Raskaus yli puolen välin

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JeRoSe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitääpä munkin kokeilla noita muita omenapiirakka reseptejä. Vesi meinaa herahtaa kielelle...

Tänään ei ultrattu, mutta ktg-käyrät katsottiin. Kaikki oli ok. Yhden minimaalisen supistuksen kone rekisteröi. Kohdunkaula on lyhentynyt, mutta kohdunsuu ei ole ollenkaan ruvennut aukeamaan. Perjantaina aloitetaan käynnistys jos ei itsestään ala sitä ennen. Jos sekään ei toimi päädytään keisarinleikkaukseen eli mulla pitäisi olla pikkuinen sylissä viimeistään tiistaina [:)]

Anukka, käynnistetäänkö sullakin perjantaina vai vasta ens viikon alussa?

Tirpu, mulla kans väheni kaikki tuntemukset siinä 40 viikon paikkeilla mikä on musta tosi outoa, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin tulee sairaalaan lähtö! Ja kunnon yöunet on kyllä luksusta niistä ei varmaan pääse nauttimaan pitkään aikaan lapsen synntymän jälkeen.
 
Maanantaita kaikille![8|]
Yhtenä kappaleena täälläkin ollaan ja viikkoja 40+6. Olen jotenkin asennoitunut siihen, että käynnistystä saan odotella..
joka todennäköisesti sitten tehdään ensi viikon alussa. Keskiviikkona menen neuvolaan ja siellä varmaankin sitten tulee
tarkempaa tietoa siitä. Eli olen myös käsittänyt että 2viikkoa antavat mennä yli ja sitten käynnistävät, viimeistään.. ellei sitten syytä ole aiemmin käynnistää.
Hirveän vaikeaa on tällä hetkellä odotella, jotenkin tuntuu ahdistavalta vaan kökötellä kotona ja odottaa!!!!!! vaikka yrittää
kaikkea pientä tehdä... leipoa, siivoilla.. nähdä ystäviä.. mutta normaalisti kun kaikki ovat töissä, niin aikalailla sitä päivät
on yksin, koira onneksi kaverina.. Alkaa vissiin tulla jo mökkihöperöksi ja kun sitä NIIIIIIIIN kovasti haluaisi jo nähdä kuka tuolla masussa oikein myllertää[:D]

Yöt on mennyt hyvin, iltaisin supistelee niin että jonkin aikaa valvottaa, mutta kun uni tulee niin sitä on kyllä vetänyt sikeästi aamuun asti! yhden kerran yössä on joutunut vessaan nousemaan mutta muuten kyllä keskeytyksettä saanut nukkua.

Inhottavasti painaa tuonne häpyluulle, välillä tuntuu että vauva suunnilleen hakkaa päätään sinne..[:@]

Kovin syksyiseksi on ilma jo ainakin täälläpäin mennyt, kauhea tuuli ja tosi kylmä[:o]

voimia kaikille[;)]
 
Hei kaikille!

Kiva lueskella teidän muiden tuntoja, jotka olette jo joitain viikkoja pidemmällä,
ja todella odotatte nyyttiä jo syliin:)

On niin ihanaa olla vain kotona, nautin sieluni kyllyydestä:) Huomenna menen
kasvo-ja käsihoitoon, vihdoinkin aikaa käyttää synttärilahjaksi saamani ihana
lahjakortti (mieheltäni).

Viime yönä heräsin ainakin 3krt käymään veskissä, muutoin yleensä aika vaio tuo 2krt yössä. Toivottavasti ei lisäänny kauheesti noi vessassa ramppaamis kerrat näin loppua kohden. Viikonloppuna vaan naatiskeltiin miehen kanssa, ei tehty juurikaan mitään.

Keskiviikkona olisi edessä synnytysvalmennus Porvoossa, ja sitten torstai iltana olisi neuvola.

Jaksaiskohan vähän jatkaa kaappien siivousta, ja ehkä lähteä ulos hieman aloittamaan tuota haravointi urakkaa?
 
Heips kukkuu!

Mulla on näköjään sillai että yhtenä päivänä kun jaksaa tehdä jotain niin loppuviikon pitääkin sitten lepäillä ja kerätä voimia![&:] Pari omppupiirakkaa onneksi teinkin ja yksi on jo syöty. Eilen pistin syvään kippoon ja uitin piirakan vaniljakastikkeessa, nam. Seuraavaksi ajattelin kokeilla ww:n ohjetta kun kuullosti niin nopealle ja vaivattomalle ohjeelle. Kaikki mammat herkuttelemaan vain, niin mielikin piristyy. Hyvä ruoka parempi mieli![8D] Mullekin tulisi parempi mieli jos joku tekisi mulle ruokaa.[&:]

Nyt mamat heiluttamaan lantiota ja tanssimaan "seksi"tanssia niinkuin yksi julkkis, jos siitä synnytyskin lähtisi käyntiin[:D]

Päivällä käväsin koiran kanssa postissa ja kyllä oli niin syksyinen ilma, kauhea tuuli ja vettäkin loppujen lopuksi piiskasi päin nassua. Yäk. Onneksi nyt vilpertti ei painanut niin paljon alapäähän niin pystyi kävelemäänkin ihan rauhassa.

Voimia ja haliruttauksia odotukseen![:)]
 
heissan pitkästä aikaa.
Olen lueskellut teidän kirjoituksia, mutten ole itse saanut aikaiseksi kirjoitella kuulumisia.
Ennenaikaisia suppareitahan mulla oli jo 20+ viikolta ja käytännössä ollut melkein 25 viikolta saikulla.
Rv32 olin jo sisällä kättärillä saamassa supistusten estolääkitystä, kun supistuksia tuli jo ihan säännöllisinä ja kohdunkaula alkoi lyhentyä ja kohdunsuu pehmetä.
Noh siihen loppuivat supistelut ja nyt tosiaan menossa 38+ ja vauva masussa : )
Hyvä näin vaikka nyt alkaa kyllä pikkuhiljaa olla tunne, että vois syntyäkin ja vähän yliaikaisuus pelottaa.
Lähinnä pelottaa se käynnistäminen kun alla on sektio ja silloin riskit suuremmat.
Muuten vointi on ollut nyt ihan ok.
Lisästressiksi tähän odottamiseen sitten tänään tuli kun 8 vuotias esikoinen sairastui ihan ykskaks korkeaan kuumeeseen, sitten tuli kurkkukipu ja päänsärky. Terveysneuvonnasta vaan todettiin että juu, voi hyvinkin olla influenssa, seurailkaa tilannetta kotona.
Pojalla auttoi kuume lääke ja nyt on ihan hyväkuntoinen mutta kyllä itsellä paniikinpoikasta pukkaa, että mitä jos nyt ihan viime metreillä sairastuu. Synnyttäminen korkeassa kuumeessa voi olla todella ikävä kokemus ja tietysti mietityttää että kuinka vaarallinen se influenssa nyt sitten on kun on raskaana.

Pitäkää siskot peukkuja että on joku muu virus ja onnistuisin välttämään tartunnan.
 
Meillä satoi aamulla lunta!!! [:D] Tosin yhtään ei maassa ole enää.

Tulin nyt vain toivottelemaan jaksamista jokaiselle masujen kanssa ja nauttikaa vielä olostanne, kohta kaikki muuttuu [:)]
 
Meillä tytär oli myös flunssassa ja kuumeessa 3 päivää. Onneksi kuume ei kovin korkea ollut 38c+. Vähän jännitti että tarttuuko muhun, mutta ei vielä ainakaan. Mies on ihan kipee ja raatona sohvalla. Neuvolassa tänään siitä kans kysyin et eikös raskaana olevilla ole huonompi immuniteetti ja helpompi sairastua, niin totesi että asia on usein päinvastoin kuitenkin.

Lellu: Samat fiilikset täälläkin, ei jaksais istuskella vaan kotona päivät pitkät, käy tää odottaminen hermoille, mut en kyllä töissäkään jaksais olla. Mies on päivät töissä, lapset koulussa eikä musta ole ystävälle enää lenkkiseuraa ollut viikkokausiin kun supistelee rasituksessa heti ja kipeästi. Joten yksin istun täällä kotona päivät ja olen ehtinyt kaikki laittaa vauvalle valmiiksi ja kaikkea tarvittavaa on. Eikä shoppailla viitsi, ainakaan itselleen kun kropan koko on mikä on. Ja eihän tuota rahaakaan loputtomasti ole, joten kaupungillekaan ei tee mieli suunnata. Ja jos koko ajan leipoo herkkuja, niin tulee syötyä itselleen painoa liikaa...

Meillä ei lapsetkaan jaksais enää odotella pikku sisarusta. Tytär tivasi tänään äkäisenä, että: "Millon se syntyy, ku mä haluun nähä kuka siellä oikein on"?! Tässä hyvin kiteytettynä omatkin tunteet [;)]
 
Tervehdys,

ja terveiset myös tällä hetkellä tuossa isän sylissä tuhisevalta pikkuneidiltä. Päästiin tänään kotiin ja kylläpä tuntuu hyvältä!

Koko hommahan meni sitten pidemmän kaavan kautta: lapsivesi meni keskiviikkona 30.9. Eivät päästäneet mua enää sairaalasta kotiin kun on tulehdusriski, vaikka supistukset ei alkaneet vesien menosta huolimatta. Onneksi Kätilöopistolla oltiin KOKO prosesin ajan ihmistä ymmärtäviä, ja minun pieni kauhuni sai heidät järjestämään meille yöpaikan ylimääräisessä tutkimushuoneessa, jonne isälle tuotiin patja lattialle. Seuravana päivänä vrk vesien menon jälkeen synnytys käynnistettiin, koska supistukset ei olleet muuttuneet säännölisiksi. No siitä meni sitten tunti ja alkoihan niitä tulla. Harmi van, että eivät kuitenkaan tehneet toivottua työtä eli alkaneet avata kohdunsuuta kuin TUSKASTUTTAVAN hitaasti. Mitään kivunlievitystä (paitsi kuumavesipusseja ja särkylääkettä) ei päivystyksessä voitu antaa, ja vasta sitten kun pääsin puolenyön aikaan synnärille, sain ilokaasua ja aquarakkuloita. Muuta ei edelleenkään voitu antaa, koska jos epiduraalin laittaa liian aikaisin, voi supistukset lakata. Eli homma meni niin, että otin vastaan aivan järjettömiä 2-3 minuutin välein tulevia supistuksia 16 tuntia ennen kuin kohdusuu oli 4 cm auki ja lääkäri antoi luvan epiduraaliin. Sen jälkeen loppu sujui ihan rullaten. Nukahdin tunniksi, ja kun heräsin, tajusin että nyt pitää ponnistaa. Ja ihan hukkaan kaikki syvien vatsalihasten treenamiset ei menneet, koska lapsi oli 5 minuutissa ulkona.

Mutta tämän kaiken jälkeen sain uskomattoman ihanan ja pienen mustatukkaisen tytön syliini. Pituutta 49 cm ja painoa 3080 g. Synnytyskertomuksessa kätilö sanoi tyttöä siroksi ja jänteväksi. Me ollaan kyllä miehen kanssa ihan myytyjä [:D]

Mutta nyt täytyy alkaa järjestellä tätä arkea kuntoon. Voimia niille, jotka vielä ovat yhtenä kappaleena ja jatketaan jutusteluja vauvapinossa. [:D]
 
Heippa täältä taas.
En oo koneella ovin paljoo jaksanu käydä... Riikka tuolla aiemmin jo kyseli miten on asioiden laita tällä suunnalla. Silloin 2vk sitten tiistaina makasin sairaalassa ja vartosin että koska käynnistelyt alkaa tehota. Nyt täälä on sitte jo 1vk ja 3pv ikänen pikku poika mein seurana. Poika synty vasta viikolla 42 ja alku oli iha lupaavaa mutta hätä sektioon päätty. Ois vissii syntyny kyl alateitse mut sydän äänet laski sen verra että ne katso parhaaks leikata. Eli 25.9 on täällä tullu perheen lisää =) Itellä haava vielä vihoittelee eikä ollu pojallakaan niin helppo alku kun laittoivat happi kaappiin ekaks yöks... Vasta kolmantena päivänä synnytyksen jälkeen sain pikkuisen viereeni, siihen asti hän oli lasten osastolla. Poika paino 4kg ja pituutta oli 52cm [:D] Mein pikkunen... Niin ja tukkaa on paljo ja se on ihanan tumma [:)]
Imetys on alkanu jo jotenki sujuun täälä vaikka vielä takkuaakin ja lisä maitoo (tuttelia) saa tämäkin lapsi.Vaipoissa taas meillä toimii Libero kun Pampers päästi ohi mutta libero ei vielä.
Mutta nyt meen valmistautuun yöpuulle jos sais tänä yönä nukuttuu ku viime yö meni vähä miten meni.
 
Oikein paljon onnea ü:lle tytöstä ja Annulille pojasta![:)]

Täällä oli kiva huomata kun on jo iltaisin kylmä ja koiraankin pitää kuitenkin ulkoiluttaa, niin talvitakki kuitenkin mahtuu päälle. Eipä tarvii mihinkään virityksiin alkaa tai ostaa kuukautta varten uutta takkia.

Papusella oli jossakin palstalla vaavin kuva laskurin vieressä niin siinä jotenkin oikein tuli todelliseksi tuo vauva
tälläkin palstalla. Ettei tää olekaan vain höpötystä.
Taas tuli sellainen olo tänään itsellekin että oi kun sais omaa vaavia pussailla, pientä pötkälettä. Mutta olo on kuin oikein raskaana ja kaukana ei taida olla tuo ankkakävelykään, tiedä vaikka se helpottaisi kävelyä??? Huomenna onneksi luvattiin aurinkoista kun pitäis lääkäriin mennä ja kävellen ajattelin mennä, toivottavasti alapää ei juili ihan kamalasti. Edelleen vähän hankala arvioida tuota aikaa että kuinka kauan kestää taapertaa.

Oi kun nyt pääsis hierojalle selkähierontaan, niin varmaan lähtis taju, kun sitä ei edes itsekään huomaa kuinka jumissa varmaan paikat on. Ja onneksi tänään taas sain Rennie täydennystä, kun iskee ihan paniikki kun ovat vähissä.

Huomenna siis tänään tiistaina pitäis mennä siskon tytön nimppari kahveelle. En kyllä täysin ymmärrä ideaa kun synttärit ovat jo vajaan kuukauden päästä. Kyllä miehenkin äiti suutahtaa jos mies ei muista jonkun perheen jäsenen nimipäivää. Sukulaisista puheenollen miehen kaksi siskoa tulevat lauantaina Porvoosta ja sitä varten ajattelin tehdä myös yhden piirakan. Kuulemma toisen tyttären pieniä vaatteita vissiin tuovat ja muutenkin katselemaan kai masua. Pitää keksiä joku kiva paikka mihin mentäis syömään. Ovat aina vain kävässeet päivä reissulla.
Mutta kun ajattelin miehen kolmea siskoa pyytää kummeiksi, niin saas nähdä saako mies sen kysyttyä vai minä. (itse en heitä niin hyvin vielä tunne, mutta tuntuvat oikein kivoilta) Jännää kun ei tiedä reaktiota.[:o]

Ja masu taas ihan kivikova. Joku tais marrasmammoissa kysellä eväistä synnytykseen mukaan? Mutta omasta viime synnytyksestä on kyllä aikaa, mutta saako nykyisinkään mitään eväitä siinä vaiheessa popsia. Silloin sain tapahtuman jälkeen jonkin pienen aamupalan. Tietysti jos supistusjakso venyy kovinkin pitkäksi niin ymmärrän, mutta "normaali" synnytyksessä??? Tietääkö joku minua viisaampi?

Pitäisi kai vähän rajoittaa tuota juomista iltaisin ettei öisin pissattaisi, kun myöhään illalla teetäkin kunnon saavillisen juo niin oma vika on jos joutuu yöllä heräilemään.
Nytkin on masussa taas hikka kun hörppisin jaffaa.[:D]

Olenko laskuissa ajan tasalla, että viisi mammaa olisi nyt synnyttänyt?[8|]
 
Karvinen kyseli eväistä..  Syömisestä en 100 varma ole, mutta uskoisin että jotain pientä "naposteltavaa" voisi ottaa varulta mukaan.
Jos synnytys pitkittyy, niin kyllä ne siellä varmasti antavat syötävää, jos vaan pyytää. Itse en edes ajatellut syötävää, mutta juomista oli mukana ja sitä sitten menikin ja paljon!! Joten varatkaa ainakin jotain juomista mukaanne, ehkä ennemmin jotain makeaa kuin pelkkää vettä.

Pillimehut(jos vaan tykkää) ovat sen puoleen käteviä, että niitä on helppo juoda vaikka makuulta. [:)] Huulirasvakin on hyvä olla mukana, ainakin tällaiselle huulirasva-addiktille se oli ihan must!!  [:D]

Mukavaa odotusta teille jotka olette vielä yhes koos [:)] ja mukavia hetkiä niille joilla vauveli jo maailmassa [:)]
 
Ja vielä pakko jatkaa.... [:D] Karvinen, kyllä meitä taitaa olla viisi jakautunutta Maajo, JeRoSe, ü ja Annuli84, niin ja mie. [:)]
 
Heipsan!

Annulille onnittelut pojasta <3

Tosta syömisestä - ei siinä ite synnytyksessä oo mielessä ruoka tai syöminen, ei oikeesti ruoka ees maistu silloin, ko on tosi hommat kyseessä [:D] Silloin, kun käynnistyksessä oottelin jotain tapahtuvaksi, nii silloin sairaalan puolesta tuli ruuat ja juomat eli en kerennyt siellä nälkää näkemään [;)] Mullahan meni tosiaan se yks päivä ihan ootteluksi ja vasta toisena päivänä tapahtu.

Meilläkin ristiäiset 7.11 eikös Maajo teilläkin ollut tuolloin?!
 
Heippa!

Onnea annuli poikavauvan ja ü tyttövauvan johdosta!

Pulleat kädet, punaiset posket
jokeltaa, jos siihen kosket
potkuhousut raidalliset
silmät isot ja siniset
hymy kuin pienen enkelin
sängyllä makaa selin
suuret silmät tuijottaa
lapsen äänellä naurahtaa
vailla huolia ja murheita
onnesta kasvot säteilee.

Kommentoin tuota syömisasiaa, ainakin siellä sairaalassa missä itse olin synnyttämässä sai hakea ruokasalista ruoka-aikoina ruokaa synnytyssaliin ja osaston jääkaapista lisäsyötävää tarpeen vaatiessa, että saa synnytyksen aikana syödä ja se on jopa suositeltavaa että saa voimia synnytykseen ja vaikka synnytys päätyisi sektioon niin syöty ruoka ei haittaa. juoda kannattaa toki koko synnytyksen ajan ja ilokaasu ainakiin mulla pisti janottaan.

jerose: meillä ristiäiset on 31.10.

nyt kuuluu karjuminen kehdosta niin pojua kahtoon.
Ihanaa odotusta teille ja vauvautuneille ihanaa vauvaelämää.[:D]
Maajo
 
Onnittelut ü ja annulille kääröistä!!!

Mukava auringonpaiste tänään, vaikkakin on kyllä melko kylmä. Onneksi on niin lähellä tuo vauvan tulo, että ei tarvitse enää ostaa talveksi mammavaatteita. Tosin takki sun muut mahtuu kyllä vieläkin päälle, vaikka vähän mahan kohdalta pingottaakin[:D]

Hirveää tuo syöpöttelyhalu iltaisin.. yrittänyt napostella jotain terveellista, kuten viinirypäleitä tms.. mutta välillä kyllä sortuu
herkutteluunkin. Ja niinkuin WhiteWhife totesi, ei parane liikaa leipoa.. sitä kun on aikaa itsellään mussutella niin tulee kyllä helposti herkuteltua liikakiloja itselleen.
Shoppailemaan tai kaupungille muuten vaan ei tosiaan oikein huvita lähteä, kun ei itselleen viitsi nyt ostaa mitään.. kun toiveissa olisi kuitenkin päästä takaisin samoihin mittoihin kuin ennen raskautta. Vauvan vaatteita on jo sen verran, että niitä ei etukäteen viitsi enempää ostella.. vaikka en olekaan itse paljon ostellut vaan saanut.. mutta ajattelin ostella sitten vasta kun näkee sen todellisen tarpeen, millaisia tarvitsee.

voi tätä odotuksen tuskaa.. mutta voin kyllä toisaalta kuvitella, että äkkiä sitä tulee ikäväkin tätä masua ja sieltä tulevaa elämöintiä.. mutta kyllä nyt vaan haluaisi syliinsä sen oman pikkuisensa[:)]

Jotenkin toivoisin, että pääsisi jo tämän viikon lopulla käynnistykseen, mutta taitavat kyllä odotuttaa sinne ens viikon maanantaille/tiistaille..

aurinkoista syyspäivää ja voimia kaikille![;)]
 
Kiitos onnitteluista! Tuossahan tuo tuhisee vieressä. Taitaa kohta heräillä syömään.

Voisin tuonne vauvapinoon kirjoitella nyt sitten aiheesta imetys; en tiedä manasinko tän itse stressaamalla asiasta etukäteen, mutta kyllä - se on meillä ihan todella haasteellista. Osittain voi johtua siitä, että kielijänne oli kireä ja sitä leikattiin löysemmäksi kaksi kertaa synnärillä (on ihan vakiotoimenpide, joka tehdään kuulemma yhdelle kymmenestä vauvasta) mutta lisäksi tytöllä epäillään piilosuulakihalkiota. Ei siis sama asia kuin suulakihalkio tai huulihalkio, vaan paljon paljon lievempi, eikä aiheuta välttämättä mitään ongelmia, mutta voi olla sen taustalla, ettei tyttö saa imemiseen kunnon painetta aikaiseksi.

Jos jollain on hyviä vinkkejä tai kokemuksia tai ihan mitä vaan, niin antakaa tulla [:D][:D]

Mutta nyt täytyypi mennä! Voikaa mainiosti!
 
Takaisin
Top