Raskaus ja työ

kipa85 tsemppiä kovasti. Ehdottomasti pikkuinen edellä!

Mä olen nyt lähes 2 viikkoa saikulla sormen vuoksi, on vaan niin kipeä jos sillä jotakin tekee. Lääkäri sanoi että paras hoito nyt vaan lepo, saikkua jatketaan vaan niin kauan ku tarve vaatii, kyseli jopa jo kauan aion olla töissä.. Meillä työterveydessä tiedetään työpaikan tilanne ja kuinka saa painaa hulluna töitä (lähihoitaja).
No mulla tähtäimessä maaliskuun lopulle jaksaa töissä sit täytyy alkaa harkitsemaan sairaslomaa kuukaudeksi ennen äippäloman alkua. Kyykkiä en enää töissä pysty ku aiheuttaa supistuksia.

Huomenna pitäis mennä kokeileen töihin 4 päivää / viikko tahdilla. Tosin tiedän taas pian tekeväni tunteja 5 päivän edestä :( verenpaineet sairaslomalla todella ihanteelliset ,huomenna taas muuttuu suunta.. Yön mietin,et onko verenpaineet vaikuttaneet pikkusen pieneen kokoon, siinä ilmeisesti ainakin osittain selittävä tekijä. Neuvolan mielipide mun voinnista: selkeä uupumustila,mutta vielä olis äippäloman alkuun niin pitkä aika,et on pakko kokeilla ja katsoa. Neuvolakontrolli taas 1,5 viikon päästä.

Tänään neuvolassa keskusteltiin mun työ jaksamisesta ja terkka oli sitä mieltä että oon liian sissi kun vieläkin töissä oon kipujen ja mahan kanssa. Oli kirjottamassa mulle jo saikkua mutta sanoin että katotaan nyt tää viikko. Kahen viikon päästä lääkäri ja katotaan mitä se sanoo sillon.

Aamulla oli niin virkee olo että siks en saikkua halunnu mutta iltapäivällä jo harmitti etten ottanu ku supisteli ja kipuili taas niin voimakkaasti. :( no koitetaan jaksaa ja heti kuulema pitää soittaa jos en jaksa. Pitäs kuulema ihteesä ajatella eikä vaan sitä että töissä työvoima pula.

Saa olla kuule vaikka mikä työvoimapula, jos pomo on sen luokan mulkero kuin siellä on.o_O Huoletta vaan lomille!!

Täällä mies pomo, joka ei oo siis ylin pomo vaan yhtä alempi esimies, jolla ei oo omia lapsia oli eilen ihmeen huolissaan mun jaksamisesta, ois kuulemma pitänyt istua koko päivä kun johan nyt verikin kiertää paremmin jos välillä kävelee hetken. Vissiin se pelkää et jään jo nyt kokonaan saikulle, kun toissa viikko menikin melkein kokonaan saikulla, eilen oli lyhyempi päivä ja lähes kivuton niin mikäs siinä oli töissä ollessa kun saa vielä tuplapalkankin sunnuntailta.

Muoks. Ja kyllä mä itekin vähän jo pelkäsin et oliko nää työt tässä kun ois niin kiva saada vielä vähän palkkaa kun sairaspäiväraha on kuitenkin selvästi matalampi.

Mä en ole tätä ketjua seurannut mutta vähän luin ja ajattelin tulla tänne vinkkaamaan että jäin edellisessä raskaudessa saikulle pitkän taistelun jälkeen ja synnytin sitten keskosen kuitenkin.

Tässä raskaudessa neuvolantäti on sitä mieltä että todellakaan en mene töihin koko raskausaikana vaan oon kotona esikoisen aikana, kun hän on ehdottomasti sitä mieltä että se, että mua hyppyytettiin töissä ja saikulla pari kuukautta, on iso syy siihen että lapsi syntyi liian aikaisin. Se oli niin stressaavaa ja mulla se stressi aiheutti ennenaikaisia kipeitä suppareita eniten.

Mulla työterveyslääkäri kirjoitti sitten lopulta pitkän saikun kun olin 40 minuutin ajan hälle varannut ja kerroin itkien ihan kaiken miten mua on pompoteltu ja kohdeltu. Se ihana nainen varmasti pelasti perheemme suuremmalta surulta, ties miten aikaisin olisi muksi syntynyt jos olisin vaan pomppinut saikulla ja töihin.

Ja mullakin pomo oli ihan kyrsiintynyt terkkalääkäreihin että antaisvat nyt sen pitkän saikun ku hän on ihan helisees työvuorolistojen kanssa, mut ei, ei ne ymmärrä. Luulevat että se on muka jotenkin parempi että siellä töissä käy kerran viikossa pierasemassa ja kaikkien duunikuviot sekasin.

Sanoinkin et jos tää ei lopu ni irtisanoudun. Ei sit tarvinut.

Tietääkö kukaan et ku sen 60päivää vuodessa saa olla saikulla niin lasketaanko siihen 60 päivään vapaapäivät mitkä jää sairasloman alle?
Ite kävin yhen päivän tekee töissä eikä ollu helppoa. Mut mietin noita saikku päiviä, oon ollu jo jonkin verran tosin en raskauden vuoksi...mietin et missä vaiheessa tippuu kelan päivärahoille. ..

En tiiä yhtään. Katotaan miten itelle käy että riittääkö tuo 60päivää. Jos jatkaavat nyt suoraan sairaslomaa niin sit ei riitä vaan pitää tippua sairaspäivärahalle välillä.

Voi itku. Täytyy sit vaan sissi yrittää pärjätä töissä lähes äitiyslomaan asti.. viikko vielä saikkua ja sit töihin, tarkoittaa et saikku päiviä jo 28 tälle vuodelle..

Haluatteko kuulla tarinan aiheesta raskaus ja työ?

Soitin tänään pomolle ja kyselin ensi viikon työkuvioita, kun on hieman muuttuneet nuo aikataulut ensi viikon osalta. Samalla kysyin, saanko olla tiistaina poissa iltapäivällä sairaalan monikkosynnytysvalmennuksen takia. Ensin sain haukut pomolta, kun olen ollut sairaslomalla, eikä minuun voi enää yhtään luottaa ja menee nyt tuplapalkka, kun piti palkata tilalleni sijainen ja varaa olisi vain yhteen työntekijään. Hittoako se minun syyni on?

Sitten seuraavaksi pomo sanoi ihan suoraan, että voisin olla loppuajan sairaslomalla (miten niin ei jaksa minua siellä katsella?) ja kun selitin käyneeni äitiyspolin lääkärillä, eikä hän nähnyt syytä sairaslomalle, mutisi pomo vain jotain, että jos en sitä saikkua saa niin kai minun sitten on pakko tulla vain töihin.. Joo, kiva juttu. Ihan mielelläni olisin poissa, mutta a ) se ei onnistu ilman lääkärin todistusta ja b ) minä saan paljon enemmän rahaa, kun käyn töissä, vaikka en siitä nautikaan. Kumpikaan niistä ei ole oikeastaan minun ongelmani.

Sitten pomo vielä kehoitti miettimään asioiden tärkeysjärjestystä, että raskaudella ei saa nyt leikkiä ja turhia riskejä ei saa ottaa. Nytkö vasta sen tajusit, vaikka minä kyllä yritin höllätä tahtia jo ennen sairaslomaa? Muistaakseni minulle huudettiin silloin, miten olen laiska, enkä tee töitäni kunnolla. Tosiasiassa oma jaksaminen on ollut melko piipussa ja supistelut riesana, kunnes lääkäri laittoi asialle stopin. Ei kai kukaan lastensa hengellä leiki töitä tehdessään, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että nyt ei ole lääketieteellistä syytä olla töistä pois ja "käski" mennä kokeilemaan. Saan saikkua kyllä helpostikin, mutta ihan piruuttanikaan en juuri nyt kyllä viitsisi olla poissa.

Onhan se tympeää, että lääkäri kirjoittaa viikon tai kaksi saikkua kerrallaan, mutta pidemmistä saikuista joutuvat tekemään laajemman lausunnon ja kaikille tulee enemmän paperitöitä. Sanoin kyllä, että en saa töissä olla varmaan enää kuin enintään nelisen viikkoa, mutta kristallipalloa ei ole kenelläkään käytössä. Ei minulla, eikä lääkärillä.

Ilo repeää huomenna liitoksistaan, kun käyn viemässä saikkulapun, verokortin, äitiystodistuksen ja äitiysloma-anomuksen. Liittoon soittelin tänään äitiyslomasta ja siellä oltiin sitä mieltä, että pomon pitää maksaa 3kk täysi palkka kotiin. Vähän epäilen, että pomo ihan noin vain suostuu, vaikka onkin sovittu, että suositustyöehtosopimusta noudatetaan. Mietin vain, miten paljon pomolla on halua lähteä tappelemaan liittoa vastaan. Minä aion pitää kiinni oikeuksistani ja näin olettaisin liitonkin tekevän. Voi tulla vähän ikävä keskustelu ja ikävät loppuviikot töissä. Takaisin en ole palaamassa vapaideni jälkeen, mutta sitä minä en aio kertoa..

Miksi kaikki unelmatyöpaikat ovat tällaisia mätäkasoja sisältä?

Mä kävin eilen työterveydessä. Lääkäri epäili että mun pikkusormessa olis jänteessä tulehdusta. Sormi kun välillä tosi kipeä. Mutta näin raskaana ei voinut tarjota kun lämmintä kättä. Ei voi pistää kortisonia eikä määrätä tulehduskipulääkkeet. Lääkäri vaan totesi että kesäkuussa jos vielä kipeä niin sitten hoidetaan....hurraa..

Mulla lääkäri totesi jännetuppitulehduksen peukalossa (rasittuu koko ajan työssä)
mut sanoi, että huoletta voi vielä pari viikkoa ottaa buranaa, nyt siis 24+1
Olis kirjottanu mut samantien saikulle, mut ei yrittäjänä raski vielä jäähä :/

Voi onpa kurjia pomoja monella. :sad001 Itse olen kyllä todella onnekkaassa asemassa, sillä pomo on ihan huippu. Saan olla aina pois kun vähänkin siltä tuntuu ja välillä itsekin lähettää minut kotiin kun huomaa että en voi oikein hyvin, vaikka yritänkin sinnitellä. Olen aika paljon tehnyt puolta päivää kun on lomia paljon jemmassa ja saan käyttää niitä ihan lyhyellä varoitusajalla. Voin hyvin aamulla sanoa että nyt särkee ja kolottaa selkä sen verran et voisin olla vain puolen päivää töissä. Siis näissä tapauksissa ei ole niin huono olo ollut, että viitsisin saikkua ottaa.

No onpas ikäviä esimiehiä! Itse juuri selvittelin lentomatkustamisen rajoitteita raskaana ollessa ja vielä pystyy ilman lääkärintodistusta lentelemään kolmisen viikkoa. Kuuluu nimittäin työhön tuo reissaaminen. Aika väsyttävää kyllä välillä on, täytyy myöntää, mutta eihän sinne äippälomaan onneksi enää kauaa ole. Kaikki muut vaivat tuntuu nyt niin vähäpätöisiltä, kun siitä kuukausien oksuvaiheesta pääsi eroon..

Takaisin