Raskaus yli puolen välin

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JeRoSe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
JeRoSe ei meillä mitään kaavakkeita neuvolassa ole annettu... ekan kohdalla kyllä, tosin silloin mun toiveet oli sitä suntätä, kun en tiennyt tulevasta [:D] Toisen kohdalla sain lähetteen kätilön juttusille ja se hälvensi pelkojani. Eka lapseni kun syntyi imukupilla ja ei ollut mikään mukava kokemus, niin siitä jäi traumoja.

Täytyy varmaan ensi viikolla ottaa puheeksi, että pelkään ihan oikeasti... jos vaikka pääsis jonnekin asiasta vähän enemmän höpisemään.

Mä hikoilen ja saan ihme tuskanhikikohtauksia kuin mikäkin mummotautinen. [:@] Ei mun kohdalla ole ilmat vielä tarpeeksi viilenneet.

Tässä sitä kakkua paistellaan, olis kuopuksen synttärit. Toinen ihan tohkeissaan odottaa synttäreitään ja mä vain odotan, että olisivat jo ohi! Kamala olen [&:]

Oikein ihanaa viikonloppua itse kullekin! [:)]
 
White Wife, onhan se tosiaan parempi, että jää sairaslomalle kuin yrittää liikaa töissä. Nyt otat sitten vaan rennosti [:)]

Mulla oli tällä viikolla synnytysvalmennusta ja saatiin tietoa erilaisista kivunlievityksistä. En yhtään tiedä mitä pitäisi pyytää. Toisaalta miltei kaikki vaihtoehdot (ammetta ja ilokaasua lukuunottamatta) kuulostaa lähinnä pelottavilta (mulla on kammo piikkejä kohtaan), mutta toisaalta tahtoisin jotain tehokasta kun en kivustakaan pidä. Mutta synnytyksessähän sen sitten saa nähdä kuinka paljon sattuu jos sattuu. Siitäkin olen kuullut niin erilaisia tarinoita suvun naisilta.

Kävin lääkärissä kans ja mun virtsassa oli melkoisen paljon sokeria, mutta mun verensokeri oli kuitenkin täysin normaali. Sitä se lääkäri ihmetteli ja kysyi toiseltakin lääkäriltä onkohan tämä nyt ihan normaalia että virtsasta löytyy mutta verestä ei. Tänään menin otattamaan uuden verensokerin ja katsottiin virtsa kans ja kaikki oli ok. Halusivat vielä ens viikolla tsekata nuo vielä varmuuden vuoksi kun sen verran oudompi juttu.

Pikkuisen pää on jo kiinnittynyt ja kyllä sen tunsinkin kun se sitä päätään tuolla liikutteli yhtenä aamuna. En ole ihan varma onko mulla limatulppakin jo irronnut, mutta jotakin kirkasta on tullut pieninä klöntteinä ja kuukautiskipujen tapaisia tuntemuksiakin on ollut. Saa nähdä kuinka kauan tää haluaa vielä sisällä pysyä. Vielä ei ole ihan kaikki kasattunut ja ahdistaa se, että mitä jos unohdankin jotain hyvin tärkeää. Äitiä on ikävä tällaisina hetkinä [:D] harmi, että asutaan niin kaukana toisistamme.

Isosisko on kai tulossa sitten lähempänä laskettua aikaa tänne. Alkuun se oli tosi järkyttynyt meidän vauvauutisista, mutta kunhan sai ajatella asiaa sisko vaihtoikin mielensä täysin. Ja kun vielä pyydettiin meidän molempien kaikkia siskoja (meillä kummallakin vain siskoja) kummeiksi niin siitähän se on vielä entisestään innostunut. Ja onhan se kiva saada vielä yksi henkilö tänne auttamaan siivouksessa ja ruoanlaitossa.

Hyviä vointeja kaikille.
 
Terveeeks mammat!
 
Mä itseasiassa yks päivä mietinkin tota juttua, et miten se synnytyssairaala saa ne mun esitiedot ennen synnytystä. Aattelin lähinnä, jos on jotain huomioitavia sairauksia tms ja sit tietty ne omat toiveet synnytyksen suhteen. Sillon sillä ihan ekalla neuvolakerralla kun täytettiin se esitietolomake, niin siinä muistaakseni kysyttiin jotain noita suvussakin esiintyneitä sairauksia. Mut jääköhän se sit meillä ainoaks, kun mitää lomakkeita ei sen jälkeen oo näkyny, eikä meillä ees oo mitään synnäriin tutustumista, jossa sen lomakkeen vois toimittaa perille. Aattelin vaan, et mulla tais jäädä täysin kirjaamatta esim. semmonen tieto, et meillä on suvussa ollu veritulppaa, niin jos joutuis vaikka sektioon, niin tarvisko sairaala tommoset tiedot ennalta.
 
No, maanantaina on neuvolalääkäri, niin josko muistais siellä kysyy, miten tossa toimitaan. Mullahan on se ääreishermostosairauskin, josta ei oo mitää hajuu, et vaikuttaako se johonkin, mut ois jotenkin turvallisempi olo, jos ne siellä sairaalassa tietäis tommoset asiat. En uskalla luottaa siihen, et sit kun mua roudataan kiljuvana ja tuskaisena sinne tosi toimiin, niin muistaisin noi kaikki mainita [:)]
 
Pikku pötkäleen suhteen taitaa olla semmonen tilanne, et se lähinnä pyörii tuolla akselinsa ympäri. Pää taitaa pysyy paikallaan, mut peppu vaihtaa puolta välillä. On se aika sulonen myörijä, ja tota masua on tosi hauska seurailla, kun se jumppaa siellä [:)] Toivottavasti ei nyt jumppaile liikaa, et ei enää pyörähdä kokonaan ympäri.
 
Noi synnytysvalmennukset vois olla ihan mielenkiintosia käydä kuuntelemassa, just eri kivunlievitykset ja kaikki, mut ei auta, kun ei järjestetä, niin ei. Tosin voisin juosta aika rivakasti kohti horisonttia, jos mulle esiteltäis lähietäisyydeltä ne kaikki neulat ja vermeet, mitä ne tulee käyttään [;)]
 
WW: mulla tekee ainakin jo ihan tuskaa, jos yritän täällä kotona hääräillä jotain vähänkin ylimäärästä. Heti alkaa huippaan ja tekeen huonoo ja vattaan koskee. Ole sinä vain ihan rauhassa kotosalla, kyllä kaikki sen varmasti ymmärtää. Se on sulle ja pienelle paljon parempi niin.
 
Jees, täällä vietellään rauhallinen viikonloppu, ja maanantaina sit lääkärin juttusille.
 
Voikaahan hyvin!
 
 
 
Meillä tehtiin tänään suursiivous, kaikki paikat puunattiin oikein kunnolla. Lapset siivosivat omat huoneensa ja mies imuroi ja pesi lattiat, minä sitten olin joka paikan höylänä ja järjestelin tavaroita paikoilleen. Ihanaa kun on siistiä ja käytiin ulkona syömässä koko perhe niin ei tarvinnut edes tehdä ruokaa! Lainattiin leffat, lapsille oma ja meille aikuisille oma ja isot pussilliset karkkia kaikille [:D]

Eilen pistettiin pinnasänkykin pystyyn. Laitoin lakanat ja pehmolelutkin jo sinne. On tää äidiksi uudestaan tuleminen NIIN ihanaa!!! Saitteko muuten neuvolasta sellaisen kysely/tutkimus-lomakkeen koskien tätä odotusaikaa? Kyseltiin fiiliksistä, suhteista läheisiin, onko jotain kysymyksiä, onko ollut/on masentunut ym... Mä vaan hehkuttelin siihen että on niin ihanaa olla raskaana ja aviomies on ihana yms. yms. Tuli tutkimuksen tekijälle tylsät vastaukset [:)]

Ens viikolla taas neuvola, saas nähdä oisko pikkuinen kääntynyt takas raivotarjontaan, haluisin niin synnyttää alakautta mutta en kyllä haluis peppu edellä synnyttää! Vaikka onhan tässä vielä aikaa viikko tolkulla. Onko kukaan synnyttänyt perätilassa olevaa vauvaa tai onko jonkun vauva vielä perätilassa?
 
Näin siinä sitten kävi, aamulla meni lapsivesi 6.45 olin aivan pihalla, kun kaksi aiempaa kertaa on mennyt siten, että kalvot on puhkaistu vasta synnytys"pöydällä". Eli tuo lapsivesijuttu oli ihan uutta. Kävin sairaalassa ja pääsin vielä kotona käymään, onneksi. Ei ollut mitään valmiiksi pakattuna, enkä aamulla paniikissa osannut ajatella pakkaamista.

Joten mammalaiset: pakatkaa ne sairaalakassit jo valmiiksi. [:)] ja varatkaa ISOJA siteitä lapsivettä varten, itse olen ainakin vuotanut kuin seula ja sitä on sitten joka paikassa. Onneksi sain sairaalasta ihanat verkkoalushousut ja kunnon vaippoja. Olo on niin omenainen paksu side housuissa.... [:D]

Yhdeksäksi täytyy mennä takaisin sairaalaan ja jos synnytys ei itsekseen käynnisty, käynnistetään se parin päivän sisällä. Aika pommi siis yllätti, meillä on vauva kahden päivän sisällä.... Toivon vain, että kaikki olisi hyvin.

Joten olkaa onnellisia, jos saatte vielä kärvistellä masunne kanssa. Mä haluaisin, mutta jokin päätti toisin. Viikkoja onneksi jo 35+2, mutta olisihan tuon pötkäleen ollut parempi tuolla mahassa vielä.

Tällaisen tarinan teille vielä tulin kertomaan ja toivottamaan hyviä odotuksia... minulla se on päättymässä.
 
Riikka33: voi ei ku ihanaa... täällä jännätään kovasti puolestasi. nyt sitä alkaa jo niin kolahtamaan nuo viime hetken jutut, kun voi minä hetkenä ittekkin kahdeksi muuttua.... jännää! peukut pystyssä sinulle, voimia!

Tirpu: kysyppä kun seuraavan kerran neuvolaan/lääkäriin meet noista esitietojutuista... meinaa todella oleellisia tietoja nuo sinun hermosysteemit ja se suvun tulpparasite... varsinkin se tulpparasite. en halua mitenkään pelotella... mut kannattaa kysellä ettei vaan oo mitään haittaa sitten noista esim kivunlievityksiä miettiessä. laittavatko ihan ongelmitta epiduraalit/spinaalit jne...

pitää pian lähteä käymään tivolissa kun kerran paikkakunnalle on tullut [:)] jos sieltä vaikka saa jotain herkkua syödäkseen! mutta palaillaan jälleen... vointeja jälleen kaikille!!!
 
Täällä ollaan jo ihan tylsistyneitä odotukseen. Oisin jo viikko sitte (tai lähes kaks) ollu valmis jo saamaan tämän lapsen... Toivottavasti ei ny sitte mee montaa päivää ylitte, en vaan jaksa enää! Mulla on ollu niin kauheet turvotukset ettei meinaa välillä pystyy ees koneella mitää tekeen kun sormet on niin tönköt. Jalat taas tuntuu lähinnä joltain norsun jaloilta (kauheet tolpat)... Kuitenkaan mitään toksemian oireita ei oo ollu.
Ja nyt oon ollu viimisen viikon ihan maassa ku vakkari neuvolatäti on sairaslomalla ja sijainen ärsyttää ihan vietävästi. Mies ressu on joutunu kuunteleen mun valituksii kotona lähes joka päivä. Viime viikolla kävin meinaan sen sovitun kerran lisäks viel kaks kertaa siellä! Ja ihan turhaan!!!! Ja sitte vielä ku se anto mulle purkin mukaan et tarvii tuoda pissa siinä sinne mukana niin musta tuntuu että se loukkas kaikkein pahiten. Ihan ku se tyyppi ei ois luottanu muhun ja halus sitte ite kattoo onko mun pissas niitä valkuaisia yms. Muutenki ollu tunteet pinnassa ain väliin...

Ei oo yhtään kivaa ku tuntuu siltä et kaikki saa vauvansa ennen mua. Jopa ne joilla on lskettu aika vasta lähempänä lokakuuta... Mä haluun tän jo syliin!! Ja eroon turvotuksista!

Että eritttäin valoisii tunnelmii täällä... Mutta kun ei vaan enää jaksais ja en haluu mennä huomenna neuvolaan kattoon sitä tyhmää tätii. Haluu sen oman neuvolatätin takas, se on tosi kiva ja ihana ihminen.

Mutta juu, voimia kaikille jotka jo synnyttää tai on menossa ihan lähipäiväivinä. Kunpa minäkin...
Ja jaksamista niille joilla vielä hetken kestää [:)]
 
Voi onnea ja ihmettä!

Riikka33. Kuulosti  kovin haikealta ja onneliselta tuo ilmauksesi odotuksen päättymisestä. Sitähän se sitten on. Muistan edellisistä, että mahaan ehti kiintyä.Se toi turvaakin jollakin oudolla tavalla!

Onnea teidän perheen suureen päivään ja pienokaisen vastaanottamiseen! Perässä tullaan!
 
Mulla ei kyllä todellakaan tule ikävä tätä vattaa. Siitä olen melko varma. Niin kauan olen jo odottanut että vauva vaan syntyis... Alkaa vaan oleen niin turhautunut kun mitään sinne päinkään ei tapahdu ja sitte juur että ku tutut kyselee että joko?
Anteeks kun tälläi täällä tärvelen melkein koko foorumin ny mutta pakko saada jonneki purkaa tätä turhautumista ku ei toi mieskään kaikkee jaksa kuitenkaan..
Sitä ajatusta että enemmänki lapsia vois tulla ei tää raskaus oo vieny multa mutta kunhan vaan tulis jo tää eka ees pihalle!
 
Riikka: Tsemppiä matkaan [:D] Ja niin se vain saattaa yllättää ihan puskan takaa toi synnytys. Ja yleensä se on vain vuorokausi, ko vauva syntyy tai saatetaan maailmaan, ihan infektioriskien takia ei saa olla ilman vesiä masussa pitempään.

Ite oon valvonu viime yönä neljään asti suppareiden kanssa, mutta ei oo tarpeeksi potkua edelleenkään. Tänään on sitten koko päivän suppaillu ja pakottanu alakertaa. Kävin tossa vähän ulkona, nii kävely tuotti jo melkoista pistelyä ja tuskaa. Oon niin valmis eroamaan näistä ikävistä tunnoista, joita tässä loppuvaiheessa tulee oikein kunnolla [:'(] Nooh, jos ei itestään lähe syntymään, nii keskiviikkona 9.9. käynnistetään [:D]

Nyt saunaan hakemaan vauhtia suppareihin...
 
Moi kaikille,

ja tsemppiä nyt teille viime metreillä odottelijoille. Jännittää jo teidän puolesta. Meillä ei ole mitään havaintoa siitä, että tuo tahtoisi ulos, mutta eipä siinä mitään. Viikkoja on vasta 36+6 eli saahan se tuolla vielä olla. Enkä minäkään kyllä usko, että tätä mahaa ikävä tulisi, vaikka aika vaivattomana oon saanut olla. Nyt vaan huomaa, että alkaa synnytys pyöriä mielessä melkein koko ajan ja sitten tajuaa miettivänsä ihan omituisia asioita: tunnistanko supistukset (voiko niitä olla tajuamatta, eipä kai...) mitäs jos lapsivesi tulee, kun oon uimassa (lääkäri on vielä antanut luvan uida...)??? Liikkuuko lapsi normaalisti? Tätä mä panikoin koko ajan, kun musta tuntuu, että viime aikoina se on liikkunut vähemmän kuin ennen - vaikka kyllä se päivittäin liikkuu...

Ja Annuli84, eikös täällä just saa niitä tuntojaan purkaa, ettei niitä tule sitten vääriin tahoihin purettua? Mua ei ainakaan haittaa tippakaan, joten anna tulla vaan jos se yhtään helpottaa! [:D]

Mutta nyt saunaan ja syömään! Voikaa mahakkaasti!
 
Kääk! Kauhiasti tsemiä ja onnea Riikalle PIAN alkavaan koitokseen!
 
JeRoSen pikkuiselle vois olla tulossa aikas hieno synttäripäivämäärä, jos tuo käynnistys osuu kohdilleen [;)], vaikka eipä se siinä pääasia oo, mut pistipä kuitenkin silmään. Saapa nähdä kuinka käy.
 
Käväsin tossa aamusella lääkärineuvolassa ja tuomio oli, et kohdun suu on jo pehmenny. LA on 30.9. joten eipä taidan välttämättä kestää niinkään pitkään. AAAPUAA, nyt alkaa oikeesti vähän liikaa konkretisoitumaan tää homma [:)] Hassuu, et sit ei enää tunne näitä ihania molskauksia ja pökkäyksiä sisällään.
 
Meinasin (vaihteeks) vähän pelästyäkin, kun alkuun pienen syke oli vaan 90. Mut sit lääkäri pökki sitä masua ja taputteli kaveria pepulle, niin syke nous heti sinne lähemmäs 150. Lääkäri sit totes, et taisi johtuu siitä, et mua supisti aika napakasti silloin kun siihen tiskille kapusin. Toivotaan, et toi ei toimi minään merkkinä siitä, et sillä ois jotenkin taipumusta reagoida voimakkaasti sykkeellä, et ei tuu sit kesken synnytyksen mitää ongelmia.
 
Kiitos Anukka huomiosta, onneks muistin kysäistä noista jutuista. Hermostoasiasta on mennytkin jo tieto ja veritulppa puolestaan on kuulemma semmonen, et vaan jos ihan lähipiirissä on nuorella iällä ollu sitä, niin sit sitä tarkkaillaan. Esim. isovanhempien vanhuusiän tulpat ei niinkään vaikuta asiaan. Näin sanoi lääkäri. (Aattelin kyllä silti kysyy niitä vielä synnärillä, jos vaan ehdin/muistan siinä hässäkässä)
 
Niin ja sit joudun vielä täs loppuhärdellissä ylimääräseen toimenpiteeseenkin. Mullon tossa toisessa tississä ihan nännin vieressä ollu jo suht pitkään luomi. Nyt se on alkanu itsekseen irrota ja roikkuu tuossa nyt ihan pienen säikeen varassa (eroottisesti tosi ihana [:)]) Päätettiin nyt sit tänään sen lääkärin kans, et se ottaa sen pois. Jos sattuu tulemaan vähän kovaotteisempi kaveri tuosta meidän pötkäleestä, niin ei sit repäse sitä siitä kesken imetyksen. "Hauska" vaan, et mainitsin tosta jo sille keskiraskauden lääkäri-sijaiselle kesällä, mut se vaan totes, et ei sille mitää tarvi tehdä. NIIN-pä! Ois ollu vähän enemmän aikaa hoitaa homma, jos se ois yhtään aatellu mitä puhuu, mut niinku sillon aiemmin kirjottelin, toi oli se naftaliinista kaivettu pyöräsuoja-lääkäri, joten mitä voi odottaa [:@]
 
Tekstii alkaa taas olla aika kiitettävä määrä, mut vielä nopeet Annulille: eiköhän täällä oo itsekukin vuorollaan purkanut (minä ainakin), et nou hätä. Anna tulla vaan! Helpottaa.
 
Jännää viikkoa koko mahakkaalle poppoolle!
 
ps. Onkohan Maajo jo tositoimissa??
 
Tulin tänne teille jakamaan kokemukseni..   viime yönä syntyi pieni poikamme, painoa oli 2680 ja pituus jäi mittaamatta, kun hänelle tuli hengitysvaikeuksia. Yöllä neljän aikaan hänet laitettiin hengityskoneeseen ja siirrettiin lastenklinikalle.

Yö siis meni valvoen ja itkien. Onneksi pääsin tänään pois sairaalasta, vajaan kahdeksan tunnin osastolla olon jälkeen, olinhan hyvässä kunnossa. Pääsimme siis katsomaan poikaamme teho-osastolle ja eihän siitä ilman itkua selvitty. Poika oli onneksi päässyt pois hengityskoneesta. Olihan se hirveää katsella, kun oma pieni vauva on johtojen ja piuhojen keskellä.

Onneksi mieheni on tässä tilanteessa se joka on ottanut ohjat, itse en pysty muuhun kuin itkemiseen ja sille ei millään tule loppua.

Poikamme siis syntyi viikolla 35+2 ja keuhkot olivat vielä aivan raakileet...

Päivä ja hetki kerrallaan, vaikka raskasta on.

En ole oikein vielä kunnolla tajunnut koko tilannetta, olen välillä aivan pihalla ja yritän miettiä, että mähän tosiaan olen synnyttänyt. Onneksi voin olla kotona lasteni kanssa, vaikka on ihan hurjan tyhjä olo, puuttuuhan meitä yksi.

Toivon vain, että saisin hänet syliini, ehdin vain hetken pidellä häntä syntymän jälkeen.
 
VOIMIA RIIKKA!!! Ja uskoa siihen, että lapsesi on parhaassa mahdollisessa hoidossa, ja että paljon paljon pienempiäkin on saatu hoidettua täysin kuntoon ja loistaviksi lapsiksi.

Täällä on kaikki peukut pystyssä!
 
Riikalle onnittelut ja voimia roppakaupalla *lämpimät halaukset* Ystävälläni syntyi vauva raskausviikolla 29+ ja on päässyt jo hengityskoneesta, että kaikki on mahdollista ja mikä tärkeintä, poikanne on todella hyvässä hoidossa <3
 
Voi pientä... Itse olen syntynyt keskosena 7 kuisena 30 vuotta sitten ja selvisin! Olin 30cm pitkä ja painoin 1300g. Teknologia ollut kuitenkin ihan eri luokkaa silloin mitä nykyään. Varmasti pienokaisesi on hyvässä hoidossa! Voimia sinulle Riikka33!!!

Sairaala sarjaa tänään juuri katselin ja siinä oli synnyttävä äiti viikon pidemmällä raskaudessa kuin minä. Upeasti osaavat täällä Suomessa meitä hoitaa!!!
 
Kiitos teille kaikille kirjoituksistanne! Poika pääsi eilen pois hengityskoneesta, saa yhä lisähappea maskilla, joka pötköttelee siinä hänen kasvojen edessä. On hirveää, kun vauva on siellä ja itse kotona... vaikka siellä teho-osastolla saakin olla lähes koko ajan, on sielläkin hetkiä jolloin tila on rauhoitettu kokonaan vauvoille ja hoitohenkilökunnalle. Ymmärrettävää, vaikka nytkin haluaisin siellä olla, mutta 12 jälkeen vasta voi mennä.

Voikaahan te hyvin ja jaksakaa mahojanne, vaikka tuntuisi rankalta. Nyt voin ihan omakohtaisena kokemuksena kertoa, että tämä vasta rankkaa on ja vaihtaisin enemmän kuin ilolla osani jonkun kanssa joka on mennyt yliaikaiseksi. Toki oma tilanne on aina se missä elää...
 
Heippa mammat!

Poikavauvamme syntyi 5.9.2009 rv 38+5 klo 20:15 sektiolla, kun käynnistettysynnytys oli kestänyt jo toista vuorokautta ja edistystä ei tapahtunut, painoa pinenokaisella oli 3750g ja pituutta 50cm. Vauva majailee keskolassa kun oli kerinnyt kakata lapsiveteen ja mulle oli tullut kohtutulehdus. Pienokaisen crp on hyvällä mallilla mutta mulla huitelee vielä yli300. Kirjoittelen sitten lisää kuhan joskus kotiin päästään.

Paljon onnea riikka pienokaisen saamisen johdosta ja voimia sinulle todella paljon.

Maajo
 
Lämpimät onnittelut poikavauvasta Maajo [:)] Millanen fiilis sulla jäi sektiosta?

Mulla huomenna käynnistys ja varmaan palaan seuraavan kerran linjoille vauvautuneena [:)]
 
Takaisin
Top