vai ei.

Perjantai iltana vilpertti kyllä mylläsi mahassa sellaiseen tahtiin että sai mieskin nähdä millaista mekkalaa masussa pitää.[:D] ja melkein jymäytin sen siskoja että tästä tulee sitten vilpertti nimeltään.[:D] Ei se nyt mikään ehdoton salaisuus se nimi ole, mutta ei nyt ihan vielä jokaiselle viitsi kertoa. Säästyy mielipiteiltä. Vaikka luulen että tuo nimi kelpaa kyllä kaikille.

Niin mä jo manasin että omaa äiteetä en vähään aikaan kotiin päästä taivastelemaan että onko verhot jo lyhennetty jne. mutta huomenna tulee kahveelle kun pojalla oli nimpparit.
Josta tuli mieleen että oletko Maajo säästynyt anopin hössötyksiltä? Teidän pitää laittaa joku merkki, että nyt ei sovi tulla. Niinkuin pohjoisessa laitetaan "luuta" oven eteen kun ei olla kotona (täällä oiva merkki varkaille että saa tulla[:-])
No tuo se äitee tytölle omat virkkaamat verhot, kun tyttö tykkää niin retroilla[:D]

Ai niin ww mä välillä ihan ihmettelen kun herään ja on tissien väli ihan litimärkä ja alussa sitä mietinkin että olenko kuolannut niin paljon vai onko tosiaan niin hikinen[:D]  Sitä tytön kanssakin naureskeltiin kun kerroin.

Kirpakkaa syksyistä päivää kaikille[:)]
 
kiitos kovasti kaikille onnitteluista!

elämä on nyt niin maidontuoksuista tässä kodissa että ei sitä koneelle kerkeä kuin korkeintaan kerran päivässä jos silloinkaan. niin ja ei tää istuminen ihan vielä suju kuin ennen vanhaan...

miehellä oli eilen varpajaiset ja soitti tuossa klo 13 aikoihin että hengissä on! iskä voi olla "vähän" väsynyt tänään illalla kun kotiutuu... [:)]

mutta palaillaan taas ja mikäs paikka se nyt oli missä alkaisimme kokoontua kun vauvat ovat ulostautuneet?

sunnuntai päivän jatkoja kaikille!
 
Heips!

Ai että oli ihan erilainen olo aamulla kun nukuin niin hyvin ja en herännyt kertaakaan yöllä.

Olo muuten on kuin mahassa olisi äärimmilleen täytetty pallo.

Mies täällä oli pessyt pyykkiä ja värjännyt kaiken vaaleanpunaiseksi. Onneksi siis kotonaan eikä mun vaatteita.
Mä en tiedä mitä ihmettä sen äiti ja siskot ajattelevat, kun äiti oli soittanut ja sanonut, että miehen pitää sitten auttaa mua kaikessa. Siskoille sanoin että juu kyllä hän varmasti saa tehdä oman osansa ja auttaa ja niin hän haluaakin tietenkin. Enkä mä ole omimassa vauvaa vain itselleni. No eiköhän se sitten selviä kun sais ensin sen vauvan maailmaan.
Pikku hiljaa voisinkin jo luopua masusta ja vaihtaa sen tuhisevaan kääröön. Joka päivä sitä tarkkailee tietenkin supistuksia oisko niissä merkkejä jo tulevaan vaikka onhan tässä vielä kolme viikkoa aikaa.[:-]
Kärsimättömyys alkaa iskeä.

Tänään ei onneksi mitään menoja niin vois järjestellä vaatteita tai oikeastaan raivata niille johonkin tilaa.

Yritetään nautiskella masuista vielä ja kääröjen kanssa olevat vauvan tuoksuista päivää.
 
Huomenta!

Pikaiseen kommentoin tänne kun poju meinaa herätä, eli ei anoppi ole pahemmin hössöttänyt muuten kuin heitti pari kertaa kommenttia et tissiä sille pitäs antaa kun pojalla oli nälkä mut lopetti sen kun ärähdin sille siitä. Ja jos haluan olla rauhassa niin mulla on ovi kylmän rauhallisesti lukossa, tosin anoppi kävi viime viikolla vain parina päivänä täällä. Enemmän kait mun käly hössöttää vauvasta kun sillä on hirvee vauvakuume, aina kun näkee niin sylittelee koko ajan, pitös varmaan ärähtää sille ettei tarvi sylitellä koko aikaa kun pian oppii olemaan aina sylissa, noh onneksi nähdään vain kohtuu harvoin.

Mukavaa pakkasppäivää ja voimia kaikille!
Maajo
 
Hyvää alkanutta viikkoa! Tänään tasan 37+0:)
Olin tuossa aamulla taas neuvolassa, viikonlopun aikana muka tullut painoa 1,1kg, veikkailenpa että turvotusta taas kehissä, kun on tullut syötyä suolaista..

Nyt sain sitten lähetteen painoarvio ultraan, kun tuo sf-mitta kasvanut niin valtavasti viimeisten viikkojen aikana. Hyvä että tekevät sen, kun itselläkin on se jatkuva pelko isosta vauvasta.. Kiva muutenkin päästä vielä kerran ultraan, ellei beibi nyt saa päähänsä tulla tällä viikolla ulos, mutta enpä usko. Vaavi ei ole vielä laskeutunut kunnolla, ja voihan olla ettei se laskeudukaan ennen synnytystä. Muuten oli kaikki arvot ja muut taasen ok. Nyt kyllä yritän olla tarkempi noiden herkkujen kanssa, saa kyllä herkut jäädä nyt minimiin, vaikka mieli tekis vaikka mitä:(
Laihdutus ruokaa vaan napaan..

Kävin tuossa tekemässä pikaharavoinnit pihalla, sain pahimmat lehtikasat pois:) Täytyy yrittää taas alkaa liikkumaan enemmän, ettei toi omakin paino ala iiikaa nousemaan.

Olo muuten ollut ihan jees, viime yönä kävin vain kerran veskissä:) Yöt olen nukkunut tosi hyvin, yleensä herään 2krt veskissä käymään, mutta saan kuitenkin unta samantein. Toivotaan että sama meno jatkuu mahdollisimman pitkään, vielä ei ainakaan ahdista niin että tuntuu, että vauvan pitäis jo tulla:)

Selkä tulee herkästi kipeäks, välillä on pieniä supisteluja ja sitten tietty närästää, ja röyhtäilyjä tulee helposti. Miehellä on hauskaa, tosi naisellista röyhtäillä;)

Vaikeaa tajuta että onko sitä jo oltu 2 vko:a äitiyslomalla??

Dyli ja Nemo 37+0
 
Täälläkin on uni maistunut! Lauantai vierähti häissä, joista kotiuduin ennen kuin muut vieraat alkoivat olemaan liian humalassa. Siellä vierähti koko päivä ja kyllä sen sitten illalla huomasi itsessään kun olin ihan poikki! Sunnuntaina nukuin ihanan pitkään ja tänäänkin, kun eppuluokkalaisella on nyt syysloma niin ei tarvinnut herätä aamulla aikaisin meidän kummankaan. Mies joutui lähtemään klo 7 töihin, joten kellon pärinään heräsin jo ennen klo 6. Onneksi uni tuli vielä senkin jälkeen.

Tässä olis nyt tosiaan vielä LA about kaksi viikkoa, eli aikaa olis vielä tuusailla täällä kotona. Noi Medium-kokoiset kestovaipat on vielä vaiheessa, pitäisi ommella tarrat ja kuminauhat niihin vielä. Kun tekis nyt kun on vielä aikaa niin ei tarvi sitten enää hermoilla kun New born kokoiset ei enää mahdu. Odottelen inspiraatiota...

Karvinen14: On täälläkin tissien väli ihan pisaroilla kun herään ja tyyny märkänä, taidan tosiaan kuolata nykyään [:D] tai sitten joku on yöllä heittänyt sangollisen vettä sänkyyn! Toi paniikkihäiriö on muuten mulle tuttu siinä mielessä, että äitini ja ex-mieheni sairastaa sitä. Taitaa olla aika yleistä.

Vauvelin kanssa oon koittanut keskustella että millonka se tulisi ulos. Mulla oli sellainen fiilis että tämän viikon alussa, mutta katotaan vaan niin ei varmana. Mä olisin niin valmis ponnistelemaan sairaalaan, mutta eipä maanittelu ole auttanut, ainakaan vielä [;)] Pitääkö muuten teidän miehet isyyslomaa??? Meillä mies tuskailee kun Kela maksaa niin huonosti siltä ajalta. Itse just soitin Kelalle ja pyysin kiirehtimään äitiysraha päätöstä, että olis rahat tilillä kahden viikon päästä. Toivotaan...

Kirpeää syyslomaa/äitiyslomaa kaikille mammoille!
 
Takaisin
Top