Raskaus yli puolen välin

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JeRoSe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heissan ja vauvantuoksuisia terveisiä! Ja lämmin kiitos onnitteluistanne <3

Meillä on elämä 5-lapsisena perheenä alkanut sujumaan vallan mukavasti, nuorimmaiset ovat kovin uteliaita pikkuveljeään kohtaan ja pitää olla silmät selässäkin, kun kerkeävät joka paikkaan. Pitää olla varuillaan, ettei ihan mitä tahansa pääse pikkuneitit pojan suuhun tukkimaan. Ja tietysti vauva vaan nukkuu, syö ja kakkaa - kuinkas muuten [:D] Itellä on aivan hirveesti univelkaa sairaalassa olon takia, kun en saanut siellä juurikaan nukutuksi. Onneksi on päässyt jo omaan sänkyyn nukkumaan eikä oo huonetoveri häiritsemässä. Meillä pitää olla sairaalassa se 3 vrk vauvan syntymän jälkeen ja mehän oltiin ylimääräinen päivä, ko poika oli vuorokauden seurannassa niiden verensokereiden takia. Ja noihan on kyllä niin sairaalakohtaisia, että kuinka pitkään siellä pitää synnytyksen jälkeen olla.

Joillakin paikkakunnilla on mahdollisuus lysy-synnytykseen/polikliiniseen synnytykseen eli pääsee muutaman tunnin päästä synnytyksestä kotia. Ite en koskaan ottais tätä vaihtoehtoa, koska monestihan "ongelmat" paljastuu vasta 2. tai 3. päivänä syntymästä. Ja jos vain mahollista, nii ite ainakin suosittelen olemaan sairaalassa ainakin sen pari päivää, jotta saa kerättyä voimia tulevaan eikä tartte ihan heti palata kotiarkeen.

Anukka: Viimeisinä päivinä käy tosiaan siten, että vauvan liikkeet vaimenee ja vähenee eli on aivan normaalia. Eli sulla on vauva on hyvin alhaalla ja kiinnittynyt lähtökuoppiinsa [:)] Kun vauva puskee itteensä alemmas, tulee suppareita ja sitä paineentunnetta alas eli elä huoli, ei varmastikaan oo montaa päivää enään jäljellä.

Toivottavasti Tirpulla ei vaan oo mistään toksemiasta kyse [&:] Mitäs sanoivat neuvolassa?

Riikka: Mites teillä siellä sujuu?

Tsemppiä viimeisille metreille, ne on tuskastuttavat pitkiä, mutta koittakaa nauttia vielä tuosta ajasta [:)]

Ja hei, laitetaanko myös vauva-pino pystyyn?
 
Heippa kaikki!

Onnea jerose ja riikka!
Rutista, rapsuta, rakasta,
silitä pientä päätä.
Lähelle ota, lämmitä
älä suukkojasi säästä.
Ole tuhlari hellien sanojen,
kosketa poskea kättä.
Hoivaa, helli ja hyväile.
Ota syliin empimättä.

Tsemppiä kaikille masuasukkia kantaville, nauttikaa vielä kun voitte, sitä tulee ikävä kun vauva ei potkikkaan enää masussa.

Seuraavaa tekstiä en suosittele herkkähermoisen luettavaksi, sillä se on karua.

Hirveästi on sitten tekstiä tänne tullut viimeisen kirjoitteluni. Omaa olotilaa käväisen kommentoimassa vaan tässä välissä, elikkäs kotiuduimme eilen illalla seittemän aikaa synnäriltä. Kaikki ei todellakaan mennyt putkeen meidän kohdalla tässä raskaudessa, että raskasta aikaa on ollut sektiosta lähtien. Noh, ensinnäkin kun tuli sektiopäätös niin vauvan sydänäänet oli siinä vaiheessa monotooniset, vauva kun tuli ulos haavan kautta niin huomattiin että vauva oli kakannut lapsiveteen ja kaiken lisäksi minulla oli raskauden aikainen kohtuontelon tulehdus. Vauva vietiin kiireellä keskolaan ja tulehdusarvot hänellä oli melkeinpä sata ja hän viettikin 6 vrk keskolassa. Minulla itsellä sitten haava oli viime perjantaihin asti ihan ok, mutta tulehdusarvot olivat parhaimmillaan melkein 400, ja sitten perjantai iltana alkoi kertymään nestettä mahaan ja sit oli jo avausleikkaus viime lauantaille suunniteltu mutta sitä ei sitten tarvittukaan kun lauantai aamuna maha sitten avautui itsekseen ja kudosnesteet valuivat ulos, sen jälkeen lääkäri poisti pari tikkiä ja suurensi haavaa, hyvä puoli siinä oli ettei sitten avausleikkausta tarvittukaan ja sairaalassa olo ei jatkunut. Tämän jälkeen tulehdusarvot kääntyivät laskuun, mutta haava on auki ja vuotaa. Tulehdusarvot laskivat hyvin joten lääkärit sitten uskalsivat minut kotiuttaa. Haavaa hoidetaan kotona 2 kertaa vuorokaudessa. Ihme on, että vauva selvisi kaikesta hengissä ja ollaan päästy perheenä kotiin. Mutta voiton puolella pikkuhiljaa tässä ollaan ja toipuminen jatkuu.

Kirjoitteli Maajo
 
Maajolla ollut rankkaa, mutta toivottavasti kaikki lähtee parempaan päin, niin kuin ilmeisesti pikkuhiljaa onkin. Itse tiedän tuon mitä on, kun pelkää oman pienen vauvansa hengen puolesta. Sitä ei toivoisi kenellekään.

Tässä pikkuhiljaa uskaltaa jo ajatella, että jospa kaikki menee ihan hyvin.

Kaikille hyviä vointeja!
 
Minä vaihteeksi täällä.
 
Kylläpä on tosiaan Maajolla ollut rankat ajat. Myötätuntohali sinne päin, ja onneksi kaikki näyttää nyt hyvältä ja teillä molemmilla vointi menossa parempaan suuntaan! Nauttikaahan nyt pikkukaverista sydämen kyllyydestä.
 
Anukka: Mäkin olen ymmärtäny, et viime päivinä ennen synnytystä liikkeet jonkun verran vaimenee, kun pikkuinen kiinnittyy, eli josko tositoimet alkais piakkoin. Mä en kyllä tosiaan oo mikään paras arvioija tähän asiaan, mut onneks JeRoSekin oli tätä mieltä [:)]
 
Kiitos JeRoSe kysymästä: Neuvolasta kotiuduin juuri. Verenpaine ja pissanäyte oli molemmat ok, ja kun turvotustakaan ei oo ilmenny, niin totesivat, et johtunee ihan perus migreenistä noi vaivat. Kehottivat kyllä tarkkaileen tilannetta, et jos lisää toksemiaan viittaavia oireita ilmenee, niin sit pitää soitella äippäpolille tai neuvolaan. Suht rauhallisin mielin siis täällä möllöttelen.
 
Mun mielestä ilman muuta perustetaan myös vauva-palsta. Ois kiva jutella myös vauvautumisen jälkeisistä jutuista, kun ekaa kääröä lähtee hoitamaan, niin vertaistuki ois ainakin mulla enemmän kuin mukavaa.
 
Jälleen kerran hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä meille viellä odottaville!
 
Onnea Maajo kovasti ja jaksamista nyt arkeen ja elämäänne. Todella rankalta kuulosti teän alkutaival, mutta onneksi teitä oli enkelit suojelemassa ja kaikki sujunee varmasti hyvin. Isot halaukset <3
 
Hirvittävän isot halaukset Maajolle! Onneksi kaikki lopulta meni hyvin päin.

Vauvaketjua kannatetaan, etenkin kun täälläkin on eka tulossa ja välillä on ihan sormi suussa kun tajuaa, että ei tajua oikeastaan mitään siitä, mitä tuleman pitää. Joten vertaistuki kelpaa.

Täällä vihloo reisissä: taitaa lantio antaa periksi, ja varsinkin iltaisin on kuin joku välillä puukolla iskisi tuonne nivusiin, josta kipu liikkuu alaspäin. Onneksi menee äkkiä ohi, ja toisaalta ei haittaa yhtään, jos se vaikka enteilisi sitä, että pääsisi kohta tositoimiin.[:D]

Nyt taidan pistää keittiöhommat käyntiin ja tehdä puolukkakakkua. Mä en ole varmasti viimeisen kymmenen vuoden aikana leiponut yhtä paljon kuin nyt äitiyslomalla. Aika mukavaa, ja mies on yhtä hymyä kun kotona on aina herkut odottamassa. [:)]

Iloisia hetkiä kaikille mahoille!
 
Näyttää siltä, että tähän asti synnyttäneillä on tainnut olla melko rankka alku, mutta toivon, että kaikilla teillä menee jo paremmin. Varsinkin tuo Maajon kokemus kuulosti pelottavalta.

Täällä on jo parina yönä supistellut kohtalaisesti, mutta sitten ne loppuu siihen kun supistusten väli on  n. 10 minuuttia. Pää on ollut kiinnittynyt tosiaan jo pari viikkoa ja välillä pikkuinen tykkää työntää päällään mikä aiheuttaa kipua alapäähän. Näyttää siltä, että ulos sieltä haluttaisiin tulla [:D] mutta saa nähdä milloin synnytys sitten käynnistyy.
 
täällä vielä yhdessä koossa. kaksi neuvolakäyntiä nyt takanapäin... kävin eilen "hätäneuvolassa" kun asukki oli kovin hiljainen eikä juurikaan liikkunut. sydänäänet siis kävin kuunteluttamassa ja kaikki hyvin... eli tosiaan, näin loppuraskaudessa liikkeet saattavat vähentyä ja varsinkin rauhoittua. no hätäännyin kun asukki ollut oikeasti melko levoton ja liikkuvainen aiemmin. mutta onneksi ei mitään hätää, siellä sydän tykytteli 130-140 kertaa minuutissa tasaisesti.

tänään sitten perus neuvola, kaikki arvot hyvät ja hb onneksi noussut 146 (mun normaaliarvoihin). asukki on laskeutunut "lähtökuoppiin" ja hän on kuulemma ihan pystyasennossa (suorassa vatsansuuntaisesti kuulemma) eli hyvät olisi valmistautumiset hänellä siellä. supistuksia on ollut lisääntyvästi mutta mun mielestä ei mitään säännöllisyyttä niissä vielä ole... eli, sieltä vauva saattaa tosiaan putkahtaa hetkellä millä hyvänsä. ja ihanaahan se olisikin... ei tää olotila mikään mahtava enään ole.

pitääkin tästä mennä päiväunille kun yö oli mitä oli!

mutta jaksellaan me vielä yhdessä koossa olevat ja muille jaksamista ihanien kääröjen kera!
 
Nopea pikku vinkki päivän piristykseksi tähän väliin: jos saatte käsiinne eilisen Helsingin Sanomat, niin Ruokatorstaissa ollut puolukkakakun resepti oli ihan taivaallinen. Syötiin miehen kanssa melkein koko kakku kahdestaan. En tosin tehnyt ohjeen kuorrutusta, vaan vaniljakastikkeen.

Pitää vissiin kompensoida tilanne ja suunnata uimahalliin [:D].

Ihanaa syyspäivää ja mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Huomenta päivää mammat ja odottajat!

Kiitos kovasti kaikille tuesta ja myötätunnosta, ootte aivan ihania ihmisiä! Rankka se oli, mutta kyllä kun nyt nyyttiä kattelee kotona ja silittelee häntä niin ei voi vaan ku ihmetellä ja itkeä että loppuviimein kaikki on toisaalta hyvin kun vauva selvis hengissä ja itse kanssa. Suojelusenkeleitä on todellakin ollut mukana meillä. Vauva onneksi voi nyt hyvin ja mullakin haava paranee ajan kanssa.

Pikkuhiljaa alkaa elämänrytmi löytyä kotonakin, onneksi vauva on kiltti ja nukkuu hyvin yöt, saadaan mekin levätä, herää 2 kertaa yössä vaan syömään, mutta tankkaakin päivällä ja illalla senkin edestä maitoa. Imetys ei ole lähtenyt käyntiin, mutta pumppailen sitten rintapumpulla vauvalle maitoa ja sen lisäksi sitten vastiketta. Eilen anoppi kävi kahtomassa vauvelia ja tänään tulee sitten ukon veli perheineen ja huomenna mun vanhemmat, jospa sitä sitten sais vähän aikaa olla vierailijoilta rauhassa (en ole hennonnu sanoa ei) kun kaikki joita polttelee nähdä vauva ovat käyneet kylässä.

Riikka: Sitä ei todellakaan toivo kenellekkään että joutuu pelkäämään oman vauvan puolesta, halaus ja voimia teille oikein paljon ja on oikein ihanaa että pienokaisenne on kanssanne kotona. Ei ole helppo alku ollut teilläkään. Mutta pienin askelin eteenpäin, joka päivä parempaa kohden.

Minä kanssa olen sitä mieltä että perustetaan vaan vauvapalsta, niin saadaan jatkossakin jakaa kokemuksia ja vertaistukea toinen toisillemme.

Jaksamisia vauvamahojen kanssa oleville, kaikki kolotukset ja supistukset ovat vaan hyvästä valmistavat synnytykseen. Toivon todellakin että teillä menee kaikki hyvin synnytyksessä. Pieni vinkki: kannattaa todellakin käyttää hyväksi mahdollisuus nukkua päiväunet, jaksaa paljon paremmin.

Nyt alkaa huuto kuuluun sängystä, joten sinne siis.
Kirjoitteli Maajo
 
Joo tiedän, et mulla on ihan liikaa aikaa... pitäis vissiin hankkii elämä, eikä roikkuu täällä koko ajan [:D]
 
Semmosta vaan tällä kertaa, et oli ihan pakko kattoo netistä toi Ü:n mainostama puolukkakakku ja heräs kysymys: Minä kun en oo mikään leipurimestari(kaan) niin voikohan tota tehdä johonkin muuhun, kun irtovuokaan? Täytyis lainaa äiskältä, ja ois helpompi vaan alkaa leipoon, kun lähtee ensin kyläileen porukoille metsästään vuokaa.
 
Vaikuttaa muuten TOOOSI hyvän oloselta herkulta. Kiva saada välillä jotain muuta ajateltavaa...
 
Moi Tirpu (ja muut puuhaa kaipaavat)! Ihan varmasti sen puolukkakakun voi tehdä muuhunkin kun irtopohjavuokaan, kunhan siinä on tarpeaksi korkeat laidat. Mulla ainakin se nousi tuplakorkeaksi lähtötilanteesta. Mutta kun voitelee reunat, niin se irtoaa tosi helposti: ei jäänyt ainakaan irtopohjavuuan reunoihin mitään kiinni.

Ja voi että kun äsken otin jäljelle jääneen palasen, niin sehän oli yön aikana vielä mehustunut ja maustunut, ja oli jopa parempaa kuin eilen. Eli ei kannata heti iskeä kiinni vaan malttaa antaa vetäytyä ainakin muutaman tunnin. Kätevä jos on vieraita tulossa, kun voi tehdä vaikka edellisenä päivänä, eikä ollenkaan hankala tehdä! [:D] (Ja koska vähän yritän katsella noiden kaloreiden perään, niin tein kyllä kevytranskankermaan ja Sunnuntai-margariiniin enkä voihin, ja silti makua oli, joten menee vielä "sallittujen" herkkujen listalle, jee!!![;)])
 
Moikkelis!

Kehtaisiko joku laittaa sen puolukkapaakkelsin ohjeen tänne? [:D]

Heh ja Yohannakin kaipaili jo reseptiä - samaan aikaan sitä pyytelimme...
 
Moikka,

sori että kesti, tuli päiväunet väliin [;)]..

Kokeilkaa aukeaako tuosta linkistä: http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Mehev%C3%A4+puolukkakakku/1135249382093

Jos ei niin googlesta HS + puolukkakakku niin tuli suoraan oikeaan reseptiin.

Toivotaan että maistuu, etten ole hehkuttanut suotta [:D]!

Nautiskelkaa!
 
Linkki toimi, ja kuva näytti niiiin mehevältä että tuli vesi kielelle! Täytyy tehdä heti kun kotiudutaan reissusta! Ihana saada joku puolukkaohje, tuntuu että ite on niin tylsä ettei puolukoista osaa tehdä muuta kuin vispipuuroa! Enkä aikaisemmin ole löytänytkään hyvää ohjetta.
 
[align=left]Tännepä on tullut paljon tekstiä [:)]

Tirpu:
Mullakin tuntuu tätä ylimääräistä aikaa olevan kun täällä palstalla roikun tänäänkin taas toista kertaa. Ja kun tästä on tällainen hyvä tapa tullut niin olisihan se kiva jatkaa vauva-asioiden parissa toisella palstalla. Joko sellainen on olemassa?

Maajolle paljon onnea ja pikaista paranemista. Kuulosti aika hurjalta sun tapaus, en ole koskaan kuullut vastaavaa. Mahdoit olla hurjan kipeä(-tyhmä kysymys)?! Toivottavasti sulla on ollut apu- ja tukijoukkoja kotona! Kyllähän se maitokin sieltä lähtee ajallaan herumaan jos on lähteäkseen. Eihän se mikään ihme ole noin dramaattisen alun jälkeen ettei maitoa heti tule. Kun on sulla varmasti ollut kovasti stressiä tilanteesta ja tulehdusarvotkin niin hurjan korkealla. Onneksi ollaan nyt menossa parempaan suuntaan, voimia sinne oikein kovasti!!!

Tuosta väsymyksestä, luin neuvolassa vanhasta Vauva-lehdestä että ensimmäisen vuoden aikana vauvan syntymän jälkeen kertyy n. 450-700h univelkaa! Kuulostaa paljolta! Toissa yönä nukuin todella huonosti ja se kostautui isommille lapsille eilen kun pimahdin totaalisesti ja raivosin naama punaisena, kun pelleilivät ruokapöydässä... Puuskutin yläkertaan nolona ja purskahdin itkuun. Sitten halattiin ja itkettiin lasten kanssa kaikki yhdessä ja pyydettiin anteeksi. Toivottavasti tämä ei ole esimakua tulevasta. En halua muuttua miksikään monsteriksi mutsiksi [&o] Mulla on muuten koko raskauden ajan ollut lehmän hermot mikä on todella epätavallista mulle, itkuherkkyyttä kyllä on ollut enemmän, mutten ole mitään raivareita saanut! Ihan itsekin säikähdin. Tänään nukahdin sohvalle kun lapset menivät puistoon koulun jälkeen ja nyt olen vieläkin ihan tokkurassa [&:] Päiväunet ei vaan sovi mulle!

Vauva on liikkunut taas kovasti ja tänään on ollut taas paljon supisteluja ja niitä "sukkapuikko-efektejä" eli kohdun suulla taitaa jotain tapahtua...
[/align][align=right] [/align]
 
Yritin jo eilen kirjottaa mutta kone pimahti joten kokeillaan uudestaan tänään...

Eli siis täältä kanssa Maajolle ja Riikalle voimia ja jaksamista. On se hyvä että ootte jo päässeet lasten kanssa kotiin niin saa hieman rauhoittua sitte kovien kokemusten jälkeen.

Sitte omiin asioihin... Tää ei jaksa oottaa enää päivääkään että tää muksu syntyis. Nyt on jo viikkoi 41+4. Ens tiistaina pitäs mennä sitte sairaalaan että jos ei sitä ennen oo mitää tapahtunu... Tuntuu että ei kyllä tapahdu. Kohdunsuu ei oo vielä kypsyny kai oikeestaan yhtään ja vauva ei oo osoittanu mitään merkkei et haluis ees yrittää syntyy. Mua ei oo supistellu siis kertakaikkiaan yhtään!! Ainoostaan niintä harkkareita mutta ei ensimmäistäkään kipeetä tai ees sinne päin... Enkä kyllä oikeestaan haluis että synnytys sitte käynnitetään mitenkää inhottavasti. Toivoo vaan et kaik menee si ens viikolla hyvin...
Mutta siis jotenki on vaan niin väsyny jo tähä olotilaan että haluis sen lapsen syliin...[:(]
 
Moikka tänne [:)] kiitoksia kaikille teksteistänne! Tällä suunnalla kaikki mukavasti. Keskiviikkona käytiin sydänultrassa jossa näkyi, että duktus oli sulkeutunut(sulkeutuu yleensä pian syntymän jälkeen) ja kammioiden välissä oleva pieni reikäkin oli sulkeutunut. Uusi kontrolli vielä ensi kuussa ja voi vaan toivoa, että uutiset olisivat yhtä mahtavia. [:)]

Bilirubiiniarvo oli 156, kun se alkuviikosta oli vielä 218. Muutkin arvot olivat paranemaan päin, joten ei voi kun iloita.

Meillä on kaikesta huolimatta imetys lähtenyt hienosti käyntiin, alussa toki paljonkin hankaluutta koska poika oli niin voimaton ettei jaksanut imeä, kun pari kertaa ja oli aivan uupunut. Nyt on jo täysin tajunnut mitä täytyy tehdä ja tekeekin sen hyvin hanakasti. Korviketta menee yhä koska en tiedä saako tarpeeksi rintamaitoa ja se on nyt tärkeintä, että saa tarpeeksi nestettä ja masunsa täyteen.

Hassua kuinka sitä kaipaa raskautta.... en tiedä johtuuko tämä kaipaus siitä, kun tämä ennenaikainen synnytys tuli kaikesta (supistuksia kuukausi kaupalla) huolimatta ihan puun takaa ja raskausviikkoja olisi jäljellä vieläkin reilu pari viikkoa..

Annuli, pidän peukkuja, että synnytyksesi jo alkaisi! Voin vaan kuvitella miltä tuntuu, mutta siltikin: kyllä saat pian vauvasi hoiviisi!! [:)]

Kaikille paljon voimia odotitpa sitten vauvaa vielä tai jo nyytti kainalossa!! [:)]

Mukava lukea teidän kaikkien kuulumisia, vaikka taidankin vaan lähinnä kirjoitella omista jutuista.
 
Takaisin
Top